روغن دنده

دیفرانسیل خودرو چیست

دیفرانسیل خودرو چیست

دیفرانسیل خودرو

دیفرانسیل خودرو؛ مانند اکثر اجزای یک وسیله نقلیه که  هر کدام وظیفه خاصی دارند که به حرکت خودرو کمک می‌کند باعث حرکت ماشین می‌شود. شاید نام دیفرانسیل خودرو را شنیده باشید، اما چیست و چه کاربردی داردرا قصد داریم در این مقاله برای شما شرح دهیم لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

دیفرانسیل خودرو چیست

دیفرانسیل خودرو؛ سیستمی از چرخ دنده‌ها است که به چرخ‌های محرک مختلف از قبیل چرخ‌هایی که نیرو از موتور به آنها منتقل می‌شود، در یک محور اجازه می‌دهد تا با سرعت‌های متفاوتی بچرخند، مانند زمانی که خودرو در حال چرخش است، این تابع دورهای متناسبی را بین چرخ‌های چپ و راست فراهم می‌کند.

به عنوان مثال: اگر لاستیک داخلی 15 دور در دقیقه کمتر از مسیر مستقیم بچرخد، لاستیک بیرونی 15 دور در دقیقه بیشتر از مسیر مستقیم می‌چرخد. دیفرانسیل نیز جزئی است که میل محرک چرخان می‌تواند جهت را تغییر دهد.

مثال دیگر: در یک خودروی دیفرانسیل عقب که میل محرک آن طول خودرو را طی می‌کند، می‌پیوندد و نیروی خود را به محوری که عمود بر خودرو حرکت می‌کند تا چرخ‌های چپ و راست را به حرکت درآورد، منتقل می‌کند.

دیفرانسیل‌ها قطعات مهر و موم شده و کم تعمیراتی هستند که انتظار می‌رود در طول عمر خودرو دوام بیاورند اما ممکن است یک بازه زمانی سرویس توصیه شده برای بررسی و یا تعویض روغن داشته باشند. توجه داشته باشید که یک خودروی چهار چرخ متحرک می‌تواند دو یا چند دیفرانسیل داشته باشد. دیفرانسیل خراب می‌تواند باعث لرزش، اتصال در حین چرخش ها و یا صداهایی از کوبیدن تا زوزه زدن شود.

دیفرانسیل خودرو چیست

دیفرانسیل خودرو نقش کلیدی در سیستم حرکت و کنترل ماشین شما دارد.

دیفرانسیل چگونه کار می‌کند؟

هر قطعه روی یک خودرو هدفی را دنبال می‌کند تا آن را در هنگام حرکت در جاده حفظ کند. دیفرانسیل یک بازیکن کلیدی است که برای اعمال گشتاور (نیروی چرخشی) به چرخ‌های محرک کار می‌کند. خودرو چه دیفرانسیل جلو، چه دیفرانسیل عقب یا چهار چرخ محرک باشد، دیفرانسیل مورد نیاز است.

دیفرانسیل از قسمت‌های زیادی تشکیل شده است. اجزای اصلی چرخ دنده‌های حلقه و پینیون هستند. چرخ دنده حلقه‌ای به مجموعه کریر متصل است و داخل کریر مجموعه‌ای از چرخ دنده‌های کوچک‌تر قرار دارد.

این چرخ دنده‌های کوچک‌تر اغلب به عنوان چرخ دنده‌های عنکبوتی شناخته می‌شوند که از مجموعه دیگری از چرخ دنده‌های پینیون و چرخ دنده‌های جانبی تشکیل شده اند. این مجموعه دنده است که عملکرد دیفرانسیل را تامین می‌کند. به دنبال جریان قدرت در داخل دیفرانسیل، چرخ دنده پینیون چرخ دنده حلقه را به حرکت در می‌آورد که حامل را می‌چرخاند.

سپس حامل چرخ دنده‌های پینون کوچک‌تر را به حرکت در می‌آورد که به نوبه خود چرخ دنده‌های جانبی را به حرکت در می‌آورد. محورهای محرک به چرخ دنده‌های جانبی متصل می‌شوند و سپس چرخ‌ها را به حرکت در می‌آورند.

این دیفرانسیل در مجموعه محور جلو یا عقب در تمام خودروها و کامیون‌های مدل آخر دیده می‌شود. در کاربردهای تمام چرخ متحرک (AWD)، دیفرانسیل مرکزی هم در مجموعه محور جلو و هم در محور عقب وجود خواهد داشت.

دیفرانسیل چگونه نام خود را گرفت؟

ریشه کلمه دیفرانسیل متفاوت است. دیفرانسیل سیستمی است که به چرخ‌های محرک اجازه می‌دهد با سرعت‌های مختلف بچرخند، که زمانی که خودرو در حال مذاکره برای پیچیدن است، لازم است. در یک پیچ، چرخ بیرونی باید دورتر حرکت کند، به این معنی که باید سریعتر از چرخ‌های داخلی حرکت کند.

تفاوت بین دیفرانسیل و گیربکس چیست

دیفرانسیل بسته به سیستم محرکه ای که وسیله نقلیه با آن کار می‌کند، می‌تواند در مناطق مختلفی قرار گیرد. هنگامی که دیفرانسیل در داخل محفظه گیربکس قرار دارد، به آن گیربکس می‌گویند، سپس محورهای محرک مستقیماً به گیربکس وصل می‌شوند.

تفاوت بین دیفرانسیل و گیربکس در این است که دیفرانسیل به تنهایی یک قطعه است، در حالی که گیربکس دیفرانسیل و گیربکس را در یک واحد ترکیب می‌کند. این نوع محفظه اغلب در خودروهای دیفرانسیل جلو یافت می‌شود، اگرچه برخی از خودروهای اسپرت دارای گیربکس عقب هستند.

مراقبت از دیفرانسیل

عموما دیفرانسیل ها به دیفرانسیل عقب و دیفرانسیل جلو دسته بندی میشوند

دیفرانسیل عقب چیست؟

در این حالت دیفرانسیل از گیربکس جدا شده و در کاربردهای دیفرانسیل عقب توسط یک محور محرک متصل می‌شود. خودروهای AWD و چهار چرخ متحرک اغلب دارای دیفرانسیل مرکزی هستند.

در خودروهای AWD، هر دو محور جلو و عقب در طول یک پیچ با سرعت‌های متفاوتی می‌چرخند. برخی از خودروهای الکتریکی یا هیبریدی اغلب دارای سیستم تمام چرخ محرک الکترونیکی هستند که نیاز به دیفرانسیل را از بین می‌برد، زیرا نیرو می‌تواند مستقیماً از طریق موتورهای الکتریکی به چرخ‌ها منتقل شود.

انواع دیفرانسیل:

امروزه انواع مختلفی از سیستم‌های دیفرانسیل وجود دارد که در وسایل نقلیه استفاده می‌شود. این دیفرانسیل‌ها شامل:

دیفرانسیل باز

اکثر سیستم‌های دیفرانسیل دارای طرح‌های باز هستند که قابل اطمینان‌ترین و ساده‌ترین‌ها در نظر گرفته می‌شوند. آنها دارای یک چرخ دنده پینیون هستند که با چرخ دنده حلقه ای درگیر می‌شود تا نیرو را به هر دو محور ارسال کند.

دیفرانسیل باز قدیمی‌ترین و رایج‌ترین طرحی است که برای انواع خودروها و مدل‌های مختلف مناسب است. این ساده‌ترین، قابل اعتمادترین و پرکاربردترین نوع دیفرانسیل است.

چرخ دنده پینیون نیرومند، واقع در انتهای میل محرک، با چرخ دنده حلقه درگیر می‌شود، که سپس نیرو را از طریق مجموعه دیگری از چرخ دنده‌ها به هر دو محور منتقل می‌کند.

تنها مشکل اصلی دیفرانسیل باز، امکان لیز خوردن لاستیک‌ها در شرایط کمتر از ایده آل است. گشتاور موتور بدون در نظر گرفتن اینکه آیا یک چرخ کشش داشته باشد منتقل می‌شود و باعث می‌شود که تایر بچرخد در حالی که تایر دیگر هیچ کاری انجام نمی‌دهد.

دیفرانسیل لغزش محدود

دیفرانسیل لغزش شبیه به دیفرانسیل باز است اما از سیستم کلاچ یکپارچه استفاده می‌کند، با این تفاوت که در صورت از دست دادن کشش یکی از چرخ‌ها می‌تواند نیرو را به هر دو چرخ منتقل کند و مکانیزم کلاچ، سمت چپ و راست محور را به هم قفل می‌کند. این سیستم ترجیحی برای وسایل نقلیه با عملکرد بالا مانند اتومبیل‌های درگ و آنهایی است که بارهای سنگین را بکسل می‌کنند.

قفل کردن دیفرانسیل

سیستم دیفرانسیل قفل را به احتمال زیاد در خودروهای خارج از جاده و گاهی اوقات در مدل‌های با کارایی بالا یافت می‌شود. این خودرو از فنرها و کلاچ‌هایی استفاده می‌کند که قفل‌ها را فعال می‌کنند و اطمینان حاصل می‌کنند که قدرت یکسانی بدون توجه به کشش به هر چرخ ارسال می‌شود.

دیفرانسیل بردار گشتاور

دیفرانسیل بردار گشتاور پیشرفته‌ترین، جدیدترین و بهترین دیفرانسیل در زمینه فناوری دیفرانسیل است. این دیفرانسیل  مجموعه پیچیده ای از حسگرها و وسایل الکترونیکی را برای به دست آوردن اطلاعات از سیستم فرمان، موقعیت دریچه گاز، سطح جاده و موارد دیگر در بر می‌گیرد و به آن توانایی توزیع نیرو را بر روی هر چرخ، طبق داده‌ها می‌دهد.

این نوع دیفرانسیل حداکثر کشش را در هنگام پیچیدن فراهم می‌کند و عملکرد را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد، همچنین به سیستم دیفرانسیل اجازه می‌دهد تا نیرو را بر اساس نیاز به هر چرخ توزیع کند و به حداکثر کشش کمک می‌کند و این سیستم را در افزایش عملکرد عالی می‌کند.

انواع دیفرانسیل

شما باید مانند هر قطعه دیگری از ماشین از دیفرانسیل خود به خوبی مراقبت نمایید.

مراقبت از دیفرانسیل

تعمیر و نگهداری منظم در هر وسیله نقلیه از طریق تعویض روغن، تسمه، شیلنگ و سایر مایعات ضروری است. سیال دیفرانسیل نیز از این قاعده مستثنی نیست. روغن دیفرانسیل برای روغن‌کاری گیربکس‌های دستی و دیفرانسیل‌ها استفاده می‌شود.

این مشابه اهمیت روغن موتور برای موتور است. این نقش حیاتی در محافظت از دیفرانسیل و گیربکس ایفا می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد ایمن و روان کار کنند.

سیال دیفرانسیل مصرف شده بعد از مدتی کثیف و آلوده می‌شود. ادامه رانندگی با روغن آلوده خطرناک است زیرا می‌تواند باعث سایش غیرضروری قطعات شود و منجر به آسیب دائمی شود.

در صورت مواجه شدن با موارد زیر سریعا به تعمیرگاه مراجعه نمایید:

  • صدای چرخش فقط هنگام کاهش سرعت
  • زوزه یا ناله در هنگام شتاب گیری در سرعت‌های کم یا زیاد
  • غرش یا چرخیدن با سرعت بیش از 20 کیلومتر در ساعت اما در حین چرخش تغییر می‌کند
  • هر چند متر یا هنگام شروع حرکت، صدای تق تق به طور منظم
  • لرزش ثابت که با سرعت خودرو افزایش می‌یابد.

شما برای اینکه بتوانید از دیفرانسیل خود مراقبت کنید لازم است برای تعویض مایع دیفرانسیل شما که به عنوان روغن دنده نیز شناخته می‌شود اقدامات لازم را انجام دهید سعی کنید روغن گیربکس را هر 30000کیلومتر تعویض نمایید، روغن تمیز و تازه امکان محافظت بهتر از دیفرانسیل را فراهم می‌کند که منجر به سواری ایمن‌تر می‌شود. دیفرانسیل همانند سایر اجزای خودرو، قطعاتی که به خوبی روغن کاری شده اند عملکرد مطلوبی دارند.

کلام آخر دیفرانسیل خودرو چیست

در این مقاله سعی کردیم شما را با دیفرانسیل خودرو چیست آشنا کنیم و به انواع دیفرانسیل موجود در خودروها پرداختیم. همانطور که در بالاتر به آن اشاره شد تعویض روغن دیفرانسیل جزو مهم‌ترین و حیاتی‌ترین فعالیتی است که شما باید به آن در زمان موعد بپردازید زیرا باعث می‌شود استحکاک کمترین بین اجزای موتور پیش آید.

مجموعه ستارگان روغن تعدادی از بهترین روغن دنده‌های موجود در بازار را برای شما جمع آوری و در اختیار شما قرار داده است. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان فروش ما تماس حاصل نموده و یا برای مشاهده تمامی محصولات ما بر روی لینک خریدار روغن دنده کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *