روغن دنده

مشکلات رایج گیربکس یا دنده خودرو چیست؟

مشکلات رایج گیربکس یا دنده خودرو

مشکلات رایج گیربکس یا دنده خودرو

گیربکس ماشین شما یک سیستم مکانیکی پیچیده است که اعمال نیرو از موتور به میل محرک را کنترل می‌کند. به دلیل گرما و اصطکاک تولید شده توسط بسیاری از اجزای متحرک و متقابل آن، نسبت به سایر قسمت‌های وسیله نقلیه شما، در طول زمان سایش بیشتری را تجربه می‌کند. در این مقاله قصد داریم شما را با مشکلات رایج گیربکس یا دنده خودرو آشنا کنیم لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

مراقبت های اولیه که باید بدانید

تعمیر یا تعویض گیربکس ناخوشایند، استرس زا و معمولاً بسیار پرهزینه است، بنابراین ایده خوبی است که به هر فعالیتی که غیرعادی به نظر می‌رسد توجه کنید. پیروی از روش‌های تعمیر و نگهداری توصیه‌شده و برنامه زمانی که برای جلوگیری از مشکلات در نظر گرفته شده است، به گیربکس شما کمک می‌کند تا دوام بیشتری داشته باشد، عملکرد بهتری داشته باشد و در طول عمر آن نیاز به تعمیرات کمتری داشته باشد.

گیربکس اتوماتیک شما یک سیستم حیاتی در وسیله نقلیه شما است و برای اطمینان از کارکرد طولانی مدت نیاز به مراقبت و توجه مناسب توسط شما دارد. بسیاری از مردم نمی‌دانند که گیربکس اتوماتیک ممکن است هزینه بیشتری نسبت به یک موتور داشته باشد.

اگر می‌خواهید از تعمیر اساسی جلوگیری کنید، توجه به علائم و مشکلات زیر در این صفحه مهم است.

علائم مشکلات گیربکس اتوماتیک:

  • احساس ساییدن یا لرزش در دنده
  • خودرو در هنگام دنده درگیر نمی‌شود یا پاسخ نمی‌دهد
  • صدا ایجاد می‌کند مانند: ناله کردن، زمزمه کردن یا به هم زدن، در حالت خنثی پر سر و صدا
  • بوی سوختگی می‌دهد
  • چرخ دنده لیز خوردن
  • مایع کم یا نشتی
  • بررسی کنید که چراغ‌های موتور روشن باشد

مشکلات دنده دستی

چگونه مشکل را تشخیص دهیم

مشکلاتی که شامل سیستم‌های مکانیکی می‌شوند، معمولاً احساسات و صداهای متمایزی را نشان می‌دهند که به‌عنوان شاخصی عمل می‌کنند که یک فرآیند خاص آنطور که در نظر گرفته شده است کار نمی‌کند.

به محض اینکه متوجه شدید که چیزی در عملکرد وسیله نقلیه شما کمی غیر طبیعی به نظر می‌رسد، وقت آن است که شروع به بررسی مشکل و یافتن راهی برای رفع آن کنید. اگر مشکلی در خودرو دارید، مهم است که بدانید رایج‌ترین مشکلات گیربکس چیست تا بتوانید به راحتی آن‌ها را تشخیص داده و رفع کنید.

عدم پاسخگویی یا تاخیر در جابجایی به موقع

آیا تا به حال متوجه شده اید که در حین رانندگی خودرو دنده به خوبی جا نمی‌رود اگر  این مشکل را در خودرو خود دارید، پس قطعاً مشکلی وجود دارد. لحظه‌ای که راننده از پارک برای رانندگی ماشین تغییر می‌کند باید بلافاصله دنده مناسب را برود. برای گیربکس‌های اتوماتیک، ممکن است متوجه شوید که هنگام تعویض دنده در درایو یا پارک، قبل از اینکه احساس کنید دنده درگیر می‌شود، تاخیر وجود دارد. این معمولاً یک نگرانی مبتنی بر انتقال است.

اگر وقتی خودروی خود را به حرکت در می‌آورید یا دنده عقب می‌گذارید، بلافاصله پاسخ می‌دهد یا تاخیر دارد و یا گیربکس ماشین با درایو یا دنده عقب اصلا درگیر نمی‌شود. این هر دو مسائلی هستند که ممکن است نشان دهنده یک مشکل باشند. این می‌تواند نشان دهنده مشکلی در مایع شما باشد که خواص محافظتی آن تحلیل رفته و غلیظ شده است. در این مورد یک تعویض مایع خوب می‌تواند به شما کمک کند.

مواقع دیگر ممکن است با مشکل سیستم کامپیوتری مواجه شوید. گاهی اوقات ریست کردن کامپیوتر ماشین نیز می‌تواند مشکل را حل کند. می‌توانید این کار را خودتان با قطع کردن باتری به مدت 30 دقیقه انجام دهید. این می‌تواند به آن اجازه تنظیم مجدد را بدهد.

گیربکس‌های دستی می‌توانند همان مشکل عدم پاسخ را داشته باشند، اما پس از تعویض دنده، دور موتور افزایش می‌یابد، اما خودرو به آن سرعتی که موتور به نظر می‌رسد حرکت نمی‌کند. این معمولاً به دلیل یک کلاچ است که باید تعویض شود، اما گاهی اوقات ممکن است به مشکل شدیدتری اشاره کند.

مشکلات رایج دنده خودرو

صدا ایجاد می کند: ناله کردن، زمزمه کردن یا کوبیدن، در حالت خنثی پر سر و صدا

اگر ناگهان صدای ناله، زمزمه یا هق هق در زیر ماشین خود شنیدید که قبلاً نشنیده اید، ممکن است با مشکل انتقال مواجه شوید. این مشکل ممکن است جزئی باشد، اما می‌تواند نشانه چیز بدتری باشد.

برخی از صداهایی که از گیربکس شما می‌آید می‌تواند ناشی از خراب شدن مایع گیربکس اتوماتیک شما باشد. این مایع وظیفه سنگینی دارد که مقدار شگفت انگیزی از چرخ دنده‌ها و اجزای مکانیکی را روغن کاری نگه می‌دارد. با گذشت زمان و استفاده، آن مایع خاصیت محافظتی خود را از دست می‌دهد و این اصطکاک را متوقف نمی‌کند. اصطکاک چیزی است که به سیستم پیچیده گیربکس اتوماتیک آسیب می‌رساند.

اگر صداهای کوبنده را می‌شنوید و مشکوک هستید که از گیربکس می‌آید، ممکن است گیربکس شما قبلاً یک قسمت داخلی داشته باشد که منتشر می‌شود. اگر اینطور است، مهم است که فوراً یک مکانیک گیربکس اتوماتیک واجد شرایط به آن نگاه کنید.

برخی از صداها ممکن است مشکلات ساده‌ای به دلیل مایع گیربکس شما باشند، در حالی که برخی اوقات ممکن است جدی‌تر باشند. در صورت امکان حتماً روغن گیربکس اتوماتیک خود را بررسی کنید.

نمی‌توان دقیقاً گفت که صدای ماشین شما در صورت بروز مشکل در گیربکس شما چگونه خواهد بود، اما یک چیز مطمئناً این است که وقتی متوجه آن شدید احساس “من قبلاً آن صدا را نشنیده ام” خواهید داشت. صداهایی که تولید می‌شوند بین مدل‌های مختلف بسیار متفاوت است، اما بهترین راه برای توصیف آنها این است که احتمالاً صدای زمزمه، وزوز یا ناله را می‌شنوید.

گیربکس‌های دستی صداهایی را منتشر می‌کنند که می‌توان آنها را کمی مکانیکی‌تر، بلندتر و ناگهانی‌تر توصیف کرد. هنگامی که دنده‌ها را عوض می‌کنید تقریباً همیشه در داخل یک گیربکس صدای تق تق به صدا در می‌آید، در حالی که اگر صدای تلنگر از قسمت زیرین ماشین شما می‌آید، ممکن است سرعت ثابت یا دیفرانسیل منشا آن باشد. همانطور که قبلا ذکر شد، همیشه بهترین کار این است که مشکل را در اسرع وقت تشخیص داده و تعمیر کنید.

نشتی / سیال کم

اگر مایع قرمز روشن یا احتمالاً کثیف قرمز تیره را در خیابان یا کف گاراژ خود دیده اید احتمالاً مایع گیربکس اتوماتیک را می‌بینید. از آنجایی که مایع گیربکس هرگز نباید نشت کند، این می‌تواند منجر به خرابی بسیار جدی و کامل گیربکس شما شود که بسیار پرهزینه است.

بر خلاف روغن موتور، روغن گیربکس معمولاً به دلیل زمان و مسافت پیموده شده کاهش نمی‌یابد. بنابراین، اگر می‌بینید که مایع گیربکس کم است، در جایی نشتی دارید. سیال کم می‌تواند اصطکاک زیادی در گیربکس شما ایجاد کند که باعث خرابی قطعات داخل و در نهایت به خرابی کامل گیربکس می‌شود.

مایع گیربکس کم یا نشتی چقدر جدی است؟ اگر کاری انجام ندهید، به یک مشکل بسیار جدی تبدیل می شود. اما، لازم نیست اینطور باشد. گاهی اوقات نشتی یک سرویس کم هزینه است فقط برای تعویض واشر نشتی یا احتمالاً شلنگ می‌تواند از نشتی جلوگیری کند. فقط به یاد داشته باشید، از یک مشکل کوچک در انتقال خود غافل نشوید، مگر اینکه بعداً مشکل بزرگی را بخواهید.

نشتی گیربکس اتوماتیک جدید احتمالاً قابل تشخیص‌ترین علامت است و باید در اسرع وقت تعمیر شود. نشت مایع یکی از شایع‌ترین علل خرابی انتقال است. مایع گیربکس اتوماتیک (ATF) خون حیاتی یک گیربکس است زیرا آب‌بندی‌ها را روان، تمیز و حالت‌دهی می‌کند و به عنوان مایع هیدرولیک عمل می‌کند. 

نشتی و مایع کم در انتقال شما طبیعی نیست. اگر زودتر مشکل را پیدا کنید، تعمیر احتمالاً کوچکتر است. به دنبال مایع قرمز رنگ زیر ماشین خود بگردید تا متوجه شوید که آیا نشتی دارید.

بوی سوختن آن را می دهد

ماشین شما نباید بوی سوختگی داشته باشد و این موضوعی است که باید نگران آن باشید. یکی از شایع‌ترین دلایل بوی سوختگی از انتقال، گرم شدن بیش از حد مایع است. مایع گیربکس شما نقش بسیار مهمی در محافظت از این سیستم بسیار گران قیمت و پیچیده دارد که به درستی کار می‌کند. عمدتاً روانکاری است.

هنگامی که توانایی روانکاری مایع گیربکس شما کاهش می‌یابد، همانطور که با گذشت زمان و مسافت پیموده شده کاهش می‌یابد، اصطکاک مخرب بین تمام قطعات را ممکن می‌کند. انعکاس باعث تجزیه قطعات و تجمع زباله و لجن احتمالی می‌شود. همه این مشکلات با هم در نهایت منجر به خرابی کامل انتقال می‌شود.

گاهی اوقات علت فقط پایین بودن سطح مایع انتقال است. این معمولاً ناشی از نشتی است زیرا در بیشتر خودروها برخلاف روغن موتور، مایع گیربکس با گذشت زمان کاهش نمی‌یابد. همچنین، این ممکن است با نوع نامناسب مایع اضافه شده به وسیله نقلیه خاص شما اتفاق بیفتد.

 اگر بوی سوختگی ناشی از انتقال خود را احساس کردید، زمان آن رسیده است که قبل از اینکه مشکل بزرگی باشد، اقدام کنید. اگر می‌دانید سطح مایع خود را بررسی کنید و با ما تماس بگیرید یا به ما مراجعه کنید تا علت را بیابید و خیال خود را راحت کنید.

مشکلات گیربکس

 لغزش چرخ دنده ها

آیا ماشین شما از دنده خارج می‌شود یا کشش را از دست می دهد؟ اگر چنین است، این یک مشکل جدی است که باید سریعا آن را برطرف نمایید. کامپیوتر ماشین شما به گیربکس می‌گوید که چه زمانی بین یک دنده به دنده دیگر تعویض کند. به ماشین شما می‌گوید که چه زمانی نیرو را به چرخ های شما ارسال کند. اگر چیزی در اینجا خراب باشد، سیگنال به درستی ارسال نمی‌شود.

روشن بودن چراغ موتور را بررسی کنید

چراغ “Check Engine” شما وجود دارد تا به شما کمک کند تا متوجه شوید مشکل فعلی یا آتی در ماشین شما وجود دارد. اما این چراغ می‌تواند نشان دهنده مشکل بسیاری از سیستم‌های مختلف در ماشین شما باشد، نه فقط گیربکس شما.

گیربکس شما حاوی حسگرهای متعددی است که می توانند هر چیزی غیرعادی را در گیربکس شما تشخیص دهند. این سنسورها سیگنال‌هایی را به رایانه شما ارسال می‌کنند که مشکلی وجود دارد. سپس چراغ چک موتور آن پیغام را برای شما ارسال می‌کند که مشکلی وجود دارد.

چگونه می توانم از گیربکس ماشینم محافظت کنم؟

شما می‌توانید با اقدامات احتیاطی مانند: بررسی منظم مایع گیربکس، مراقبت از دنده‌های خودرو، سالم نگه داشتن سیستم خنک کننده، بررسی دنده‌ها و بازرسی سالانه خودرو از گیربکس خودروی خود محافظت کنید.

چگونه می توان گیربکس را طولانی تر کرد؟

می‌توانید با بررسی منظم مایعات گیربکس، رانندگی با دقت، رفع فوری مشکلات خودرو و سرویس‌دهی حداقل سالیانه خودروی خود، طول عمر گیربکس خود را افزایش دهید.

نشانه های گیربکس بد چیست؟

این همه در مورد رایج‌ترین مشکلات گیربکس خودرو و نحوه رفع آنها است. برخی از علائم اصلی بد بودن گیربکس بوی سوختن، صداها، درگیر نشدن دنده است و گرم شدن بیش از حد گیربکس. در مورد این علائم هوشیار باشید و برای صرفه جویی در هزینه تعمیر اقدام فوری انجام دهید.

کلام آخر مشکلات رایج گیربکس یا دنده خودرو

در این مقاله سعی کردیم شما را با مشکلات رایج گیربکس یا دنده خودرو آشنا کنیم. بسیاری از مشکلات گیربکس شما از اندک شروع می‌شود. نادیده گرفتن سیگنال‌هایی مانند علائم ذکر شده در بالا معمولاً منجر به تعمیرات بسیار پرهزینه می‌شود. برخی از تعمیرات کوچک و مقرون به صرفه هستند و می‌توانند بعداً از پرداخت صورت حساب هنگفت جلوگیری کنند. یکی از مواردی که می‌تواند هزینه تعمیر شما را کاهش دهد استفاده از روغن دنده خوب و با کیفیت است. مجموعه اویل استارز بهترین روغن دنده‌های موجود در بازار را برای شما جمع آوری و در اختیار شما قرار دهد برای مشاهده تمامی روغن دنده‌ها اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *