دسته‌بندی نشده

روش تشخیص کیفیت روغن موتور

روش تشخیص کیفیت روغن موتور

روش تشخیص کیفیت روغن موتور

امروزه بسیاری از دارندگان خودرو انتخاب روغن موتور مناسب برای خودروهای خود را موضوعی بسیار سخت می‌دانند. این موضوع زمانی قابل درک است که تعداد گزینه‌های مختلف روغن موتور را که امروزه برای صاحبان خودرو که در دسترس است بسیار زیاد است. در این مقاله سعی داریم شما را با روش تشخیص کیفیت روغن موتور آشنا کنیم لطفا تا پایان ما با همراه باشید.

انتخاب روغن موتور

ابتدا باید از بین سه نوع روغن موتور موجود امروزی یکی را انتخاب کنید. انواع روغن موتور که می‌توانید برای خودروی خود انتخاب کنید، روغن موتور کاملاً مصنوعی، ترکیبی مصنوعی و روغن موتور معمولی است. تفاوت بین این سه نوع روغن موتور در چیست؟

تفاوت اصلی آنها در نحوه تولید آنهاست. در حالی که روغن موتور کاملا مصنوعی با دقت فرموله و در آزمایشگاه تولید می‌شود، روغن معمولی به طور طبیعی از نفت خام استخراج می‌شود و سپس خالص می‌شود. ترکیب سنتتیک حد وسط بین روغن موتور کاملاً مصنوعی و معمولی است.

اگر در مورد خروجی صحبت کنیم، روغن موتور کاملاً مصنوعی برای صرفه جویی در مصرف سوخت شناخته شده است. همچنین برای بهبود عملکرد و قدرت موتور و محافظت بهتر در برابر سایش موتور نسبت به روغن‌های ترکیبی مصنوعی و معمولی شناخته شده است. در نهایت، یک روغن موتور کاملاً مصنوعی، مانند روغن فول سنتتیک، می‌تواند به سرعت به قسمت‌های متحرک موتور برسد و از عملکرد بهینه آن در دماهای شدید اطمینان حاصل کند.

با درک سه نوع روغن موتور و تفاوت‌های اصلی بین آنها، ممکن است بخواهید بدانید که چگونه می‌توانید کیفیت روغن موتور مورد نظر خود را تعیین کنید. خوشبختانه برای شما، روش‌های تعیین کیفیت روغن موتور در ادامه شرح داده شده است.

نحوه بررسی کیفیت روغن موتور

3 راه برای تعیین کیفیت روغن موتور

اگرچه همه روغن موتورهای تولید شده امروزه باید استانداردهای صنعتی خاصی را رعایت کنند، اما کیفیت کلی آنها می‌تواند بر اساس نحوه تولید آنها بسیار متفاوت باشد. علیرغم وجود استانداردهای کیفی، روغن موتورهای با کیفیت پایین اغلب به دلیل طمع یا ناآگاهی متولیان این امر وارد بازار می‌شوند.

در نتیجه، مسئولیت تعیین کیفیت روغن موتور بر دوش شما، صاحب خودرو  می‌افتد. بنابراین، چگونه می‌توان کیفیت روغن موتور، مانند کیفیت روغن مصنوعی مانند روغن فول سنتتیک را تعیین کرد؟ شما می‌توانید آن را به سه روش زیر ارزیابی کنید.

1. برچسب ها را بخوانید

روی هر ظرف معتبر روغن موتور، برچسب‌هایی پیدا خواهید کرد که نشان می‌دهند این روغن با استانداردهای (API) برای روغن موتور مطابقت دارد یا خیر. استاندارد API در سمت راست ظرف اولین چیزی است که باید هنگام تعیین کیفیت روغن موتور به آن توجه کنید.

API درجه ویسکوزیته انجمن مهندسین خودرو (SAE) و سایر پارامترهای عملکرد مهم مانند مناسب بودن روغن برای موتورهای بنزینی را نشان می‌دهد که با حرف S و سپس حرف دیگری در بالای ظرف نشان داده می‌شود. درجه ویسکوزیته SAE روغن در مرکز ذکر شده است، در حالی که خواص حفظ منابع روغن در پایین نشان داده شده است.

روش تشخیص کیفیت روغن موتور

2. خواص روغن موتور را در نظر بگیرید

برای پشتیبانی از موتور خودرو، روغن موتور باید خواص شیمیایی و فیزیکی خاصی داشته باشد. توانایی طولانی مدت روغن برای عملکرد مداوم در سطح بالا تحت تأثیر چندین تنش عملیاتی ایجاد شده توسط موتور است.

علاوه بر این، بسته به محیط و نحوه استفاده از خودرو، شرایط سرویس ممکن است بسیار متفاوت باشد. بنابراین، قبل از اینکه روغن موتور را برای شرایط خاص و نیازهای خدمات خود انتخاب کنید، باید از خواص مهم روغن موتور آگاهی کامل داشته باشید.

3. از الزامات اساسی کیفیت روغن موتور اطمینان حاصل کنید

این روش کم پیچیدگی اما مفید برای تعیین کیفیت روغن موتور است. چه می‌خواهید کیفیت روغن فول سنتتیک یا روغن موتور دیگری را تعیین کنید، مطمئن شوید که:

  • روغن موتور برای نوع خودروی خاص شما (بنزینی یا دیزلی) طراحی شده است.
  • روغن می‌تواند عملکرد موتور مورد نیاز را فراهم کند
  • روغن با توصیه‌های سازنده خودروی شما مطابقت دارد

با اطمینان از این سه مورد، به احتمال زیاد روغن موتور با کیفیتی برای خودروی خود انتخاب خواهید کرد.

خواص روغن موتور

برای کارکرد موتور، روغن باید دارای خواص فیزیکی و شیمیایی خاصی باشد. در طول کارکرد روغن، موتور تعدادی تنش‌های عملیاتی ایجاد می کند که بر توانایی طولانی مدت روغن برای عملکرد مداوم در سطح بالایی تأثیر منفی می‌گذارد. شرایط سرویس نیز ممکن است بسته به محیط و نحوه استفاده از وسیله نقلیه بسیار متفاوت باشد. در نتیجه، انتخاب روغن موتور برای برآوردن نیازها و شرایط خدماتی خاص، مستلزم آگاهی از چندین ویژگی مهم روغن، از جمله ویسکوزیته است.

ویسکوزیته

ویسکوزیته ممکن است به عنوان مقاومت سیال در برابر جریان تعریف شود. از آنجایی که مولکول‌های یک سیال تا حدودی به یکدیگر جذب می‌شوند، برای جدا کردن آنها و ایجاد جریان به انرژی نیاز است. به طور کلی، مولکول‌های بزرگتر جاذبه بیشتری بین خود دارند و ویسکوزیته بالاتری دارند. انرژی لازم برای غلبه بر این جاذبه مولکول به مولکول و تولید جریان سیال را می‌توان نوعی اصطکاک در نظر گرفت.

بنابراین، ویسکوزیته را می‌توان به عنوان شکلی از اصطکاک مولکولی تعریف کرد. از بین تمام خصوصیات فیزیکی و شیمیایی روغن موتور، ویسکوزیته و رفتار ویسکومتری آن در هنگام استفاده اغلب مهم‌ترین آنها در نظر گرفته می‌شود.

نحوه تشخیص کیفیت روغن موتور

ویسکوزیته و جلوگیری از سایش

همین اصطکاک مولکولی از خروج سریع روغن زمانی که دو سطح موتور در حرکت نسبی تحت فشار به هم نزدیک می‌شوند، جلوگیری می‌کند. این ناتوانی روغن مداخله گر در فرار سریع و سطح تراکم ناپذیری آن، دو سطح را از هم جدا می‌کند و از سایش جلوگیری می‌کند، فرآیندی که به آن روانکاری هیدرودینامیکی می‌گویند. هر چه ویسکوزیته بیشتر باشد، جذب مولکول‌های روغن بیشتر و محافظت در برابر سایش بیشتر می‌شود.

طبقه بندی ویسکوزیته

ویسکوزیته روانکار همیشه با محافظت در برابر سایش همراه بوده است. SAE در اوایل تاریخ خود، ویسکوزیته را برای عملکرد موتور مهم تشخیص داد و سیستم طبقه بندی J300 را ایجاد کرد که سطوح ویسکوزیته را برای موتورها بر اساس یک سری درجه ها تعیین می کند. این گریدها با سطوح ویسکوزیته در یک یا دو ناحیه دمایی تعریف می شوند. امروزه این درجه ها برای دمای کارکرد موتور و دمای زمستانی که روغن روی راه اندازی و پمپاژ آن تأثیر می گذارد، تنظیم می شود.

 

ویسکوزیته و ژل شدن روغن در دماهای پایین

روغن‌های موتور چند درجه در ابتدا برای کاهش ویسکوزیته روغن در دماهای پایین برای کمک به راه اندازی موتور معرفی شدند. این مزیت مهم بلافاصله آشکار شد و روغن‌های چند درجه از آن زمان به محبوب‌ترین نوع روان کننده موتور در سراسر جهان تبدیل شده‌اند.

ویسکوزیته و جذب انرژی

همانطور که ویسکوزیته برای موتور در جلوگیری از سایش از طریق روانکاری هیدرودینامیکی مفید است، دارای برخی از جنبه‌های منفی است که می‌تواند بر راندمان کارکرد موتور تأثیر بگذارد. اصطکاک مولکولی روغن که دو سطح را در حرکت نسبی از هم جدا می‌کند، برای غلبه بر آن به انرژی نیاز دارد. این مقدار قابل توجهی انرژی از موتور در ازای محافظت از سایش ارائه شده است. بنابراین، فرمول دقیق ویسکوزیته روغن برای مالکان خودرو و برای دولت‌هایی که محدودیت های مصرف سوخت را الزامی می کنند بسیار مهم است.

کاهش ویسکوزیته روغن می‌تواند گام مهمی در کاهش اصطکاک ویسکوز برای بهبود بازده سوخت باشد. جالب اینجاست که در چند سال گذشته، تعداد خودروهایی که با روغن موتورهایی کار می‌کنند که سطوح ویسکوزیته پایین‌تری دارند، افزایش یافته است، بنابراین بازده موتور آنها به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد. فروشگاه اویل استار بهترین روغن موتورهای موجود در بازار را در اختیار شما قرار می‌دهد برای مشاهده محصولات ما می‌توانید بر روی لینک خرید روغن موتور کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *