روغن دنده, روغن ماشین, روغن موتور

نگهداری از خودرو در تابستان با 12 نکته طلایی

نگهداری از خودرو در تابستان

نگهداری از خودرو در تابستان

فصل تابستان آب و هوای ایده آلی را برای سفرهای جاده‌ای، رانندگی و متاسفانه مشکلات ماشین فراهم می‌کند. گرمای شدید می‌تواند بر مهم‌ترین سیستم‌های خودروی شما تأثیر بگذارد. در برخی از اوقات نگهداری از خودرو در تابستان برای بسیاری از افراد کاری سخت و پیچیده به نظر می‌رسد ولی با چند راهکار بسیار ساده شما می‌توانید به راحتی از خودرو خود مراقبت کنید. در این مقاله قصد داریم شما را با نگهداری از خودرو در تابستان به صورت اصولی آشنا کنیم لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

1. AC تهویه مطبوع را بررسی کنید

گرمای تابستان به خوبی با تهویه مطبوع رفع می‌شود. وقتی دماها بالاتر می‌آید، و می‌خواهید یک سیستم AC (تهویه مطبوع) کارآمد در ماشین خود داشته باشید. ممکن است از تهویه مطبوع خود در زمستان یا بهار استفاده نکرده باشید، پس حتما قبل از فصل تابستان آن را تست کنید. این جزو ساده‌ترین راه‌ها برای نگهداری خودرو در تابستان است.

اگر وقتی تهویه مطبوع خود را روشن می‌کنید ولی هوای گرم دریافت می‌کنید، یک راه حل ساده برای آن وجود دارد، ممکن است شارژ مبرد (فریون) باشد. افزودن مبرد به ماشین شما می‌تواند سیستم AC شما را تقویت کند. اگر این ترفند راهساز انجام نشد، یک مکانیک خودرو باید قادر به تشخیص و رفع مشکل باشد.

فشار باد لاستیک های خود را بررسی کنید

2. فشار باد لاستیک های خود را بررسی کنید

شرایط زمستانی ممکن است به لاستیک‌های شما آسیب رسانده باشد. بنابراین، قبل از رفتن به سفرهای جاده ای طولانی در تابستان، مطمئن شوید که باد لاستیک خود را بررسی کرده اید. هنگام بررسی فشار باد لاستیک خود، باید به دنبال نشانه‌هایی باشید که نشان می‌دهد لاستیک‌های شما کم یا بیش از حد باد شده‌اند.

هنگامی که شک دارید فشار باد لاستیک استاندارد خودرو شما چه میزان است به دفترچه راهنمای مالک خودرو خود مراجعه کنید تا جزئیات مربوط به محدوده فشار تایر خود را بدانید.

فشار بهینه لاستیک می‌تواند از پنچر شدن یا ترکیدن لاستیک جلوگیری کند. اطمینان از بادکردن مناسب لاستیک‌ها نیز می‌تواند به حداکثر رساندن مسافت پیموده شده بنزین شما در این ماشین‌ سواری طولانی کمک کند.

در حالی که در حال انجام تنظیم باد تایر  هستید، ایده خوبی است که فشار باد لاستیک زاپاس خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در مواقع اضطراری به عنوان یک جایگزین قابل اعتماد عمل می‌کند.

مایعات موتور را پر کنید

3. مایعات موتور را پر کنید

تغییرات فصلی آب و هوا اغلب می‌تواند منجر به کاهش مایعات موتور شود، زیرا در دماهای گرم تمایل به رقیق شدن یا حتی تبخیر شدن دارند. وقتی تابستان فرا می‌رسد، باید مایع گیربکس، روغن فرمان برقی، مایع خنک کننده و مایع برف پاک کن خود را پر کنید.

سطح مایعات خود را در هفته دوبار بررسی کنید. تغییرات آب و هوای فصلی می‌تواند منجر به کم شدن مایع انتقال قدرت، مایع فرمان برقی، مایع خنک کننده و حتی مایع برف پاک کن شیشه جلو شود، بنابراین همه آنها را بررسی کنید مایع خنک کننده، به ویژه، یکی از موارد مهمی است که باید قبل از گرمای فصل مراقب باشید. بزرگترین علت خرابی‌های تابستانی گرمای بیش از حد است. 

بررسی مایع خنک‌کننده در ماه‌های تابستان بسیار مهم است، زیرا وظیفه آن جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور خودرو است. این مراحل را برای بررسی سطح مایع خنک کننده خودرو دنبال کنید:

  1. کاپوت را باز کنید
  2. مخزن مایع خنک کننده را پیدا کرده و درپوش را باز کنید
  3. سطح مایع خنک کننده نشان داده شده توسط خطوط نشانگر روی مخزن را بررسی کنید
  4. اگر خطوط نشانگر نشان می‌دهد که مایع خنک کننده خیلی کم است، مقدار مناسب مایع خنک کننده را به مخزن اضافه کنید
  5. درپوش را دوباره سر جای خود قرار دهید
  6. اگر با بررسی سطح مایع خنک‌ کننده یا مایعات موتور دیگر راحت نیستید، نزدیک‌ترین مکانیک شما می‌تواند به شما کمک کند تا همه چیز را برای شما بررسی کند.

4. روغن و فیلتر روغن خود را تعویض کنید

مهم‌ترین کاری که در نگهداری از خودرو در تابستان باید انجام دهید، تعویض روغن و فیلتر یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای افزایش طول عمر خودرو است، خواهد بود. روان کننده‌های روغن موتور شما را از سایش در امان نگه می‌دارند و فیلتر روغن به حذف آلاینده‌ها از روغن موتور خودرو شما کمک می‌کند.

تعویض روغن کار ساده ای است. با این حال، اگر این سرویس به طور معمول انجام نشود، خودروی شما ممکن است مشکلات گران قیمت، مانند تجمع ذرات که می‌تواند بخش‌های حیاتی موتور شما را فرسوده کند، ایجاد می‌کند. یک قانون سرانگشتی خوب این است که روغن خود را هر 5000 کیلومتر تعویض کنید یا از دستورالعمل‌های تعمیر و نگهداری روغن سازنده خودرو پیروی کنید.

اگر آخرین تعویض روغن شما چندی پیش باشد، این موضوع بسیار مهم است، زیرا شرایط آب و هوایی شدید از هر نوع (مرطوب، گرم یا سرد) می‌تواند تقاضای اضافی برای روغن و فیلتر روغن شما ایجاد کند.

روغن شما طوری کار می‌کند که قطعات موتور شما را روان نگه می‌دارد در حالی که فیلتر برای جذب زباله‌های مضر، کثیفی و قطعات فلزی که به سیستم روغن راه پیدا کرده اند، کار می‌کند. فیلتر تمیز به این معنی است که مواد بیشتری جمع می‌شوند.

ترمزهای خود را تست کنید

 5. ترمزهای خود را تست کنید

با توجه به هوای سخت زمستانی، نظارت بر عملکرد ترمز خودروی شما بسیار مهم است. شما هر بار که رانندگی می‌کنید به ترمزهای خود متکی هستید، بنابراین ایده خوبی است که تست‌های ترمز را نه تنها در ماه های تابستان، بلکه در تمام سال به طور منظم انجام دهید.

به غیر از پرچم قرمز آشکار عملکرد ضعیف در توقف، شما می‌توانید هنگام تست ترمز به صداهای جیغ یا غرغر گوش کنید. همچنین می‌توانید کشیدن ترمز را بررسی کنید، یا وقتی که پدال ترمز را فشار می‌دهید، وسیله نقلیه شما به یک سمت کشیده می‌شود. اگر متوجه هر یک از این علائم عملکرد ضعیف شدید، زمان بازرسی و احتمالاً تعمیر فرا رسیده است.

برف پاک کن ها را تعویض کنید

6. برف پاک کن ها را تعویض کنید

هنگامی که پشت فرمان هستید، حفظ دید یک نیاز ضروری است. در تابستان، ذرات گرد و غبار و گرده یا حتی تابش خیره کننده خورشید می‌تواند توانایی شما را برای دیدن واضح از شیشه جلوی شما مختل کند.

اطمینان حاصل کنید که کارایی برف پاک کن‌های شیشه جلوی خود را برای حذف هر چیزی که می‌تواند دید را به حداقل برساند، بررسی کنید. ایده خوبی است که در پایان هر فصل برف پاک کن‌های شیشه جلو خود را بررسی یا تعویض کنید.

علاوه بر این، مطمئن شوید که گرده و سایر ذرات پرتوهای نور شما را نمی‌پوشانند. اگر چراغ‌های جلوی شما کم یا ضعیف به نظر می‌رسند، فوراً آنها را عوض کنید تا مطمئن شوید که می‌توانید در شب، در باران یا در هر شرایط دیگری که ممکن است روی دید شما از روی صندلی راننده تأثیر بگذارد، به وضوح ببینید.

فیلترهای هوا را به طور معمول تمیز یا تعویض کنید

7. فیلترهای هوا را به طور معمول تمیز یا تعویض کنید

فیلتر هوا طوری طراحی شده است که از ورود کثیفی و زباله به ماشین شما جلوگیری کند. بنابراین به خصوص در تابستان تمایل به گرفتگی دارد.

شما می‌توانید با تعویض فیلتر خودرو هر سال به جریان هوای ورودی به موتور کمک کنید. این کاری است که باید در طول تعویض‌های سالانه خود انجام دهید.

فیلترهای هوای ماشین شما به خصوص در فصل تابستان نقش بسیار مهمی دارند. آلاینده‌ها را از خود دور می‌کنند. ناگفته نماند که استفاده از یک فیلتر قدیمی می‌تواند منجر به مشکلاتی در سیستم تهویه مطبوع شما شود.

جابجا کردن لاستیک ها

8. جابجا کردن لاستیک ها

شما می‌توانید عمر طولانی لاستیک‌های خود را به سادگی با چرخاندن منظم آنها افزایش دهید. این به این دلیل است که هر چهار لاستیک خودروی شما میزان سایش و پارگی یکسانی را تجربه نمی‌کنند. چرخاندن آنها به یکنواخت شدن هر گونه سایشی که ممکن است تجربه کنند، کمک می‌کند و به هر چهار لاستیک اجازه می دهد در هر موقعیت از ماشین کار کنند. کارشناسان توصیه می‌کنند تایرهای خود را هر 3000 تا 5000 کیلومتر بچرخانید. برای جابجا کردن لاستیک‌ها می‌توانید به صورت ضربدری اینکار را انجام دهید و یا فقط جابجایی از عقب به جلو و بالعکس باشد.

9. ماشین خود را در سایه پارک کنید

در روزهای گرم سعی کنید تا حد امکان ماشین خود را در سایه پارک کنید. پارک کردن خودرو در مکانی سایه دار نه تنها شما را خنک نگه می‌دارد، بلکه می‌تواند ماشین شما را خنک نگه دارد و عمر آن را افزایش دهد.

اشعه های خورشید می‌تواند به نمای بیرونی و رنگ ماشین شما آسیب برساند که تعمیر آن ممکن است پرهزینه باشد. گرمای شدید همچنین می‌تواند فضای داخلی خودروی شما مانند فرمان و صندلی‌های چرمی را گرم کند و رانندگی را دشوار کند.

در صورتی که نمی‌توانید ماشین خود را در سایه پارک کنید، داشتن سایه بانی که بر روی پنجره‌های شیشه ای در ماشین شما قرار می‌گیرد ایده خوبی است. این سایه‌ها از گرمای UV جلوگیری می‌کنند، داخل خودروی شما را از داغ شدن محافظت می‌کنند و از سایر اثرات مخرب خورشید محافظت می‌کنند.

10. موتور خود را خنک نگه دارید

هر خودرو دارای یک سیستم خنک کننده است که وظیفه آن حذف گرما از موتور برای حفظ دمای مناسب است. سیستم خنک کننده از مایع خنک کننده، شیلنگ، ترموستات، رادیاتور و پمپ آب تشکیل شده است.

سنج دما که برای اندازه گیری سطح مایع خنک کننده در خودروی شما طراحی شده است، نشان می‌دهد که خنک کننده موتور شما سرد، نرمال یا بیش از حد گرم است.

اگر دماسنج سطوح بالا را نشان می‌دهد، این می‌تواند به این معنی باشد که وسیله نقلیه شما بیش از حد گرم شده است. اگر این اتفاق افتاد، آن را بکشید و صبر کنید تا موتور شما خنک شود.

از آنجایی که این یک مشکل جدی است، بهتر است فوراً با مکانیک خود تماس بگیرید تا مشکل را برطرف کند.

11. تنظیم فرمان انجام دهید

اگر ماشین شما به یک سمت می‌کشد، فرمان شما می‌لرزد، یا هنگام رانندگی مستقیم، فرمان شما در مرکز قرار ندارد، تراز خودرو را بررسی کنید.

تراز را می‌توان در اثر فرسودگی و پارگی عمومی و همچنین برخورد با جاده‌های ناهموار، چاله ها و حاشیه ها از بین برد. تراز مناسب می‌تواند به افزایش عمر لاستیک‌های شما کمک کند، سواری نرم‌تری داشته باشید و همچنین در نگهداری خودرو بسیار اهمیت زیادی دارد.

باتری خود را تست کنید

12. باتری خود را تست کنید

گرمای تابستان سرعت از دست دادن مایعات و در نتیجه اکسید شدن اجزای باتری را تسریع می‌کند، که می‌تواند بدون هشدار شما را در وسط خیابان سرگردان کند. گرما عامل شماره یک خرابی باتری و کاهش عمر باتری است.

کلام آخر نگهداری خودرو در تابستان

در این مقاله سعی کردیم نگهداری خودرو در تابستان و مواردی که باید در نظر داشته باشید را برای شما بیان کردیم. یکی از مواردی که بیان شد که بسیار هم در مراقبت از خودرو اهمیت دارد روغن موتور است.

اگر شما از یک روغن موتور با کیفیت استفاده نمایید می‌تواند هزینه شما را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. کارشناسان اویل استارز برای شما روغن‌های با کیفیتی که در بازار موجود است را جمع آوری کرده و در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید برای مشاهده تمامی روغن موتورها اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *