روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک چیست؟

روغن هیدرولیک چیست

روغن هیدرولیک چیست

هیدرولیک سیستم‌هایی را نشان می‌دهد که در آن انرژی و نیرو از طریق سیالات منتقل می‌شود. سیالات مورد استفاده، سیالات هیدرولیک یا روغن‌های هیدرولیک نامیده می‌شوند و در انواع ماشین آلات، تجهیزات و صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که روغن هیدرولیک چیست و مزایای استفاده از آن را بدانید لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

روغن هیدرولیک چیست؟

روغن هیدرولیک سیالی است که عملکردهای مختلفی دارد. به عنوان یک واسطه انتقال انرژی یا انتقال قدرت، روان کننده و درزگیر عمل می کند. همچنین مایعی است که تجهیزات را خنک می‌کند و آلودگی‌ها را دور می‌کند.

بر اساس تقسیم‎‌بندی هیدرولیک به هیدرودینامیک و هیدرواستاتیک، سیالات هیدرولیکی مختلفی داریم. اولاً، سیالات هیدرولیک برای کاربردهای هیدرودینامیکی، روغن‌های انتقال قدرت نامیده می‌شوند. ثانیاً به سیالات هیدرولیک برای کاربرد هیدرواستاتیکی روغن هیدرولیک می‌گویند. علاوه بر این، در کاربرد دوم، فشارهای اعمالی بالا و دبی کم است. به همین دلیل است که روغن‌های هیدرولیک باید سیال‌های غیر قابل تراکم باشند که قدرت را در یک سیستم یا قطعه ای از تجهیزات انتقال دهند.

وقتی به سیالات روان کننده فکر می‌کنیم، می‌توان گفت که روغن‌های هیدرولیک پس از روغن موتور، مهم‌ترین روان کننده هستند. از آنجایی که سه حوزه اصلی هیدرولیک عبارتند از هیدرولیک ثابت، متحرک و هیدرولیک هوانوردی، می‌توان گفت که هر یک از این کاربردها به یک محیط هیدرولیک خاصی نیاز دارند که مطابق با نیازهای عملیاتی باشد. اگر روغن‌های هیدرولیک به طور بهینه استفاده شوند، در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کنند، سایش دستگاه و قطعات را کاهش می‌دهند، از این رو، فواصل نگهداری را افزایش می‌دهند و عمر دستگاه را افزایش می‌دهند.

برترین روغن هیدرولیک

انواع روغن هیدرولیک و موارد استفاده از آن

مانند اکثر روان کننده‌ها، ما طبقه بندی اولیه را به روغن‌های هیدرولیک معدنی و مصنوعی داریم. اولی از نفت منشاء می‌گیرد، در حالی که دومی به طور مصنوعی سنتز یا ایجاد می‌شود. علاوه بر این، روغن‌های هیدرولیک مبتنی بر سیال مقاوم در برابر آتش نیز وجود دارد که به ویژه در محیط های حساس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، سیستم های هیدرولیک در همه جا وجود دارند و در هر صنعتی یافت می‌شوند. طیف گسترده ای از ماشین آلات، تجهیزات و قطعات هیدرولیک وجود دارد که از هیدرولیک استفاده می‌کنند و برای حفظ عملیات به روغن هیدرولیک نیاز دارند.

انتخاب روغن هیدرولیک و مشخصات روغن هیدرولیک به عوامل مختلفی بستگی دارد. اینها شامل طراحی و نوع سیستم هیدرولیک و پمپ هیدرولیک، محدوده دمای کار و فشار و ملاحظات زیست محیطی است.

روغن بر پایه مواد معدنی

روغن‌های هیدرولیک بر پایه معدنی از فراکسیون‌های نفت خام به دست می‌آیند. علاوه بر این، آنها تا حدی تصفیه می‌شوند که در آن به خواص روانکاری کافی دست یابند. سپس آنها با سیستمی از مواد افزودنی تقویت می‌شوند. این افزودنی‌ها عملکردهای مختلفی دارند و می‌توانند خواص ضد سایش، خواص بازدارندگی زنگ زدگی و اکسیداسیون، خواص بهبود شاخص ویسکوزیته و موارد دیگر داشته باشند.

از آنجایی که آنها مبتنی بر نفت هستند، در مقایسه با همتایان مصنوعی خود گزینه‌ای کم‌هزینه هستند. بسته به کیفیت روغن پایه و بسته افزودنی، این روغن‌های هیدرولیک روان کننده معدنی می‌توانند عملکرد بالایی مانند روغن‌های هیدرولیک معمولی  ارائه دهند. انواع افزودنی‌های موجود در روغن‌های هیدرولیک بر پایه معدنی از سیستم‌های هیدرولیک در برابر خوردگی، سایش، آلودگی آب محافظت می‌کند. همچنین، خواص دمولسیون کننده روغن و شاخص ویسکوزیته را بهبود می‌بخشد که مقاومت آنها را در برابر تغییرات دما بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، در این دسته می‌توان روغن‌های هیدرولیک را با کیفیت شوینده/شفاف‌کننده پیدا کرد.

روغن بر پایه سنتتیک

روغن هیدرولیک مبتنی بر مصنوعی برای جبران کاستی‌های روغن هیدرولیک معدنی طراحی شده است. آنها از روغن‌های پایه تولید شده شیمیایی ساخته شده‌اند که عملکرد برتر آنها را در مقایسه با روغن‌های هیدرولیک معدنی نشان می‌دهد. علاوه بر این، عملکرد آنها در دماهای بالا، پایداری عالی در اکسیداسیون و زیست تخریب پذیری ثابت شده است.

بهترین روغن هیدرولیک

روغن مبتنی بر سیالات مقاوم در برابر آتش

روغن‌های پایه معدنی و مصنوعی هر دو در فرمولاسیون روغن‌های هیدرولیک مقاوم در برابر آتش استفاده می‌شوند که با سرعت بسیار سریع تجزیه می‌شوند. همانطور که از نام آن پیداست، این انواع روغن هیدرولیک برای کاربردهایی با احتمال آتش سوزی بالا از جمله کاربردهای هوانوردی، معدن، کارخانه فولاد و ریخته گری در نظر گرفته شده است.

به لطف این ویژگی مهم، آنها در طیف وسیعی از کاربردها استفاده می‌شوند و قیمت کمتری نسبت به روغن‌های هیدرولیک مصنوعی دارند. با این حال، وقتی صحبت از خواص محافظتی ضد سایش آنها می‌شود، آنها پشت مایعات سنتز شده قرار دارند. از سوی دیگر، سیستم افزودنی‌های مورد استفاده در روغن‌های هیدرولیک مقاوم در برابر آتش، محافظت در برابر خوردگی، کاهش اصطکاک و کف را بهبود می‌بخشد.

روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک سریع تجزیه پذیر

این دسته از روغن‌های هیدرولیک با استانداردهای روزافزون در زمینه حفاظت از محیط زیست توسعه یافته است. علاوه بر این، آنها سازگاری اکولوژیکی را فراهم می‌کنند و می‌توانند برای برنامه‌های ثابت و موبایل در تجهیزات صنعتی، جنگلداری، معدن، تونل سازی و تجهیزات خاکبرداری استفاده شوند.

در سال‌های اخیر، روغن‌های هیدرولیک زیست تخریب پذیر مانند مایع هیدرولیک مصنوعی ممتاز جایگزین روان کننده‌های هیدرولیک مبتنی بر روغن معدنی شده‌اند. علاوه بر این، آنها را می‌توان به چندین گروه تقسیم کرد که عبارتند از:

  • انواع روغن های گیاهی (روغن کلزا و آفتابگردان) که در آب محلول نیستند
  • روغن‌های هیدرولیک غیر محلول در آب
  • روغن‌های هیدرولیک محلول در آب
  • محصولات هیدروکربنی

مواد افزودنی در سیالات هیدرولیک

خاصیت روانکاری روغن‌های هیدرولیک از طریق افزودن مواد افزودنی حاصل می‌شود. علاوه بر این، این سیستم‌های افزودنی یا بسته‌های افزودنی، مخلوط‌های افزودنی، یا بسته‌های افزودنی به‌عنوان شناخته‌شده، دارای خواص متفاوت با عملکردهای متفاوت هستند. ایجاد یک بسته افزودنی یک فرآیند بسیار ظریف است زیرا افزودنی ها باید با یکدیگر سازگار و مکمل یکدیگر باشند.

برخی از خواص روغن‌های هیدرولیک پایه قابل بهبود عبارتند از:

  • پایداری
  • ضد خوردگی
  • ضد سایش
  • پایداری ویسکوزیته-دما
  • کف کردن
  • شوینده بودن
  • جداسازی آب
  • و ضریب اصطکاک که از مهمترین آنها می توان نام برد.

بر اساس عملکرد آنها، دو دسته اصلی از افزودنی ها وجود دارد:

افزودنی‌های فعال سطحی: شامل بازدارنده‌های سایش، اصلاح کننده‌های اصطکاک، بازدارنده‌های زنگ زدگی، شوینده‌ها یا پخش کننده‌ها
افزودنی‌های فعال شامل: بهبود دهنده‌های شاخص ویسکوزیته، بهبود دهنده‌های نقطه ریزش، افزودنی‌های ضد اکسیداسیون و کف زداها

یک طبقه بندی اضافی که بر اساس سیستم افزودنی‌های مورد استفاده در فرمول روغن هیدرولیک است به شرح زیر است:

  1. سیستم‌های افزودنی حاوی روی و خاکستر
  2. سیستم‌های افزودنی که فاقد روی و خاکستر هستند

مهم‌ترین خواص روغن هیدرولیک
همانطور که از طبقه بندی فوق می‌بینیم، روغن‌های هیدرولیک باید دارای ویژگی‌های خاصی باشند تا بتوانند نیازهای سیستم‌های هیدرولیک و شرایط عملیاتی را برآورده کنند. روغن هیدرولیک چه کار سنگین باشد و چه کاربردی که چنین شرایط کاری شدیدی ندارد، باید:

  • غیر قابل تراکم
  • پایدار از نظر ویسکوزیته و در طیف وسیعی از دماهای عملیاتی و آب و هوایی (بالا و پایین)
  • مقاوم در برابر آتش
  • غیر خورنده
  • ضد سایش
  • مقاوم در برابر آلودگی آب
  • بادوام
  • علاوه بر این، انتخاب سیالات هیدرولیک باید برای صاحب ماشین آلات یا تجهیزات هیدرولیک مقرون به صرفه باشد.

روغن کاری موتور

موتور یکی از مهم‌ترین اجزای هر وسیله نقلیه است، زیرا آن چیزی است که بسیاری از عملکردهای لازم برای روشن نگه داشتن خودرو را انجام می‌دهد. از آنجایی که قطعات متحرک زیادی دارد که در حرکت دائمی هستند، همیشه لازم است آن را روان نگه دارید و در برابر اصطکاک محافظت کنید. در غیر این صورت، قطعات ممکن است به سرعت فرسوده شوند و باعث خرابی موتور شوند.

کلام آخر روغن هیدرولیک چیست

در این مقاله سعی کردیم شما را با مفهموم روغن هیدرولیک چیست آشنا کنیم و عملکرد کلی آن را توضیح دهیم اگر به دنبال روغن هیدرولیک با کیفیت فوق العاده هستید بر روی لینک خرید روغن هیدرولیک کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *