روغن دنده

روغن دنده چیست

روغن دنده چیست

روغن دنده چیست برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

روغن دنده روان کننده‌ای است که برای استفاده در گیربکس‌ها، گیربکس‌های دستی، دیفرانسیل‌ها، گیربکس ها و جعبه‌های انتقال در ماشین یا کامیون شما طراحی شده است.

روغن دنده به گیربکس شما کمک می‌کند تا به خوبی کار کند. مهم‌تر از آن، به محافظت از اجزای داخلی حیاتی در سیستم دنده خودرو شما در برابر سایش و آسیب حرارتی کمک می‌کند.

روانکاری ناکافی می‌تواند منجر به آب‌شستگی، خوردگی، خراشیدگی و سوراخ شدن اجزای مهم پیشرانه شود. این خرابی می‌تواند عملکرد ماشین شما را به خطر بیندازد و در نهایت منجر به تعمیرات پرهزینه شود.

روغن دنده و روغن موتور یکسان نیستند و قابل تعویض نیستند. روغن دنده مخصوصا برای استفاده در چرخ دنده‌ها فرموله شده است. در این مقاله قصد داریم شما را مفهوم صحیح روغن دنده چیست آشنا کنیم لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

چگونه بفهمم از کدام روغن دنده استفاده کنم؟

ابتدا سعی کنید دفترچه راهنمای خودرو خود را بررسی کنید. مشخصات سیستم دنده می‌تواند از خودرویی به خودرو دیگر متفاوت باشد. استفاده از روغن دنده نامناسب ممکن است منجر به عملکرد ضعیف یا حتی آسیب به قطعات داخلی شود، بنابراین مهم است که فقط از روغن دنده توصیه شده توسط سازنده خودرو استفاده کنید.

بهترین روغن دنده

اگر روغن دنده را عوض نکنید چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر روغن دنده خود را طبق برنامه پیشنهادی سازنده تعویض نکنید، خطر آسیب شدید به گیربکس خودرو و سایر سیستم‌های دنده را خواهید داشت. این می‌تواند به این معنی باشد که باید قطعات را تعویض کنید و گیربکس را با هزینه قابل توجهی تعمیر کنید.

روغن دنده به مرور زمان خراب می‌شود. گیربکس‌های دستی و سایر سیستم‌های دنده با تماس فلز روی فلز زیاد کار می‌کنند. اصطکاک طبیعی این قطعات متحرک را به سمت پایین می‌ساید و ذرات ریز فلزی به آرامی در روغن دنده جمع می‌شوند. این عوامل در نهایت کیفیت روانکاری روغن دنده را به خطر می‌اندازد، بنابراین اگر روغن دنده شما تخلیه نشود و به طور دوره‌ای تعویض نشود، عمر گیربکس شما را کاهش می‌دهد.

روغن دنده هر چند وقت یکبار باید تعویض شود؟

اگر با خودروی خود در شرایط عادی رانندگی می‌کنید، باید روغن دنده خود را هر 48000 تا 80000 کیلومتر برای گیربکس اتوماتیک و 96000 تا 160000 کیلومتر تعویض کنید.

علائم تعویض روغن دنده چیست؟

به احساس گیربکس خود هنگام تعویض دنده توجه کنید. معمولا موارد زیر را می‌توانید به عنوان علائم در نظر داشته باشید

  • ماشین می‌لغزد یا ضربه می‌زند
  • بوی سوختگی روغن و  یا صدای ساییدن نیز نشانه هایی هستند که باید روغن دنده خود را تعویض کنید. 
  • اگر روغن دنده شما تیره است، باید برای تعویض آن آماده است.
  • در نهایت، چراغ “چک موتور” روی داشبورد شما روشن می‌شود

روغن دنده خوب

روغن دنده از چه چیزی محافظت می‌کند

روغن دنده برای محافظت از اجزای حیاتی از جمله چرخ دنده‌ها و یاتاقان‌ها در محورهای محرک و دیفرانسیل‌ها، گیربکس‌ها، جعبه دنده‌های صنعتی و واحدهای برخاست نیرو طراحی شده است. روغن دنده عموماً دارای ویسکوزیته بالاتری برای توزیع و حفاظت راحت‌تر در کل مجموعه دنده است.

علائم نگهداری ضعیف روغن دنده

دقیقاً مانند روغن موتور سنتی، روغن دنده‌ای که برای مدت طولانی استفاده شده است در اثر اکسیداسیون و زباله تیره می‌شود. بسته به مدت زمانی که از آخرین تعویض گذشته است، روغن دنده نیز می‌تواند ویسکوزیته افزایش یافته و غلیظی داشته باشد. اگر به طور مرتب تعویض نشود، روغن دنده خراب می‌شود و باعث اصطکاک و آسیاب شدن اجزای دنده می‌شود و در نتیجه سایش غیرضروری و تعمیرات پرهزینه را به همراه خواهد داشت.

روغن دنده چیست و چرا برای ماشین شما مهم است؟

سیستم‌های دنده‌ای در خودروی شما در تماس با فلزهای زیادی قرار می‌گیرند که باعث گرما و فرسودگی می‌شود. روغن دنده با کاهش اصطکاک و انتقال گرما از آنها به محافظت از این قطعات متحرک کمک می‌کند. تعویض دوره‌ای روغن دنده ماشین شما یک تعمیر و نگهداری ضروری است که عمر ماشین شما را افزایش می‌دهد و به شما کمک می‌کند از تعمیرات پرهزینه در جاده جلوگیری کنید.

روغن دنده چیستبرخی از مهم‌ترین خواص روغن دنده عبارتند از:

در ادامه به مهم‌ترین خواص روغن دنده که به بهبود روان کنندگی بود آن کمک میکند اشاره خواهیم کرد این مهم‌ترین خواص شامل:

ویسکوزیته بالا: ویسکوزیته مطمئناً مهم‌ترین ویژگی هر روان کننده است. به طور خلاصه، نشان دهنده مقاومت روغن در برابر غلیظ شدن در دماهای پایین و نازک شدن در دماهای بالا است. از آنجایی که گیربکس سیستمی با اجزای متحرک متعدد است، روغن دنده با ویسکوزیته بالا روانکاری مناسب تمامی قطعات را تضمین می‌کند. از اصطکاک و سایش بین قطعات متحرک جلوگیری می‌کند. ویسکوزیته روغن دنده با ویسکوزیته روغن پایه در فرمولاسیون آن ارتباط دارد.

مقاومت در برابر حرارت: خود روغن دنده باید دارای ویژگی‌های مقاوم در برابر حرارت بالا باشد زیرا اصطکاک گرمای زیادی تولید می‌کند. بنابراین، روغن دنده باید در دمای عملیاتی بالا پایدار بماند تا بتواند گرما را از سیستم خارج کند.

مقاومت در برابر فشار: روغن‌های دنده نیز به دلیل فشارهای بالایی که هنگام کار با خودروهای نیمه کامیون یا سنگین ایجاد می‌شود، باید در برابر فشار مقاوم باشند. برای برآوردن تمام این الزامات، از مواد افزودنی برای بهبود عمر مفید و عملکرد روغن دنده استفاده می‌شود.

تفاوت بین روغن گیربکس و روغن دنده چیست؟

واضح‌ترین پاسخ به این سوال این است که روغن دنده عموماً برای استفاده در جعبه دنده‌های دستی و روغن گیربکس برای گیربکس‌های اتوماتیک در نظر گرفته شده است. با این حال، همانطور که همیشه در مورد روانکارهای خودرو اتفاق می‌افتد، استثناهایی برای این قانون وجود دارد جعبه دنده و گیربکس هر دو اساساً کار یکسانی را انجام می‌دهند زیرا امکان تعویض دنده‌ها را برای کنترل سرعت، نیرو و جهت حرکت می‌دهند، اما آنها به روش‌های مختلف به این امر دست می‌یابند و بنابراین برای عملکرد صحیح به مایعات پشتیبانی متفاوتی نیاز دارند.

ویژگی‌هایی که روغن دنده باید داشته باشد

روغن دنده باید بتواند این جابجایی‌ها را تا حد امکان صاف کند تا از آسیب دیدن قطعات در حین جابجایی جلوگیری کند و برای دستیابی به این روغن دنده باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

1.ویسکوزیته بالا

نکته اصلی که در مورد روغن دنده متوجه خواهید شد ویسکوزیته آن است. این روغن بسیار ضخیم‌تر از روغن موتور است، با میانگین روغن موتور 5W/30 و میانگین روغن دنده 75/90 ویسکوزیته بالا تضمین می‌کند که کل چرخ دنده کاملاً روغن کاری شده است و مهم‌تر از همه این که چرخ دنده‌ها هنگام جمع شدن به خوبی از آسیب ضربه محافظت می‌شوند.

روغن دنده خوب چیست

2.مقاومت در برابر حرارت

کارکرد گیربکس دستی باعث ایجاد اصطکاک و در نتیجه گرمای زیادی می‌شود. روغن دنده قادر به مقاومت در برابر دماهای بالا است، گرما را از قطار دنده دور می‌کند در حالی که خیلی سریع جوش نمی‌آید و خیلی سریع تخلیه نمی‌شود تا برای مدت طولانی مورد استفاده قرار گیرد.

3.قادر به عملکرد تحت فشار شدید است

روغن‌های دنده اغلب با افزودنی‌های فشار شدید عرضه می‌شوند تا بتوانند فشارهای بالایی را که در حین کارکرد خودرو ایجاد می‌شود، به ویژه در جاهایی که دنده‌های هیپووئید درگیر هستند، تحمل کنند. آنها به پایدار ماندن و عملکرد مداوم روغن کمک می‌کنند.

4.انتقال خودکار

گیربکس‌های اتوماتیک در یک سیستم سیاره ای کار می‌کنند که دنده‌ها به طور خودکار بسته به نیاز موتور تغییر می‌کنند. دنده‌ها در گیربکس اتوماتیک کوچک‌تر هستند و قطعات متحرک بسیار بیشتری نسبت به گیربکس دستی وجود دارد.

به این ترتیب، روغن کاری مورد نیاز در سطح متفاوتی با گیربکس دستی است. نه تنها سیال گیربکس نیاز به روانکاری خوبی دارد، بلکه باید بتواند نیرو را از پمپ روغن به کلاچ‌هایی که حرکت چرخ دنده‌ها را کنترل می‌کند، منتقل کند.

برای دستیابی به این سیال انتقال باید دارای ویژگی های زیر باشد:

ویسکوزیته پایین

سیال انتقال اساساً روغن هیدرولیک نازکی است. به منظور روانکاری موثر قسمت‌های ظریف سیستم، ویسکوزیته روغن پایین نگه داشته می‌شود. مهم‌تر از همه، برای انتقال نیرو از موتور به گیربکس، باید جریان نسبتاً آزاد داشته باشد. چالشی که برای روغن گیربکس برای حفظ روانکاری و در عین حال ثابت نگه داشتن درگیری کلاچ ارائه شده است.

مقاومت در برابر حرارت

سیال گیربکس مانند روغن دنده به عنوان خنک کننده عمل می‌کند، زیرا گرما را از مکانیسم‌های ناشی از اصطکاک و فشار زیاد دور می‌کند، اما نقطه جوش آن کمتر از روغن دنده است و در نتیجه برای بهبود عمر خود نیاز به مواد افزودنی دارد.

ضد کف

مهم است که هوا از سیال خارج شود زیرا این امر در انتقال نیرو از طریق مایع به انتقال اختلال ایجاد می‌کند. به این ترتیب، مایع انتقال دارای خواص ضد کف برای کمک به مبارزه با این است.

کلام آخر روغن دنده چیست؟

در این مقاله سعی کردیم شما را با مفهوم اینکه روغن دنده چیست آشنا کنیم. همچنین به تفاوت بین روغن دنده و روغن گیربکس پرداختیم و عواملی که در کیفیت یک روغن دنده اهمیت زیادی دارد را مورد بررسی قرار دادیم.

به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از یک روغن دنده با کیفیت خوب می‌تواند روانکاری را تا حد بسیار زیادی افزایش داده و باعث کارایی صحیح و درست می‌شود.

اگر به دنبال روغن دنده با کیفیت فوق العاده هستید، مجموعه اویل استارز تعدادی از بهترین روغن دنده‌های موجود در بازار را در اختیار شما قرار داده و شما می‌توانید.

روغن دنده مناسب خودرو خود را خریداری نمایید برای مشاهده محصولات ما بر روی لینک خرید روغن دنده کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *