روغن دنده

انواع گیربکس خودرو

انواع گیربکس خودرو

انواع گیربکس خودرو

بسیاری از مردم با عبارت گیربکس آشنا هستند، اما تعداد کمی از تغییرات بین انواع مختلف گیربکس خودرو که امروزه موجود است، آگاه هستند. هر وسیله نقلیه ای که با موتور احتراق داخلی کار می‌کند نیاز به گیربکس دارد. با این حال، گیربکس وسیله‌ای است که سرعت موتور را بسته به مقدار نیروی مورد نیاز تنظیم می‌کند. این اطلاعات به انتقال کارآمد نیرو از موتور به محور ورودی چرخ کمک می‌کند. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع گیربکس خودرو آشنا کنیم لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

انواع مختلفی از گیربکس خودرو وجود دارد

در ادامه به معرفی انواع گیربکس می‌پردازیم و به مزایا و معایب هر یک از این گیربکس‌ها خواهیم پرداخت. انواع گیربکس خودرو شامل:

  •  گیربکس دستی
  •  گیربکس اتوماتیک
  • گیربکس متغیر پیوسته (CVT)
  • گیربکس دوکلاچه
  • گیربکس نیمه اتوماتیک

انواع گیربکس

گیربکس دستی چیست

گیربکس دستی یکی از قدیمی‌ترین و ساده‌ترین انواع گیربکس خودرو است.  این گیربکس از یک کلاچ اصطکاکی استفاده می‌کند و توسط پای راننده کنترل می‌شود تا انرژی دورانی موتور را به استفاده از شفت ورودی گیربکس متصل کند.

در خودروهای گیربکس دستی، راننده از پدال کلاچ و میله دنده‌ای که روی زمین بین صندلی‌های جلو یا روی کنسول وسط قرار دارد، استفاده می‌کند تا خودرو را در دنده مناسب قرار دهد.

رانندگی با گیربکس دستی مهارتی است که باید آموخته و تمرین شود تا بفهمید چگونه می‌توان بیشترین کارایی، قدرت و شتاب را از خودرو دریافت کرد. در بین انواع گیربکس، گیربکس‌های دستی کم مصرف‌ترین هستند. با این حال، این به سبک رانندگی بستگی دارد. در مدل‌های خودروهای جدید کمتر از گیربکس دستی تولید و عرضه می‌شوند.

  • گیربکس دستی در سال‌های اخیر با گیربکس دوکلاچه یا نیمه خودکار پیشی گرفته است.
  • با این حال، از اکثر گیربکس‌های اتوماتیک و عملاً همه گیربکس‌های CVT بهتر عمل می‌کند.

گیربکس اتوماتیک چیست

اگر نمی‌خواهید وارد پیچیدگی رانندگی با گیربکس دستی شوید، گیربکس اتوماتیک برای شما مناسب است. این گیربکس‌ها به عنوان خودکار مبدل گشتاور نیز شناخته می‌شوند زیرا مکانیزم آن از یک جفت سیال پیشرفته برای تقویت گشتاور تولید شده توسط موتور برای انتقال نیرو به چرخ ها استفاده می‌کند. گیربکس مبدل گشتاور یک شگفتی مهندسی و همچنین قدیمی‌ترین نوع گیربکس اتوماتیک است که در خودروها یافت می‌شود.

در خودرویی با گیربکس مبدل گشتاور، پدال کلاچ حذف شده است، این سیستم انتقال از طریق دو توربین کار می‌کند که یکی به موتور و دیگری به گیربکس متصل است. سیال هیدرولیک بین هر دو توربین، نیرو را از توربین واقع در سمت موتور به توربین واقع در جعبه دنده منتقل می‌کند و بنابراین حرکت خودرو را القا می‌کند.

اتومبیل‌هایی که دارای گیربکس مبدل گشتاور هستند، رانندگی راحت‌تری دارند و گشتاور کافی برای شتابگیری هموار می‌دهند. مبدل‌های گشتاور در مصرف سوخت کارآمد هستند، اما به دلیل پیچیدگی مهندسی، گران‌تر از گیربکس‌های دستی هستند

گیربکس اتوماتیک یکی از انواع مدرن گیربکس خودرو است و اکثر خودروهای فعلی دارای گیربکس اتوماتیک هستند. 

  • هنگامی که راننده “D” (درایو) را انتخاب می‌کند، گیربکس به طور خودکار وسیله نقلیه را جابجا می‌کند.
  • علاوه بر این، هیچ پدال کلاچ وجود ندارد. فقط از ترمز و گاز استفاده می‌شود که یک وسیله نقلیه دنده اتوماتیک را هدایت می‌کند.
  • علاوه بر این، گیربکس اتوماتیک، به ویژه گیربکس‌های فعلی با الکترونیک پیچیده، به طور قابل توجهی پیچیده‌تر از گیربکس دستی است.
  • علاوه بر این، مبدل گشتاور در یک گیربکس اتوماتیک کلاسیک جایگزین مکانیسم کلاچ در یک گیربکس دستی می‌شود.
  •  بدون دخالت راننده دنده را به آرامی تعویض می‌کند.
  • گیربکس‌های اتوماتیک تجربه رانندگی راحت‌تری را به همراه کارایی و عملی ارائه می‌دهند.
  • گیربکس‌های اتوماتیک به صورت واحدهای دو یا سه سرعته شروع شدند، اما گیربکس‌های اتوماتیک مدرن شامل تیم‌های هشت یا حتی ده سرعته می‌شوند.
  • هرچه یک پیام دارای دنده‌های بیشتری باشد، می‌توان از قدرت موتور به طور مؤثرتر و مؤثرتری استفاده کرد.
  • گیربکس‌های اتوماتیک زمان تعویض دنده‌ها را بهبود بخشیده‌اند و اکنون بسیار سریعتر از گیربکس‌های دستی هستند.
  • بسیاری از گیربکس‌های اتوماتیک مدرن دارای ویژگی “حالت دستی” هستند که به رانندگان اجازه می‌دهد تا با انتخاب دنده مورد نظر به صورت دستی گیربکس را کار کنند.

بررسی انواع گیر بکس خودرو

متغیر پیوسته (CVT) چیست

یک سیستم انتقال CVT از طریق یک سیستم قرقره کار می‌کند، دو مخروط در هر قرقره از طریق یک تسمه زنجیره‌ای به هم متصل می‌شوند و این مخروط ها می‌توانند برای افزایش یا کاهش قطر تسمه حرکت کنند تا نسبت دنده را تغییر دهند.

این ویژگی CVT به آن اجازه می‌دهد تا نسبت‌های دنده‌ای بی‌نهایت داشته باشد که گیربکس می‌تواند به سرعت بر اساس نیاز خودرو به آن تبدیل شود.

مزیت اصلی گیربکس CVT این است که می‌تواند چرخش موتور را در دقیقه ثابت نگه دارد، حتی اگر خودرو با سرعت‌های مختلف حرکت کند. این کار مصرف سوخت را افزایش می‌دهد و تجربه رانندگی آرامی را به ارمغان می‌آورد.

گیربکس اتوماتیک CVT یکی از مقرون به صرفه‌ترین گیربکس‌های اتوماتیک موجود است. با این حال، در صورت خرابی گیربکس CVT، این هزینه با هزینه‌های بالاتر تعمیر جبران می‌شود.

گیربکس متغیر پیوسته (CVT) در رانندگی شبیه به گیربکس اتوماتیک است، اما بر اساس یک فرض متفاوت عمل می‌کند. CVT دنده ندارد.

  • رایانه موجود در خودرو نحوه اصلاح قرقره‌ها را برای دستیابی به بهترین تعادل برای وضعیت رانندگی مشخص می‌کند.
  • مزیت اصلی گیربکس متغیر پیوسته (CVT) مصرف سوخت است. یک CVT MPG های بالاتری را نسبت به هر نوع گیربکس دیگری ارائه می‌دهد.
  • از آنجایی که گیربکس‌های CVT پیچیدگی کمتری نسبت به گیربکس‌های اتوماتیک دارند، کمتر مستعد خرابی و هزینه‌های جبران‌ناپذیر هستند.
  • علاوه بر این، مهم‌ترین نقص آنها ممکن است یک نقص ذهنی باشد: تجربه رانندگی.
  • گیربکس متغیر پیوسته CVT‌ها ممکن است باعث شود یک علاقه‌مند به رانندگی احساس کند که به جای رانندگی یک ماشین، یک دستگاه را کنترل می‌کند. زیرا تعویض دنده وجود ندارد و فقط شتاب نرم و بدون درز دارد.

گیربکس خودرو و انواع آنگیربکس دوکلاچه (DCT) 

گیربکس دوکلاچه نوعی گیربکس اتوماتیک است که از دو کلاچ برای تعویض دنده استفاده می‌کند. یک گیربکس DCT دارای دو مجموعه دنده است که در گروه‌های زوج و فرد قرار می‌گیرند، به عنوان مثال 1-3-5 و 2-4-6. یک کلاچ گروه دنده‌های فرد را درگیر می‌کند، در حالی که کلاچ دیگر گروه زوج را درگیر می‌کند.

این چیدمان دنده‌ها را سریع و روان درگیر می‌کند، زیرا کلاچ‌های دوگانه از قبل دنده‌ای درگیر دارند و زمانی که دنده قبلی به محدوده دنده‌اش رسید آماده استقرار هستند. یک گیربکس DCT به همین دلیل در مصرف سوخت کارآمد است

این نوع گیربکس را می‌توانید آن را تلاقی بین گیربکس اتوماتیک و دستی در نظر بگیرید.

  • یک گیربکس نیمه اتوماتیک ساختار مکانیکی مشابهی با گیربکس استاندارد دارد، اما دنده‌ها را با استفاده از پنوماتیک و محرک تعویض می‌کند.
  • دو کلاچ برای دنده‌های زوج و فرد در گیربکس دوکلاچه (DCT) وجود دارد که امکان تعویض سریع را فراهم می‌کند.
  • این گیربکس‌ها معمولاً کاملاً اتوماتیک هستند، اگرچه می‌توان پدل‌های فرمان را به صورت دستی تغییر داد.
  • گیربکس‌های نیمه اتوماتیک و DCT عملکردی پیشرفته و تغییرات دنده سریع را ارائه می‌دهند که یک گیربکس دستی خالص نمی‌تواند مطابقت داشته باشد.
  • این گیربکس‌ها در حال حاضر فقط در اتومبیل‌های مسابقه ای و اسپرت رده بالا یافت می‌شوند و در نتیجه قیمت نسبتاً بالایی دارند.
  • علاوه بر این، این عیب به دلیل پیچیدگی بالای آنها تشدید می‌شود که نیاز به تعمیرات پرهزینه و مکرر دارد.

نیمه اتوماتیک 

یک گیربکس نیمه اتوماتیک ترکیبی از عناصر راحتی و اتصال ماشین یک گیربکس دستی و اتوماتیک است. گیربکس‌های نیمه اتوماتیک شامل گیربکس‌های دستی خودکار  و دستی‌های بدون کلاچ هستند.

یک گیربکس نیمه اتوماتیک پدال کلاچ ندارد اما دارای یک دسته دنده است. این گیربکس‌ها از یک محرک برای درگیر کردن کلاچ در بهترین دور موتور استفاده می‌کنند تا بتوانید دنده را به خوبی تعویض کنید.

با توجه به ماهیت دستی مانند آنها، راندمان سوخت آنها تقریباً برابر با گیربکس‌های دستی است و با عنصر اتوماتیک خود خستگی را در ترافیک توقف و حرکت کاهش می‌دهند. در حالی که ممکن است نسبت به مبدل‌های گشتاور و CVT‌ها کمی مناسب‌تر باشند، اما به دلیل پیچیدگی سیستم کلاچ، این خودروهای اتوماتیک به اندازه گیربکس‌های دستی ارزان نیستند.

گیربکس نیمه اتوماتیک نیز یکی از انواع گیربکس است. با این حال، چندین شرکت در طول سال‌ها با دنده‌های هیبریدی دستی و اتوماتیک آزمایش کرده‌اند که منجر به گیربکس نیمه اتوماتیک شده است.

  • ایده اصلی ترکیب کارایی و کنترل یک گیربکس دستی با سهولت پیام رسانی خودکار بود.
  • خودروهای نیمه اتوماتیک تاکنون نتایج متفاوتی داشته اند و به طور گسترده در خودروهای مصرفی به کار نمی‌روند.
  • خودروهای نیمه اتوماتیک نیز می‌توانند با کلاچ شروع به کار کنند، اما اکثر تعویض دنده‌ها بدون دخالت راننده انجام می‌شود.
  • جایگزین دیگر گیربکس بدون کلاچ  است که مانند هر گیربکس اتوماتیک دیگری شروع به کار می‌کند و سپس مانند یک دنده دستی تغییر می‌دهد.
  • اگرچه تئوری زیربنایی صدا است، گیربکس‌های نیمه اتوماتیک مشکل دارند و عملکرد یا پاسخ گیربکس‌های اتوماتیک یا دستی را ندارند.

کلام آخر انواع گیربکس خودرو

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع گیربکس خودرو و مزایا و معایب آنها آشنا کنیم. تمامی گیربکس‌ها برای حفظ کارایی بیشتر نیاز به رسیدگی و استفاده از روغن مرغوب را دارند. اگر به دنبال روغن گیربکس خودرو با کیفیت مناسب می‌گردید اویل استارز ارائه دهنده بهترین روغن دنده موجود در بازار آماده فروش محصولات خود است. شما می‌توانید با توجه به نوع ماشین و برند به خرید روغن دنده مناسب بپردازید. برای مشاهده تمامی روغن دنده موجود بر روی لینک خرید روغن دنده کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *