روغن ماشین

علت سیاه شدن روغن موتور

علت سیاه شده روغن موتور

علت سیاه شدن روغن موتور

روغن موتور نقش بسیار مهمی در عملکرد کلی خودرو دارد. این کمک می‌کند تا موتور خودروی شما به درستی کار کند و قطعات داخلی آن روغن کاری و خنک بماند. این به جلوگیری از آسیب و سایش کمک می‌کند زیرا از ساییدگی قطعات متحرک موتور با یکدیگر جلوگیری می‌کند.

به همین دلیل است که اگر روغن موتور شما سیاه شود، می‌تواند بسیار هشدار دهنده باشد، به خصوص اگر انتظار دارید همچنان رنگ معمولی خود را داشته باشد.

بنابراین می‌پرسید، اگر روغن موتور شما سیاه شد، آیا باید نگران باشید؟ در حالی که روغن موتور جدید معمولاً رنگ کهربایی شفاف دارد، بسته به نوع روغنی که استفاده می‌کنید، برخی از افزودنی‌های آن می‌توانند باعث تیره شدن آن با سرعت بیشتری شوند. در این مقاله قصد داریم شما را با علت سیاه شدن روغن موتور آشنا کنیم لطفا تا پایان با ما همراه باشید

روغن باید چه رنگی باشد؟

اولاً، رنگ روغن لزوماً معنایی ندارد. روغن می‌تواند بسیار بسیار تیره باشد (مشکی یکنواخت) و همچنان موثر باشد. با این حال، به عنوان یک قانون کلی:

رنگ روغن نو و تمیز کهربایی است

وقتی روغن موتور تیره‌تر می‌شود، می‌تواند نشان دهد:

  • حرارت بالا
  • آلاینده‌ها
  • وجود مواد افزودنی که باعث تیره شدن روغن در حالت عادی می‌شود

بررسی علت سیاه شدن روغن موتور

رنگ‌هایی که نمی‌خواهید روغن شما باشد

اگر اگزوز شما دود سفید تولید می‌کند یا وسیله نقلیه شما مایع خنک کننده نشت می‌کند، روغن شیری، کف آلود یا کرم رنگ می‌تواند نشان دهنده نشتی واشر سر باشد.

به سادگی به زیر درپوش روغن وسیله یا تجهیزات خود نگاه کنید، نشان می‌دهد که آیا تجهیزات شما از روغن شیری یا کف آلود رنج می‌برند. معمولاً اگر روغن پس از باران در معرض آب قرار گیرد یا از تجهیزات به اندازه کافی استفاده نشود تا آب روی موتور تبخیر و بسوزد، این اتفاق می‌افتد.

روغن موتور مصنوعی چه رنگی است؟

روغن موتورهای مصنوعی رنگ کاراملی هستند. رنگ آنها شبیه به رنگ روغن‌های معمولی است که رنگ قهوه‌ای روشن از ظرف دارند. مکانیک‌های حرفه‌ای باید به طور مداوم بسته بندی روغن‌های معمولی و مصنوعی را برای نگهداری بررسی کنند. شناسایی تنوع روغن با نگاه کردن به رنگ به تنهایی می‌تواند چالش برانگیز باشد.

بیشتر روغن‌های مصنوعی مانند روغن‌های معمولی در طول زمان تغییر رنگ می‌دهند. روغن‌های مصنوعی دارای افزودنی‌هایی هستند که به خودروی شما کمک می‌کنند تا به عملکرد خود کمک کنند تا مایعات بتوانند آلودگی و کثیفی را سریع‌تر از روغن‌های معمولی جمع‌آوری کنند. تا زمانی که روغن مصنوعی را مرتباً بررسی کنید و طبق دستور سازنده خودرو آن را تغییر دهید، خود را برای موفقیت آماده خواهید کرد.

به احتمال زیاد متوجه تفاوت بین روغن‌های مصنوعی و روغن‌های معمولی در قوام خواهید شد. روغن مصنوعی نازک‌تر از انواع معمولی است. اگر رنگ روغن موتور مصنوعی شما به سایه تیره مشکی تغییر کرده و غلیظ و کثیف به نظر می‌رسد، باید روغن را تعویض کنید.

چرایی سیاه شدن روغن موتور

چه چیزی باعث سیاه شدن روغن موتور می شود؟

روغن موتور ضخیم، سیاه یا بسیار تیره معمولاً نشان می‌دهد که روغن شما در معرض آلودگی یا گرد و غبار قرار گرفته است که منجر به تجمع دوده می‌شود. موتورهای بنزینی تزریق مستقیم در طول زمان دوده تولید می‌کنند که باعث می‌شود روغن موتور استاندارد سیاه و غلیظ شود.

دوده محصول جانبی احتراق ناقص است و از آنجایی که ذرات دوده کمتر از یک میکرون اندازه دارند، معمولاً باعث سایش موتور نمی‌شوند. مشکل دوده زمانی اتفاق می‌افتد که ذرات دوده شروع به تجمع در آلاینده‌های بزرگ‌تر می‌کنند که باعث سایش می‌شوند. این همان جایی است که بافت ضخیم مشکی ممکن است از آنجا ناشی شود.

آیا باید روغن خود را بر اساس رنگ آن تغییر دهید؟

بسیار رایج است که افراد تصور کنند بین رنگ روغن و نیاز به تعویض روغن همبستگی وجود دارد. لزوماً اینطور نیست. بسیاری از تغییرات و عناصری که روغن شما در معرض آنها قرار می‌گیرد، رنگ را تغییر می‌دهد، بنابراین هیچ راه واقعی برای تشخیص اینکه آیا وسیله نقلیه شما نیاز به تعویض دارد یا خیر، فقط با نگاه کردن به آن وجود ندارد.

اینها شاخص‌های رنگ بزرگی هستند که باید در روغن‌ها و روغن های خود به آنها توجه کنید. همانطور که آموخته اید هیچ راه مطمئنی برای تشخیص مشکل روغن شما با نگاه کردن وجود ندارد، با این حال، اینها برخی از شاخص‌ها هستند که ممکن است زمان تعویض یا بررسی مشکل ذخیره سازی شما فرا رسیده باشد.

اگر فراموش کنید روغن خود را تعویض کنید چه اتفاقی می افتد؟

روغن، چه مصنوعی و چه معمولی، برای روانکاری قطعات متحرک موتور حیاتی است. فراموش کردن تعویض روغن می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

  • خرابی زودرس موتور: روغن موتور گرمای جمع شده در موتور را جذب می‌کند. علاوه بر ایجاد واشرهای دمیده شده، گرمای بیش از حد ممکن است باعث تاب برداشتن اتصالات به حدی شود که غیرقابل استفاده باشند. رانندگی وسیله نقلیه شما با روغن قدیمی یک راه سریع برای گیرکردن موتور است. تعمیرات اغلب از هزینه وسایل نقلیه بیشتر است.
  • کاهش عملکرد موتور: روغن‌های مصنوعی و معمولی حاوی مواد شوینده برای تمیز کردن قطعات موتور هستند. این مواد افزودنی آلاینده‌ها را برای حذف به فیلتر سوخت منتقل می‌کنند. فراموش کردن تعویض روغن باعث می‌شود کثیفی قطعات موتور را مسدود کند و گشتاور موجود و مصرف سوخت را کاهش دهد.

علت سیاه شدن روغن موتور چیست

چگونه رنگ و سطح روغن موتور خود را بررسی کنیم

بررسی رنگ و سطح روغن موتور ساده است. این مراحل را به طور منظم دنبال کنید تا در مورد وضعیت خودرو خود بیشتر بدانید:

  1. وسیله نقلیه خود را روی یک سطح صاف پارک کنید و آن را خاموش کنید.
  2. اجازه دهید خودرو به مدت 15-20 دقیقه ثابت باشد.
  3. محفظه کاپوت را باز کنید.
  4. به سمت میله روغن موتور رفته و دستکش بپوشید.
  5. میله را به سمت بالا بکشید و آن را با دستمال کاغذی یا پارچه پاک کنید.
  6. میله اندازه گیری را دوباره داخل محفظه‌ای که از آن آمده است قرار دهید.
  7. دوباره میله را بردارید و به رنگ، ضخامت و سطح خواندن نگاه کنید.
  8. میله را دوباره داخل محفظه قرار دهید و درب آن را ببندید.

عواملی که باعث ایجاد روغن موتور سیاه می شوند

برخی از مواد افزودنی موجود در روغن موتور در برابر گرما بیش از سایرین مستعد تیره شدن هستند. علاوه بر این، اکسیداسیون معمولی می‌تواند روغن را نیز تیره کند.

اکسیداسیون زمانی اتفاق می‌افتد که مولکول‌های اکسیژن با مولکول‌های روغن برهم‌کنش می‌کنند و باعث تجزیه شیمیایی می‌شوند، درست مانند اینکه اکسیژن باعث قهوه‌ای شدن سیب بریده یا زنگ‌زدگی آهن می‌شود.

رسوبات می تواند منجر به روغن موتور سیاه شود

روغن موتور در حین کار با تقریباً هر چیزی که داخل موتور است، از جمله رسوباتی که ممکن است روی قطعات موتور تشکیل شده باشد، تماس می‌گیرد. از آنجایی که رسوبات کربن معمولاً سیاه رنگ هستند، در صورت وجود رسوبات داخل موتور، مدت زیادی طول نمی کشد تا روغن سیاه شود.

دوده باعث سیاه شدن روغن موتور می شود

در حالی که چرخه گرما باعث تیره شدن روغن می‌شود، دوده باعث سیاه شدن روغن می‌شود. بیشتر مردم دوده را با موتورهای دیزلی مرتبط می‌دانند، اما موتورهای بنزینی نیز می‌توانند دوده تولید کنند، به ویژه موتورهای مدرن با تزریق مستقیم بنزین.

وقتی روغن موتور خراب است و مشکلی را نشان می دهد متوجه خواهید شد:

در زمان خرابی روغن موتور با موارد زیر ممکن است مواجه شوید

روغن موتور شیری، کفی یا کرم رنگ است

وقتی متوجه شدید که روغن موتور شما شیری، کف آلود یا کرم رنگ به نظر می‌رسد، می‌تواند نشان دهنده نشتی واشر سر باشد. در این صورت، ممکن است متوجه شوید که خودروی شما در حال از دست دادن مایع خنک کننده است و دود سفید بیش از حد از اگزوز شما خارج می‌شود.

روغن موتور تیره و غلیظ است

وقتی روغن موتور خود را چک می‌کنید و رنگ آن تیره است و غلیظ است، نشانگر خرابی روغن است. روغن شما کثیف و آلوده است. ممکن است ناشی از شرایط رانندگی شدید باشد. این بدان معنی است که شما باید فورا روغن خود را تعویض کنید.

روغن موتور با بافت کف آلود و کرمی

اگر متوجه شدید که روغن موتور شما بافت کرمی یا کفی دارد، نشان دهنده آلودگی آب است. اگر دود سفید سفیدی که از اگزوزتان خارج نمی‌شود یا سطح مایع خنک‌کننده‌تان پایین نیامده است، متوجه آلودگی آب خواهید شد.

روغن موتور بوی بنزین دارد.

اگر روغن شما آلوده به بنزین باشد، معمولاً متوجه تغییر رنگ غیرعادی نخواهید شد. هنگامی که بوی بنزین به مشام می‌رسد، متوجه خواهید شد که چه زمانی به بنزین آلوده شده است.

روشن کردن چراغ تعویض روغن یا بررسی چراغ موتور

این یکی از نشانه‌های اولیه و واضح است که روغن موتور شما باید تعویض شود. هنگامی که متوجه شود مقدار روغن کافی در سیستم وجود ندارد، چراغ تعویض روغن توسط رایانه سواری اتومبیل شما روشن می‌شود.

اگر روشن است، روغن و سطح آن را بررسی کنید و بررسی کنید. چراغ چک موتور نیز در موارد بدتر روشن می‌شود تا به شما هشدار دهد که مشکلی در موتور وجود دارد. ممکن است به دلیل روغن کاری ناکافی باشد. این باید فوراً اصلاح شود تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود.

صداهای غیرمعمول موتور

اگر روغن موتور شما سیاه شد و متوجه شدید که موتور شما صداهای غیرمعمولی مانند صدای تق تق یا غرش می‌دهد، می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که روغن شما باید تعویض شود.

این می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که روغن توانایی خود را برای ایجاد یک لایه محافظ بین قطعات موتور به دلیل قدیمی بودن یا آلوده بودن از دست داده باشد که می‌تواند از تماس فلز با فلز جلوگیری کند و آن را ساکت نگه می‌دارد.

کلام آخر علت سیاه شدن روغن موتور

فروشگاه اویل استار بهترین روغن موتورهای موجود در بازار را در اختیار شما قرار می‌دهد برای مشاهده محصولات ما می‌توانید بر روی لینک خرید روغن موتور کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *