روغن موتور

علت کم شدن روغن موتور چیست؟

علت کم شدن روغن موتور

علت کم شدن روغن موتور چیست؟

روشن شدن چراغ هشدار که نشان می‌دهد موتور شما فشار روغن پایینی دارد می‌تواند به این معنی باشد که شما با مشکل جدی روبرو هستید. داشتن روغن مناسب همراه با سطح صحیح روغن و فشار روغن برای کارکرد بهینه موتور ضروری است.

اگر فشار بیش از حد کاهش یابد، یک موتور می‌تواند در عرض چند دقیقه بدون تعمیر آسیب ببیند. برای اینکه به طور بالقوه از هزینه تعمیرات هنگفت و سردرد بزرگتری نجات پیدا کنید، ایده خوبی است که با فشار روغن، چرایی اهمیت آن، برخی از علل رایج مشکلات فشار پایین روغن و کارهایی که باید در مورد فشار روغن انجام دهید آشنا شوید در این مقاله قصد داریم شما را با علت کم شدن روغن موتور آشنا کنیم لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

اهمیت فشار روغن

فشار روغن یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث می‌شود موتور بدون مشکل کار کند و برای مدت طولانی دوام بیاورد.

موتورها قطعات پیچیده‌ای از ماشین آلات هستند و وزن زیادی برای کشیدن دارند و به معنای واقعی کلمه وجود روغن در موتور باعث می‌شود که تمام قطعات متحرک به خوبی روغن کاری شده و به خوبی کار کنند.

هنگامی که روغن در موتور جریان دارد، فشارها افزایش می‌یابد. این فشار است که تضمین می‌کند روغن به هر جایی که نیاز دارد برسد و به جریان خود ادامه دهد.

اگر فشار به حدی کاهش یابد که روغن دیگر آزادانه در اطراف تمام قطعات متحرک موتور جریان نداشته باشد، سطوح فلزی روغن کاری نشده با هم تماس پیدا می‌کنند.

این منجر به اصطکاک، تاب برداشتن، شکستن مهر و موم و برخی مسائل دیگر می‌شود. به طور خلاصه، این یک راه سریع برای خراب کردن موتور است. مشکلات مربوط به روغن در صورت عدم کنترل می‌تواند صدمات زیادی به خودروی شما وارد کند.

بنابراین، ضروری است که مراقب فشار سنج روغن خود باشید و تعمیر و نگهداری معمولی را انجام دهید. اگر چراغ اخطار روشن شد و نشان داد که مشکلی در فشار وجود دارد، خودرو خود را در اسرع وقت متوقف کنید.

کم شدن روغن

برای اینکه بفهمید مشکل ممکن است چیست، در اینجا 8 مورد از دلایل رایج فشار روغن پایین در موتور شما وجود دارد را بررسی می‌کنیم.

8 علت کاهش فشار روغن

دلایل احتمالی زیادی پشت فشار کم روغن وجود دارد که برخی از آنها واضح‌تر از سایرین است. اگر چراغ هشدار روغن شما روشن است و می‌خواهید خودتان برخی از بررسی‌ها را انجام دهید، اطلاعات زیر به شما کمک می‌کند:

1. سطح روغن خیلی پایین است

پایین آمدن سطح روغن به زیر خط مینیمم نشانگر یکی از شایع ترین دلایل فشار پایین روغن است. این ممکن است در هر زمانی اتفاق بیفتد، حتی اگر اخیراً روغن را تعویض کرده باشید.

با گذشت زمان، موتورها با سرعت بیشتری روغن می‌سوزانند. این به دلیل ساییدگی رینگ‌های پیستون، نشت آب بندی و غیره است. یا ممکن است متوجه شوید که واقعاً نشت روغن دارید. بنابراین، بسته به سن و شرایط وسیله نقلیه خود، ممکن است فشار روغن را سریعتر کاهش دهید.

این به احتمال زیاد اگر متوجه شوید که سطح روغن شما بسیار پایین است، علیرغم اینکه اخیراً روغن شما پر شده است، زیرا انتظار ندارید ناگهان به سرعت بسوزد.

چه باید کرد: سطح روغن خود را بررسی کنید. اگر کمتر از حداقل مقدار توصیه شده است، آن را تکمیل کنید. نشتی را با جستجوی قطرات روغن روی زمین بررسی کنید و چند مایل قبل از اینکه باید دوباره پر کنید، نظارت کنید.

2. ویسکوزیته روغن خیلی زیاد یا خیلی کم است

ویسکوزیته روغن به آسانی روغن در اطراف موتور در هر دمای معین جریان می‌یابد. اگر ویسکوزیته روغن در موتور شما اشتباه باشد، می‌تواند به عنوان فشار روغن پایین ثبت شود.

روغن با ویسکوزیته بالا معمولاً مقاومت بیشتری ایجاد می‌کند، در حالی که ویسکوزیته پایین اثر معکوس دارد. به طور معمول، روغن‌های با ویسکوزیته پایین‌تر در دماهای سردتر استفاده می‌شوند، در حالی که در تابستان که دما افزایش می‌یابد، اغلب از روغن‌هایی با ویسکوزیته بالاتر استفاده می‌شود. تمامی روغن های موتور دارای درجه بندی و ویسکوزیته هستند. مهم است که دفترچه راهنمای خودرو خود را بررسی کنید تا روغن مناسب خودروی خود را شناسایی کنید.

چه کاری باید انجام دهید: اگر خودتان روغن موتور خود را پر می کنید، با کتابچه راهنمای سازنده بررسی کنید که از روغن صحیح استفاده می‌کنید. اگر گاراژی روغن را تعویض کرده است، از آنها بپرسید که از چه روغنی استفاده کرده‌اند.

3. علائم خرابی موتور

اگر نشانگر خود را چک کنید و نشان دهد که روغن کافی دارید و مطمئن هستید که ویسکوزیته صحیح است، ممکن است نشانه این باشد که موتور شما شروع به سایش کرده است.

تعدادی قسمت متحرک در موتور وجود دارد که روغن باید آزادانه از درون آنها عبور کند. به ویژه، یاتاقان‌های موتور مستعد سایش در مسافت پیموده شده هستند که می‌تواند باعث افت فشار روغن شود.

عوامل زیادی در مدت زمان کارکرد موتور قبل از بروز سریعتر علائم سایش و سوختن روغن نقش دارند. به عنوان یک قاعده کلی، شما باید در حفظ سلامت موتور خودروها یا کامیون‌هایی که به طور مکرر استفاده می‌شوند، فعال باشید.

چه باید کرد: باید موتور خود را توسط تکنسین موتور بررسی کنید تا مشخص شود که آیا قطعات موتور فرسوده شده است یا خیر.

روغن موتور4. خرابی پمپ روغن

پمپ روغن چیزی است که فشار روغن نیمه کامیون را تنظیم می‌کند. اگر پمپ به هر نحوی کار نکند، یکی از اولین اتفاقاتی که می‌افتد این است که چراغ هشدار فشار کم روغن شما روشن می‌شود. همچنین ممکن است متوجه کاهش قدرت، افزایش دمای موتور و از کار افتادن موتور شوید.

چه کاری باید انجام دهید: باید پمپ خود را توسط مکانیک بررسی کنید تا تأیید شود که آیا این علت است یا خیر.

5. گرفتگی یا کثیف لیتر

فیلترهای روغن به حذف آلاینده‌ها، کثیفی‌ها و سایر زباله‌ها از روغن موتور کمک می‌کنند. این ذرات می‌توانند در طول زمان جمع شوند و بدون فیلتر می‌توانند آسیب جدی به موتور وارد کنند.

فیلترها فقط قبل از نیاز به تعویض می‌توانند مقدار زیادی را نگه دارند. اگر فیلتر شما شروع به گرفتگی کند، روغن کمتری در اطراف موتور جریان می‌یابد و باعث افت فشار می‌شود.

چه باید کرد: فیلتر روغن خود را توسط مکانیک بررسی و در صورت لزوم تعویض کنید.

6. فشار کم ظاهری

در موتورهای دیزل، گیج فشار معمولاً فشار لحظه ای را بر حسب  متر مربع یا میله گزارش می‌کند. برخی از تولید کنندگان روان‌کننده‌هایی با ویسکوزیته کمتر تولید می‌کنند که هنوز در محدوده درجه SAE است.

ویسکوزیته کمتر سیالیت بهتری را از طریق سیستم‌های روانکاری ارائه می‌دهد، اما ممکن است منجر به فشار کمتر در گیج فشار شود. اگر فشار در محدوده طبیعی باشد، جای نگرانی وجود ندارد. ممکن است متوجه شوید که برخی از روان کننده‌ها فشار بیشتری نسبت به سایرین ایجاد می‌کنند.

7. سایش موتور

اگر سطح روغن روی میله اندازه‌گیری بین «افزودن» و «پر» باشد، یکی از دلایل احتمالی فشار کم، فرسوده شدن یاتاقان‌های موتور است، به خصوص اگر موتور مسافت پیموده شده بسیار بالایی داشته باشد. سایش بیش از حد محدودیت جریان اصلی را کاهش می‌دهد که در نتیجه فشار را کاهش می‌دهد. در این صورت، موتور احتمالا نیاز به بازسازی یا تعویض دارد.

8. گیج فشار روغن معیوب

اگر چراغ هشدار فشار روغن روشن شده است اما شما تأیید کرده اید که سطح روغن صحیح است و موتور به طور معمول بدون صداهای غیرمعمول یا دماهای بالا کار می‌کند، ممکن است مشکل از دستگاه حسگر معیوب باشد.

ممکن است بخواهید فشار روغن را با یک گیج تست کنید. اگر فشار طبیعی است، به سادگی سنسور فشار روغن را تعویض کنید. با این حال، اگر چراغ هشدار یا خواندن گیج پایین پس از تعویض سنسور ادامه یابد، احتمالاً مشکل از پمپ روغن خراب است.

علت کم شدن روغن موتور

فشار معمولی روغن در یک کامیون نیمه سنگین چیست؟

محدوده دقیق بسته به نوع موتور شما متفاوت خواهد بود. برای اکثر خودروهای نیمه کامیون، فشار معمولی روغن بین 40 تا 50 PSI است.

به خاطر داشته باشید که حدود 20 دقیقه طول می‌کشد تا یک موتور به حداکثر دمای کار خود برسد. اگر زمان زیادی را نیز در بیکاری سپری کنید، فشار کمی کاهش می‌یابد.

کامیون‌ها دارای هر دو گیج فشار روغن هستند که فشار روغن را در PSI نشان می‌دهد و چراغ هشدار در صورت کاهش خطرناک فشار.

همیشه مهم است که به چراغ‌های هشدار روی داشبورد خود توجه کنید. فشار روغن یکی از جدی‌ترین فشارها است. اگر چراغ روشن شد یا مشاهده کردید که فشار روی گیج کاهش یافته است، در اسرع وقت اقدام کنید.

آشنایی با ویسکوزیته روغن

هنگام بحث در مورد روغن و نحوه کار موتورها، مهم است که درک خوبی از معنای ویسکوزیته و تأثیر آن بر فشار روغن نیمه کامیون داشته باشید.

ویسکوزیته به میزان “سیال” بودن یک مایع و نحوه واکنش آن به فشار اشاره دارد. این روشی برای اندازه گیری نیرو در واحد سطح در برابر جریان است.

به عبارت ساده و با نگاهی خاص به روغن موتور، ویسکوزیته روغن تعیین می‌کند که روغن چقدر آزادانه می‌تواند در اطراف موتور جریان داشته باشد و آن را روغن کاری کند.

این بدان معناست که داشتن ویسکوزیته مناسب برای کارکرد بهینه موتور ضروری است. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که موتورها می‌توانند در محدوده 195-200 درجه فارنهایت کار کنند.

بنابراین، شما به روغنی نیاز دارید که برای عملکرد سرد و همچنین حداکثر دمای کار موتوری که در آن استفاده می‌شود مجهز باشد.

اگر به قفسه‌های یک کارگاه خدمات خودرو نگاه کنید، ده‌ها نوع روغن مختلف را خواهید دید که همگی درجه‌بندی‌های ویسکوزیته متفاوتی را نشان می‌دهند. ضروری است که بدانید کدام روغن برای خودروی شما مناسب است و فقط از آن درجه روغن توصیه شده استفاده کنید.

کلام آخر علت کم شدن روغن موتور

در این مقاله سعی کردیم شما را با علت کم شدن روغن موتور آشنا کنیم و دلایل آن را برای شما بیان کنیم. اگر به دنبال روغن موتور مناسب می‌گردید می‌توانید از روغن موتورهای مطرح استفاده کنید. شما می‌توانید برای مشاهده تمام روغن موتورهای موجود اینجا کلیک کنید.

2 فکر در مورد “ علت کم شدن روغن موتور چیست؟

  1. اسماعیل بختیاری گفت:

    بنظرمن دلیل کم شدن فشارروغن کیفیت نامناسب روغن میباشد مخصوصا دروضعیت اقتصادی حال حاضر که همه سعی میکنند بهرطریقی ازکارخودکم کنند

    1. Admin گفت:

      به نکته کاملا درستی اشاره فرمودید به همین دلیل مجموعه ستارگان روغن سعی کرده است بهترین و با کیفیت ترین روغن ها رو در سایت خود قرار بده تا افراد بتونن از بهترین روغن موتور استفاده کنند، به شما پیشنهاد میکنیم از روغن موتورهای سایت ما از طریق لینک خرید روغن موتور بازدید نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *