روغن موتور

زمان تعویض روغن موتور با 9 روش ساده

زمان تعویض روغن موتور

زمان تعویض روغن موتور

برای حفظ سلامت موتور؛ آشنای با زمان تعویض روغن موتور جزو مواردی بسیار مهم است که به طور منظم سطح روغن خود را بررسی کنید تا ماشین شما به خوبی کار و همچنین سلامت موتور شما را تضمین می‌کند.

روغن موتور قسمت‌های متحرک موتور شما را روغن کاری می‌کند و همچنین این قطعات را تمیز، خنک و محافظت می‌کند و از گرفتگی موتور شما جلوگیری می‌کند.

با این حال، روغن موتور به طور منظم نیاز به تعویض دارد زیرا خاصیت روان کنندگی آن برای همیشه دوام نمی‌آورد.

با گذشت زمان، روغن کثیف می‌شود و ترکیب شیمیایی آن تغییر می‌کند و باعث می‌شود اثربخشی آن به مراتب کمتر شود.

بنابراین ما 9 راه آسان برای تشخیص اینکه آیا ماشین شما نیاز به تعویض روغن دارد و همچنین زمان تعویض روغن موتور را با همدیگر بررسی می‌کنیم لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

1.چگونه سطح روغن خود را بررسی کنیم

  • برای بررسی سطح روغن، کاپوت خودرو را باز کرده و میله اندازه گیری را پیدا کنید (شکل آن مانند حلقه‌ای خواهد بود که از موتور بیرون زده است).
  • میله را تا انتها بیرون بیاورید و آن را با یک پارچه تمیز پاک کنید تا به راحتی بتوانید علائم روی آن را بخوانید.
  • دوباره آن را داخل موتور قرار دهید و یک بار دیگر آن را خارج کنید تا سطح روغن دقیق به دست آید.
  • بیشتر میله‌ها در دو مکان علامت‌گذاری می‌شوند تا حداقل و حداکثر سطح روغن را مشخص کنند.
  • مهم است که اجازه ندهید سطح روغن موتور شما کمتر از حد مجاز باشد، اما به همان اندازه مهم است که برای حفظ عملکرد بهینه، موتور را بیش از حد پر نکنید.

2.رنگ روغن موتور را بررسی کنید

  • هنگامی که به روغن روی میله خود نگاه می‌کنید، رنگ آن را بررسی کنید.
  • روغن موتور تازه دارای رنگ قهوه ای روشن و شفاف است اما با گذشت زمان شروع به تیره شدن می‌کند و در نهایت می‌تواند غلیظ و سیاه شود.
  • هنگامی که روغن شما شفافیت خود را از دست می‌دهد و سیاه می‌شود، نشانه خوبی است که زمان تعویض روغن فرا رسیده است، زیرا ممکن است حاوی ذرات باشد که می‌تواند باعث ایجاد ضایعات در موتور شود.

زمان تعویض روغن موتور

3.قوام روغن را بررسی کنید

  • برای این مورد ممکن است مقداری دست و در برخی از موارد لباس شما کثیف شود، اما باید قوام روغن را نیز بررسی کنید.
  • کمی روغن از انتهای میله اندازه گیری بردارید و آن را بین انگشت شست و سبابه خود بمالید.
  • اگر روغن دارای دانه‌های درشت است یا احساس می‌کنید شن و ماسه‌ای وجود دارد، این نشانه دیگری است که روغن حاوی آلاینده‌ها است و باید تعویض شود.

4.شما از آخرین تعویض روغن خود، کیلومتر زیادی را طی کرده اید

اگر به طور مکرر از ماشین خود برای سفرهای طولانی‌تر استفاده می‌کنید و کیلومتر زیادی را طی می‌کنید، ممکن است زمان تعویض روغن‌تان فرا رسیده باشد.

در گذشته، سازندگان توصیه می‌کردند که روغن را هر 3000 کیلومتر تعویض کنید، اما با پیشرفت روغن‌های موتور مصنوعی، بعید به نظر می‌رسد که خودروی شما به این میزان نیاز به تعویض روغن داشته باشد.

5.چراغ تعویض روغن داشبورد روشن است

اگر آخرین باری که روغن خود را تعویض کردید، به یاد نمی‌آورید، بسیاری از خودروهای مدرن این موضوع را برای شما پیگیری می‌کنند و یک چراغ داشبورد یا پیام در زمان تعویض روغن بعدی شما روشن می‌شود.

این چراغ یادآور بر اساس فاصله زمانی تعویض روغن توصیه شده توسط سازنده شما برای وسیله نقلیه شما تنظیم می‌شود و باید پس از هر تعویض روغن مجددا تنظیم شود.

این را نباید با چراغ داشبورد فشار روغن اشتباه گرفت که می‌تواند نشان دهد که با روغن ناکافی در موتور رانندگی می‌کنید که می‌تواند منجر به آسیب دائمی موتور شود.

اگر این نور را دیدید که با یک قوطی روغن چکه می‌کند، باید ماشین را متوقف کنید و موتور را در اسرع وقت خاموش کنید.

زمان تعویض روغن موتور

6.سطح روغن پایین می آید

اگر روغن موتور خود را پر کرده اید اما سطح آن از حداقل نشانگر روی میله اندازه‌گیری پایین می‌آید، می‌تواند نشان دهنده مشکل باشد.

از آنجایی که روغن موتور خاصیت روان کنندگی خود را از دست می‌دهد، موتور شما بیشتر از آن استفاده می‌کند تا مطمئن شود که قطعات متحرک آن به خوبی کار می‌کنند.

موتوری که به طور مداوم نیاز به پر کردن روغن دارد، نشان می‌دهد که یا نشتی وجود دارد یا روغن دیگر در حد کار نیست و نیاز به تعویض کامل روغن است.

7.به صدای موتور گوش دهید

شما بهتر از هر کسی خواهید دانست که معمولا صدای ماشین شما چگونه است، بنابراین شنیدن هر چیزی که به نظر می‌رسد غیرعادی است آسان باشد.

اگر متوجه شدید که موتور شما سر و صدای بیشتری از حد معمول دارد، می‌تواند به این معنی باشد که روغن شما نیاز به تعویض دارد.

همانطور که روغن موتور قدیمی می‌شود و خاصیت روان کنندگی خود را از دست می‌دهد، قطعات متحرک در موتور ممکن است شروع به آسیاب شدن با یکدیگر کنند و در صورت عدم توجه به آن آسیب بزرگی وارد شود.

بنابراین، توصیه می‌شود که موتور خود را چک کنید و اگر چیزی اشتباه به نظر می‌رسد، روغن را تعویض کنید.

8. بوی روغن داخل ماشین

  • اگر داخل خودرو بوی روغن می‌دهد، اغلب می‌تواند نشانه نشت روغن باشد.
  • اگر بوی گاز یا دود اگزوز را نیز حس کردید، ممکن است خودرو بیش از حد گرم شده باشد.
  • بهتر است در این موارد به تعویض روغن سر بزنید تا مطمئن شوید مشکل از سمت روغن شما نباشد.

9. دود اگزوز

مقداری بخار نیمه شفاف همیشه از لوله اگزوز ماشین شما خارج می‌شود، اما اگر این بخار به دود تبدیل شد، زمان بررسی موتور فرا رسیده است. ممکن است قطعات موتور معیوب یا نشت روغن داشته باشید.

نحوه بررسی و تعویض روغن موتور

نحوه بررسی و تعویض روغن موتور

با توجه به مشکلات ناشی از قدیمی بودن یا کمبود روغن موتور، لازم است سطح روغن موتور خود را در فواصل زمانی معین بررسی کنید تا در صورت نیاز آن را پر کنید.

قبل از بررسی سطح روغن، مطمئن شوید که موتور شما خاموش است و اجازه بدهید تا موتور به صورت کامل سرد شود تا از خطر سوختن دست خود جلوگیری کنید، و ماشین شما روی زمین صاف باشد تا میزان دقیق روغن باقیمانده را ببینید.

درب خودرو خود را باز کنید و مراحل زیر را دنبال کنید:

  • حلقه میله را بکشید تا میله به طور کامل جدا شود و آن را با یک پارچه خشک و تمیز پاک کنید.
  • میله اندازه‌گیری را دوباره به طور کامل، اما بدون فشار دادن، وارد کنید.
  • اگر میله اندازه گیری گیر کرد، آن را بردارید، دوباره آن را پاک کنید و عملیات را تکرار کنید و میله را خیلی صاف نگه دارید.
  • پس از قرار دادن کامل میله اندازه‌گیری را بیرون بکشید و سطح روغن را بررسی کنید. برای انجام این کار، به حداقل و حداکثر علائم روی میله اندازه گیری نگاه کنید. اگر سطح زیر حداقل علامت باشد، باید روغن را پر کنید.
  • درپوش پرکننده روغن را که در نزدیکی موتور و میله اندازه گیری قرار دارد باز کنید (یک قوطی روغن در بالای دوشاخه کشیده شده است).
  • روغن جدید را به تدریج در آن بریزید.
  • پس از هر بار ریختن روغن، سطح روغن را روی میله اندازه گیری بررسی کنید تا به حداکثر علامت برسید.
  • اجازه ندهید سطح روغن از این علامت بالاتر برود.
  • درپوش را روی مخزن روغن بپیچانید و میله را دوباره وارد کنید.

کلام آخر تعویض روغن موتور

در این مقاله سعی کردیم با ارائه نکاتی شما را تا حدودی با زمان تعویض روغن آشنا کنیم. اگر به دنبال روغن موتور مناسب برای ماشین خود می‌گردید اویل استار به شما بهترین روغن موتورها را ارائه می‌کند. برای مشاهده تمامی محصولات روغن ماشین  کافیست بر روی لینک خرید روغن موتور کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *