روغن موتور

روغن موتور مناسب هر فصل چیست؟

روغن موتور مناسب هر فصل

روغن موتور مناسب هر فصل چیست؟

روغن موتور از موتور در برابر سایش و آسیب محافظت می‌کند، بنابراین پر نگه داشتن آن و اطمینان از تعویض آن در صورت لزوم باعث می‌شود که موتور و قطعات کار آن به درستی کار کنند.

اما آیا می‌دانستید که استفاده از روغن موتورهای مختلف برای زمستان می‌تواند عمر موتور وسیله نقلیه شما را افزایش دهد و همچنین به روشن شدن خودرو در دمای بسیار سرد کمک کند بسته به ماشین شما و موقعیت جغرافیایی شما، روغن خاصی می‌تواند مناسب‌تر باشد.

در این مقاله قصد داریم روغن موتور مناسب هر فصل را برای شما به صورت کامل توضیح داده و نکاتی را برای کمک به شما در تعیین بهترین روغن برای فصول مختلف برای وسیله نقلیه شما جمع آوری کرده ایم و قصد داریم در اختیار شما قرار دهیم لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

روغن موتور خودرو چیست؟

وظیفه اصلی روغن موتور روانکاری اجزای داخلی موتور خودرو شما است. با این حال، مجموعه ای از وظایف دیگر مانند خنک کردن موتور شما با توزیع یکنواخت گرما، تمیز کردن آن با استفاده از مواد شوینده افزودنی روغن، بهبود آب بندی و جلوگیری از خوردگی را انجام می‌دهد.

کدام روغن موتور برای خودروی شما مناسب است؟
معمولاً درجه ویا ویسکوزیته و مشخصات روغن موتور توصیه شده را در کتابچه راهنمای وسیله نقلیه به آن اشاره شده است، یا می‌توانید از جستجوی روغن موتور مناسب با برند خودروی خود، برای اطمینان از دریافت روغن مناسب استفاده کنید.
اینکه کدام محصول را باید استفاده کنید به برند، مدل و نوع ماشین شما و همچنین به عوامل دیگری مانند سبک رانندگی و وضعیت وسیله نقلیه شما بستگی دارد.

چرا درجه و مشخصات روغن موتور مهم است؟

موتور هر وسیله نقلیه بر اساس درجه ویا ویسکوزیته روغن موتور خاص به اضافه مشخصات بسیار دقیق تولید و طراحی می‌شود. مشخصات روغن برای مقابله با کرنش‌ها و تنش‌های بسیار متفاوتی که موتورهای خودرو باید با آن‌ها کنار بیایند متفاوت است. بنابراین، برای حفظ راندمان، طول عمر و عملکرد یا موتور خود، همیشه باید روغنی را که موتور شما برای مصرف آن طراحی شده است، مگر اینکه عملکرد خودرو شما به شدت تغییر کرده باشد استفاده کنید.

در تابستان از چه روغن موتوری استفاده کنیم؟

به طور کلی، زمانی که از روغن ضخیم‌تری مانند 10W30 به جای 5W30 استفاده می‌کنید، بهترین محافظت را در تابستان خواهید داشت. گرمای تابستان در نازک شدن روغن موتورها تاثیر گذاشته و باعث می‌شود که به روغن‌های غلیظ‌تری نیاز داشته باشید.

استفاده از 10w30 در تابستان بهتر است یا 5w30؟

در حالی که برخی از خودروسازان هنوز 10W-30 (یا حتی 10W-40) را به عنوان گزینه مناسب روغن موتور برای استفاده در تابستان توصیه می‌کنند، در صورتی که 5W-30 درجه قابل قبولی برای روغن موتور خودرو شما باشد، نیازی به تغییر به روغن موتور 10W-30 در تابستان نیست. 

روغن موتور مناسب برای هر فصل چیست

آیا 5w30 برای آب و هوای گرم خوب است؟

روغن موتور 5W30 بسیار متنوع است و معمولاً در انواع مختلفی از موتورها استفاده می‌شود. در دمای کمتر از -30 درجه سانتیگراد، این روغن‌ها موثر هستند. روغن‌های موتوری که می‌توانند گرم‌ترین دما را در منطقه شما تحمل کنند و در عین حال به شما اجازه می‌دهند در زمانی که هوا در پایین‌ترین حد خود است، جریان داشته باشند، بهترین‌ها برای خودروی شما هستند.

آیا 5w 40 برای تابستان خوب است؟

روغن 5W30 برای کارکرد در دماهای کمتر از -25 درجه سانتیگراد طراحی شده است، اما همچنین برای آب و هوای گرم‌تر که به 25 درجه سانتیگراد یا بالاتر می‌رسد، یک انتخاب عالی است.

آیا باید در تابستان از روغن های مختلف استفاده کنم؟

روغنی که در زمستان استفاده می‌کنند غلیظ‌تر است، زیرا روغن در هنگام گرما رقیق‌تر می‌شود. در نتیجه، روغن در دماهای سرد نازک می‌شود و در دماهای گرم غلیظ می‌شود و دقیقا همان چیزی را که موتور شما نیاز دارد، در اختیار شما قرار می‌دهد.

آیا اتومبیل ها در هوای گرم روغن بیشتری مصرف می کنند؟

ویسکوزیته روغن موتور می‌تواند در نتیجه دماهای شدید افزایش یابد و این موضوع باعث تبخیر روغن موتور می‌شود. در نتیجه افزایش ویسکوزیته، روغن قادر به انجام وظایف خود در داخل موتور نیست و در نتیجه باعث کاهش راندمان سوخت می‌شود. این می‌تواند منجر به آسیب موتور و عملکرد پایین موتور شود.

در هوای گرم از چه روغن موتوری استفاده کنم؟

ویسکوزیته / وزن ایده آل برای روغن موتور در هوای گرم 10W-30 و 10W-40 است.

آیا می توانید از 5w30 در تابستان استفاده کنید؟

سازنده وسیله نقلیه شما روغنی را که باید استفاده کنید توصیه می‌کند. با این حال، این روغن می‌تواند در دمای 30- درجه سانتیگراد و بالای 40 درجه سانتیگراد کار کند، که آن را به گزینه‌ای ایده آل برای رانندگی در مکان‌هایی با دمای فصلی نسبتاً بالا تبدیل می‌کند.

آیا باید از 5w30 یا 10w30 در تابستان استفاده کنم؟

بسته به شرایط دما می‌توان از 5W30 استفاده کرد. در هر دو آب و هوای گرم و سرد می‌توان از آن استفاده کرد. بهترین زمان برای استفاده از 10W30 در مناطق گرمسیری است. توصیه می‌شود که از 10 وات فقط زمانی استفاده کنید که دمای محیط در طول زمستان از 30- درجه سانتیگراد تجاوز نکند.

آیا 5w30 برای تابستان بهتر است؟

انتظار می‌رود که هر دو روغن در دمای عملیاتی جریان داشته باشند و از ویسکوزیته (30) یکسان باشد. وقتی روغن در زمستان در موتور است و در مکانی زندگی می‌کنید که هوا سرد می‌شود، از روغن 5W30 استفاده کنید. 10w30 اگر فقط در تابستان در موتور باشد بهترین انتخاب است.

روغن موتور فصل چیست

آیا 5w30 یا 5w40 برای تابستان بهتر است؟

5W30 می‌تواند توسط وسایل نقلیه مختلف، در دماهای مختلف و در آب و هوای مختلف استفاده شود. با این حال، زمانی که در یک وسیله نقلیه استفاده می‌شود، برای دماهای سردتر مناسب است. ماسه موتور با مسافت پیموده شده بیشتر که در 5w40 استفاده می‌شود اغلب در تحمل دماهای گرمتر از 4w40 بهتر است.

کدام روغن موتور برای آب و هوای گرمسیری بهترین است؟

حتی در دمای محیط بالاتر، محصولات چند درجه ای مانند SAE 15W-40  توصیه می‌شود، زیرا روان کننده سریع‌تر از SAE 40 خالص در موتور جریان می‌یابد. روغن موتور علاوه بر گواهی کیفیت، باید استانداردهای عملکرد را نیز داشته باشد.

5w40 برای چه دمایی مناسب است؟

گریدهای ویسکوزیته زمستانی روغن موتورهای 5w40 و 5w30 5 است، به این معنی که آنها در دماهای پایین 30- درجه سانتیگراد مؤثر هستند و در دماهای بسیار پایین، برخلاف مثلاً 10w40، ویسکوزیته بیشتری دارند.

روغن موتور 5w 40 برای چه مواردی استفاده می شود؟

روغن موتور 5w40 به کارکرد نرم موتور و گرم شدن بیش از حد قطعات متحرک به دلیل اصطکاک در روغن کمک می‌کند. 5w40 با سوزاندن محصول جانبی و محافظت از موتور در برابر اکسیداسیون، گرما را از چرخه احتراق منتقل می‌کند تا موتور را تمیز نگه دارد.

آیا باید روغن خود را زمانی که داغ است عوض کنید؟

ویسکوزیته روغن زمانی که داغ است نازکتر است، بنابراین به گفته اکثر کارشناسان روغن، سریع‌تر و کامل‌تر از زمانی که سرد است از موتور خارج می‌شود.

کدام روغن برای تابستان 5w30 یا 5w40 بهتر است؟

در دماهای سردتر، 5w30 مناسب‌تر است، در حالی که در دماهای گرم تر، 5w40 بهتر است.

روغن موتور برای هر فصل

ویسکوزیته در روغن موتور چیست؟

ویسکوزیته به مقاومت سیال در برابر جریان اشاره دارد. ویسکوزیته بیشتر روغن‌های موتور بر اساس ضخامت آن در صفر درجه فارنهایت (با عدد قبل از W که زمستان است و همچنین ضخامت آن در 212 درجه (با عدد دوم بعد از خط تیره در ویسکوزیته نشان داده می‌شود) رتبه‌بندی می‌شود.

روغن موتور با گرم شدن نازک‌تر و روان‌تر می‌شود و با سرد شدن غلیظ می‌شود. طبق منطق، روغن ضخیم‌تر معمولاً لایه روانکاری بهتری را بین قطعات متحرک حفظ می‌کند و اجزای حیاتی موتور شما را بهتر آب بندی می‌کند. با افزودنی‌های مناسب برای کمک به مقاومت در برابر نازک شدن بیش از حد در گرما، یک روغن را می‌توان با یک ویسکوزیته در هنگام سرد و ویسکوزیته دیگر در هنگام گرم ارزیابی کرد. هرچه روغن در برابر نازک شدن مقاومت بیشتری داشته باشد، عدد دوم (مثلاً 10W-40 در مقابل 10W-30) بیشتر خواهد بود و این خوب است.

در همین حال، در دماهای پایین، روغن باید در برابر غلیظ شدن بیش از حد مقاوم باشد تا همچنان بتواند به خوبی به تمام قسمت‌های متحرک موتور شما جریان یابد. ضخامت بیش از حد می‌تواند راه اندازی موتور را دشوارتر کند که باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود.

اگر روغن خیلی غلیظ باشد، موتور به انرژی بیشتری برای چرخاندن میل لنگ نیاز دارد که تا حدی در حمام روغن غوطه ور است. عدد کمتر قبل از W برای عملکرد در هوای سرد بهتر است، بنابراین روغن 5 وات معمولاً برای استفاده در زمستان توصیه می‌شود. با این حال، روغن‌های مصنوعی را می‌توان طوری فرمول‌بندی کرد که در زمان سرد، راحت‌تر جریان پیدا کنند، بنابراین آنها می‌توانند آزمایش‌هایی را که دارای امتیاز 0W هستند را پشت سر بگذارند.

کلام آخر روغن موتور مناسب هر فصل

در این مقاله سعی کردیم شما را با روغن موتور مناسب هر فصل آشنا کنیم و به نکاتی که در هنگام انتخاب روغن باید به آن توجه کنید نیز اشاره کردیم. روغن موتوری که انتخاب می‌کنید سعی داشته باشید تا بهترین کیفیت را داشته باشید زیرا به دلیل تاثیر گذاری مستقیم بر موتور می‌تواند بر دیگر اجزای ماشین نیز تاثیر مستقیم داشته باشد.

اگر به دنبال روغن موتور مناسب و با کیفیت هستید مجموعه اویل استارز بهترین روغن موتور را در اختیار شما قرار می‌دهد برای مشاهده تمامی روغن موتورها بر روی خرید روغن موتور کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *