روغن موتور

مواد افزودنی روغن موتور چیست

مواد افزودنی روغن موتور

مواد افزودنی روغن موتور چیست؟

افزودنی‌های روغن همیشه موضوع بحث و جدل در بین علاقه‌مندان به خودرو و مکانیک‌ها بوده است. در حالی که برخی می‌گویند که مواد افزودنی روغن موتور ارزش ندارند، برخی دیگر برای بهبود عملکرد و طول عمر موتور خود به این محصولات اشاره می‌کنند.

کسانی که از افزودنی‌های روغن استفاده می‌کنند دارای مزایای بی‌شماری مانند مسافت پیموده شده بهتر سوخت، فواصل سرویس طولانی‌تر و کاهش صدای موتور هستند.

در این مقاله، نگاهی دقیق‌تر به نحوه عملکرد مواد افزودنی‌ روغن موتور و انواع مختلف افزودنی‌های روغن در دسترس خواهیم داشت.

با در نظر گرفتن مزایای بالقوه استفاده از افزودنی‌های روغن در خودروی خود، می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا افزودنی‌های روغن موتور انتخاب مناسبی برای شما هستند یا خیر.

افزودنی های روغن چیست؟

هدف اصلی روغن موتور روانکاری موتور و کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک است. با این حال، روغن موتور چندین عملکرد حیاتی دیگر را نیز در موتور شما انجام می‌دهد. در برابر خوردگی محافظت می‌کند، آلاینده‌ها را حذف می‌کند، از تجمع لجن جلوگیری می‌کند و به خنک شدن موتور کمک می‌کند. از آنجایی که روغن موتور نمی‌تواند همه این کارها را به تنهایی انجام دهد، افزودنی‌های روغن برای بهبود عملکرد روغن موتور گنجانده شده است.

مواد افزودنی در روغن موتور

افزودنی‌های روغن، ترکیبات شیمیایی هستند که در طول تولید یا از طریق مکمل‌های روغن پایه به روغن پایه اضافه می‌شوند. افزودنی‌های مختلف روغن را می‌توان برای افزایش خواص مطلوب یک روغن خاص برای کاربردهای خاص انتخاب کرد.

برای مثال، افزودنی‌های روغن موتور ممکن است برای کمک به تمیز کردن موتور دیزلی کثیف یا برای بهبود آب‌بندی و جلوگیری از نشتی در موتور قدیمی‌تر استفاده شود. مکمل‌های روغن پس از فروش نیز می‌توانند برای بهبود عملکرد روغن و موتور استفاده شوند.

بدون افزودنی‌های روغن، روغن موتور نمی‌تواند وظایف اساسی خود را انجام دهد. با این حال، روغن موتور ممکن است به دلیل عوامل متعددی فاقد مواد افزودنی مهم روغن باشد. روغن موتور به طور طبیعی در طول زمان به دلیل اکسیداسیون و تجزیه تجزیه می‌شود.

مواد افزودنی موجود در روغن موتور همچنین می‌توانند از طریق جداسازی با فیلتراسیون یا ته نشینی یا از طریق جذب مواد افزودنی روغن روی ذرات، فلز و سطوح آب از بین بروند.

در برخی موارد، روغن موتور با کیفیت پایین ممکن است از ابتدا مواد افزودنی حیاتی را به دلیل فرمولاسیون ضعیف نداشته باشد. به طور کلی، هر چه مدت زمان بیشتری از روغن استفاده شود، مواد افزودنی بیشتری از دست خواهند رفت.

با گذشت زمان، استفاده از روغن موتور که فاقد مواد افزودنی مهم است، می‌تواند باعث افزایش سایش و پارگی موتور شما شود.

ممکن است منجر به مصرف سوخت ضعیف، زنگ زدگی و خوردگی، لجن روغن، گرمای بیش از حد، خرابی و سایر آسیب‌های جدی موتور شود. افزودنی های روغن پس از فروش می‌توانند عملکرد روغن را بین تعویض روغن بهبود بخشند و در دراز مدت از موتور شما محافظت کنند.

انواع افزودنی های روغن

انواع مختلفی از افزودنی‌های روغن متناسب با کاربردها و موتورهای مختلف موجود است. هدف برخی از افزودنی‌های روغن موتور کنترل تجزیه شیمیایی در روغن است، در حالی که برخی دیگر ویسکوزیته را بهبود می‌بخشد، تمیزی را افزایش می‌دهد، رسوبات را پراکنده می‌کند و از خوردگی جلوگیری می‌کند.

روغن موتورهای معمولی و مصنوعی معمولاً حاوی مخلوطی از چندین نوع افزودنی روغن هستند که برای نوع خاصی از موتور فرموله شده‌اند. مکمل‌های روغن پس از فروش ممکن است حاوی یک نوع افزودنی روغن برای رفع یک مشکل خاص یا ترکیبی از مواد افزودنی برای بهبود سلامت کلی موتور باشند.

مواد افزودنی روغن موتور به چه معنا است

در اینجا انواع اولیه افزودنی‌های روغن موجود در روغن موتور و مکمل‌های روغن پس از فروش وجود دارد:

اصلاح کننده های ویسکوزیته:

اصلاح کننده‌های ویسکوزیته که اغلب به عنوان بهترین افزودنی موتور در نظر گرفته می‌شوند، شاخص ویسکوزیته روغن را بهبود می‌بخشند. با گرم شدن و سرد شدن روغن در موتور، ویسکوزیته آن تغییر می‌کند. شاخص ویسکوزیته یک oi نشان می‌دهد که ویسکوزیته چقدر تغییر می‌کند.

اگر ویسکوزیته روغن موتور به میزان قابل توجهی نوسان داشته باشد، در دماهای بالا بسیار نازک و ضخیم تر از آن می‌شود که در سرما به خوبی جریان یابد. اصلاح کننده‌های ویسکوزیته، که به عنوان بهبود دهنده‌های شاخص ویسکوزیته (VIIs) نیز شناخته می‌شوند، ویسکوزیته روغن موتور شما را بدون توجه به دمای بیرونی در محدوده قابل قبولی حفظ می‌کنند.

مواد افزودنی ضد سایش:

افزودنی‌های روغن ضد سایش قطعات و سطوح موتور را پوشش می‌دهند تا از سایش محافظت کنند. این افزودنی‌های روغن فعال شده با حرارت با فلز واکنش داده و یک لایه روان کننده نازک تشکیل می‌دهند.

با بهبود روانکاری موتور، افزودنی‌های ضد سایش اصطکاک را کاهش می‌دهند و از انسداد موتور جلوگیری می‌کنند، حتی اگر لایه روان کننده روغن موتور تحلیل رفته باشد. برخی از افزودنی‌های ضد سایش روغن موتور نیز اکسیداسیون را کند می‌کنند و از خوردگی جلوگیری می‌کنند.

بازدارنده های خوردگی و زنگ

بازدارنده‌های خوردگی و زنگ از موتور شما در برابر آسیب‌های شیمیایی با خنثی کردن اسیدهای موجود در روغن موتور و کاهش اکسیداسیون محافظت می‌کنند. به طور معمول با باریم ساخته می شود

سولفونات و کلسیم، این افزودنی‌های روغن موتور موانعی را بر روی اجزای فلزی موتور ایجاد می‌کنند تا آب را دفع کنند و از زنگ زدگی و خوردگی جلوگیری کنند.

مواد شوینده

مواد شوینده برای تمیز نگه داشتن موتور شما با حذف رسوبات از قطعات موتور و جلوگیری از زنگ زدگی طراحی شده‌اند. مواد شوینده ناخالصی‌های روغن و اسیدهای ایجاد شده در طول اکسیداسیون را خنثی می‌کنند.

از آنجایی که شوینده‌ها رسوبات و ناخالصی‌های روغن موتور را محلول نگه می‌دارند، این نوع افزودنی‌های روغن برای جلوگیری از لجن روغن در موتور خودرو شما بسیار مهم هستند.

پراکنده کننده ها

شریک مواد شوینده، پخش کننده‌ها با معلق کردن ذرات جامد در روغن موتور شما از رسوب و لجن جلوگیری می‌کند. پخش کننده‌ها با جلوگیری از ته نشین شدن ذرات و ناخالصی‌ها بر روی اجزای فلزی، موتور شما را تمیز نگه می‌دارند. پخش کننده‌ها همچنین به حفظ ویسکوزیته روغن موتور شما برای عملکرد قابل اعتماد در هر دما کمک می‌کنند.

مواد افزودنی روغن موتور

ضد کف

ضد کف ها افزودنی‌های روغنی هستند که برای جلوگیری از کف کردن روغن موتور هنگام حرکت در موتور طراحی شده‌اند. ضد کف‌ها کشش سطحی بین حباب‌های هوا و روغن موتور را کاهش می‌دهند و به آن‌ها اجازه می‌دهند تا راحت‌تر از بین بروند. بدون افزودنی‌های ضد کف، روغن موتور می‌تواند حباب‌های هوای کوچکی تولید کند که باعث کاهش فشار روغن و ایجاد حفره می‌شود.

کف کردن روغن همچنین روغن کاری موتور را کاهش می‌دهد و در نهایت منجر به خوردگی می‌شود. به همین دلیل، ضد کف‌ها با جلوگیری از کف کردن روغن موتور، به طور غیرمستقیم در برابر خوردگی محافظت می‌کنند.

با این حال، هنگام استفاده از ضد کف، مراقب باشید که مقدار زیادی از آن اضافه نکنید. در صورت استفاده بیش از حد، این افزودنی‌های روغن می‌توانند اثر معکوس داشته باشند و در واقع تولید حباب‌های هوا را افزایش دهند.

افزودنی روغن موتور چیست؟

قبل از اینکه بتوانید عملکرد یک افزودنی روغن موتور را درک کنید، دانستن هدف اصلی خود روغن موتور مفید است. عملکرد روغن موتور این است که موتور شما را روغن کاری کرده و اصطکاک بین بسیاری از قطعات متحرک آن را کاهش دهد. روغن همچنین نقش مهمی در محافظت در برابر خوردگی، کمک به حذف آلاینده‌ها، جلوگیری از تجمع لجن و خنک نگه داشتن موتور دارد.

افزودنی‌های مختلفی برای کاربردهای مختلف وجود دارد. افزودنی‌ها می‌توانند شامل: شوینده‌ها، افزودنی‌های ضد سایش، اصلاح کننده‌های اصطکاک، آنتی اکسیدان‌ها، بازدارنده‌های خوردگی، بهبود دهنده‌های شاخص ویسکوزیته و غیره باشند.

بیشتر بطری‌های رنگ روشنی که در فروشگاه قطعات خودرو می‌بینید، افزودنی‌های روغن موتور یا مکمل‌های روغن موتور هستند. برخی ادعا می‌کنند که عمر روغن را افزایش می‌دهند و برخی دیگر می‌گویند که دود موتور را کاهش می‌دهند. 

افزودنی های روغن موتور با موتور چه می کنند

اکثر روغن‌های موتور حاوی حدود 15 درصد مواد افزودنی هستند. بدون مواد افزودنی، روغن اساساً قادر به انجام وظایف حیاتی خود نیست. فرسودگی، اکسیداسیون و تجزیه می‌تواند باعث تجزیه روغن در طول زمان شود.

هر چه روغن موتور بیشتر استفاده شود، روغن موتور می‌تواند مواد افزودنی خود را از دست بدهد. بدون سطوح مناسب این افزودنی‌ها، احتمال سایش و پارگی موتورتان افزایش می‌یابد که به طور بالقوه منجر به زنگ‌زدگی، خوردگی، لجن روغن، کاهش مصرف سوخت، خرابی، گرمای بیش از حد و آسیب گران به موتور می‌شود.

این یکی از دلایلی است که یک راننده ممکن است بین تعویض روغن، یک مکمل یا مکمل روغن موتور را در نظر بگیرد، آنها می‌خواهند روغن خود را در سریع‌ترین زمان ممکن تقویت کنند.

با این حال، ارزش یک افزودنی این است که آیا حاوی افزودنی‌هایی است که تمام شده‌اند یا خیر و آیا سایر افزودنی‌های موجود در روغن را جبران می‌کند. بسیاری از انواع مختلف افزودنی‌های روغن با اتصال مولکول‌های خود به یک جزء داخلی موتور کار می‌کنند.

استفاده بیش از حد از یک افزودنی ممکن است باعث شود که افزودنی ضروری دوم قادر به انجام کار خود نباشد. فروشگاه اویل استار بهترین روغن موتورهای موجود در بازار را در اختیار شما قرار می‌دهد برای مشاهده محصولات ما می‌توانید بر روی لینک خرید روغن موتور کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *