باتری ماشین

انواع باتری ماشین

انواع باتری ماشین

انواع باتری ماشین

همه ما می‌دانیم که باتری ماشین چه کار می‌کند. اما آیا می‌دانستید که هشت نوع مختلف باتری وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند؟ در این مقاله، انواع مختلف باتری خودرو را بررسی خواهیم کرد و همچنین برخی از سوالات متداول در مورد باتری خودرو، از جمله راه حل آسان برای مشکلات باتری را پوشش خواهیم داد لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

باتری خودرو چیست؟

باتری خودرو یک باتری قابل شارژ است که برای روشن کردن وسیله نقلیه استفاده می‌شود. هدف اصلی آن ارسال یک ولتاژ به استارت است که جرقه موتور احتراق داخلی را فراهم می‌کند. همچنین به اجزای الکتریکی خودرو مانند چراغ‌های جلو، برف پاک کن‌ها و رادیو شما برق می‌دهد.

طرح اصلی باتری خودرو چیست؟

طراحی باتری خودکار با توجه به فناوری باتری مورد استفاده توسط سازندگان باتری متفاوت است. اکثر خودروهای دارای موتور احتراق داخلی از باتری سرب اسید استفاده می‌کنند. به طور کلی می‌توان این موارد را به موارد زیر طبقه بندی کرد:

باتری غرق شده: همچنین به عنوان باتری سلول مرطوب شناخته می‌شود و نیاز به شارژ منظم با آب مقطر دارد.
باتری اسید سرب تنظیم شده دریچه (VRLA): باتری VRLA یک باتری آب بندی شده و کم تعمیر است، به همین دلیل به آن باتری اسید سرب مهر و موم شده (SLA) نیز می‌گویند. نیازی به پر کردن ندارد و در صورت واژگونی نمی‌ریزد.
از سوی دیگر، یک خودروی هیبریدی یا الکتریکی معمولاً از باتری لیتیوم یونی استفاده می‌کند. با این حال، آنها ممکن است یک باتری اسید سرب کمکی به عنوان ذخیره ثانویه داشته باشند.

باتری خودرو چیست

8 نوع باتری خودرو

اکنون که اصول طراحی باتری خودرو را می‌دانیم، بیایید به ۸ نوع رایج باتری خودرو بپردازیم:
قبل از اینکه به انواع مختلف بپردازیم، مهم است که توجه داشته باشیم که چرا در وهله اول انواع بسیار زیادی وجود دارد.

  • تا حد زیادی به قدرت بستگی دارد.
  • به یاد داشته باشید، خودروهای مدرن نیازهای برق متفاوتی دارند.
  • به این ترتیب، باتری‌های خودرو نیز متناسب با این نیازها متفاوت هستند.

اکنون، بیایید به ۸ نوع رایج از باتری‌های خودرو که امروزه در دسترس هستند، بپردازیم:

1. باتری سرب اسیدی غرق شده (سلول مرطوب)

باتری سرب اسیدی قدیمی‌ترین نوع باتری خودرو است و بسیار رایج و مقرون به صرفه است. این باتری SLI نیز نامیده می‌شود که مخفف عبارت Starting, Lighting, Ignition است.

باتری سیل شده یک باتری سلول مرطوب است. معمولاً از 6 سلول با محلول الکترولیت مایع اسید سولفوریک و آب ساخته شده و ولتاژ 12.6 ولت را در شارژ کامل تامین می‌کند.

این باتری قابل اعتماد برای راه اندازی موتورها است و انرژی الکتریکی کافی برای تامین انرژی لوازم جانبی استاندارد خودرو را فراهم می‌کند. با این حال، محلول الکترولیت باید به صورت دوره‌ای پر شود و برای جلوگیری از ریختن آن باید به صورت عمودی نصب شود.

این باتری سلول مرطوب همچنین در صورتی که کمتر از 50 درصد از عمق تخلیه (DoD) خود تخلیه شود، عمر باتری را کاهش می‌دهد.

2. باطری نقره ای کلسیمی

این نوع باتری به عنوان پیشرفتی نسبت به فناوری باتری‌های سیل شده طراحی شده است. این باتری هنوز یک باتری سرب اسید با محلول الکترولیت است، اما از صفحات سرب-کلسیم-نقره به جای صفحات سرب-آنتیموان در باتری‌های معمولی استفاده می‌کند.

معمولاً مهر و موم شده و بدون تعمیر و نگهداری است. باتری کلسیم نقره ای در برابر خوردگی مقاوم‌تر و در دماهای بالا انعطاف پذیرتر است، بنابراین در آب و هوای گرم عمر طولانی‌تری دارد.

با این حال، باتری کلسیم نقره ای به ولتاژ شارژ بالاتری نیاز دارد و می‌تواند به سرعت در اثر سولفاته شدن (آسیب به صفحات باتری) خراب شود.

3. باتری غرق‌شده پیشرفته (EFB)

باتری EFB یک باتری سلول مرطوب بهینه شده و با کارایی بالاتر است. از محلول الکترولیت مایع استفاده می‌کند، اما یک باتری مهر و موم شده است که به گونه ای طراحی شده است که دو برابر دوچرخه سواری را تحمل کند.

باتری EFB می‌تواند حدود 85000 میل لنگ موتور را در مقایسه با 30000 باتری معمولی تولید کند. این به عنوان یک گزینه سطح پایین‌تر برای باتری AGM برای دوام و عملکرد معرفی شد که اغلب در خودروهایی با فناوری استارت-استاپ ساده استفاده می‌شود.

4. باتری سلول ژل (سلول خشک)

باتری‌های سلول ژل به عنوان یک نسخه غیر قابل ریختن باتری‌های سیل ساخته شدند. آنها نوعی باتری VRLA هستند و به عنوان باتری‌های سلول خشک نیز شناخته می‌شوند.

باتری ژل شبیه باتری پر شده است، اما کلسیم جایگزین آنتیموان در صفحات سرب می‌شود و سیلیس به محلول الکترولیت اضافه می‌شود و آن را به ژل تبدیل می‌کند. دارای یک عمر چرخه را افزایش داده و در برابر لرزش و ضربه مقاوم تر است.

هنوز هم می‌توانید باتری ژله‌ای را در بازار پیدا کنید، اما پیشرفت‌ها در باتری‌های AGM کاربرد آن را محدود کرده است.

5. باتری حصیری شیشه ای جاذب (AGM)

باتری AGM یک باتری VRLA است که برای پشتیبانی از نیازهای انرژی الکتریکی بالاتر در وسایل نقلیه مدرن طراحی شده است. این شبیه به یک باتری سلول مرطوب است، اما یک جداکننده فایبرگلاس (حصیر شیشه ای) محلول الکترولیت را جذب می‌کند و آن را در جای خود نگه می‌دارد.

این نوع باتری عملکرد بهتری نسبت به نمونه‌های سیل دار و ژل سلولی خود دارد. این باتری می‌تواند تا 5 برابر سریع‌تر شارژ شود و 3 برابر عمر چرخه بیشتری را نسبت به یک باتری معمولی تحمل کند.

باتری AGM برای وسایل نقلیه با برنامه‌های استارت-ایست خودکار و با بازیابی انرژی ترمز ایده آل است. با این حال، می‌تواند 40 تا 100 درصد بیشتر از باتری‌های معمولی هزینه داشته باشد.

باتری ماشین

6. باتری چرخه عمیق

باتری چرخه عمیق نوعی باتری سرب اسیدی است و می‌تواند سیل یا آب بندی شود. از صفحه باتری ضخیم‌تری در سلول‌های خود استفاده می‌کند و ماده فعال متراکم‌تری دارد.

نوع باتری چرخه عمیق برای انرژی پایدار با کاهش جریان کمتر در دوره‌های زمانی طولانی طراحی شده است. این برای وسایل نقلیه تفریحی و وسایل نقلیه دریایی مناسب‌تر است به همین دلیل به آن باتری دریایی نیز می‌گویند.

7. باتری لیتیوم یون (Li-Ion)

شما اغلب باتری لیتیوم یونی را در خودروهای هیبریدی یا الکتریکی (EV) خواهید یافت. باتری لیتیوم یونی می‌تواند انرژی بیشتری ذخیره کند و زمان شارژ سریع‌تری دارد. همچنین نسبت به باتری‌های معمولی سبک‌تر است که برای خودروهای الکتریکی ضروری است. وزن کمتر به معنای مسافت بیشتر با یک بار شارژ است.

در حالی که یک بسته باتری لیتیوم یونی هزینه بسیار بیشتری نسبت به باتری‌های اسید سرب دارد، اما عمر طولانی‌تری دارند. اکثر سازندگان 5 تا 8 سال ضمانت باتری‌های لیتیوم EV خود را می‌دهند، اما می‌توان انتظار داشت که بین 10 تا 20 سال عمر کنند.

قطعات باتری لیتیوم یون قابل بازیافت هستند، که یکی دیگر از مزایای آن است که آن را گزینه خوبی برای آگاهان محیط زیست می‌کند.

8. باتری نیکل متال هیدرید

باتری NiMH (هیدرید نیکل-فلز) اغلب در خودروهای هیبریدی استفاده می‌شود اما در برخی از خودروهای الکتریکی موفق است. این باتری هیبریدی نسبت به باتری لیتیوم یون یا اسید سرب دارای چرخه عمر طولانی‌تری است.

با این حال، آنها نرخ خود تخلیه بالایی دارند، گران هستند و در دماهای بالا گرمای زیادی تولید می‌کنند. به همین دلیل است که باتری NiMH برای خودروهای برقی قابل شارژ کمتر موثر است و بر روی خودروهای هیبریدی متمرکز شده است.

باتری ماشین ها در اندازه های مختلف هستند

8 پرسش متداول در مورد باتری خودرو

در اینجا چند پاسخ به سؤالات مربوط به باتری اتومبیل که ممکن است برای شما وجود داشته باشد آورده شده است.

1. آیا باتری ماشین ها در اندازه های مختلف هستند؟

بله، آنها انجام می‌دهند. برای اطمینان از اینکه به طور ایمن در محفظه ماشین شما نصب می‌شود و قدرت کافی را تامین می‌کند، داشتن اندازه مناسب باتری ضروری است. اگر از اندازه نامناسبی استفاده می‌کنید یا از ترمینال‌هایی در موقعیت اشتباه استفاده می‌کنید، ممکن است کابل‌های وسیله نقلیه شما به درستی نرسند یا به درستی جا نشوند.

2. CCA باتری خودرو به چه معناست؟

معمولاً دو درجه آمپر (آمپر) روی باتری ماشین وجود دارد، آمپرهای سرد (CCA) و آمپرهای لنگ (CA):

CA: آمپر میل لنگ اندازه گیری است که نشان می‌دهد چند آمپر را می‌توان به مدت 30 ثانیه در دمای 32 درجه فارنهایت (0 درجه سانتیگراد) تحویل داد.
CCA: آمپرهای میل لنگ سرد تعیین می‌کند که چند آمپر می‌تواند به مدت 30 ثانیه در دمای 0 درجه فارنهایت (18- درجه سانتیگراد) تولید کند، یعنی اینکه باتری چقدر می‌تواند موتور را در شرایط یخبندان روشن کند. هر چه عدد آمپر بیشتر باشد، لنگ زدن موتور آسان‌تر است. انتقال نیرو در شرایط سرد برای باتری دشوارتر است، بنابراین رتبه بندی CCA معیار واقعی‌تری برای قدرت باتری است.

3. ظرفیت ذخیره باتری خودرو (RC) به چه معناست؟

ظرفیت ذخیره (RC) نشان می‌دهد که در صورت از کار افتادن سیستم شارژ، باتری چقدر می‌تواند خودرو را کار کند. این تعداد دقیقه‌هایی است که باتری می‌تواند 25 آمپر جریان قبل از تخلیه ولتاژ به 10.5 ولت بدهد و باتری کاملاً دشارژ شده در نظر گرفته می‌شود.

4. عمق تخلیه (DoD) چیست؟

عمق تخلیه (DoD) درصدی از باتری را نشان می‌دهد که نسبت به ظرفیت کلی باتری تخلیه شده است. حداکثر DoD یک باتری خودرو درصدی از باتری است که می‌توان بدون آسیب رساندن به آن به طور ایمن از انرژی تخلیه کرد.

5. آیا باید باتری ماشینم را تست کنم؟

اگرچه کاملاً ضروری نیست، توصیه می‌شود که پس از 2 سال (اگر در منطقه گرمی هستید) یا بعد از 4 سال (اگر در منطقه سردسیری زندگی می‌کنید) سالانه باتری خود را بار مکانیکی خود آزمایش کنید. این به این دلیل است که باتری‌ها در آب و هوای گرم سریع‌تر از کار می افتند.

تست بار توانایی باتری را برای نگه داشتن ولتاژ در حین استفاده برجسته می‌کند و به شما اطلاع می‌دهد که آیا زمان تعویض آن فرا رسیده است. همچنین همیشه ایده خوبی است که باتری خود را قبل از یک سفر جاده ای طولانی چک کنید.

6. آیا می توانم نوع باتری ماشین خود را تغییر دهم؟

ممکن است امکان تغییر فناوری باتری متفاوت وجود داشته باشد اما همیشه با یک مکانیک مشورت کنید. به عنوان مثال، اگر خودروی شما یک وسیله نقلیه استارت استاپ یا با مجموعه وسیعی از قطعات الکتریکی است، ممکن است باتری AGM را با یک نوع باتری جدید جایگزین کنید قابل تغییر نباشد.

8 نوع باتری خودرو

7. شارژر شناور (یا شارژر چکشی) چیست؟

شارژر شناور همچنین به عنوان شارژر چکشی، ذخیره سازی یا نگهداری شناخته می‌شود، نوعی شارژر باتری است که از تخلیه بیش از حد باتری در زمانی که باتری شما برای مدت طولانی استفاده نمی‌شود جلوگیری می‌کند. این به حفظ باتری خودروهایی که اغلب رانده نمی‌شوند کمک می‌کند.

بیشتر آنها دارای مدار نظارتی برای اطمینان از عدم شارژ بیش از حد هستند، اگرچه برای اطمینان باید مدل شارژر باتری را بررسی کنید.

8. بهترین راه برای رسیدگی به مشکلات باتری خودرو چیست؟

مشکلات باتری لزوماً همیشه ناشی از بد بودن باتری نیست. مشکلات می‌تواند ناشی از مشکلات مختلف دیگری مانند دینام معیوب یا تنظیم کننده ولتاژ باشد. برای اینکه مطمئن شوید مشکلات درست را حل می‌کنید، یک مکانیک قابل اعتماد می‌خواهید که به شما در حل آنها کمک کند.

بهترین باتری خودرو چیست؟

پاسخ ساده به “بهترین باتری چیست؟” “یکی است که برای وسیله نقلیه شما مشخص شده است.” برای انجام یک خرید آگاهانه و مقرون به صرفه، نیازی به متخصص بودن ندارید. دفترچه راهنمای مالک خود را برای اندازه، مشخصات و رتبه بندی باتری اصلی خود بررسی کنید. 

تعویض باتری خودتان یک گزینه است. به خصوص سخت نیست برخی از مغازه‌ها نصب رایگان را ارائه می‌دهند، اما تنها در صورتی که باتری از آنها خریداری شده باشد. اگر یکی از باتری‌های فوق را به صورت آنلاین خریداری می‌کنید و خودتان آن را نصب می‌کنید، قبل از خرید باتری جدید، حتماً دفترچه راهنمای مالک خود را برای اطلاعات مهم بررسی کنید. خودروهای مدرن نیازمندی‌های خاصی در سیستم‌های الکتریکی خود دارند و منبع تغذیه اشتباه می‌تواند شما را سرگردان کند.

قبل از خرید اندازه باتری را بررسی کنید

صرف نظر از اینکه این کار را در خیابان خود انجام می‌دهید یا به مغازه ای اجازه نصب می‌دهید، ایده خوبی است که ابتدا مطمئن شوید که اندازه فیزیکی درستی را خریداری می‌کنید. تعدادی از اندازه ها متناسب با طیف گسترده ای از وسایل نقلیه امروزی است.

بدانید به چه نوع باتری نیاز دارید

تقریباً همه خودروها با یک باتری 12 ولتی سرب-اسید مهر و موم شده (SLA) با انواع مختلف عرضه می‌شوند تعدادی از خودروهای با عملکرد بالا مجهز به باتری‌های لیتیوم یونی هستند. این باتری‌های SLA از همان ترکیب شیمیایی باتری‌هایی استفاده می‌کنند.

باتری‌های حصیری شیشه‌ای جاذب (AGM) به سرعت برای اکثر خودروهای مدرن عادی شده‌اند. آنها از شیمی مشابهی مانند SLA استفاده می‌کنند، اما دوام بیشتری دارند و ادعا می‌شود که در برابر چرخه‌های شارژ بیشتری مقاومت می‌کنند. باتری‌های ژل سلولی برای تخلیه عمیق بهترین هستند اما ممکن است در سرما یا گرمای شدید دچار مشکل شوند.

قدرت راه اندازی موتور

نکته بعدی که باید بررسی شود، قدرت چرخش موتور یک باتری وسیله نقلیه است که با آمپرهای میل لنگ (CA) و/یا آمپرهای میل لنگ سرد (CCA) بیان می‌شود، اندازه گیری میزان جریان الکتریکی (بر حسب آمپر) که می‌تواند ارائه کند. به مدت 30 ثانیه در دمای 32 و صفر درجه فارنهایت. تعداد بیشتر بهتر است، به خصوص در هوای سرد، زمانی که باتری‌ها در ضعیف‌ترین حالت خود هستند.

کلام آخر انواع باتری ماشین

در این مقاله سعی کردیم به انواع باتری ماشین و 8 مدل متفاوت از باتری‌هایی که در بازار موجود است را به شما معرفی کنیم، امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. کلام آخر اینکه سعی کنید قبل از اتمام باتری ماشین اقدام به تعویض آن نمایید زیرا ممکن است از نظر هزینه تعویض و یا جابجایی تا مکانیکی برای شما چندین برابر شود. اگر شما نیاز دارید لوازم خودرو خود را بصورت آنلاین خریداری نمایید اینجا کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *