روغن موتور

انواع روغن موتور

انواع روغن موتور

انواع روغن موتور

تعویض روغن و شناخت انواع روغن موتور؛ یکی از ساده‌ترین کارهای است که جزو موارد ضروری تعمیر و نگهداری ماشین است. با انجام منظم این کار، نه تنها خودروی خود را در بهترین حالت نگه می‌دارید، بلکه در هزینه‌های خود نیز هنگام تعمیر آن صرفه‌جویی خواهید کرد.

انواع مختلفی از روغن ماشین در بازار وجود دارد که شما باید با انواع روغن موتور آشنا شوید. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع روغن موتور آشنا کنیم تا در هنگام خرید بتوانید بهترین نوع آن را انتخاب کنید لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

انواع روغن موتور

روغن ماشین می‌تواند مصنوعی، معمولی یا ترکیبی از این دو باشد. تفاوت‌هایی بین انواع آن وجود دارد که بر عملکرد آن در ماشین شما تأثیر می‌گذارد.

به طور کلی سه نوع روغن موتور وجود دارد: روغن‌های معدنی، نیمه سنتتیک و روغن‌های مصنوعی. در اینجا به معرفی برخی از روغن ماشین‌های موجود در بازار اشاره می‌کنیم.

روغن موتور معمولی

روغن موتور معمولی؛ تولید شده از نفت خام تصفیه شده است، یعنی روغنی که از طریق زمینی که فرآیند پالایش را طی کرده است استفاده می‌شود.

بزرگ‌ترین مشکل روغن‌ ماشین معمولی این است که روغن‌کاری و محافظت در برابر حرارت ناشی از اصطکاک کم یا بدون هیچ گونه روان‌کاری انجام می‌دهند.

همچنین در دماهای سردتر عملکرد بسیار ناکارآمدی دارند. آنها همچنین در هنگام استفاده در دمای بالا بسیار مستعد خراب شدن هستند. روغن معدنی نیز نیاز به تعویض مکرر دارد. آنها بیش از 5000 کیلومتر دوام نمی‌آورند.

روغن موتور

روغن کاملا مصنوعی (روغن نیمه سنتتیک)

روغن نیمه سنتتیک به عنوان روغن ترکیبی مصنوعی نیز شناخته می‌شود. روغن‌های کاملا مصنوعی؛ نه تنها از طریق فرآیند پالایش می‌روند، بلکه تا سطح مولکولی تجزیه می‌شوند، جایی که ناخالصی‌ها حذف می‌شوند و ترکیبات تخصصی ایجاد می‌شود.

از آنجایی که این ترکیبات به طور خاص برای استفاده در موتورهای مدرن تولید می‌شوند، نسبت به روغن‌های معمولی سطوح بالاتری از عملکرد و حفاظت را ارائه می‌دهند.

در روغن‌های کاملا مصنوعی، تفاوت‌های زیادی بین فرمول‌های مختلف وجود دارد. بسته به نیاز خود، ممکن است روغن مصنوعی را انتخاب کنید که برای تمیزتر نگه داشتن موتور، محافظت از موتور، عملکرد بهتر در دماهای پایین یا ارائه مصرف سوخت بهتر طراحی شده باشد. برخی از ترکیبات روغن مصنوعی بیش از یکی از این ویژگی ها را ارائه می‌دهند.

روغن نیمه سنتتیک مقرون به صرفه بودن مواد معدنی و عملکرد مصنوعی را در خود قرار می‌دهد. این نوع روغن موتور در مقایسه با روغن‌های معدنی سه برابر محافظت می‌کند.

 افزودن روغن مصنوعی باعث افزایش ویسکوزیته و مقاومت در برابر سایش روغن موتور در دماها و تنش‌های بالاتر می‌شود. روغن‌های موتور ترکیبی مصنوعی نیز می‌توانند عملکرد بهتری در دماهای پایین‌تر در مقایسه با روغن‌های معدنی داشته باشند.

نکته مهم در مورد نیمه مصنوعی این است که سطح محافظتی بالاتری از یک ماده مصنوعی کامل ارائه نمی‌دهد.

روغن ترکیبی مصنوعی

روغن‌های ترکیبی مصنوعی نوعی روغن هیبریدی هستند که از مواد مصنوعی و طبیعی تولید می‌شوند. به عبارت دیگر، این ترکیبی از روغن‌های معمولی و مصنوعی است که سعی می‌کند برخی از مزایای هر دو را در عین کاهش معایب آن‌ها جلب کند.

همانطور که از نام آن پیداست، یک روغن ترکیبی مصنوعی روغن موتور معمولی و مصنوعی را ترکیب می‌کند. این روغن به اندازه یک روغن کاملا مصنوعی از مواد افزودنی برخوردار نخواهد بود، اما همچنان برخی از خواص عملکرد و محافظت را خواهد داشت.

نتایج استفاده از روغن‌ها این است که: آنها محافظت و عملکرد بهتری نسبت به یک روغن معمولی ارائه می‌دهند، اما نه به خوبی یک روغن تمام مصنوعی. عمر آنها کمی بیشتر از روغن‌های معمولی است.

وقتی صحبت از قیمت به میان می‌آید، آنها کمی گران‌تر از روغن‌های معمولی هستند. به طور کلی، آنها میانه خوبی برای کسانی هستند که به دنبال کاهش هزینه‌ها هستند.

بهترین نوع روغن موتور

اعداد روی بطری به چه معناست؟

درجه به صورت دو عدد نشان داده می‌شود که با حرف “w” از هم جدا شده‌اند، مانند 5w40. اعداد نشان دهنده مقاومت روغن در برابر جریان یا به بیان ساده، میزان نازک بودن آن است.

عدد قبل از “w” مقاومت در دمای زمستان است. هرچه این عدد کمتر باشد، عملکرد آن در دماهای سرد یا شروع سرد بهتر است.

عدد بعد از “w” مقاومت در 100 درجه سانتیگراد است، با عدد کمتر به این معنی که روغن نازکتر است.

شما باید از درجه مشخص شده در کتابچه راهنمای وسیله نقلیه خود استفاده کنید، زیرا همه درجه‌ها برای همه وسایل نقلیه مناسب نیستند.

درجه روغن موتور چیست؟

روغن موتور دارای درجه‌های مختلفی است. SAE آنها را بر اساس ویسکوزیته آنها درجه بندی کرده است. ویسکوزیته مقداری است که اصطکاک داخلی سیال را بیان می‌کند. روغن موتورهای مختلف در دمای اتاق ویسکوزیته متفاوتی دارند. آنها همچنین به تغییرات دما واکنش متفاوتی نشان می‌دهند.

بهترین روغن موتور

20W-40 در روغن موتور به چه معناست؟

درجه روغن موتور به صورت کد عددی الفا می‌باشد. بیایید ببینیم هر کاراکتری که کد را تشکیل می‌دهد به چه معناست:

  • عدد اول با یک “W” دنبال می‌شود. در اینجا W مخفف Winter است و نشان می‌دهد که روغن چگونه به شروع سرد واکنش نشان می‌دهد.
  • به عبارت ساده، عدد قبل از W نشان دهنده پارامتر است. به ما می‌گوید که روغن در شرایط سرد چگونه جریان می‌یابد.
    هرچه این عدد کوچکتر باشد، جریان بهتری خواهد داشت. به عنوان مثال، روغن 5W-30 جریان سرد بهتری نسبت به روغن موتور 10W-30 دارد.
  • عدد در قسمت زیر نشان می‌دهد که روغن در دمای معمولی چگونه جریان می‌یابد.
  • روغن موتور 10W-30 در دمای کارکرد معمولی جریان بهتری نسبت به روغن موتور 10W-40 خواهد داشت.

درجات روغن موتور

روغن موتور درجات متفاوتی دارد که در اینجا به برخی از این درجات اشاره می‌کنیم:

  • 0W-20 این روغن موتور با روشن کردن موتور نسبتا نازک‌تر است. در اینجا در 0W-20، ویسکوزیته روغن زمانی که موتور سرد است 0 است. وقتی موتور به دمای معمولی خود رسید ویسکوزیته روغن 20 می‌شود.
  • 0W-30 روغن 0W-30 طوری طراحی شده است که در دمای راه اندازی به صورت یک روغن با وزن صفر و زمانی که موتور به دمای کارکرد معمولی خود می‌رسد، به عنوان روغن وزن 30 عمل کند.
  • 0W-40 روغن 0W-40 طوری طراحی شده است که در دمای راه اندازی به صورت روغن با وزن صفر و زمانی که موتور به دمای کارکرد معمولی خود می‌رسد، به صورت روغن با وزن 40 رفتار کند.
  • روغن موتور 5W-30 5W-30 رایج ترین و پرکاربردترین روغن موتور در بازار است. 
  • 5W-40 5W-40 روغن موتور کاملاً مصنوعی است که در هنگام استارت سرد مانند روغن موتور 5 وزنی عمل می‌کند. زمانی که موتور به دمای کارکرد نرمال رسید، مانند روغن 40 وزنی عمل می‌کند.
  • 10W-40 10W-40 روغن موتوری است که عملکرد 10 وزنی را در دمای راه اندازی سرد ارائه می‌دهد. از طرف دیگر، عملکرد وزنی 40 را در دمای کارکرد معمولی موتور ارائه می‌دهد.

فواید استفاده از بهترین روغن موتور

استفاده از بهتری روغن ماشین فواید زیر را برای شما به همراه دارد:

روانکاری را فراهم می کند

روغن موتور اصطکاک بین اجزای مختلف موتور را در طول چرخه احتراق کاهش می‌دهد. با استفاده از روغن ماشین، قطعات موتور به شدت به یکدیگر ساییده نمی‌شوند. بنابراین روغن موتور سایش و پارگی را کاهش می‌دهد.

انواع روغن ماشین

اسیدها را خنثی می کند

در طی فرآیند احتراق، سوخت و همچنین اکسید شدن سایر روان کننده‌ها اسید تولید می‌کنند. روغن موتور وظیفه خنثی کردن این اسیدها را بر عهده دارد.

کثیفی را پاک می کند

روغن موتور نقش مهمی در اطمینان از تمیز بودن بلوک موتور و عاری از باقی مانده ایفا می‌کند. اگر کثیفی موتور به درستی حذف نشود، ممکن است منجر به انسداد شود.

از خوردگی و اکسیداسیون جلوگیری می کند

یکی دیگر از عملکردهای روغن موتور جلوگیری از خوردگی است. روغن موتور از بلوک‌های سیلندر در برابر زنگ زدگی محافظت می‌کند.

کلام آخر انواع روغن موتور

در این مقاله سعی کردیم شمارا با انوع روغن موتور آشنا کنیم این نکته را فراموش نکنید که موتورهای مختلف برای عملکرد و عملکرد عادی به روغن موتورهای متفاوتی نیاز دارند.

سازنده خودرو روغن موتور را بر اساس پارامترهای خودروی شما توصیه می‌کند. شما باید درجه روغن موتور مورد نیاز ماشین خود را نیز بدانید.

این به شما کمک می‌کند تا بهترین عملکرد را از موتور خود دریافت کنید. روغن مناسب باعث افزایش طول عمر موتور نیز می‌شود. اگر به دنبال بهترین روغن موتور هستید می‌توانید بر روی لینک خرید روغن موتور کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *