روغن دنده

تفاوت گیربکس CVT و اتوماتیک چیست مزایا و معایب آن

تفاوت گیربکس CVT و اتوماتیک

تفاوت گیربکس CVT و اتوماتیک

مهم‌ترین تفاوت بین گیربکس متغیر پیوسته (CVT) و گیربکس اتوماتیک این است که گیربکس اتوماتیک دارای چند دنده یا سرعت است و از نیروی هیدرولیک برای تعویض دنده‌ها استفاده می‌کند و باعث می‌شود موتور در سرعت‌ها و خروجی‌های مختلف کار کند، CVT دارای اساساً یک دنده یا سرعت است و از یک سیستم قرقره استفاده می‌کند. در این مقاله قصد داریم بیشتر در مورد تفاوت گیربکس CVT و اتوماتیک و مزایا و معایب آن و همچنین نحوه عملکرد آنها را توضیح دهیم لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

گیربکس چه کاری انجام می‌دهد؟

گیربکس اساساً راهی است که موتور وسیله نقلیه قدرت خود را به محورها و چرخ‌ها هدایت می‌کند. اگرچه چند نوع گیربکس وجود دارد، اما همه آنها یک چیز مشترک دارند: دنده، و هر دنده انتقال نسبت خاص خود را دارد.

گیربکس‌ها به طور خودکار یا دستی به دنده‌های مختلف تغییر می‌کنند که نسبت‌های مختلف را درگیر می‌کند. این به وسیله نقلیه اجازه می‌دهد تا بدون اینکه موتور بیش از حد کار کند، سرعت خود را افزایش یا کاهش دهد.

گیربکس اتوماتیک

همیشه در دنده مناسب

در روزهای اولیه توسعه موتور، مشخص شد که اضافه کردن نسبت‌های مختلف دنده باعث گشتاور بیشتری می‌شود. موتورها می‌توانند در سرعت‌های پایین‌تر قدرت بیشتری تولید کنند.

یک جعبه دنده اضافه شد تا راننده بتواند دنده مناسب را برای خروجی قدرت انتخاب کند. سرعت‌های آهسته در دنده‌های پایین‌تر به دست آمد و سرعت‌های بالاتر با دنده‌های بالاتر جفت شد. شیفت دستی راه اصلی برای انتخاب این دنده‌ها بود.

با گذشت زمان، فناوری گیربکس اتوماتیک پیشرفت کرد. کامپیوترهای داخلی دنده را بر اساس باند قدرت موتور تغییر می‌دهند. اگر دور خیلی کم بود، دنده پایین می‌آمد. اگر موتور خیلی سریع بچرخد، دنده بالا می‌رود.

همانطور که خودکارها سریعتر و کارآمدتر شدند، آنها شروع به تسلط بر بازار کردند. راحتی ارائه شده غیرقابل بحث بود، زیرا رانندگان دیگر نیازی به تعادل کلاچ و پدال گاز برای جلوگیری از توقف نداشتند.

علاقه مندان اغلب استدلال می‌کنند که خودکار کردن گیربکس تجربه رانندگی را کاهش داده است. رانندگان به جای توجه به عملکرد موتور، اکنون می‌توانند به وسیله نقلیه برای انتخاب دنده صحیح اعتماد کنند.

سازندگان به طور خاص به این مفهوم پرداخته‌اند و بهینه سازی سوخت تمرکز اصلی است. توانایی تعیین محل قرارگیری موتور در باند قدرت خود به مهندسان این امکان را می‌دهد که مسافت پیموده شده سوخت بهتری را از وسایل نقلیه خود دریافت کنند.

CVT که از سال 1989 در خودروهای تجاری موجود است، این ایده را یک قدم جلوتر برد. به جای تعویض دنده، نیاز به دنده را به کلی از بین بردند.

گیربکس‌های متغیر پیوسته CVT در دهه 1960 معرفی شدند. با این حال، به لطف خودروهای هیبریدی مانند هوندا اینسایت و تویوتا پریوس، تا اوایل دهه 2000 در سطح جهانی محبوب نشدند. این نوع گیربکس ملاحظات دیگری را برای رانندگان ارائه می‌دهد و مزایا و معایب آن را به همراه دارد.

گیربکس CVT

گیربکس با متغیر پیوسته (CVT) چگونه کار می کند:

طرفداران گیربکس اتوماتیک سنتی آن را به دلیل تغییرات مشخصی که هنگام تعویض دنده احساس می‌کنید، بعلاوه تعمیر و نگهداری راحت‌تر و طول عمر بیشتر، و توانایی کنترل قدرت بیشتر موتور را دوست دارند.

کسانی که CVT را ترجیح می‌دهند می‌گویند که CVT شتاب را نرم‌تر می‌کند و در عین حال مصرف سوخت را افزایش می‌دهد و از سایش بی رویه موتور جلوگیری می‌کند.

برخلاف گیربکس‌های اتوماتیک معمولی، گیربکس‌های متغیر پیوسته دنده ای ندارند. در عوض، یک CVT از دو قرقره مخروطی شکل استفاده می‌کند. یک قرقره به موتور وصل می‌شود، در حالی که دیگری به بقیه گیربکس متصل می‌شود. قدرت را به چرخ‌ها می‌رساند. یک تسمه فولادی یا کامپوزیت دو قرقره را به هم متصل می‌کند.

پهنای قرقره‌ها بسته به میزان نیروی موتور مورد نیاز چرخ ها تغییر می‌کند. با بزرگتر شدن یک قرقره، دیگری کوچک‌تر می‌شود. عرض‌های بزرگ و کوچک نسخه CVT با نسبت‌های مختلف دنده است. RPM های کمتر یا بیشتر بر محل قرارگیری قرقره روی مخروط تأثیر می‌گذارد. این طراحی یک خودروی مجهز به CVT را قادر می‌سازد تا با قدرت، نرمی و کارایی شتاب بگیرد.

طرفداران CVT

از آنجایی که CVT ها به موتور اجازه می‌دهند در محدوده مشخصی باقی بماند، موتورها مصرف سوخت بیشتری دارند. گیربکس‌های معمولی نمی‌توانند چنین چیزی را ارائه دهند، زیرا به یک باند قدرت بزرگتر نیاز دارند. CVT ها دارای دورهای بالایی نیستند که شتاب گیربکس اتوماتیک مبتنی بر دنده است.

همچنین، از آنجایی که وسیله نقلیه نیازی به تعویض دنده ندارد، تجربه رانندگی نرم‌تر است. تعویض بین دنده‌ها باعث ایجاد اختلال در عملکرد موتور می‌شود. این باعث ایجاد حس قابل توجهی می‌شود که CVT ها آن را ندارند.

یکی دیگر از مزایای مهم CVT ها این است که از نظر مکانیکی پیچیده‌تر هستند. آنها به قطعات کمتری نیاز دارند، به این معنی که ساخت آنها ارزان‌تر و وزن سبک‌تر است. آنها همچنین نقاط شکست کمتری را ارائه می‌دهند زیرا به اندازه خودکار پیچیده نیستند.

دنده اتوماتیک

مزایای CVT در مقابل گیربکس اتوماتیک

هنگام مقایسه CVT با فناوری گیربکس اتوماتیک، مزیت CVT توانایی آن در تغییر نسبت دنده با تغییر مداوم دور موتور است. این بدان معناست که موتور همیشه در اوج راندمان کار می‌کند. تعداد به ظاهر بی‌نهایت نسبت دنده وجود دارد.

این یکپارچگی و انعطاف‌پذیری به یک CVT کمک می‌کند تا حداکثر مقدار اسب بخار را از یک موتور کوچک بیرون بکشد و به رانندگان شتاب سریع‌تری نسبت به گیربکس‌های اتوماتیک استاندارد می‌دهد. خودروسازانی مانند نیسان، میتسوبیشی و هیوندای موتورهای چهار سیلندر خود را به CVT مجهز می‌کنند تا از این افزایش قدرت بهره ببرند.

یک گیربکس متغیر پیوسته شتابی نرم و بدون وقفه در تعویض دنده ایجاد می‌کند. CVT برای عبور از وسایل نقلیه کندتر یا بالا رفتن از تپه‌های شیب دار قدرت و سرعت خودروی بیشتری را ارائه می‌دهد. رانندگان مانند گیربکس‌های اتوماتیک معمولی نیازی به نگرانی در مورد تعویض سریع یا پرش یا شکار برای دنده صحیح ندارند.

به دلیل توانایی آنها در کنترل محدوده دور موتور، CVT کارآمدتر عمل می‌کند. علاوه بر این، آنها از گیربکس‌های اتوماتیک سنتی سبک‌تر هستند. و معمولاً می‌توانند مصرف سوخت بهتری در شهر و گشت و گذار در بزرگراه داشته باشند، به همین دلیل است که وسایل نقلیه هیبریدی اغلب آنها را اجرا می کنند.
در مورد تجربه رانندگی، برخی از رانندگان اظهار می‌کنند که سواری خودرو در وسایل نقلیه مجهز به CVT در مقایسه با گیربکس‌های اتوماتیک معمولی فوق العاده نرم است.

بهره‌وری سوخت: برخلاف اتومات‌های معمولی، CVT می‌تواند نسبت دنده را به طور نامحدود تغییر دهد تا موتور در اوج کارایی کار کند. در کل، هرچه دنده‌های موجود در یک گیربکس اتوماتیک استاندارد بیشتر باشد، قدرت موتور بهتر به حداکثر می‌رسد. حتی پیشرفته‌ترین گیربکس‌های سنتی با 10 دنده بالا می‌روند، در حالی که CVT ترکیبات بی‌نهایتی دارد که منجر به مصرف سوخت بسیار بهتر می‌شود.

وزن سبک‌تر: به طور کلی گیربکس‌های CVT اغلب کوچک‌تر و سبک‌تر از گیربکس‌های معمولی هستند. CVT ها مساحت بسیار کمتری را مصرف می‌کنند و همچنین وزن بسیار کمتری نسبت به معادل‌های معمولی خود دارند.

پیکربندی آسان‌تر و ارزان‌تر: اتومات‌های استاندارد واقعاً پیچیده هستند و می‌توانند صدها قطعه متحرک داشته باشند. CVT ها طراحی بسیار پیچیده‌تری دارند که به این معنی است که راحت‌تر، سریع‌تر مونتاژ می‌شوند و هزینه کمتری برای تولید دارند.

عملکرد صاف: با توجه به اینکه آنها توسط یک راه اندازی ثابت محدود نمی‌شوند، یک CVT این قابلیت را دارد که با نیازهای رانندگی شما و همچنین شرایط جاده تنظیم شود. در یک CVT شکار دنده وجود ندارد، رایانه آنبورد در منطقه کامل دقیق برای عملکرد و قدرت باقی می‌ماند. صرف نظر از موقعیت، رانندگی نرم و پایدار است زیرا “شیفت” وجود ندارد.

دنده اتوماتیک

معایب CVT

با خواندن مطالب بالا، ممکن است تعجب کنید که چرا همه خودروها به CVT تغییر نکرده اند. با این حال، حقیقت این است که آنها همچنان چالش هایی را ارائه می‌دهند که می‌تواند آنها را برای خریداران کمتر مطلوب کند.

  • اول از همه، علیرغم طراحی نسبتاً ساده آنها، تعمیر آنها همچنان گران است. به این دلیل که اگر مشکلی وجود داشته باشد، اغلب کل کیس باید تعویض شود.
  • از آنجایی که قرقره‌ها به موتور متصل هستند، تحت فشار زیادی هستند. گشتاور زیاد و تسمه ممکن است بلغزد و باعث از دست دادن قدرت چرخ ها می‌شود. این می‌تواند منجر به خراب شدن تسمه یا زنجیر آسیب شود، مایع انتقال می‌تواند توسط زباله‌ها آلوده شود.
  • در مورد تجربه رانندگی، بسیاری آن را تجربه‌ای عجیب می‌دانند، زیرا این حس با اتومبیل‌های دیگر متفاوت است. از آنجایی که موتور با سرعت ثابت‌تری می‌چرخد، نت موتور تغییر نمی کند و احساس عملکرد موتور را دشوار می‌کند.
  • مورد دیگر این است که وقتی از حالت سکون شروع می‌شود، می‌تواند یک لحظه پاسخ دهد. به این دلیل که CVT قبل از ارسال نیرو به چرخ‌ها باید با موتور تنظیم شود.
  • برخی از رانندگان تعویض دنده و شتاب اتوماتیک را از دست می‌دهند. هیچ صدا یا حسی از تغییر وسیله نقلیه از طریق دنده مانند گیربکس‌های اتوماتیک معمولی وجود ندارد. اگرچه موتور به همان سرعت می‌رسد.
  • با استفاده از CVT، شما فقط صدای زمزمه یا هجوم را می‌شنوید. 
  • سرویس گیربکس CVT با سرویس گیربکس اتوماتیک متفاوت است. خودروهای CVT به روغن، مایع گیربکس و قطعات مخصوص نیاز دارند.
  • دارندگان وسایل نقلیه مجهز به CVT متوجه می‌شوند که تعمیر گیربکس برای خودروهایشان در مقابل تعمیر یا تعویض گیربکس اتوماتیک گران‌تر است.
  • سایر مشکلات رایج شامل گزارش مالکان از کاهش ناگهانی شتاب و گرمای بیش از حد انتقال است. رانندگان از تکان خوردن، لیز خوردن و لرزیدن شکایت دارند زیرا تسمه‌ها ممکن است دچار کشش و فرسودگی بیش از حد یا خرابی کامل شوند.
  • برخی از شکایت‌ها علیه خودروسازان ادعا کرده‌اند که تجهیزات غیرقابل اعتماد عمل می‌کنند و تعمیر گیربکس انجام شده در بخش خدمات مشکل را حل نکرده است.
  • در حالی که عدم افزایش و کاهش دنده یکی از مزیت‌های CVT در نظر گرفته می‌شود، برخی از رانندگان حس حرکت وسیله نقلیه در نقاط تعویض دنده را از دست می‌دهند. اگر تجربه رانندگی اسپرت‌تری را ترجیح می‌دهید، فقدان دنده‌های ثابت باعث می‌شود که سواری کمتر جذاب شود.
  • شکایت دیگری که رانندگان نسبت به CVT دارند، صدای بلندی است که در هنگام شتاب‌گیری رخ می‌دهد. این اتفاق می‌افتد زیرا CVT موتور را مجبور می‌کند تا با افزایش سرعت، دائماً دور در دقیقه بالا بچرخد.
  • عموم مردم به دلیل تفاوت در درک نویز از گیربکس مکانیکی یا اتوماتیک پله ای، استقبال کمتری از CVT داشته اند.
  • تعمیر یا تعویض CVT در مقایسه با گیربکس اتوماتیک معمولی ممکن است گران باشد.
  • برخی از مشکلات رایجی که صاحبان با آن مواجه می شوند عبارتند از گرمای بیش از حد، از دست دادن ناگهانی شتاب. لرزیدن نیز یک مشکل رایج است.
  • از آنجایی که CVT ها برای کار کردن به تسمه ها بستگی دارند، اگر این تسمه‌ها از کشش بیش از حد یا سایش بیش از حد رنج ببرند، گیربکس می‌تواند به طور کامل از کار بیفتد.
  • در هنگام شتاب گیری هیچ احساس ارتباطی بین پدال گاز و موتور ندارند.
  • محدودیت‌هایی برای موتورهایی که می توانند با CVT کار کنند از نظر قدرت و اندازه وجود دارد.
  • آنها به اندازه گیربکس‌های معمولی دوام نمی‌آورند.
  • کار روی CVT سخت‌تر است. حتی تعمیر و نگهداری اولیه اغلب باید توسط یک مکانیک آموزش دیده انجام شود.
  • هنوز برای قدرت ساخته نشده است: CVT ها در حال حاضر برای استفاده حداکثری از عملکرد بنزین ساخته می‌شوند

دنبال چه چیزی میگردید

اگر قصد دارید خودرویی با CVT داشته باشید، مهم است که بدانید به دنبال چه چیزی باشید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که بین رانندگی، پارک و دنده عقب سوئیچ کنید. به دنبال هر گونه تردید بین تغییرات باشید و اگر زمان لازم است تا انتقال مجدد درگیر شود، توجه داشته باشید.

با سرعت‌های مختلف رانندگی کنید و به صدای نامطلوب گوش دهید. باید به صدای جیر جیر یا جغجغه‌ها و همچنین هرگونه تلفات در قدرت توجه کرد. همچنین، خودرو را به سرعت ثابت برسانید و مراقب تغییرات در دور موتور باشید.

هر گونه تند شدن یا از دست دادن قدرت باعث نگرانی است. باید انتظار داشته باشید که CVT صاف و غیر قابل توجه باشد. ناگهانی، ناهماهنگی و صداهای غیرعادی همگی از علائم هشدار دهنده هستند.

CVT ها در مقابل گیربکس های اتوماتیک

سوال اینجاست که آیا باید CVT انتخاب کرد یا اتوماتیک؟ استانداردهای مصرف سوخت متوسط ​​شرکتی (CAFE) سخت‌تر می‌شوند. در حال حاضر بسیاری از خودروهای اتوماتیک دارای گیربکس هشت یا حتی نه دنده برای رسیدن به این اهداف هستند. این برای کمک به حفظ موتور در کارآمدترین محدوده خود است.

این بدان معناست که اتومات‌های مدرن دائماً دنده‌ها را برای تطبیق با سرعت موتور تغییر می‌دهند. این می‌تواند منجر به یک سواری پرشتاب شود زیرا وسیله نقلیه برای یافتن دنده مناسب بر اساس شرایط رانندگی تلاش می‌کند.

با این حال CVT ها با هر نسل در حال بهبود هستند. سازندگان مختلف رویکردهای متفاوتی برای مدیریت گشتاور بالاتر بدون لغزش در پیش گرفته اند. همچنین، برخی از شرکت‌ها از حالت‌های شیفت استفاده می‌کنند که به راننده امکان می‌دهد «دنده» مناسب را انتخاب کند. این حالت ها به راننده اجازه می دهد تا CVT را دستکاری کند تا بتواند دورهای بالاتری داشته باشد.

وسایل نقلیه با استفاده از CVT

خودروسازان ژاپنی بیشتر از خودروسازان اروپایی و داخلی از جعبه دنده های CVT استفاده می‌کنند. با این حال، با افزایش مصرف سوخت خودروها، آنها همچنان در سطح جهانی محبوب‌تر می‌شوند. CVT در خودروها و SUV های میتسوبیشی، سوبارو و نیسان رایج است. تویوتا و هوندا اکنون در مدل‌های خود از CVT در دسترس هستند. هوندا آکورد و سیویک تنها برخی از مدل‌های این شرکت هستند که این فناوری را پیاده سازی می‌کنند.

کلام آخر تفاوت گیربکس CVT و اتوماتیک

گیربکس متغیر ثابت مزیت واضحی نسبت به اتوماتیک دارد. این یک راه کارآمدتر برای مدیریت مصرف سوخت موتور و در عین حال گرفتن بیشترین قدرت است. مهندسان می‌توانند از محدودیت‌های گیربکس‌های مبتنی بر دنده عبور کنند.

اگر به این فکر می‌کنید که آیا یک CVT برای وسیله نقلیه بعدی شما مناسب است یا خیر، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید رانندگی با آن است. دانستن مزایا و معایب گیربکس CVT اولین قدم است. مقایسه یکی با خودکار به شما اطلاع می‌دهد که آیا آن چیزی است که شما مایل به انطباق با آن هستید یا خیر.

در این مقاله سعی کردیم شما را با تفاوت گیربکس CVT و اتوماتیک آشنا کنیم و مزایا و معایب آن را به صورت کامل برای شما بیان کنیم. تمامی ماشین ها به روغن گیر بکس با کیفتی خوب نیاز دارند و مجموعه اویل استارز برای شما تعدادی از بهترین روغن گیربکس‌های موجود در بازار را جمع آوری کرده است. برای مشاهده روغن گیربکس‌ها میتوانید اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *