روغن موتور

معنی API در روغن موتور چیست

معنی API در روغن موتور چیست

معنی API در روغن موتور چیست

روغن موتور بنزینی SINOPEC SL به طور خاص برای ارائه محافظت کامل از موتور در برابر اصطکاک شروع، فشارهای حرارتی و رسوبات موتور فرموله شده است.

این یک سری روغن موتور با کیفیت بالا، پایدار در برش و چند درجه برای استفاده در طیف گسترده‌ای از موتورهای خودروهای سواری و خودروهای تجاری سبک است که در آن روان کننده‌های عملکرد API SL مورد نیاز است.

این روغن با کاهش سایش موتور، حفظ قدرت و عملکرد بالا، کاهش مصرف روغن و در نهایت صرفه‌جویی در هزینه‌های نگهداری به افزایش عمر موتور کمک می‌کند. در این مقاله سعی داریم شما را با معنی API در روغن موتور آشنا کنیم تا با ارتباط آن با کیفیت روغن موتور بیشتر آشنا شوید لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

مزایای و معنی API

اگر بخواهیم مزایای و معنی API را شرح دهیم به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  •  توانایی آنتی اکسیداسیون عالی، روانکاری طولانی مدت و موثر را فراهم می‌کند
  •  عملکرد عالی ضد سایش از مواد افزودنی ویژه، به طور موثر عمر مفید موتور را افزایش می‌دهد
  •  رسوب کربن برجسته و توانایی بازدارندگی لجن، تمیز نگه داشتن موتور برای مدت طولانی
  •  فرمول جدید سازگار با محیط زیست از محتوای کم فسفر برای محافظت موثر مبدل کاتالیزوری سه طرفه (TWC)

APIدر روغن موتور

تفاوت بین روغن API SL و API SN چیست؟

روغن SN یک “نسل” جدیدتر از SL است. اگر ماشین شما SL مصرف می‌کند، می‌توانید از یکی از آنها استفاده کنید با فرض اینکه هر دو ویسکوزیته قابل قبول هستند.

API SL روی روغن موتور به چه معناست؟

رده SL برای توصیف روغن‌های موتور برای استفاده در سال 2001 به تصویب رسید. این دسته برای استفاده در خدمات معمول موتورهای بنزینی در خودروهای سواری فعلی و قبلی، وسایل نقلیه کاربردی ورزشی، وانت‌ها و کامیون‌های سبک است که تحت رویه‌های تعمیر و نگهداری توصیه شده توسط سازندگان خودرو کار می‌کنند.

API SN روی روغن به چه معناست؟

SN مخفف روغن مصنوعی است که این روغن IS است و الزامات و استانداردهای روغن مصنوعی را برآورده می‌کند. 

آیا روغن SN مصنوعی است؟

روغن موتور  SN یک روان کننده مصنوعی با کیفیت عالی است که برای برآورده کردن یا فراتر از الزامات گارانتی تمام تولید کنندگان اصلی موتورهای بنزینی فرموله شده است.

این به طور ویژه برای افزایش مصرف سوخت با کاهش اصطکاک و سایش طراحی شده است.

آیا می توانم از روغن SN به جای SF استفاده کنم؟

سری “S” از SA، SB، SC، SD، SE، SF، SG، SH، SJ، SL، SM و SN تشکیل شده است. روغن‌های SN عملکرد بالاتری نسبت به سایر روغن‌های «S» دارند. دسته‌های API SA تا SH منسوخ شده‌اند و روغن‌هایی با برچسب SN می‌توانند به جای آنها استفاده شوند.

موتور 1

آیا روغن SL مصنوعی است؟

این فرمول‌های مصنوعی با کیفیت بسیار بالا، محافظت بهتری از موتور را برای مدت طولانی‌تری نسبت به روغن موتورهای معمولی ارائه می‌دهند.

روغن مصنوعی SN چیست؟

API SN PLUS یک مشخصات روغن موتور جدید است که برای موتورهای توربوشارژ توسعه یافته است که در پاسخ به درخواست خودروسازان برای روغن موتورهایی که در برابر احتراق کم سرعت (LSPI) محافظت می‌کنند، توسعه یافته است.

آیا می توانم به جای SN از API SL استفاده کنم؟

برای روغن اخیر، مشخصات بالاتر جایگزین درجه حروف پایین می‌شود. برای مثال، اگر روغنی با مشخصات SN داشته باشیم، می‌توان از آن برای خودروهایی که API SM، SL و SJ را درخواست می‌کنند نیز استفاده کرد. آن را به عقب سازگار است. با این حال باید به سال ساخت موتور توجه کنید.

API SL CF به چه معناست؟

API SJ/CF. API که مخفف “American Petroleum Institute” است، نشانگر سطح عملکرد روانکار است که با توجه به نوع بسته افزودنی مورد استفاده در فرمولاسیون روغن تعیین می‌شود.

گرید روغن موتور

گریدهای زمستانی روغن ها بر اساس حداکثر ویسکوزیته ای که روغن در دمای منفی معین به دست می‌آورد، دمای قابل پمپاژ محدود و حداقل ویسکوزیته در 100 درجه سانتی گراد تعیین می‌شود.

طبقه بندی کیفیت روغن موتور (API)

API، موسسه نفت آمریکا، طبقه بندی کیفیت روغن موتور را ایجاد کرده است. بخش اصلی در اینجا به موتورهای بنزینی روغن‌‌هایی که با حرف “S” مشخص شده اند و دیزل “C” مربوط می شود.
همیشه یک حرف، که در اینجا به معنای تعلق به نوع موتور معین است، به دنبال آن حرف دوم نشان دهنده استاندارد مناسب این مایع عامل است.

نکته مهم این است که هر چه حرف بیشتر در الفبا باشد، استاندارد روغن بالاتر و جدیدتر است و بنابراین کلاس آن بهتر است، به عنوان مثال. SN> SL، SL> SG، CI> CS و غیره.
علاوه بر این، در مورد روغن‌های موتورهای دیزل، استانداردهای فرعی نیز وجود دارد که پس از ترکیب حروف و با اعداد مشخص شده است، به عنوان مثال. CF-2، CH-4، CJ-4.

API در روغن موتورطبقه بندی API روغن موتور

هنگام خرید روغن برای موتور خودروی خود، همیشه می‌توانید از روغنی با استاندارد بالاتر و پارامترهای بهتر از آنهایی که موتور برای آن طراحی شده است استفاده کنید، اما فقط با استانداردهایی مانند روغن SN به جای SM.
پر کردن روغن با استاندارد پایین‌تر (پارامترهای ضعیف‌تر) می‌تواند منجر به سایش سریعتر یا حتی آسیب به واحد قدرت شود. اثر مشابهی را می‌توان هنگام افزودن روغن‌های مطابق با استانداردهای جدید به واحدهای قدیمی‌تر، به عنوان مثال، به دست آورد. روغن SN به جای SG.

درجه های کیفی روغن برای موتورهای بنزینی:

  •  SG: آنها پارامترهای خوبی را از نظر مقاومت در برابر سایش، دوام و محافظت در برابر آلودگی تضمین می‌کنند.
  •  SH: عمدتاً با مقادیر نزدیک به استاندارد SG
  •  SJ: در مقایسه با کلاس SH به میزان فسفر کمتر و تبخیر کمتری نیاز دارد.
  •  SL: محدودیت‌های بیشتر هنگام کار در دماهای بالا نسبت به استاندارد SJ.
  •  SM: پارامترهای مقاومت در برابر اکسیداسیون بهتر؛ از تجمع ناخالصی‌ها جلوگیری می‌کند؛ عملکرد روانکاری بیشتر در دماهای پایین
  • SN: حفاظت بهتر برای توربوشارژرها و پیستون ها در دمای بالا؛ رسوب کمتر و مصرف سوخت کمتر

درجه های کیفیت روغن برای موتورهای دیزلی:

  •  CC: برای موتورهای دیزل سبک از تجمع کثیفی‌های تولید شده در حین عملیات در دمای بالا جلوگیری می‌کند.
  •  CD: برای موتورهای دیزل چهار زمانه با کارکرد سنگین با مواد افزودنی برای جلوگیری از سایش و تجمع رسوبات.
  •  CD-II: برای موتورهای دیزلی دو زمانه.
  •  CE: برای موتورهای کلاس پایین تر که تحت بارهای سنگین کار می‌کنند.
  •  CF-4: استاندارد بهتر از CE از نظر سایش و آلودگی پیستون.
  •  CF-2: برای موتورهای دیزلی دو زمانه به جای روغن های CD-II.
  •  CF: جایگزینی استاندارد CD برای موتورهایی که کیفیت سوخت پایینی دارند.
  •  CG-4: برای واحدهایی با آلایندگی کم به جای کلاس CD.
  •  CH-4: به موتورهای دیزل که مقدار کمی اگزوز سمی را منتشر می کنند. جایگزینی برای کلاس سی دی است.
  •  CI-4: جایگزینی برای کلاس‌های CD، CE، CF-4، CG-4، و CH-4 است
  • CJ-4 : برای موتورهای دیزلی با افزایش خلوص اگزوز با فیلتر ذرات، سیستم DPF یا EGR به جای کلاس CI-4 است

طبقه بندی کیفیت روغن موتور ACEA

 روغن‌های A/B برای موتورهای بنزینی و دیزلی برای خودروهای سواری و وسایل نقلیه تجاری سبک به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • A1/B1: برای موتورهای بنزینی و دیزلی که از روغن‌های اصطکاک کم و ویسکوزیته پایین استفاده می‌کنند ویسکوزیته دمای بالا HTHS 2.6 – 3.5 mPas 
  •  A3/B3: برای موتورهای بنزینی و دیزلی که در شرایط سخت و با مسافت پیموده شده طولانی بین تعویض روغن کار می‌کنند. آنها شاخص ویسکوزیته ثابت و پارامترهای بالایی دارند.
  • A3/B4: برای واحدهای بنزینی و موتورهای دیزلی تزریق مستقیم با شاخص ویسکوزیته ثابت؛ پارامترهای بالا همچنین، به عنوان جایگزینی برای کلاس A3 / B3.
  •  A5/B5: برای موتورهای بنزینی و دیزلی با مسافت پیموده شده طولانی بین جایگزین‌هایی که از روغن‌های اصطکاک کم و ویسکوزیته کم (HTHS 2.9 – 3.5 mPas) استفاده می‌کنند. پارامترهای بالا و شاخص ویسکوزیته ثابت.
  •  C1: برای موتورهای بنزینی و دیزلی مجهز به DPF یا کاتالیزور، که در آنها روغن SAPS با ضریب اصطکاک پایین و ویسکوزیته کم (HTHS بالاتر از 2.9 میلی پاسکال) مورد نیاز است؛ شاخص ویسکوزیته ثابت. پارامترهای بالا، عمر DPF و کاتالیزور را افزایش می‌دهد، در مصرف سوخت صرفه جویی می‌کند.
  •  C2: برای موتورهای بنزینی و دیزلی مجهز به فیلتر یا کاتالیزور DPF (عمر آنها را افزایش می‌دهد) که به روغن‌های ویسکوزیته پایین (HTHS بالاتر از 2.9 mPas) و ضریب اصطکاک کم نیاز دارند و باعث کاهش احتراق می‌شود
  •  C3: برای موتورهای بنزینی و دیزلی مجهز به کاتالیزور یا DPF (افزایش عمر آنها)، اما بدون نیاز به ویسکوزیته HTHS.
  •  C4: برای موتورهای بنزینی و دیزلی مجهز به کاتالیزور یا DPF (افزایش عمر آنها) با ویسکوزیته HTHS 3.5 میلی پاسکال.
  • E: روغن موتورهای دیزلی مورد استفاده در کامیون‌ها

کلام آخر معنی API در روغن موتور

در این مقاله سعی کردیم برای شما معنی API را بیشتر توضیح دهیم و حروف نوشته شده بر روی روغن موتورها را شرح دهیم اگر به دنبال روغن موتور خوب و با کیفیت می‌گردید مجموعه اویل استارز ارائه دهنده بهترین روغن موتور در سراسر کشور است. شما می‌توانید برای مشاهده محصولات روغن موتور بر روی لینک خرید روغن موتور کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *