روغن موتور

ویژگی روغن موتور خوب چیست

ویژگی روغن موتور خوب چیست

ویژگی روغن موتور خوب چیست؟

یکی از بیشترین سوالاتی که از تعویض روغنی‌ها پرسیده می‌شود این است که ویژگی روغن موتور خوب چیست. با توجه به تمام گزینه‌های موجود برای گزینه‌های روغن موتور، انتخاب روغن مناسب برای خودروی شما ممکن است کار سختی به نظر برسد. در این مقاله قصد داریم شما را با ویژگی روغن موتور خوب آشنا کنیم لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

قدم اول انتخاب روغن موتور استفاده از دفترچه راهنمای خودرو است

در حالی که انبوهی از اطلاعات در مورد انتخاب‌های مختلف روغن وجود دارد، قدم اول کاملاً ساده است: به دفترچه راهنمای خودرو خود نگاه کنید. دفترچه راهنمای مالک خودرو شما روغن توصیه شده آن را فهرست می‌کند، چه فرمت استانداردی مانند 10W-30 باشد یا چیزی غیرعادی‌تر را برای شما به صورت کامل توضیح داده است.

این عدد به ویسکوزیته (یا ضخامت) روغنی که باید استفاده کنید اشاره دارد. شما باید وزن و نوع را برای فصول و استفاده مورد انتظارتان از ماشین تنظیم کنید که در زیر بیشتر توضیح خواهیم داد.

موتور 2

برچسب روغن موتور

SAE برچسب‌هایی هستند که روی هر ظرف روغن موتور معتبر پیدا می‌کنید. اعداد API در سمت راست به شما می‌گوید که آیا روغن دارای رتبه بندی مناسبی هست یا خیر.

همچنین شماره ویسکوزیته SAE (انجمن مهندسین خودرو) توضیحاتی را ارائه می‌کند و به شما می‌گوید آیا روغن تست حفظ منابع را گذرانده است یا خیر.

ویسکوزیته چیست؟

ویسکوزیته به مقاومت سیال در برابر جریان اشاره دارد. ویسکوزیته بیشتر روغن‌های موتور بر اساس ضخامت آن در صفر درجه فارنهایت با عدد قبل از W که مناسب فصل زمستان است، و همچنین ضخامت آن در 212 درجه که با عدد دوم پس از خط تیره در ویسکوزیته نشان داده می‌شود، رتبه‌بندی می‌شود.

روغن موتور با گرم شدن نازک‌تر و روان‌تر می‌شود و با سرد شدن غلیظ می‌شود. طبق منطق، روغن ضخیم‌تر معمولاً لایه روانکاری بهتری را بین قطعات متحرک حفظ می‌کند و اجزای حیاتی موتور شما را بهتر آب بندی می‌کند.

با افزودنی‌های مناسب برای کمک به مقاومت در برابر نازک شدن بیش از حد در گرما، یک روغن را می‌توان با یک ویسکوزیته در هنگام فصل سرد و ویسکوزیته دیگر در فصل گرما درجه بندی کرد.

هرچه روغن در برابر نازک شدن مقاومت بیشتری داشته باشد، عدد دوم (مثلاً 10W-40 در مقابل 10W-30) بیشتر خواهد بود.

در همین حال، در دماهای پایین، روغن باید در برابر غلیظ شدن بیش از حد مقاوم باشد تا همچنان بتواند به خوبی به تمام قسمت‌های متحرک موتور شما جریان یابد.

ضخامت بیش از حد می‌تواند راه اندازی موتور را دشوارتر کند که باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود. اگر روغن خیلی غلیظ باشد، موتور برای چرخاندن میل لنگ به انرژی بیشتری نیاز دارد که تا حدی در حمام روغن غوطه ور است.

عدد کمتر قبل از W برای عملکرد در هوای سرد بهتر است، بنابراین روغن 5 واتی معمولاً برای استفاده در زمستان توصیه می‌شود.

با این حال، روغن‌های مصنوعی را می‌توان طوری فرمول‌بندی کرد که در هنگام سرد بودن راحت‌تر جریان پیدا کنند، بنابراین آنها می‌توانند آزمایش‌هایی را که دارای امتیاز 0W هستند را پشت سر بگذارند.

هنگامی که موتور روشن می‌شود، روغن گرم می‌شود، به همین دلیل است که عدد دوم بالاتر به ویژه برای استفاده‌های شدید و موتورهای پیچیده تر و داغ تر مهم است.

موتور خوب

انتخاب روغن موتور خوب برای ماشین

در هنگام مراجعه به تعویض روغنی و یا فروشگاه‌های فروش روغن موتور؛ روغن‌هایی را می‌بینید که برای انواع اهداف خاص برچسب‌گذاری شده‌اند: موتورهای با فناوری پیشرفته، اتومبیل‌های جدید، وسایل نقلیه با مسافت پیموده‌تر، شاسی‌بلندهای سنگین/آفرود و حتی خودروهایی از کشورهای خاص.

ارجاع به روغن‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی یا منابع ذخیره‌سازی، به این معنی که روغن یک آزمایش آزمایشگاهی صرفه‌جویی در مصرف سوخت را در برابر روغن مرجع گذرانده است.

در حالی که این همیشه به معنی مصرف سوخت بهتر نیست، اکثر برندهای پیشرو حداقل دارای ویسکوزیته‌هایی هستند که به این صورت برچسب گذاری شده اند.

نحوه انتخاب بین روغن موتور مصنوعی و معمولی

در اینجا قصد داریم به تفاوت بین روغن موتور مصنوعی و معمولی بپردازیم:

روغن معمولی پریمیوم: این روغن استاندارد خودروی جدید است. همه برندهای پیشرو دارای این روغن ها هستند که در چندین ویسکوزیته موجود هستند و تحت آخرین سطح سرویس API تست شده اند.

خودروسازان معمولاً یک روغن 5W-20 یا 5W-30 را برای دماهای سردتر و یک روغن 10W-30 را به عنوان اختیاری برای دمای محیط بالاتر تعیین می‌کنند.

این سه رتبه بیشتر خودروهای سبک در جاده را پوشش می دهند. مهم‌تر از آن، تعویض منظم روغن و فیلتر است. توصیه می‌کنیم روغن خود را هر 4000 کیلومتر یا چهار ماه یکبار تعویض کنید.

روغن خوب

روغن سنتتیک کامل: روغن‌هایی که برای موتورهای با فناوری پیشرفته یا استفاده‌های سنگین ساخته می‌شوند. برچسب‌های این روغن‌ها نشان می‌دهد که آیا آزمایش‌های ویژه سخت‌گیرانه‌ای را برای عملکرد برتر و ماندگارتر در تمام مناطق بحرانی، از شاخص ویسکوزیته تا محافظت در برابر رسوبات، پشت سر گذاشته‌اند یا خیر.

آنها در دماهای پایین بهتر جریان می‌یابند و در دماهای بالا اوج ویسکوزیته را حفظ می‌کنند. بنابراین، چرا همه نباید از آنها استفاده کنند؟ این روغن‌ها معمولا گران هستند و هر موتوری به آنها نیاز ندارد. حتی ممکن است ویژگی هایی وجود داشته باشد که موتور شما به آن نیاز دارد که روغن های مصنوعی ندارند. 

روغن ترکیبی مصنوعی: این روغن‌ها دارای دوز روغن مصنوعی مخلوط با روغن ارگانیک هستند و برای محافظت از بارهای سنگین‌تر موتور و دماهای بالا فرموله شده‌اند.

این به طور کلی به این معنی است که آنها فرار کمتری دارند، بنابراین بسیار کمتر تبخیر می‌شوند، که باعث کاهش اتلاف روغن و افزایش مصرف سوخت می‌شود.

این روغن‌ها در میان رانندگان پیکاپ‌ها یا خودروهای شاسی‌بلند که برای فعالیت‌هایی که فشار بیشتری به موتور وارد می‌کنند، مانند حمل بارهای سنگین، محافظت بیشتری می‌خواهند، محبوب هستند. آنها همچنین بسیار ارزان‌تر از روغن‌های مصنوعی کامل هستند.

روغن با مسافت پیموده شده بیشتر:  روغن‌هایی که برای خودروهای با مسافت زیاد فرموله شده‌اند. تقریباً دو سوم وسایل نقلیه در جاده ها بیش از 75000 کیلومتر روی کیلومترشمار مسافت دارند. در نتیجه، شرکت‌های نفتی این موضوع را به‌عنوان حوزه مورد علاقه مشتریان شناسایی کردند و روغن‌های جدیدی را برای این خودروها توصیه می‌کنند.

هنگامی که وسیله نقلیه شما تا حدودی قدیمی‌تر است و مسافت پیموده شده بسیار بیشتری دارد، ممکن است متوجه چند لکه روغن در کف پارکینگ خودشوید.

درزگیرهای موتور مانند آنهایی که در اطراف میل لنگ هستند ممکن است سخت شده و انعطاف پذیری خود را از دست داده باشند، بنابراین نشت می‌کنند و ممکن است ترک بخورند، به خصوص در دماهای پایین تر این اتفاق بیشتر رخ می‌دهد.

شما باید سطح روغن خود را مرتباً بررسی کنید و ممکن است لازم باشد بین تعویض روغن، روغن خود را پر کنید. روغن‌های با مسافت پیموده‌شده با نرم‌کننده‌هایی فرموله می‌شوند که برای بازیابی شکل و افزایش انعطاف‌پذیری به منافذ آب‌بند موتور جریان می‌یابند.

ممکن است متوجه کاهش عملکرد و نرمی موتور به دلیل سایش موتور در خودروی با مسافت پیموده شده خود شده باشید. این روغن‌هایی که مسافت پیموده‌شده بالاتری دارند، ویسکوزیته بالاتری نیز دارند.

حتی اگر اعداد روی ظرف آن را نشان ندهند، محدوده نسبتاً وسیعی برای هر درجه ویسکوزیته وجود دارد و روغن‌های با مسافت پیموده شده بالاتر در بالای هر محدوده قرار دارند.

آنها همچنین ممکن است مواد افزودنی برای بهبود شاخص ویسکوزیته خود داشته باشند. در نتیجه آن‌ها پیستون‌های شما را بهتر به دیواره‌های سیلندر خود می‌بندند و از خلأهای بزرگ‌تر یاتاقان‌های موتور که با گذشت زمان فرسوده شده‌اند، نشت نمی‌کنند. آنها همچنین ممکن است دوز بالاتری از مواد افزودنی ضد سایش داشته باشند تا روند سایش را کند کنند.

شاخص ویسکوزیته چیست؟

مقاومت روغن در برابر رقیق شدن در دماهای گرمتر، شاخص ویسکوزیته نامیده می‌شود. اگرچه عدد دوم بالاتر خوب است، اما روغن نیز باید قوی باشد و هزاران کیلومتر را تا تعویض روغن بعدی دوام بیاورد. 

برخلاف ضد یخ، که 95 درصد آن از یک ماده شیمیایی پایه (معمولاً اتیلن گلیکول) تشکیل شده است، روغن موتور مبتنی بر نفت حاوی مخلوطی از چندین نوع مختلف روغن پایه است که برخی از آنها گرانتر از بقیه هستند.

شرکت‌های نفتی معمولاً از پنج گروه انتخاب می‌کنند که هر کدام به روش‌های متفاوت و در ویسکوزیته‌های متفاوت تولید می‌شوند. در برخی موارد با روش‌هایی که روان‌کننده‌ای تولید می‌کنند که می‌تواند به عنوان مصنوعی طبقه‌بندی شود.

به اصطلاح فول سنتتیک حاوی مواد شیمیایی است که ممکن است از نفت مشتق شده باشد اما به قدری تغییر یافته است که دیگر روغن طبیعی محسوب نمی‌شود. به عنوان مثال، یک ترکیب سفارشی حاوی 10 درصد پلی آلفائولفین (PAO) است که رایج‌ترین نوع ماده شیمیایی است که به عنوان ماده اولیه در یک روغن مصنوعی کامل استفاده می شود.

بسته روغن پایه در هر روغنی بین 70 تا 95 درصد مخلوط را تشکیل می دهد. و بقیه از مواد افزودنی تشکیل شده است. روغنی که فقط 70 درصد روغن پایه داشته باشد لزوما بهتر از روغنی با 95 درصد روغن پایه نیست.

برخی از روغن‌های پایه دارای ویژگی‌های طبیعی یا ویژگی‌هایی هستند که از فرآوری آن‌ها ناشی می‌شود که نیاز به افزودنی‌ها را کاهش می‌دهد یا از بین می‌برد. اگرچه برخی از افزودنی‌ها باعث بهبود روان‌کاری می‌شوند، اما لزوماً به تنهایی روان‌کاری بالایی ندارند.

مواد تشکیل دهنده یک بسته افزودنی از نظر هزینه متفاوت است، اما قیمت تنها یک عامل است. برخی از افزودنی ها در ترکیبات خاصی از روغن‌های پایه بهتر عمل می‌کنند.

به همین ترتیب، برخی از روغن‌های پایه ارزان‌تر به دلیل عملکردی که با افزودنی‌های رایج دارند، انتخاب خوبی برای ترکیب هستند.

هر روغن موتور دستوری دارد. پالایشگاه ها فهرستی از اهداف را بر اساس نیازهای مشتریان خود (از جمله خود خودروسازان) ارائه می‌کنند و روغن هایی را برای رسیدن به این اهداف به بهترین شکل ممکن فرموله می‌کنند.

جلوگیری از رقیق شدن روغن در حین داغ شدن آن در حالی که کارکرد موتور از بین می رود یک چیز است، اما جلوگیری از غلیظ شدن بیش از حد روغن نیز مهم است.

استفاده از روغن‌های پایه درجه یک با فرار کمتر برای جلوگیری از تبخیر یکی از روش‌ها است. تبخیر بسته روغن پایه نه تنها مصرف روغن را افزایش می‌دهد، بلکه منجر به غلیظ‌تر شدن روغن می‌شود که مصرف سوخت را کاهش می‌دهد.

کلام آخر ویژگی روغن موتور خوب چیست

در این مقاله سعی کردیم شما را با ویژگی روغن موتور خوب آشنا کنیم و موارد بسیار مهمی را اشاره کنیم. اگر به دنبال روغن موتور خوب میگردید مجموعه اویل استارز بهترین روغن موتور ها را برای شما جمع آوری کرده است برای مشاهده تمامی محصلات روغن موتور میتوانید اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *