فیلتر هوا

زمان تعویض فیلتر روغن خودرو

زمان تعویض فیلتر روغن خودرو

زمان تعویض فیلتر روغن خودرو

اگر از مکانیک بپرسید که بهترین زمان تعویض فیلتر روغن خودرو چه زمانی است و پاسخ بر اساس موارد زیر متفاوت خواهد بود: مارک و مدل ماشین، سن خودرو، شرایط رانندگی که خودرو در معرض آن قرار دارد. بهترین زمان برای تعویض فیلتر روغن به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما پیروی از دستورالعمل‌های خاص تضمین می‌کند که در فواصل زمانی مناسب تعویض می‌شود و به سلامت کلی موتور و خودروی شما کمک می‌کند. در این مقاله قصد داریم بهترین زمان تعویض فیلتر روغن خودرو را با  فهرستی از بهترین روش‌ها برای سرویس و تعویض فیلترهای روغن را که به شما در تعمیر و نگهداری مناسب خودرو کمک می‌کند را ارائه کنیم لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

زمان تعویض فیلتر روغن خودرو

فیلتر روغن چیست؟

فیلتر روغن یکی از اجزای حیاتی سیستم عامل موتور شما است و مانند روغن موتور، باید در فواصل زمانی معین تعویض شود تا از عملکرد صحیح خودروی شما اطمینان حاصل شود. روغن موتور هنگام گردش در داخل موتور، شن و کثیفی را جمع می‌کند و فیلترهای روغن این کثیفی را حذف می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که موتور روغن کاری مورد نیاز خود را دریافت می‌کند. این آلاینده‌ها در صورت عدم تعویض فیلتر مسیر گردش روغن را مسدود می‌کنند، که باعث ایجاد روغن موتور کثیف و خورنده می‌شود که در صورت عدم تعویض به موقع فیلتر روغن به قطعات متحرک موتور آسیب می‌رساند.

چه زمانی باید فیلتر روغن را عوض کنم؟

هر بار که تعویض روغن انجام می‌دهید باید فیلتر روغن خود را تعویض کنید. به طور معمول، این به معنای هر 10000 کیلومتر برای یک خودروی بنزینی است. با این حال، توصیه می‌کنیم برای تأیید بازه زمانی خدمات خاص خودروی خود، دفترچه راهنمای سازنده خود را بررسی کنید. گرفتگی فیلتر روغن می‌تواند بر عملکرد، راندمان و طول عمر موتور شما تأثیر بگذارد. اگر فیلتر روغن برای مدت طولانی روی ماشین شما باقی بماند، ممکن است خودروی شما پنج علامت زیر را نشان دهد:

  1. صداهایی مانند برخورد فلز از موتور شما خارح می‌شود
  2. اگزوز سیاه و کثیف می‌شود
  3. ماشین بوی روغن سوختن میدهد
  4. افت فشار روغن
  5. عدم روغن کاری صحیح موتور
  6. فرسودگی و پارگی پیش بینی نشده موتور
  7. آسیب داخلی موتور
  8. عدم پمپاژ صحیح فشار روغن به کل موتور ماشین
  9. نشانگر تعویض روغن یا چراغ هشدار فشار روغن روشن می شود (خودروهای جدیدتر)

زمان تعویض فیلتر روغن خودرو

با هر تعویض روغن یک فیلتر روغن جدید تهیه کنید

اکثر خودروها نیاز به تعویض روغن هر سه تا شش ماه دارند. برخی از تولید کنندگان توصیه می‌کنند که فیلتر را با هر تعویض روغن دیگری تعویض کنید و انجام این کار با هر بار قرار از گرفتگی زودرس آن جلوگیری می‌کند.

اگر مطمئن نیستید که زمان تعویض فیلتر روغن فرا رسیده است با پیروی از دستورالعمل‌های نگهداری و تعویض فیلترهای روغن در زیر، می‌توانید از این به موجود آمدن علائم اجتناب کنید و موتور خود را روان کاری کنید.

چند دلیل برای تعویض فیلتر روغن  وجود دارد:

موتورهای مدرن از یک فرآیند فیلتراسیون با جریان کامل استفاده می‌کنند، به این معنی که روغن مستقیماً از مخزن به موتور از طریق فیلتر می‌رود. این بدان معناست که فیلتر روغن شما اولین خط دفاعی موتور شما در برابر آلودگی است. مهم‌ترین دلایلی که برای تعویض فیلتر روغن هستند شامل موارد زیر است:

کاهش سایش موتور

با گذشت زمان، آلودگی روی فیلتر روغن شما ایجاد می‌شود. اگر صبر کنید تا فیلتر شما کاملاً مسدود شود، این احتمال وجود دارد که مسیر عبور روغن مسدود شود و جریان روغن تصفیه شده به موتور شما متوقف شود. خوشبختانه اکثر فیلترهای روغن برای جلوگیری از خرابی فاجعه بار موتور در اثر روغن کاری نادرست در صورت مسدود شدن فیلتر روغن طراحی شده‌اند. ولی پس از گذشت مدتی اجازه می دهد تا روغن و آلودگی‌ها بدون عبور از فیلتر عبور کنند. در حالی که این بدان معنی است که موتور شما از روغن تصویه نشده استفاده می‌کند و این مورد می‌تواند خسارت بسیار زیادی به موتور شما وارد کند.

کاهش هزینه های نگهداری

با همگام سازی تعویض روغن و فرکانس تعویض فیلتر روغن، هزینه‌های کلی تعمیر و نگهداری خود را تنها با نیاز به یک تعویض فیلتر کاهش می‌دهید. یک فیلتر روغن جدید گران نیست، به خصوص وقتی یک مقایسه ساده با هزینه آسیب احتمالی آلاینده‌های موتور شما باشد. شما می‌توانید تنها با تعویض یک فیلتر روغن از وارد آمدن خسارت به موتور خود جلوگیری کنید.

از کثیف شدن روغن جدید خود اجتناب کنید

این امکان وجود دارد که فیلتر روغن کثیف شده باشد و شما باید فقط روغن خود را تعویض کنید. با این حال در صورت عدم تعویض فیلتر روغن، روغن تمیز باید از فیلتر کثیف و قدیمی عبور کند. و به محض اینکه موتور خود را روشن می‌کنید، موتور تمیز شما به سرعت روغنی که به تازگی تعویض کرده‌اید کثیف می‌شود.

فیلتر روغن خودرو و زمان تعویض آن

علائمی که نشان می‌دهد باید روغن خود را زودتر از زمان مورد انتظار تعویض کنید

گاهی اوقات اتومبیل شما به شما نشان می‌دهد که فیلتر روغن شما باید زودتر از زمان مورد انتظار تعویض شود. این علائم عبارتند از:

1. اگر چراغ Check Engine روی داشبورد شما ظاهر شد، ممکن است فیلتر روغن شما نیاز به تعویض داشته باشد.

هر وسیله نقلیه ای مجهز به مجموعه‌ای از چراغ های داشبورد است که اطلاعات مهمی را در مورد عملکرد خود از جمله ویژگی‌های در حال استفاده و نقص‌های مکانیکی احتمالی به راننده منتقل می‌کند. بسیاری از مشکلات می‌توانند چراغ Check Engine را فعال کنند که برخی از آنها جدی‌تر از بقیه هستند. قبل از برنامه ریزی برای عیب‌یابی گران قیمت موتور، فیلتر روغن خود را بررسی کنید. ممکن است بیش از حد معمول گرفتگی داشته باشد و تعویض به موقع فیلتر روغن ممکن است تمام نیاز موتور شما باشد.

2. اگر در شرایط سخت رانندگی می کنید، فیلتر روغن خود را مرتباً تعویض کنید.

اگر به طور منظم در شرایط سخت رانندگی می‌کنید مانند: ترافیک، بکسل کردن بارهای سنگین، دماهای شدید یا شرایط آب و هوایی و غیره احتمالاً باید بیشتر اوقات فیلتر روغن خود را تعویض کنید. شرایط سخت باعث می‌شود موتور شما سخت‌تر کار کند، که منجر به تعمیر و نگهداری مکرر اجزای آن، از جمله فیلتر روغن می‌شود. الگوهای ترافیکی توقف و حرکت، دماهای شدید و بکسل‌های سنگین موتور شما را مجبور می‌کند تا سخت‌تر کار کند، که به فیلتر روغن شما آسیب وارد می‌کند. اگر به طور منظم در این شرایط رانندگی می‌کنید، فیلتر روغن شما به نگهداری منظم‌تری نیاز دارد.

چند بار فیلتر روغن شما نیاز به تعویض دارد؟

روغن برای روانکاری روان موتور شما ضروری است. و فیلتر روغن شما نقشی حیاتی در اطمینان از اینکه روغن شما می‌تواند این کار را انجام دهد ایفا می‌کند.

فیلتر روغن موتور شما را از آسیب احتمالی با از بین بردن آلاینده ها مانند: کثیفی، روغن اکسید شده، ذرات فلزی و غیره که می‌توانند در روغن موتور به دلیل سایش موتور جمع شوند، محافظت می‌کند.

شما می‌توانید با استفاده از روغن مصنوعی گران قیمت به افزایش عمر و کارایی فیلتر روغن خود کمک کنید. روغن موتور مصنوعی تصفیه و تقطیرتر از روغن معمولی است، بنابراین ماندگاری بیشتری دارد و احتمال مسدود شدن فیلتر شما کمتر است.

بهترین زمان تعویض فیلتر روغن خودرو

فیلتر روغن و تعویض روغن

تعویض فیلتر روغن و تعویض روغن همیشه باید همزمان انجام شود. اگر فقط روغن موتور خود را عوض کنید، آن روان کننده تازه از فیلتر قدیمی عبور می‌کند و تمام آلاینده‌های موجود در آن را شسته و آنها را به موتور باز می‌گرداند.

این امر خطراتی را به همراه دارد و می‌تواند به تشخیص و تعمیرات گران قیمت منجر شود. قطعات متحرک زیادی در موتور شما وجود دارد و روغن چیزی است که آنها را به خوبی روغن کاری کرده و اصطکاک را محدود می‌کند. جایی که اصطکاک وجود دارد، گرما وجود دارد و جایی که گرما وجود دارد، فرسودگی و پارگی وجود دارد. این نمونه بارز این است که چگونه غفلت از تعمیر و نگهداری ساده و ارزان مانند تعویض فیلتر روغن می‌تواند منجر به تعمیرات بسیار پرهزینه و وقت گیر شود.

آیا می‌توان فیلتر را عوض کرد ولی روغن را تعویض نکرد؟

این مورد نیز توصیه نمی شود. این فقط عمر آن فیلتر روغن را کوتاه می‌کند و به زودی دوباره مجبور خواهید شد آن را تعویض کنید. اگر فیلتر روغن با زباله مسدود شود، موتور مجبور می‌شود آن را دور بزند. این گزینه‌ای است که در اکثر موتورها ادغام شده است تا از کارکرد بدون روغن آنها جلوگیری کند. با این حال، اگر فیلتر شما به دلیل مسدود شدن آن دور زده شود، همه آلاینده‌های روغن اکنون به قطعات متحرک موتور شما ساییده شده و باعث فرسودگی و کاهش عمر آن می‌شود.

فیلتر روغن و تعویض روغن به طور منطقی به هم متصل هستند. شما نمی‌توانید فیلتر را بدون تخلیه بیشتر روغن عوض کنید، و پس از اتمام کار باید آن را شارژ کنید، پس چرا باید فقط یک قوطی روغن اضافی بخرید و آن را کاملاً تعویض کنید. از طرف دیگر، تعویض فقط روغن باعث می شود که فیلتر را بردارید تا روغن قدیمی تخلیه شود. چرا آن را نیز تغییر نمی‌دهید. امروزه فیلترهای روغن آنقدرها گران نیستند، بنابراین باید همیشه فیلتر روغن و تعویض روغن خود را همزمان انجام دهید. این کار زمان سرویس دهی وسیله نقلیه شما را طولانی‌تر می کند و در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه شما می‌شود.

کلام آخر زمان تعویض فیلتر روغن خودرو

در این مقاله سعی کردیم به اهمیت زمان تعویض فیلتر روغن خودرو اشاره کنیم و دلایلی که باعث می‌شود به تعویض به موقع فلیتر توجه ویژه‌ای داشته باشید را بیان کردیم. اگر می‌خواهید زمان تعویض فیلتر روغن خودرو خود را به تعویق بیندازید سعی کنید از روغن موتور‌های با کیفیت استفاده نمایید تا هم از کثیف شده فیلتر جلوگیری می‌کند و هم کارایی موتور را افزایش می‌دهد. اگر شما به دنبال خرید روغن موتور مناسب هستید مجموعه اویل استارز بهترین روغن‌ها برای شما جمع آوری کرده است. برای مشاهده تمامی روغن‌ موتورها اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *