روغن موتور

علل فشار کم روغن موتور و اگر برای شما اتفاق افتاد چه باید کرد

علل فشار کم روغن موتور

علل فشار کم روغن موتور و اگر برای شما اتفاق افتاد چه باید کرد

فشار روغن یکی از پارامترهای مهم در موتور است. وقتی چراغ فشار روغن خودروی شما روشن می‌شود یا فشار سنج پایین‌تر از مقدار معمولی گزارش می‌دهد، می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل بزرگ باشد. اگر نمی‌دانید که آیا مشکل جدی است یا خیر، بنابراین بهترین اقدام این است که به سادگی موتور خود را خاموش کنید. در این مقاله قصد داریم برای کمک به درک بهتر علل  فشار کم روغن موتور راه حل‌هایی در اختیار شما قرار دهیم که می‌تواند برای رفع این مشکل به شما کمک کند. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

دلایل کاهش فشار روغن

فشار روغن در موتور به دلایل مختلفی می‌تواند کم باشد. هنگامی که فشارسنج فشار روغن پایین را تشخیص می‌دهد، توجه داشته باشید که ممکن است واقعی یا فقط یک حدس نادرست باشد. در هر صورت، به درک برخی از شایع ترین علل کمک می‌کند.

روغن کافی در موتور وجود ندارد

حتی اگر مقدار صحیح روان کننده در حین تعویض روغن اضافه شده باشد، ممکن است روغن به دلیل تبخیر، سوختن ناشی از فرسودگی رینگ‌های پیستون، و نشت از طریق مهر و موم یا دوشاخه روغن، به طور بی‌مورد مصرف شود. مصرف روغن با بالا رفتن سن موتور افزایش می‌یابد، بنابراین بررسی سطح روغن و شارژ کردن ممکن است راه‌حل ساده‌ای باشد. با این حال، اگر نشتی در خارج از موتور مشهود است یا قطرات روغن روی زمین وجود دارد، قطعه نشتی باید در اسرع وقت رفع شود.

وقتی یک موتور قدیمی است، روغن بیشتری می‌سوزاند. هنگامی که موتور هر 1000 تا 2000 کیلومتر یک لیتر روغن مصرف می‌کند، نیاز به تعمیر اساسی دارد. اگر فاصله تعویض روغن بیش از حد طولانی شود، سطح روغن می‌تواند بسیار پایین باشد، حتی اگر موتور ماشین شما خیلی قدیمی نباشد. بنابراین، فواصل مناسب تعویض روغن را دنبال کنید و سطح روغن را به صورت دوره‌ای بررسی کنید.

دلایل فشار کم روغن چیست

ویسکوزیته خیلی زیاد یا کم

هنگامی که ویسکوزیته روغن خیلی کم یا زیاد باشد، ممکن است به عنوان کاهش فشار در منبع روغن موتور تشخیص داده شود. ویسکوزیته پایین مقاومت کمتری را در برابر جریان از طریق سیستم ایجاد می‌کند که توسط فشارسنج یا سنسور به عنوان فشار کمتر برداشت می‌شود.

ویسکوزیته بیش از حد بالا ممکن است مقاومت بیشتری را از روغن پمپ شده ایجاد کند و منجر به عدم روانکاری در سیستم و در نتیجه کاهش فشار شود.

در یک موتور، ویسکوزیته روغن تحت تأثیر ویسکوزیته روانکار اصلی انتخاب شده، دمای عملیاتی، تجزیه افزودنی‌های بهبود دهنده شاخص ویسکوزیته و وجود آلاینده‌هایی مانند گلیکول و دوده است.

انتخاب ویسکوزیته بالاتر ممکن است نگران کننده باشد، به ویژه برای راه‌اندازی موتور در هوای سرد. در دماهای بسیار پایین، نه تنها باید ویسکوزیته روان کننده مناسب را انتخاب کنید، بلکه ممکن است نیاز به استفاده از سیستم گرمایش روغن نیز داشته باشید.

ویسکوزیته پایین می‌تواند نتیجه عوامل مختلفی باشد، مانند: رقیق شدن سوخت، انتخاب نادرست ویسکوزیته روان کننده، یا دمای بیش از حد به دلیل اضافه بار یا خرابی سیستم خنک کننده.

فشار کم ظاهری

در موتورهای دیزل، گیج فشار معمولاً فشار لحظه‌ای را بر حسب میله گزارش می‌کند. برخی از تولید کنندگان روان کننده روان کننده‌هایی با ویسکوزیته کمتر تولید می‌کنند که هنوز در محدوده درجه SAE است.

ویسکوزیته کمتر سیالیت بهتری را از طریق سیستم‌های روانکاری ارائه می‌دهد، اما ممکن است منجر به فشار کمتر در گیج فشار شود. اگر فشار در محدوده طبیعی باشد، جای نگرانی وجود ندارد. ممکن است متوجه شوید که برخی از روان کننده‌ها فشار بیشتری نسبت به سایرین ایجاد می‌کنند.

سایش موتور

اگر سطح روغن روی میله بین “افزودن” و “پر” باشد، یکی از دلایل احتمالی فشار پایین ممکن است یاتاقان‌های موتور فرسوده شوند، به خصوص اگر موتور مسافت پیموده شده بسیار بالایی داشته باشد. سایش بیش از حد محدودیت جریان اصلی را کاهش می‌دهد که در نتیجه فشار را کاهش می‌دهد. در این صورت، موتور احتمالا نیاز به بازسازی یا تعویض دارد.

گیج فشار روغن معیوب

اگر چراغ هشدار فشار روغن روشن شده است اما شما مطمئن هستید که سطح روغن مناسب است و موتور به طور معمول بدون صداهای غیرمعمول یا دماهای بالا کار می‌کند، ممکن است مشکل از دستگاه حسگر معیوب باشد.

اما بهتر است فشار روغن را با یک گیج تست کنید. اگر فشار طبیعی است، به سادگی سنسور فشار روغن را تعویض کنید. با این حال، اگر چراغ هشدار یا خواندن گیج پایین پس از تعویض سنسور ادامه یابد، احتمالاً مشکل از پمپ روغن خراب است.

کم بودن روغن موتور و دلایل آن

پوشیدن پمپ

اگر سطح روغن روی میله اندازه‌گیری بین «افزودن» و «پر» باشد اما موتور با صدای زیاد کار کند، ممکن است پمپ روغن فرسوده شده باشد. یک پمپ فرسوده به دلیل نشتی داخلی قادر به ایجاد فشار لازم نیست. موتور را خاموش کنید تا مشکل برطرف شود.

علائم فشار کم روغن موتور

در ادامه به علائم فشار کم روغن موتور اشاره خواهیم کرد

چراغ هشدار روغن

اگر فشار روغن کمتر از حد مناسب باشد، سنسور ممکن است چراغ هشدار روغن شما را روی داشبورد فعال کند. اگر دیدید که روشن می‌شود، یک مکان امن برای بررسی مشکل پیدا کنید، در حالت ایده آل یک پارکینگ، پمپ بنزین یا پمپ خدمات مکان مناسبی برای این کار است سپس سطح روغن خود را بررسی کنید. اگر سطح روغن صحیح باشد، یدک کشی آن به تعمیرگاه همچنان توصیه می‌شود. ممکن است مشکل از سنسور فشار روغن معیوب باشد، یا ممکن است مشکل بزرگتری روی دستان خود داشته باشید.

کاهش عملکرد موتور

اگر به طور ناگهانی در حال از دست دادن نیرو، خاموش شدن یا سوختن سریعتر در مخزن بنزین خود هستید، ممکن است با کاهش عملکرد موتور مواجه شوید. در حالی که این افت می‌تواند نشان دهنده چندین مشکل خودرو باشد، یکی از دلایل رایج فشار پایین روغن موتور است. بنابراین، از کوچک شروع کنید و سطح روغن خود را بررسی کنید تا ببینید آیا به تعویض ساده روغن و فیلتر نیاز دارید یا خیر.

بوی روغن در حال سوختن

بوی روغن سوخته می‌تواند به این معنی باشد که وسیله نقلیه شما روغن نشت می‌کند و این روغن ممکن است به سطح داغ یکی از اجزای داخل ماشین شما برخورد کند. بو معمولاً نشان دهنده نشتی است که می‌تواند منجر به کاهش فشار روغن شود. اگر در حین رانندگی بوی روغن سوزی به مشام می‌رسد، یک پمپ بنزین یا پارکینگی پیدا کنید که بتوانید با خیال راحت از آنجا حرکت کنید تا سطح روغن خود را بررسی کنید.

صدای موتور

هنگامی که روغن موتور شما رو به اتمام است، اجزای موتور شما روغن کاری را که برای عملکرد صحیح نیاز دارند دریافت نمی‌کنند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، ممکن است صدای تق تق، تق تق، تیک تیک یا ساییدن از موتور وسیله نقلیه خود را بشنوید. در این صورت، می‌خواهید خودروی خود را در اسرع وقت توسط یک تکنسین حرفه‌ای سرویس کنید.

گرمای بیش از حد موتور

روغن موتور به قطعات متحرک موتور شما روانکاری می‌کند. بدون فشار روغن کافی، موتور خودروی شما با کاهش روغن کاری و افزایش اصطکاک و در نتیجه گرمای بیشتر کار می‌کند. گرمای بیش از حد موتور می‌تواند یک مسئله پیچیده باشد. اما همیشه به معنای فشار کم روغن موتور نیست، فشار کم روغن موتور می‌تواند منجر به داغ شدن بیش از حد موتور شود. و گرم شدن بیش از حد موتور به معنای فرسودگی و فشار بر اجزای موتور شماست.

چه چیزی باعث کاهش فشار روغن می شود؟

در ادامه به عوامل کاهش فشار روغن اشاره می‌کنیم:

روغن موتور کم

با برنامه ریزی منظم برای تعویض روغن، می‌توانید در وهله اول از کم بودن روغن موتور جلوگیری کنید. توجه به این نکته مهم است که خودروها اغلب ممکن است به دلیل یک سری مشکلات، از جمله شل شدن یا نشتی فیلترها و قطعات فرسوده، روغن خود را از دست بدهند.

سطح روغن را بین تعویض روغن بررسی کنید تا مطمئن شوید خودروی شما با روغن موتور کمتر از نیازش کار نمی‌کند. مطمئن نیستید که آیا وسیله نقلیه شما نیاز به تعویض روغن دارد یا خیر

ویسکوزیته روغن نادرست

ویسکوزیته روغن اشتباه، و به ویژه ویسکوزیته کمتر از آنچه در کتابچه راهنمای مالک خودروی شما توصیه شده است، می‌تواند نشانگر فشار روغن پایین را فعال کند. روغن با ویسکوزیته کمتر می‌تواند مقاومت کمتری در برابر جریان ایجاد کند که منجر به افت فشار روغن می‌شود. با این حال، فریب نخورید: روغن با ویسکوزیته بالاتر به طور خودکار ایمن‌تر نیست. اگر بالاتر از توصیه سازنده باشد، می‌تواند مقاومت در برابر جریان ایجاد کند که منجر به روغن کاری ضعیف موتور می‌شود.

پمپ روغن بد

مشکلات پمپ روغن شما می‌تواند ناشی از موارد متعددی باشد، از جمله آلودگی روغن، گرفتگی لوله برداشت روغن یا نصب نادرست. تعمیر یا تعویض سریع پمپ در صورت خرابی بسیار مهم است زیرا پمپ روغن نقش مهمی در توزیع روغن در اجزای موتور شما دارد.

فیلتر روغن کثیف

فیلتر روغن مسئول به دام انداختن زباله‌های بالقوه مضر است به طوری که هرگز به موتور شما نمی‌رسد. اگر مرتباً تغییر نکند، ممکن است بیش از حد مسدود شود و کار خود را به طور مؤثر انجام ندهد. فیلترهای روغن همچنین دارای شیرهای فشارشکن هستند که اگر فیلتر مسدود شود، روغن از عنصر فیلتر عبور کرده و آزادانه جریان می‌یابد.

درست قبل از اینکه فیلتر روغن به اندازه کافی مسدود شود تا محیط فیلتر را دور بزند، جریان روغن از فیلتر روغن کاهش می‌یابد و می‌تواند فشار روغن موتور را کاهش دهد. برای جلوگیری از کاهش فشار روغن موتور، مطمئن شوید که فیلتر روغن خود را با هر تعویض روغن تعویض کنید.

کلام آخر علل فشار کم روغن موتور

در این مقاله سعی کردیم شما را با علل فشار کم روغن موتور آشنا کنیم و عوامل تاثیر گذار در این روند را به شما معرفی کنیم. اگر به دنبال روغن موتور مناسب برای خودرو خود هستید فروشگاه اویل استار بهترین روغن موتورهای موجود در بازار را در اختیار شما قرار می‌دهد برای مشاهده محصولات ما می‌توانید بر روی لینک خرید روغن موتور کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *