روغن دنده

حروف روی دنده اتوماتیک

حروف روی دنده اتوماتیک

حروف روی دنده اتوماتیک

حروف روی دنده اتوماتیک؛ اعداد و نمادهای دنده اتوماتیک خودرو و در حالت کلی یادگیری دنده‌های اتوماتیک بسیار ساده‌تر از دنده‌های دستی است. با این حال، وقتی اتومبیل‌های بیشتری را رانندگی می‌کنید، متوجه خواهید شد که همه دنده‌های اتوماتیک یکسان نیستند و ممکن است طرح‌های مختلفی برای نحوه عملکرد اهرم دنده همراه با اعداد و نمادهای متفاوت مشاهده کنید. در این مقاله قصد داریم شما را با حروف روی دنده اتوماتیک آشنا کنیم لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

معنی حروف دنده اتوماتیک ماشین

دنده‌های اولیه اتوماتیک خودرو یا گیربکس‌ها کاملاً خودکار هستند به این معنی که راننده هیچ گزینه‌ای برای تعویض دستی دنده‌ها ندارد. با این حال، بسیاری از گیربکس‌های اتوماتیک سطحی از توانایی را برای راننده در انتخاب دنده‌ها ارائه می‌دهند که به آن‌ها گیربکس‌های نیمه اتوماتیک می‌گویند. حروف اصلی دنده اتوماتیک خودرو PRND هستند و مخفف عبارت زیر هستند: PRND حروف استاندارد در اکثر گیربکس های اتوماتیک خودرو هستند.

معنی حرف p در دنده اتوماتیک

حرف p در دنده اتوماتیک به معنی پارک ماشین است.

معنی حرف P در دنده اتوماتیک

حرف P مخفف پارک در ماشین اتوماتیک است. با انتخاب پارک، دنده‌های خودرو قفل می‌شوند که از غلتیدن خودرو جلوگیری می‌کند. همانطور که از نام آن پیداست، هنگام پارک خودرو، دکمه P (پارک) را باید انتخاب کنید.

هنگام پارک کردن، همیشه ترمز دستی را فشار دهید. اگر برای مدت طولانی در ترافیک متوقف شده اید، همچنین می‌توانید پارک را انتخاب کرده و ترمز دستی را فشار دهید. 

معنی حرف R در دنده اتوماتیک

حرف R مخفف Reverse است؛ که اکثر خودروهای اتوماتیک با عملکرد حرکت فعال هستند. این به خودرو اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به پدال گاز در دنده‌های جلو و عقب حرکت کند. این عملکرد در حالت معکوس که می‌توانید فقط با استفاده از پدال ترمز سرعت خودرو را کنترل کنید بسیار مفید است.

معنی حرف N در دنده اتوماتیک

حرف N مخفف Neutral (خلاص) است؛ و به هیچ وجه به معنی ماشین در دنده نیست و هیچ گیربکسی درگیر نیست به این معنی که ماشین آزاد است. عموماً فقط زمانی N را انتخاب می‌کنید که خودروی شما در حال یدک‌کشیدن یا کشیده شدن روی کامیون یدک‌کش باشد، یا اگر لازم است خودرویی را در برف، گل و غیره فشار دهید.

معنی حرف D در دنده اتوماتیک

حرف D مخفف Drive است؛ و با انتخاب Drive، دنده‌ها درگیر می‌شوند. به سادگی “D” را انتخاب کنید و گیربکس اتوماتیک تمام تغییرات دنده را برای شما انجام می‌دهد.

معنی حروف بر روی دنده اتوماتیک

حرف M بر روی دنده اتوماتیک به معنی رانندگی با حالت دنده دستی است.

S و L در اتومبیل های اتوماتیک

دنده‌های اتوماتیک پیشرفته‌تر حروف دیگری مانند “S” و “L” را دارد که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

معنی حرف S در دنده اتوماتیک

حرف S مخفف Sport یا همان حالت اسپرت است با این تفاوت که تنظیمات روی خودرو انجام می‌شود. در حال رانندگی، خودرو در اسرع وقت برای کاهش مصرف سوخت، دنده را عوض می‌کند، اما در اسپرت، خودرو در هر دنده بیشتر می‌ماند تا شتاب بهتری داشته باشد. تنظیمات دیگری اغلب روی پدال گاز و فرمان انجام می شود تا پاسخگوی آنها بیشتر شود.

معنی حرف L در دنده اتوماتیک

حرف L مخفف Low Gear است. وقتی در حالت رانندگی هستید، با افزایش سرعت، گیربکس اتوماتیک دنده را تغییر می‌دهد. انتخاب Low در انتخابگر دنده از تعویض دنده‌ها جلوگیری می‌کند. دنده‌های پایین به خودرو قدرت کشش بیشتری می‌دهند، بنابراین ممکن است بخواهید هنگام بکسل کردن بار سنگین، یا اگر از تپه‌ای شیب‌دار بالا می‌روید و موتور در رانندگی مشکل دارد،  حالت L را انتخاب کنید. دنده‌های پایین فقط باید در سرعت کم استفاده شوند.

معنی حرف M در دنده اتوماتیک

در خودروهای اتوماتیک مدرن، احتمال بیشتری وجود دارد که حرف M را ببینید که مخفف Manual (دستی) است.حروف M در گیربکس اتوماتیک به این معنی است که می‌توانید در حالت دستی رانندگی کنید و دنده‌های خود را انتخاب کنید.

حالت دستی به شما این امکان را می‌دهد که به جای اینکه آن را به گیربکس اتوماتیک بسپارید، به صورت دستی دنده‌ها را عوض کنید. برای انتخاب حالت دستی، دسته دنده را از «D» و به «M» برگردانید. ممکن است متوجه شوید که برخی از گیربکس‌های اتوماتیک دارای علامت “+” و “-” در کنار حرف M هستند. این به شما امکان می‌دهد دنده را به سمت بالا یا پایین تغییر دهید.

بسیاری از خودروهای نیمه اتوماتیک به جای داشتن قابلیت تعویض دنده بالا و پایین با استفاده از اهرم انتخاب دنده، دارای تعویض پدال دنده هستند که روی ستون فرمان قرار دارند. استفاده از اینها اغلب سرگرم کننده‌تر است، به خصوص در اتومبیل‌های اسپرت بیشتر دیده می‌شود.

معنی حروف دنده اتوماتیک

در برخی از دنده های اتوماتیک از اعداد استفاده میشود.

اعداد در گیربکس‌های اتوماتیک

برخی از دنده‌های اتوماتیک دارای اعداد در کنار دنده درایو (D) هستند. اینها دنده‌های کم هستند و میزان دنده‌های موجود برای انتخاب بسته به مدل ماشین متفاوت است. در برخی از نسخه‌های دنده‌های اتوماتیک با گزینه‌های عددی، 1 یا همان دنده 1 با حالت L یا همان دنده پایین جایگزین می‌شود.

321 روی دنده اتوماتیک چیست

دنده‌های اتوماتیک با دنده‌های کم 3، 2، 1 در حال حاضر کمتر رایج هستند. نحوه کار دنده‌های پایین 3، 2، 1 بسته به ماشین می‌تواند کمی متفاوت باشد، اما به طور کلی، اگر “1” را انتخاب کنید، خودرو در دنده 1 باقی می‌ماند.

در صورت انتخاب 2، خودرو فقط از دنده 1 و 2 استفاده می‌کند و با انتخاب “3” خودرو از تمام دنده‌ها تا دنده 3 استفاده می‌کند. برای انتخاب دنده‌های پایین، به سادگی اهرم انتخابگر دنده را به سمت راست بکشید.

همانطور که قبلا ذکر شد، مزایای دنده کم افزایش قدرت موتور برای بکسل کردن یا سربالایی است، اما می‌تواند برای سرازیری نیز مفید باشد. ماشین‌های اتوماتیک با افزایش سرعت، دنده را عوض می‌کنند، این همیشه هنگام سرازیری ایده‌آل نیست. انتخاب دنده پایین‌تر به ترمز موتور اجازه می‌دهد و استفاده در ترکیب با ترمز پایی می‌تواند فرود ایمن‌تر و کنترل شده‌تری را از تپه‌های شیب دار ارائه دهد.

کلام آخر حروف روی دنده اتوماتیک

در این مقاله سعی کردیم حروف روی دنده اتوماتیک را برای افرادی که اطلاعات کاملی درباره این اسامی نداشتند ازائه دهیم. اگر شما از خودروی اتوماتیک استفاده می‌کنید این نکته را نیز فراموش نکنید که استفاده از یک روغن دنده خوب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است

در هنگام فعالیت دنده اتوماتیک درگیری بین اجزای موتور بسیار زیاد است و برای اینکه شما از تمامی اجزای موتور خود مراقبت کامل را انجام دهید لازم است از یک روغن موتور با کیفیت استفاده کنید.

مجموعه اویل استارز برای شما بهترین روغن موتورهای موجود در بازار را جمع آوری و در اختیار شما قرار می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تمامی روغن‌های موجود می‌توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نموده و یا بر روی لینک خرید روغن دنده کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *