روغن موتور

عمر مفید روغن موتور و بهترین زمان تعویض روغن موتور

عمر مفید روغن موتور

عمر مفید روغن موتور و بهترین زمان تعویض روغن موتور

روغن موتور که یکی از مهم‌ترین عوامل برای حفظ سلامت موتور و همچنین بهبود کارایی موتور ماشین و دیگر قطعات است که باید با توجه به میزان یک کیلومتر مشخص تعویض شود تا سلامت و کارایی موتور حفظ شود. عمر مفید روغن موتور؛ باتوجه به نوع برند، کیلومتر، نوع ماشین و… متغییر است که در این مقاله قصد داریم شما را با عمر مفید روغن موتور و بهترین زمان تعویض روغن موتور آشنا کنیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

چرا به روغن موتور نیاز داریم؟

هدف اصلی روغن موتور روانکاری است که در داخل موتور باعث: احتراق داخلی، سطوح سخت فلزی با سرعت بالا و دمای بسیار بالا روی یکدیگر به عقب و جلو می‌لغزند.

روغن یک سد سیال بین قطعات متحرک تشکیل می‌دهد، اصطکاک را کاهش می‌دهد و مهم‌تر از همه، سایش اجزای اصلی موتور مانند پیستون‌ها، میله‌های اتصال، میل لنگ و البته آسترهای سیلندر خود بلوک را کاهش می‌دهد.

روغن موتور همچنین به عنوان خنک کننده عمل می‌کند و در حین گردش، گرما را از موتور دور می‌کند، و با دور کردن کثیفی‌ها از مناطق با سایش بالا، موتور را تمیز نگه می‌دارد.

روغن موتور چگونه منقضی می شود؟

 عوامل زیاد می‌تواند به طرق مختلف روی روغن تأثیر بگذارد. شکست بیش از حد گرم و حرارتی باعث کاهش ویسکوزیته روغن (وزن یا ضخامت آن) می‌شود، که در صورت استفاده منجر به کاهش سرعت جریان و در نتیجه افزایش مصرف روغن، تجمع رسوبات و آسیب احتمالی به سطوح موتور می‌شود.

این موضوع باعث می‌شود مسیرهای عبور روغن موتور را مسدود کرده و در نهایت روغن بیش از حد غلیظ می‌شود که اصلاً جریان پیدا نمی کند.

یکی دیگر از دلایل تخریب احتمالی اکسیداسیون است، به احتمال زیاد با ظرفی که باز شده است و علت اکسیداسیون این است که، مولکول‌های روغن با مولکول‌های اکسیژن موجود در هوا واکنش می‌دهند.

به علت اکسیداسیون، ویسکوزیته افزایش می‌یابد و لجن و رسوب در موتور تشکیل می دهد. روغن اکسید کننده همچنین می‌تواند اسیدیته را افزایش دهد و شروع به زنگ زدگی یا خوردگی هر سطح فلزی که با آن تماس می‌گیرد.

روغن موتور

آیا نوع روغن تفاوتی با انقضای آن دارد؟

به زبان ساده، بله، نوع روغن بسیار مهم است. نکته کلیدی در این است که آیا روغن مصنوعی است و چه مواد افزودنی وجود دارد.

روغن مصنوعی بیشتر تصفیه، تقطیر، خالص شده و به سطح مولکولی پایه تجزیه می‌شود. از این رو، ساختار مولکولی روغن را می‌توان بازسازی و سفارشی کرد تا با هدف خاصی مطابقت داشته باشد، مانند نیازهای بیشتر تحمل حرارت در موتورهای مدرن.

اگرچه این روغن پایه مهندسی یکنواخت تر در حال حاضر نسبت به روغن‌های معمولی بهبود یافته است، اما از طریق ترکیبی از ترکیبات افزودنی بهبود یافته تشکیل شده است.

این مواد اضافی با حفظ ویسکوزیته در دمای بسیار بالا از طریق مواد شوینده و پراکنده کننده، تجمع لجن را به تاخیر می‌اندازد، جداسازی آلاینده ها با معلق کردن آنها در روغن و خنثی کردن اثرات اکسیداسیون را انجام می‌دهد، و با علل شکست معمول مقابله می کند.

برای روغن داخل موتور چه اتفاقی می افتد؟

روغن در داخل موتور در معرض دماهای بسیار بالاتر و البته عمل مکانیکی قرار می‌گیرد. از آنجایی که روغن‌های معمولی در حال استفاده بلافاصله شروع به خراب شدن می‌کنند، حداکثر رانندگی توصیه شده بین تعویض روغن تنها چند هزار کیلومتر است.

چه نوع روغن موتور را برای استفاده توصیه می کنیم؟

فقط نوع و درجه روغن موتور توصیه شده توسط سازنده خودرو را استفاده کنید. نام تجاری برندها هیچ اهمیتی ندارد، اما بهتر است مارک‌ها را با هم ترکیب نکنید زیرا هر برند دستور العمل‌های افزودنی مختلفی دارند که ممکن است با هم به طور مؤثر کار نکنند.

همچنین اطمینان حاصل کنید که روغن و فیلتر روغن طبق فواصل مسافت پیموده شده در دفترچه راهنمای کاربر یا اگر خودرو بیش از چند ماه بدون استفاده مانده است، تعویض شود.

آیا روغن موتور مصنوعی منقضی می شود؟

بله، می‌تواند اما بسته به شرایط و نوع روغن ممکن است زمان زیادی طول بکشد. بسیاری از شرکت‌های نفتی آنها را به عنوان “طولانی مدت” تبلیغ می‌کنند. در عمل، شیمی پیشرفته و سنتز شده با روغن‌های مصنوعی منجر به مایعاتی با ماندگاری طولانی می‌شود که نیازی به تغییر اغلب ندارند.

در برخی موارد، برخی از روغن‌های موتور مصنوعی می‌توانند به مدت 5 سال یا بیشتر در داخل موتور کار کنند، قبل از اینکه خراب شوند و منقضی شوند.

در همین حال، طول عمر آن بین تعویض روغن در مقایسه با روغن موتور معمولی نیز مدت زیادی طول می‌کشد. به طور متوسط، روغن مصنوعی هر 7500 تا 15000 کیلومتر نیاز به تعویض دارد.

روغن موتور چه مدت قابل نگهداری است؟

اگر روغن موتور بدون استفاده، باز نشده و در ظرف اصلی خود به دور از درجه حرارت شدید نگهداری شود، برای مدت طولانی دوام می آورد. دوره تقریبی بین 2  تا 5 سال متغیر است.

عمر مفید روغن موتور

استفاده از روغن موتور برای چه مدت خوب است؟

بسته به شرایط و نوع روغن ممکن است زمان زیادی طول بکشد. مگر اینکه تاریخ انقضا روی ظرف وجود داشته باشد و هنوز در آینده باشد یا دقیقاً بدانید که چه مدت از آن استفاده کرده اید و چگونه ذخیره شده است.

چه مدت می توانید روغن موتور استفاده نشده را نگه دارید؟

واضح است که می‌توانید آن را تا زمانی که دوست دارید نگه دارید، اما بهترین عملکرد روغن بعد از 5 سال اول از بین می‌رود.

آیا روغن موتور تاریخ انقضا دارد؟

هیچ تاریخ انقضای رسمی روی روغن مانند آنچه ما روی غذا می گیریم وجود ندارد. هر چند روغن موتور؛ همانند لاستیک‌ها، برای مدت طولانی دوام می‌آورد اما پس از 5 سال کارایی مفید خود را از دست می‌دهد.

آیا روغن موتور در صورت عدم استفاده از بین می رود؟

بله به مرور زمان روغن بهترین کارایی خود را از دست می‌دهد اما روغن موتور در ظرف پلمپ شده و به دور از نور خورشید در مقایسه با روغن باز شده ماندگاری زیادی دارد. با این حال، سازندگان روغن موتور اظهار می‌کنند که روغن تا 5 سال در بهترین حالت خود خواهد بود.

آیا روغن سنتتیک بیشتر از روغن معمولی دوام می آورد؟

به احتمال زیاد، روغن مصنوعی بیشتر تصفیه، تقطیر و خالص می‌شود تا در موتورهای خودرو استفاده شود.

آیا روغن موتور پس از باز شدن منقضی می شود؟

شاید بپرسید روغن موتور منقضی می‌شود؟ بله، اما چقدر طول می‌کشد تا حد زیادی به نحوه ذخیره روغن مذکور بستگی دارد. به ویژه، چه در بطری را باز کرده باشید یا نه.

اگر بطری باز بماند و روغن داخل آن بسته شود، بین 2 تا 5 سال دوام می‌آورد. مسلماً با گذشت زمان بخشی از کارایی خود را از دست خواهد داد.

اما اگر بطری فقط نیمه باز باشد چه؟ در این صورت، روغن با سرعت بیشتری کارایی خود را از دست می‌دهد. توصیه می‌شود پس از باز شدن بطری و شکستن مهر و موم آن، آن را بیش از 1 سال نگهداری نکنید.

مراقب هرگونه کثیفی، اکسیداسیون و سایر آلاینده هایی باشید که می‌توانند روغن را آلوده کنند.

روغن موتور

پس چگونه متوجه می شوید که روغن موتور شما منقضی شده است؟

4 راه برای بررسی اینکه آیا روغن موتور شما منقضی شده است. تشخیص روغن موتور که خراب شده است دشوار است، اما این علائم به شما این ایده را می‌دهد که دیگر استفاده از این روغن موتور برای شما خوب نیست:

1. تاریخ انقضا:

تاریخ انقضای روغن موتور شما راهی واضح برای تشخیص مدت زمان ماندگاری آن است. اکثر برندهای روغن معمولی عمر مفیدی در حدود 5 سال خواهند داشت. روغن مصنوعی و روغن ترکیبی مصنوعی حدود 7-8 سال و شاید حتی بیشتر دوام خواهند آورد.

اگر نمی‌توانید تاریخ انقضا را پیدا کنید، مطمئن شوید که بطری‌های نیمه باز یا باز نشده روغن موتور را ظرف 2 تا 5 سال پس از تاریخ تولید مصرف کرده اید. و اگر روغن استفاده نشده شما ظاهر خوبی دارد اما از تاریخ انقضا فراتر رفته است، بهتر است آن را دور بریزید.

2. رنگ روغن:

روغن موتور با کیفیت خوب دارای رنگ کهربایی است. اگر برای بررسی سطح روغن خود از یک میله اندازه گیری استفاده می‌کنید و متوجه می‌شوید که روغن شما بسیار تیره و گل آلود به نظر می‌رسد، احتمالاً اکسید شده است.

همچنین ممکن است به خاک و رطوبت موتور آلوده شده باشد. بطری‌های نیمه باز روغن معمولی نیز اغلب با گرد و غبار تماس دارند و تیره می‌شوند.

3. ظاهر

روغن موتور معمولی و مصنوعی هر دو شفاف و شفاف هستند. نباید شیری یا کدر به نظر برسد. همچنین نباید مواد افزودنی یا ذرات گرد و غبار در روغن جدا شود و باید روان و پایدار به نظر برسد. اگر هر یک از تغییرات ذکر شده را مشاهده کردید، احتمالا تاریخ مصرف بطری روغن شما تمام شده است.

4. سازگاری

روغن موتور ظاهراً نازک و صاف و نسبتاً سیال است. اگر خیلی جامد یا ضخیم به نظر می‌رسد یا به نظر می‌رسد که قوام لجن مانند به دست آورده است، احتمالاً به دلیل رطوبت منقضی شده و منجر به تشکیل لجن شده است.

برای افزایش ماندگاری روغن موتور چه کاری می توانم انجام دهم؟

موارد زیر می‌تواند به شما کمک کند حداکثر ماندگاری بطری روغن موتور خود را داشته باشید:

  • بطری روغن را در مکانی خشک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.
  • روغن موتور با اشعه ماوراء بنفش واکنش داده و اکسید می‌شود و منجر به تشکیل اسید می‌شود.
  • دمای ثابت را حفظ کنید.
  • بطری روغن موتور را در معرض تغییرات شدید دمایی قرار ندهید و از نگهداری آن در مکانی گرم یا در دمای بسیار پایین خودداری کنید.
  • آن را در ظرف اصلی نگهداری کنید.
  • روغن موتور ذخیره شده در بطری اصلی یا ظرف دربسته کمترین پتانسیل واکنش را با هر گونه آلاینده و خراب شدن دارد. 

کلام آخر عمر مفید روغن موتور و بهترین زمان تعویض روغن موتور

در این مقاله سعی کردیم شما را با عمر مفید روغن موتور و شرایط استفاده و نگهداری آن آشنا کنیم. اگر به دنبال یک روغن موتور خوب و با کیفیت می‌گردید شما می‌توانید با مشاهده روغن موتورهای ما بهترین روغن را برای ماشین خود تهیه کنید. برای این کار می‌توانید بر روی دکمه خرید روغن موتور کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *