لوازم یدک ماشین

انواع تسمه خودرو

انواع تسمه خودرو

انواع تسمه خودرو

موتور به عنوان یک وسیله نقلیه دارای اجزای مختلفی است که عملکردهای مختلفی را انجام می‌دهند. با این حال، اگر تسمه محرکی وجود نداشت، هیچ یک از این قطعات کار نمی‌کند. تسمه‌های خودرو انواع مختلفی دارند و وظیفه آن‌ها روشن نگه داشتن موتور با انتقال نیرو به قسمت‌های مختلف است.

آنها این کار را با داشتن اصطکاک ثابت با تعدادی قرقره انجام می‌دهند. به همین دلیل تسمه شل یا آسیب دیده بر عملکرد قطعه موتور مربوط به آن تاثیر می‌گذارد. در این مقاله قصد داریم تا بدانیم انواع تسمه خودرو چیست، سپس نگاهی به این خواهیم داشت که چرا این نوع تسمه‌ها برای راه اندازی خودرو ضروری هستند. سپس انواع مختلف تسمه‌های خودرو را که وجود دارند، توضیح خواهیم داد لطفا تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

تسمه خودرو چیست؟

تسمه خودرو مانند یک کمربند انعطاف پذیر است که در بیشتر موارد از مواد لاستیکی ساخته شده است. یک تسمه حداقل دو شفت دوار را به هم وصل می‌کند.

تسمه از انرژی چرخشی استفاده می‌کند که از یکی از شفت‌ها برای تامین انرژی بقیه شفت‌ها تامین می‌شود. بنابراین، در این مورد در موتورهای احتراق داخلی نیرو توسط میل لنگ که در مرکز موتور قرار دارد تامین می‌شود.

سپس این انرژی که دریافت می‌شود به اجزایی منتقل می‌شود که برای درست کارکردن به این انرژی دورانی نیاز دارند.

انواع تسمه های خودرو

تسمه های مختلفی در خودرو جهت انتقال نیرو وجود دارد.

یک خودرو چند تسمه دارد؟

در ماشین انواع مختلفی تسمه دارد و ما قصد داریم در میان آنها برخی از رایج‌ترین آنها را مورد بررسی قرار دهیم. در اینجا یک بحث مختصر در مورد تسمه‌های استاندارد در خودرو و نحوه کار آنها شرح می‌دهیم.

1. تسمه تایم

اگر به جلوی موتور در زیر پوشش زمان نگاه کنید، در برخی موارد یک تسمه دندانه‌ای شکل پیدا خواهید کرد. اگرچه در اکثر وسایل نقلیه فعلی، این تسمه با یک زنجیر جایگزین می‌شود و از طریق چندین قرقره به میل لنگ و میل بادامک متصل می‌شود.

تسمه تایم سال‌ها پیش به آن تسمه محرک گیلمر نیز گفته می‌شد، این تسمه دو کار اساسی دارد: میل بادامک موتور را نیرو می‌دهد و آن را دقیقاً با میل لنگ هماهنگ نگه می‌دارد و همچنین این تسمه تضمین می‌کند که دریچه‌ها در زمان مناسب باز و بسته می‌شوند. به همین دلیل به آن تسمه تایم می‌گویند.

تسمه تایم معمولا بعد از 90 هزار کیلومتر خراب می‌شود. برخی از تسمه‌های تایم می‌توانند تا 110 هزار کیلومتر دوام بیاورند. پمپ‌های آب نیز تقریباً به همان اندازه کار می‌کنند. تعویض تسمه تایم و پمپ آب با هم همیشه عاقلانه است. توصیه می‌شود پمپ آب را حتی اگر قطعه هنوز به خوبی کار می‌کند، تعویض کنید.

احتمال اینکه پمپ قبل از فرسودگی تسمه تایم بعدی از کار بیفتد زیاد است. تسمه لاستیکی دریچه‌های موتور را با پیستون‌ها به صورت هماهنگ باز و بسته می‌کند. در خودروهای مدرن این تسمه جای زنجیر تایم را گرفته است. خرابی تسمه نسبت به تسمه آسیب کمتری به پیستون‌ها و سوپاپ‌ها وارد می‌کند.

تسمه تایم اغلب در موتورهایی که طراحی میل بادامک بالای سر دارند استفاده می‌شود. به این معنی که از آنها برای تغذیه میل بادامک یا میل بادامک‌هایی که در بالای سر موتور قرار دارند استفاده می‌شود. در قسمت پایین، موتور به میل لنگ متصل می‌شود که پیستون‌ها را به حرکت در می‌آورد و تسمه به بالای موتور می‌رود و در آنجا میل بادامک را می‌چرخاند. بدون این تسمه، فرآیند احتراق کاملا غیرممکن خواهد بود و شما نمی‌توانید خودرو را روشن کنید و دنده را تعویض کنید.

زیرا حتی در صورت برگرداندن قسمت زیرین موتور، قسمت بالای موتور که شامل سوپاپ‌ها می‌شود بسته می‌ماند و موتور قادر به ایجاد احتراق نخواهد بود. همانطور که از نام آنها پیداست، تسمه تایم باید کاملاً زمان بندی شده باشد. اگر تسمه تایم به درستی زمان بندی نشده باشد. ممکن است داخل موتور آسیب دیده باشد. در این شرایط آسیب‌هایی در داخل موتور ایجاد می‌شود، در برخی موارد این آسیب حتی قابل ترمیم نیست و باید کل موتور را به طور کامل تعویض کنید.

تسمه خودرو

سعی کنید در مراجعه به تعمیرگاه تسمه های خودرو را مورد بررسی قرار دهید.

2. تسمه فن

سیستم خنک کننده برای تامین انرژی نیاز به تسمه دارد. در برخی موتورها، تسمه سرپانتین به آن نیرو می‌دهد. در موتورهای دیگر، تسمه فن آن را تغذیه می‌کند. این می‌تواند بخش‌های زیر را در سیستم خنک کننده تغذیه کند:

  • پمپ آب
  • فن رادیاتور
  • تهویه مطبوع

با تغذیه سیستم خنک کننده، یک تسمه فن عملکرد زیر را انجام می‌دهد:

  1. رادیاتور را خنک می‌کند
  2. مایع خنک کننده را از طریق موتور به گردش در می‌آورد

اگر تسمه فن پاره شود، موتور شما دیگر خنک نمی‌شود. این امر باعث گرم شدن بیش از حد موتور می‌شود که ممکن است منجر به تعمیرات پرهزینه شود. بنابراین ایده خوبی است که تسمه فن را در بازرسی‌های معمول بررسی کنید.

3. تسمه V

تسمه V احتمالاً یکی از اولین تسمه‌های جانبی است که بر روی موتورهای فشاری V8 قدیمی اختراع شد. این تسمه‌ها به دلیل نیاز برای تامین انرژی برخی از اجزای مورد نیاز برای عملکرد صحیح موتور ساخته شده‌اند.

طراحی تسمه V بسیار ابتدایی است و معمولاً فقط دو شفت چرخان را به هم متصل می‌کند. یک شفت کوچکتر است، در حالی که شفت دیگر بزرگتر است. از آنجا، آنها نام کمربند V را گرفته‌اند زیرا هر زمان که کمربند شبیه به این را می‌بینید، آن طراحی منحصر به فرد V شکل دارد. بدی این تسمه‌ها این است که فقط می‌توانند برق یک لوازم جانبی را تامین کنند. بیایید بگوییم که این لوازم جانبی دینام است. شما یک تسمه V برای دینام خود دارید و تمام.

هنگامی که یک خودرو دارای تسمه‌های متعدد باشد، به آنها تسمه V می‌گویند. آنها از میل لنگ سرچشمه می‌گیرند و از طریق اجزای مختلف از جمله دینام، پمپ فرمان، کمپرسور AC و پمپ آب عبور می‌کنند و برای عملکرد آنها نیرو می‌دهند. اینها بیشتر در خودروهای قدیمی دیده می‌شوند.

این تسمه‌ها به سختی از مدار خود می لغزند و خرابی یک تسمه بر تمام عملکرد موتور تأثیر نمی‌گذارد. با این حال، تمام تسمه‌های V تقریباً همزمان فرسوده می‌شوند. بنابراین، ممکن است مجبور شوید همه آنها را همزمان جایگزین کنید. آلودگی مایعات و فرسودگی منظم از دلایل اصلی خرابی این تسمه‌ها است.

4. تسمه سرپانتین

در زمان‌های قدیم موتورها تسمه‌های زیادی داشتند که نیرو بخش‌های مختلف را تامین می‌کردند. تسمه سرپانتین چند نام دارد: تسمه لوازم جانبی و تسمه محرک. کمربند بلند است و از چندین قرقره عبور می‌کند. به همین دلیل به آن کمربند سرپانتین می‌گویند.

می‌توانید تسمه سرپانتین را در جلو یا کنار موتور پیدا کنید. تمام تسمه‌های سرپانتین برای افزایش سطح تماس با درایو و قرقره‌های رانده آجدار هستند. این به تسمه کمک می‌کند تا در تماس با قرقره‌ها باقی بماند و قدرت بیشتری را انتقال دهد. میل لنگ باعث چرخش تسمه سرپانتین می‌شود.

هنگامی که تسمه سرپانتین می‌چرخد، تمام لوازم جانبی موتور از جمله:

  • پمپ فرمان برق
  • پمپ آب
  • آلترناتور
  • تهویه مطبوع شروع به چرخش می‌کنند

این تسمه‌های مارپیچ نیز بسیار بادوام هستند و می‌توانند برای مدت طولانی قبل از شروع از کار افتادن بروند. گاهی اوقات حتی قرقره‌ها قبل از این تسمه‌ها خراب می‌شوند. بنابراین، اگر به صدای ناله‌ای که از قسمت موتور می‌آید گوش می‌دهید، ممکن است این مشکلی باشد که به دنبال آن هستید. هنگامی که این تسمه‌ها به پایان عمر خود نزدیک می‌شوند، می‌توانند شروع به ایجاد صدا کنند.

یک تسمه سرپانتین معمولاً 60 تا 100 هزار کیلومتر طول می‌کشد تا خراب شود. عاقلانه است که کمربند مارپیچ را در بازرسی معمول خود بگنجانید. ممکن است کمربند سرپانتین زودتر ترک بخورد، از هم بپاشد یا حتی بشکند. هنگامی که این اتفاق بیفتد، لوازم جانبی آن از کار می‌افتند و خودرو باید بکسل شود.

5. تسمه دینام

موتور دارای تسمه دینام است. این یک تسمه کوچک است که فقط دینام را تغذیه می‌کند. بسته به طراحی موتور، تسمه دینام ممکن است پمپ فرمان را نیز تامین کند. بدون تسمه دینام، باتری شارژ نمی‌شود.

تسمه های خودرو

سعی کنید تسمه خودرو را متناسب با کیلومتر خود تعویض نمایید.

چه زمانی باید این نوع تسمه‌های خودرو را عوض کنید؟

مانند هر جزء دیگر در ماشین شما، تسمه‌ها باید تعویض شوند. فرقی نمی‌کند که از تسمه سرپانتین، تسمه V یا تسمه تایم استفاده می‌کنید. همه تسمه‌ها مستعد ترک خوردگی و یا در برخی از موارد پارگی هستند.

همانطور که می‌دانید تسمه‌ها از لاستیک ساخته می‌شوند و این لاستیک پس از سال‌ها استفاده سفت می‌شود. بنابراین، تسمه‌ها حتی اگر به شدت فرسوده نباشند، می‌توانند ترک بخورند.

توصیه می‌شود این تسمه‌ تایم هر 5 سال یا هر 60000 کیلومتر تعویض شود. آنها همچنین می‌توانند تا 100000 کیلومتر را طی کنند. اما نکته مهم این است که اگر می‌خواهید در صورت شکستن تسمه از خطر آسیب احتمالی موتور جلوگیری کنید، این کار باید در جایی بین این دو انجام شود.

شما می‌توانید به راحتی تسمه خودرو خود را بررسی کنید، فقط یک چراغ قوه بگیرید و ببینید آیا ترک خوردگی ایجاد شده است یا خیر. همچنین فراموش نکنید که دندانه‌های کمربند را چک کنید و ببینید آیا تعدادی از دندانه‌ها از دست رفته است یا خیر. این نیز مهم است زیرا دندانه‌ها تسمه تایم را در زمان بندی مناسب نگه می‌دارند. اگر تسمه بپرد، زمان بندی به هم می‌خورد و ممکن است آسیب به موتور رخ دهد. به همین دلیل به این نکات روی تسمه تایم توجه کنید.

وقتی صحبت از تسمه‌های جانبی به میان می‌آید، آنها نیز باید پس از 60000 کیلومتر تعویض شوند. تعویض آنها فوری نیست، حتی اگر تسمه بپیچد، به موتور آسیب نخواهید دید. اما ماشین در نهایت خاموش می‌شود. همچنین ممکن است در بدترین موارد بیش از حد گرم شود. با این حال، بهترین کار این است که مطمئن شوید که آن را به موقع تغییر دهید.

آیا می‌توانم تسمه تایم را خودم روی ماشینم نصب کنم؟

نصب تسمه تایم کاری نیست که بتوانید از همان ابتدا انجام دهید. حتی مکانیک‌های باتجربه اجازه نمی‌دهند کارآموزان بی‌تجربه در مورد تعویض تسمه تایم مشکل ایجاد کنند و این یک دلیل کاملا موجه دارد، حتی اگر تسمه تایم را به درستی نصب کنید و زمان بندی را فقط برای چند میلی متر به هم بزنید، موتور کاملا زمان بندی نمی‌شود و آسیب موتور به آن وارد می‌شود. بسته به اینکه چقدر اشتباه کرده اید، دریچه‌ها به راحتی خرد می‌شوند.

بنابراین، اگر آموزش و تجربه مناسبی برای انجام این کار ندارید، این کار را در خانه امتحان نکنید. زیرا این اشتباهات کوچک می‌تواند برای شما هزینه زیادی داشته باشد تا یک موتور کاملا جدید برای ماشین خود تهیه کنید.

از سوی دیگر، تعویض تسمه V یا تسمه سرپانتین کار خطرناکی نیست و هرکسی می‌تواند این کار را انجام دهد. شما فقط کشش کشنده تسمه را آزاد می‌کنید و تسمه را جدا می‌کنید. سپس کمربند مارپیچی کاملاً جدید را نصب می‌کنید. به همین راحتی است.

فقط مطمئن شوید که تسمه را به همان روشی که کمربند قدیمی را برداشته اید سوار کنید. گرفتن چند عکس قبل از انجام کار، می‌تواند شما را در این کار مطئن کند. با این کار نحوه نصب تسمه را خواهید دانست.

بررسی انواع تسمه خودرو

تعویض به موقع تسمه های خودرو از آسیب جدی به خودرو جلوگیری میکند.

اگر تسمه‌های ماشین خود را عوض نکنید چه اتفاقی خواهد افتاد؟

حال بیایید ببینیم اگر انواع مختلف تسمه‌های خودرو را در ماشین خود عوض نکنید، چه اتفاقی می‌افتد. همانطور که گفتیم تسمه تایم تنظیم کننده زمان بندی موتور است.

بنابراین، اگر تسمه آسیب ببیند یا شکسته شود. زمان بندی خراب می‌شود و احتمالاً ماشین شما آسیب زیادی به موتور خواهد دید. از آنجایی که این موتورهایی که از تسمه تایم استفاده می کنند، موتورهای تداخلی هستند.

کلام آخر انواع تسمه خودرو

در این مقاله در مورد انواع تسمه خودرو به مقدار زیادی پرداختیم. ابتدا یاد گرفتیم که تسمه‌ پرکاربرد در ماشین چیست و انواع تسمه‌های خودرو کدامند. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، تسمه‌های تایم، تسمه‌های V و تسمه‌های سرپانتین وجود دارند.

تسمه تایم برای به حرکت درآوردن موتور استفاده می‌شود در حالی که تسمه‌های V و تسمه‌های سرپانتین برای راه‌اندازی لوازم جانبی مانند سیستم تهویه مطبوع، پمپ آب، دینام و سایر اجزای مهمی که برای کارکرد صحیح خودرو ضروری هستند، استفاده می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *