روغن دنده

راهنمای انتخاب روغن گیربکس

راهنمای انتخاب روغن گیربکس

راهنمای انتخاب روغن گیربکس

کاربرد اصلی روغن دنده در گیربکس خودروها است، این روغن‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که تقریباً در هر جایی که گیربکس یافت می‌شود، استفاده می‌شود. به این معنی است که آنها به طیف متنوعی از خواص نیاز دارند، زیرا مواد و شرایط متنوع گیربکس‌ها می‌تواند کمی متفاوت باشد. تشخیص اینکه کدام روغن برای هر کاربرد فردی بهترین است، دشوار است، به خصوص به دلیل محیط‌های متفاوتی که در آن استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم راهنمای انتخاب روغن گیربکس (دنده) را مورد بررسی قرار دهیم لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

کاربرد اصلی روغن گیربکس چیست؟

چرخ دنده‌ها هنگام کار بر روی یکدیگر گرما و اصطکاک بسیار زیادی تولید می‌کنند، به این معنی که روغن برای جلوگیری از آسیب سایشی بین چرخ دنده‌ها که منجر به تخریب نهایی سیستم می‌شود، تقریباً ضروری است.

اکثر روغن‌های دنده موجود در بازار برای اهداف خودرویی به‌ویژه برای گیربکس‌های دستی طراحی شده‌اند. این روغن‌ها معمولاً به عنوان روغن‌های دنده نامیده می‌شوند و در حالی که می‌توانند برای فرآیندهای صنعتی استفاده شوند، اغلب حاوی مواد افزودنی هستند که می‌تواند برای ماشین‌آلات مضر باشد.

از سوی دیگر، روغن‌های دنده اختصاصی به طور خاص برای فرآیندهای صنعتی طراحی شده‌اند و حاوی مجموعه‌ای متفاوت از افزودنی‌ها و ترکیبات محافظ هستند.

روغن گیربکس

درجه بندی روغن های دنده

روغن‌های دنده دارای درجه پایه هستند که بیشتر کیفیت آنها را تعیین می‌کند. اکثر آنها در این مرحله برای مقاصد خودرویی منسوخ شده‌اند و تنها روغن دنده GL-4 و روغن دنده GL-5 در وسایل نقلیه مدرن استفاده می‌شود.

روغن دنده GL-1

این روغن‌ها عمدتاً برای گیربکس های دستی کم مصرف طراحی شده‌اند . معمولاً در شرایط فشار کم کار می‌کنند که حداقل مواد افزودنی مورد نیاز است.

روغن دنده GL-2

این روغن‌های دنده برای محورهای چرخ دنده حلزونی استفاده می‌شوند و می‌توانند علاوه بر آنچه در روغن‌های GL-1 مجاز است، افزودنی‌های اضافی داشته باشند.

روغن دنده GL-3

این روغن‌ها برای گیربکس‌های دستی استفاده می‌شوند، جایی که کیفیت روغن GL-1 یا GL-2 کافی نیست، اما به مقدار باری که روغن GL-4 می‌تواند تحمل کند، نیاز ندارد. آنها معمولاً برای گیربکس‌های دستی که در شرایط متوسط ​​تا شدید کار می‌کنند استفاده می‌شوند.

روغن دنده GL-4

این روغن‌ها دارای سطح متوسطی از افزودنی‌های فشار شدید هستند و رایج‌ترین روغن دنده مورد استفاده در دنیای مدرن هستند. اکثر گیربکس‌ها از این نوع روغن استفاده می‌کنند.

انتخاب روغن دنده

روغن دنده GL-5

این روغن‌ها دارای سطح بسیار بالایی از افزودنی‌های فشار شدید هستند.

ویسکوزیته و درجات روغن دنده

مانند هر روغن ویژه دیگری، روغن‌های دنده سیستم درجه بندی خاص خود را دارند. برای مقاصد خودرویی، مهم است که به یاد داشته باشید که نمی‌توانید فقط روغن موتور را در گیربکس تخلیه کنید.

دو سیستم درجه بندی جداگانه برای روغن دنده وجود دارد.

مواردی که برای استفاده در گیربکس‌ها در نظر گرفته شده‌اند طبق استانداردهای SAE درجه بندی می‌شوند. برای مثال ممکن است روغن دنده 80W-90 یا روغن دنده 75W-140 را در قفسه‌ها ببینید.

در روغن گیربکس مشابه روغن موتور، اعداد به راحتی قابل خواندن هستند. اساساً، اولین عدد روغن چند درجه، قبل از W، عملکرد در 0 درجه سانتیگراد است در حالی که عدد دوم عملکرد آن را در 100 درجه سانتیگراد ارزیابی می‌کند.

روغن دنده 75W-140 در دمای 0 درجه سانتیگراد عملکردی مشابه روغن دنده SAE 75 دارد. عملکرد روغن‌های تک درجه فقط در 100 درجه سانتیگراد اندازه گیری می‌شود.

گریدهای ISO بر اساس استانداردهای بین المللی مورد توافق برای روغن‌های مورد استفاده در صنعت هستند. برای مثال ISO 68 در 67.5cSt در دمای 40 درجه سانتیگراد عمل می‌کند. نمرات ISO بسیار راحت‌تر خوانده می‌شوند، زیرا به سانتی‌استوک‌های ویسکوزیته یک ماده در دمای 40 درجه سانتی‌گراد گره خورده‌اند.

دنده

ویسکوزیته و دنده

بر خلاف بسیاری از کاربردهای روغن، که در آن لغزنده بهتر است، دنده‌ها بسته به سیستم مورد نظر نیازهای متفاوتی دارند.

به عنوان یک قاعده کلی، روغن‌های با ویسکوزیته بالا برای دنده‌های با سرعت کم و دارای سطح ناهموار بهترین هستند. ویسکوزیته بالاتر باعث ایجاد لایه ضخیم‌تر، مقاومت در برابر سایش بیشتر و تغییر شکل کمتری در چرخ دنده‌ها با گذشت زمان می‌شود.

از طرف دیگر روغن‌های با ویسکوزیته پایین برای سیستم‌های با سرعت بالا با بار کمتر بهترین هستند. آنها یک لایه نازک‌تر و خنک کننده بهتر برای مطابقت با سرعت بالاتر گیربکس مورد نظر ارائه می‌دهند.

درست مانند هر روغن تخصصی دیگری، روغن دنده به غیر از اینکه لغزنده باشد و بتواند گرما و اصطکاک را تحمل کند، الزامات خاصی دارد.

تشکیل امولسیون کم

روغن‌های دنده، تقریباً بیش از هر روغن رایج دیگری، نیاز به امولسیون کردن آب دارند تا آب از چرخ دنده‌ها جدا شود. این بدان معنی است که روغن‌هایی که به راحتی با آب امولسیون می‌شوند، برخلاف جدا شدن از آن، بسیار نامطلوب هستند.

این کیفیت معمولاً با استفاده از مواد افزودنی حفظ می‌شود. با جدا شدن از آب، به جای اجازه دادن به مایع برای امولسیون شدن درون آن، روغن‌های دنده می‌توانند به سرعت مشکل را برطرف کنند تا خوردگی و اکسیداسیون روغن را به حداقل برسانند.

حداقل تعامل با اجزا

در حالی که بیشتر روغن‌های معدنی برهمکنش اندک یا بدون هیچ گونه تعاملی با فلزات آهنی دارند، تعدادی از قطعات در هر جعبه دنده معینی وجود دارد که ممکن است بدون افزودنی‌های مناسب با روغن‌ها تعامل داشته باشند.

اینها شامل واشرها و مهر و موم های لاستیکی است و روغن دنده خوب باید فرموله شود تا تعامل با آنها نیز به حداقل برسد.

پایداری دمایی

روغن‌های دنده باید تحت حرارت تولید شده توسط گیربکس مورد نظر پایدار بمانند. در حالی که همه چرخ دنده‌ها مقداری گرما تولید می‌کنند، الزامات مقاومت در برابر حرارت بسته به کاربرد کمی متفاوت است.

روغنی که پایدار نباشد سریع‌تر از بین می‌رود و لجن بیشتری در یک سیستم در مدت زمان کوتاه‌تری نسبت به روغنی با پایداری حرارتی بالاتر ایجاد می‌کند.

روغن دنده

انواع روغن دنده

مانند بسیاری از انواع روغن‌های تخصصی، روغن‌های دنده با طیف گسترده‌ای از افزودنی‌های مختلف عرضه می‌شوند که برای رسیدگی به شرایط مختلف طراحی شده‌اند. در بسیاری از موارد، ایراداتی نیز برای افزودنی‌ها وجود دارد، به این معنی که اطمینان از استفاده صحیح از بسته افزودنی در موقعیت مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است.

روغن دنده R&O

R&O مخفف زنگ زدگی و اکسیداسیون است. این بسته‌های روغن برای کاهش میزان خوردگی در گیربکسی که در آن استفاده می‌شود طراحی شده‌اند. آنها در درجه‌های ISO 32-320 قرار دارند.

اکثر روغن‌های دنده دارای سطحی از محافظت در برابر زنگ زدگی و اکسیداسیون هستند، این یکی از بهترین راه‌ها برای محافظت از گیربکس و افزایش عمر روغن است.

حفاظت در برابر زنگ زدگی چرخ دنده‌ها و سایر قطعات ماشین آلات را از خوردگی در هنگام عبور روغن از سیستم محافظت می‌کند و همچنین مقداری محافظت در برابر رطوبت که می‌تواند راه خود را به ماشین آلات باز کند، ایجاد می‌کند.

محافظت در برابر اکسیداسیون، زباله‌های میکروسکوپی را که به طور اجتناب ناپذیری از چرخ دنده‌ها جدا می‌شوند، از اکسید شدن در روغن نگه می‌دارد و طول عمر مفید روغن دنده را افزایش می‌دهد.

روغن های دنده فشار شدید

روغن‌های دنده فشار شدید به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر حرارت و فشار بسیار بالاتر از هر نوع دیگری مقاومت کنند. این به طور طبیعی به معنای افزودنی‌های زیادی است، و اگر مراقب نوع ماشینی نباشید که آنها در آن قرار می‌گیرند، می‌تواند خطرناک باشد.

بیشتر این عوامل با پایه ای از کلر یا گوگرد ساخته می‌شوند که می‌تواند برای برخی فلزات خطرناک باشد. به عنوان مثال، چرخ دنده‌های برنزی که اغلب در درایوهای کرم استفاده می‌شوند، ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض سطح آن ها نرم شوند.

این بدان معناست که آنها واقعاً باید فقط زمانی استفاده شوند که توسط یک سازنده فراخوانی شود. سایر افزودنی‌های ضد سایش، مانند محافظ‌های مبتنی بر روی، برای کاربردهایی که فلزات به راحتی توسط کلر یا گوگرد تحت تأثیر قرار می‌گیرند، مطلوب هستند.

روان کننده های دنده مرکب

با ترکیب روغن دنده با روغن‌های چرب، ویسکوزیته روغن دنده را می‌توان به سطوح بسیار بالایی رساند. هنگامی که با افزودنی‌های مناسب ترکیب می‌شود، در نهایت به روغنی می‌رسید که برای کاربردهای با سرعت کم و فشار بالا مناسب است و در عین حال روانکاری بالایی دارد.

روغن های دنده مصنوعی

بر خلاف روغن موتور، که در آن روغن‌های مصنوعی بسیار مطلوب هستند، روغن‌های دنده مصنوعی بیشتر یک محصول خاص هستند. این روغن‌ها که از پلی آلفاولفین و مواد افزودنی ایجاد شده‌اند، در درجه اول برای شرایط سخت ماشین استفاده می‌شوند.

چه دماهای بسیار پایین و چه بسیار بالا باشد، روغن‌های دنده مصنوعی بهترین انتخاب هستند وقتی به شرایطی نگاه می‌کنید که روغن‌های دیگر به سادگی در آن کار نمی‌کنند. گرید 32 تا 6800 تولید می‌شود. آنها همچنین برای شرایطی که فشار زیاد است مفید هستند.

معیارهای انتخاب روغن دنده

برای انتخاب بهترین روان کننده برای یک مجموعه دنده، معیارهای زیر باید رعایت شود:

  • ویسکوزیته: اغلب به عنوان مهم‌ترین ویژگی یک روغن روان کننده نامیده می‌شود.
  • مواد افزودنی: بسته افزودنی مورد استفاده در روان کننده، دسته کلی روان کننده را تعیین می‌کند و بر ویژگی‌های عملکرد کلیدی مختلف تحت شرایط عملیاتی تأثیر می‌گذارد.
  • نوع روغن پایه: نوع روغن پایه مورد استفاده باید با توجه به شرایط عملیاتی، نوع دنده و سایر عوامل تعیین شود.

کلام اخر راهنمای انتخاب روغن گیربکس

روغن‌های دنده موضوع پیچیده‌ای هستند، اما کاربردهای متنوع آن‌ها یکی از نیروهای محرکه صنعت و زیرساخت مدرن است. حداقل درک اولیه از آنها باید در دستور کار همه باشد. خوشبختانه، معانی پشت درجات مختلف و مواردی از این قبیل خیلی مبهم نیستند، در عوض این یک فرآیند نسبتاً ساده است تا بفهمیم کدام یک برای بیشتر اهداف بهترین است. در این مقاله سعی کردیم شما را با راهنمای انتخاب روغن گیربکس متناسب با خودرو آشنا کنیم.

مجموعه اویل استارز بهترین روغن گیربکس موجود در بازار را در اختیار شما قرار می‌دهد تا با کیفیت خوبی که این محصولات دارند بتوانید از ماشین خود به خوبی حفاظت نمایید. برای مشاهده روغن دنده اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *