فیلتر هوا

انواع فیلتر خودرو

انواع فیلتر خودرو

انواع فیلتر خودرو

فیلترها نقش مهمی در افزایش عمر وسایل نقلیه و محافظت در برابر سایش و پارگی زودرس دارند. به طور معمول از یک ماده توری فیبری تشکیل شده‌اند و ذرات معلق را حذف می‌کنند. با گذشت زمان، فیلترها ممکن است جریان هوا یا مایع را محدود کنند. از آنجایی که ذرات معلق روی فیلتر جمع می‌شوند، فیلتر ممکن است انسدادی ایجاد کند که عملکرد وسیله نقلیه شما را مختل کند. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع فیلتر خودرو آشنا کنیم تا در صورت نیاز به تعویض آنها اقدام نمایید لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

با فیلترهای ماشین خود آشنا شوید

هر خودرو دارای چهار فیلتر اصلی است: فیلتر کابین، فیلتر روغن، فیلتر بنزین و فیلتر هوا. عملکرد همه این فیلترها فعال کردن جریان‌ها و جذب ناخالصی‌ها است که شامل : گرد و غبار و آلاینده‌های موجود در هوا، ناخالصی‌های موجود در سوخت یا کثیفی در روغن موتور می‌شود. اگر فیلترهای خودروی شما به موقع تعویض نشود، به درستی کار نمی‌کند و در نهایت می‌تواند بر روی کارکرد ماشین تاثیر بگذارد. با تعویض فیلترها، خودروی شما کارایی بیشتری خواهد داشت. بیایید نگاه دقیق‎‌‌تری به فیلترها داشته باشیم:

فیلتر هوای موتور

همانطور که انسان برای تنفس نیاز به اکسیژن دارد، ماشین برای فرآیند احتراق به اکسیژن نیاز دارد. فیلتر هوا از رسیدن هرگونه حشرات، گرد و غبار، ذرات، ماسه یا زباله به موتور جلوگیری می‌کند و از ترکیب مناسبی از هوا و سوخت برای پشتیبانی از عملکرد اطمینان حاصل می‌کند. فیلتر هوای موتور که در پشت ورودی هوا در محفظه موتور یافت می‌شود، با فیلتر کردن هوای ورودی به محفظه احتراق موتور، مطابق با نام خود عمل می‌کند. همه موتورهای خودروهای احتراقی به ترکیبی از هوا، سوخت و جرقه نیاز دارند. ورودی هوا هوا را می‌مکد که قبل از ورود به محفظه احتراق از فیلتر هوای موتور عبور می‌کند.

 فیلترهای هوای خودرو به اشکال مختلفی تولید می شوند:

فیلتر هوا به صورت پانل‌های دایره‌ای یا استوانه‌ای هستند. آنها از مواد چین‌دار ساخته شده‌اند که هوا را فیلتر می‌کند و ممکن است از پنبه، کاغذ مصنوعی یا فوم ساخته شوند.

دلایل تعویض فیلتر هوا:

  • برای عملکرد بهتر خودرو: هنگامی که هوای ورودی به موتور تمیز است، مخلوط سوخت و هوا حداکثر قدرت را پشتیبانی می‌کند و این موضوع باعث بهبود عملکرد خودرو می‌شود.
  • برای صرفه جویی در مصرف سوخت: با اطمینان از احتراق خوب، مصرف سوخت را کاهش می‌دهد.
  • برای جلوگیری از دود سیاه: هنگامی که فیلتر هوا مسدود می‌شود، احتراق سوخت ناقص است و منجر به دود کثیف اگزوز می‌شود که نشانه بدی است.

بررسی انواع فیلتر خودرو

فیلتر هوای کابین

فیلتر کابین هوای وارد شده به داخل خودرو را از طریق گرمایش و تهویه مطبوع تمیز می‌کند. گرد و غبار، گرده و سایر ذرات معلق در هوا را فیلتر می‌کند. اگر فیلتر کابین کربن فعال دارید، گازهای خروجی و بوها را نیز جذب می‌کند.

از طرف دیگر، فیلتر هوای کابین برای فیلتر کردن هوای ورودی به کابین خودرو طراحی شده است. با روشن بودن هوای کابین، هوا قبل از ورود به کابین خودرو شما از فیلتر کابین عبور می‌کند.

اکثر کارشناسان توصیه می‌کنند فیلتر هوای کابین را هر 15000 تا 30000 کیلومتر یک بار تعویض کنید. عدم تعویض فیلتر هوای کابین خودروی شما می‌تواند منجر به کاهش راندمان تهویه مطبوع شود و در عین حال به آلودگی هوا در داخل وسیله نقلیه شما نیز کمک کند.

دلایل تعویض به موقع فیلتر کابین:

  • برای تنفس هوای تازه‌تر و گردش منظم هوا در داخل کابین
  • فیلتر کابین به شما این امکان را می‌دهد که با فیلتر کردن باکتری‌ها، گرده‌ها و مواد آلاینده، هوای تمیز را تنفس کنید.
  • اگر فیلتر کابین خود را به طور مرتب تعویض نکنید، ممکن است متوجه بوی نامطبوع و واکنش‌های آلرژیک (عطسه، سرفه و غیره) شوید.
  • برای جلوگیری از مشکلات ایمنی
  • وقتی فیلتر کابین مسدود می‌شود، ممکن است تا حدی جریان هوای ورودی به خودروی شما را مسدود کند. این می‌تواند مشکل ساز باشد، به خصوص زمانی که باید پنجره‌ها را مه زدایی کنید.
  • برای افزایش عمر سیستم گرمایشی تهویه مطبوع خودرو
  • داشتن فیلتر کابین تمیز جریان هوا را به حداکثر می‌رساند و عمر سیستم گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع خودروی شما را افزایش می‌دهد.

انواع فیلتر خودرو

فیلتر روغن

فیلتر مهم دیگر از انواع فیلتر خودرو؛ فیلتر روغن جریان مداوم روغن را حفظ می‌کند و ذرات (کثیفی، روغن اکسید شده، ذرات فلزی) را که ممکن است به دلیل فرسودگی موتور در روغن موتور ظاهر شوند را حذف می‌کند.

روغن موتور را تصفیه می‌کند تا بتواند کار خود را به نحو احسن انجام دهد. یک فیلتر روغن به اندازه کافی ظرفیت نگهداری آلاینده‌ها را دارد تا تا تعویض روغن بعدی کاملاً کار کند.

فیلتر روغن برای حذف آلاینده‌ها از روغن موتور کار می‌کند. همانطور که روغن از ظرف قطره چکه به سمت موتور حرکت می‌کند، از فیلتری عبور می‌کند که در آن کثیفی‌ها پاک می‌شوند.

دلایل تعویض فیلتر روغن:

  • برای کاهش سایش موتور: خرابی فیلتر روغن به ناخالصی‌ها اجازه عبور می‌دهد و ورود روغن را کند می‌کند که می تواند منجر به سایش زود هنگام موتور، عملکرد ضعیف یا حتی خرابی موتور شود.
  • برای جلوگیری از کثیف شدن روغن جدید: فیلتر روغن به طور کلی باید در هر تعویض روغن تعویض شود (هر 10000 کیلومتر برای ماشین بنزینی) تا روغن جدید شما کثیف نشود.

فیلتر انتقال

اکثر خودروها دارای یک فیلتر گیربکس هستند که زباله‌ها و آلاینده‌ها را از مایع گیربکس حذف می‌کند. معمولاً مستقیماً در بالای ظرف مایع انتقال یافت می‌شود. با ورود سیال به جعبه دنده، از فیلتر عبور می‌کند. عدم تغییر فیلتر گیربکس طبق برنامه ممکن است منجر به تجمع زباله‌های اضافی در دنده‌های گیربکس شما شود.

معرفی انواع فیلتر خودرو

فیلتر بنزین

یکی دیگر از انواع فیلتر خودرو؛ فیلتر بنزین ناخالصی‌هایی مانند گرد و غبار، زنگ زدگی و شن موجود در سوخت را حذف می‌کند. با از بین بردن این آلودگی‌ها، فیلتر بنزین از انژکتورهای سوخت شما محافظت می‌کند و نقش کلیدی در حفظ عملکرد و طول عمر موتور خودرو شما ایفا می‌کند.

تمامی خودروهای دارای موتور احتراقی دارای فیلتر سوخت نیز هستند. فیلتر سوخت که در داخل خط سوخت قرار دارد، برای حذف گرد و غبار، خاک، زباله ها و سایر آلاینده ها از سوخت کار می‌کند. فیلترهای سوخت به طور کلی شبیه کارتریج‌هایی هستند که برای قرار گرفتن در داخل خط سوخت خودرو طراحی شده‌اند.

دلایل تعویض فیلتر بنزین:

  1. برای حفظ عملکرد موتور خود: اگر فیلتر بنزین شما مسدود شود، می‌تواند جریان را کاهش دهد و عملکرد را ضعیف کند زیرا موتور در کشیدن سوخت مشکل دارد. با مسدود شدن فیلتر، پمپ بنزین بسیار سخت‌تر کار می‌کند و ممکن است هنگام روشن کردن خودرو با مشکل مواجه شوید یا متوجه شتاب ضعیف یا توقف آن شوید.
  2. برای سالم نگه داشتن قطعات خودرو: به دلیل عملکرد سایشی، کثیفی و آلاینده‌های موجود در سوخت می‌تواند فرسودگی و پارگی را تسریع کند، به قطعات گران قیمت آسیب برساند و حتی باعث از کار افتادن پمپ بنزین و انژکتور شود.

از تعویض آنها غافل نشوید

 اگر نمی‌دانید چگونه این چهار فیلتر را نگهداری یا تعویض کنید، حداقل باید زمان بگذارید و مطمئن شوید که آنها در تعمیر و نگهداری معمولی ماشین شما در تعمیرگاه یا مرکز خدمات دلخواه شما قرار می‌گیرند.

در غیر این صورت، شما در معرض خطر جدی آسیب رساندن به وسیله نقلیه خود به چندین روش هستید. بر اساس توصیه‌های خودروساز، با دفترچه راهنمای مالک خودرو و برنامه‌ریزی تعمیر و نگهداری روتین خود مشورت کنید و مطمئن شوید که فیلترهای شما در شرایط بهینه برای بهترین عملکرد ممکن در جاده و پشت فرمان قرار دارند.

کلام آخر انواع فیلتر خودرو

در این مقاله سعی کردیم به انواع فیلتر خودرو و کاربرد آنها اشاره کنیم تا شما بتوانید با کارایی هر کدام از این فیلترهای خودرو آشنا شوید. به این موضوع توجه داشته باشید که در هنگام تعویض روغن و یا مراجعه به تعمیرگاه سعی داشته باشید در صورت لزوم فیلتر را تعویض کنید. استفاده از فیلتر خودرو می‌تواند کارایی ماشین شما را افزایش داده و فیلترهای لازمه را برای جلوگیری از ورود گرد و غبار و کثیفی به اجزای مهم خودرو انجام می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *