روغن هیدرولیک

انواع سیستم ترمز خودرو

انواع سیستم ترمز خودرو

انواع سیستم ترمز خودرو

ترمزها یک ویژگی ایمنی مهم در وسیله نقلیه شما هستند و هر چه بیشتر در مورد این سیستم بدانید بهتر است. وقتی زمان عیب‌یابی و تعمیر و نگهداری فرا می‌رسد، این اطلاعات مفید خواهد بود.

در صورت بروز مشکلات، نه تنها علائم را می‌شناسید، بلکه می‌توانید به مکانیک توضیح دهید که چه مشکلاتی دارید. چنین دانشی همچنین به شما کمک می‌کند تا از پرداخت هزینه قطعات یا نیروی کاری که برای توقف روان و درست خودروی شما لازم نیست، جلوگیری کنید. در این مقاله به انواع سیستم ترمز خودرو را بررسی خواهیم کرد لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

رایج‌ترین سیستم ترمز خودرو شامل ترمزهای زیر است:

  • ترمز دیسکی
  • درام ترمز
  • ترمز اضطراری
  • ترمز ضد قفل
  • ترمز مکانیکی
  • ترمز سروو
  • ترمز هیدرولیک
  • ترمز الکترومغناطیسی
  • ترمز تریلر برقی
  • ترمز تریلر سرج
  • ترمز هوا یا پنوماتیک
  • ترمز خلاء
  • ترمز مغناطیسی

شاید لیست بالا برای شما مقداری گیج کننده به نظر بیاید ولی در ادامه به مزایا و معایب هرکدام از این ترمزها خواهیم پرداخت.

بررسی انواع سیستم ترمز

ترمز دیسکی

ترمز دیسکی این روزها رایج‌ترین نوع مونتاژ در خودروها هستند. این ترمزها از یک روتور تشکیل شده است، یک دیسک نقره‌ای بزرگ متصل به توپی چرخ، که همچنین تایر را نگه می‌دارد و همراه با چرخ می‌چرخد.

بعد کولیس است، که گیره برش بزرگ کنار روتور است که قسمت سوم مجموعه را نگه می‌دارد، در لنت‌ها سیاهی که بین شاخک‌های کولیس می‌بینید یکی در دو طرف روتور قرار دارد.

هنگامی که شما پدال ترمز را فشار می‌دهید، کالیپر لنت‌ها را به روتور فشار می‌آورد که باعث کاهش سرعت یا توقف چرخش لاستیک‌ها میشود و باعث کاهش سرعت یا توقف کامل خودرو می‌شود.

از آنجایی که روتور بیشتر در معرض هوای آزاد قرار دارد، معمولاً می‌توانید آن را از طریق چرخ لاستیک ببینید.

ترمزهای دیسکی بسیار سریع‌تر از سایر انواع ترمز خنک می‌شود. و همین موضوع باعث می‌شود سیستم بهتری برای وسایل نقلیه سنگین و با کارایی بالا باشد. ترمزهای دیسکی نسبت به سایر سیستم‌های ترمز راحت‌تر تعمیر و یا تعویض می‌شوند.

هر چند ترمزهای دیسکی کامل نیستند. آنها گاهی اوقات به اندازه‌ای پر سر و صدا هستند که آزاردهنده می‌شوند، کولیس‌ها می‌توانند بچسبند، و روتورها مستعد تاب برداشتن یا زنگ زدگی هستند.

مانند هر سیستم دیگری در وسیله نقلیه شما، بازرسی منظم سیستم ترمز شما به تشخیص زودهنگام هر گونه مشکل و رفع آنها کمک می‌کند.

درام ترمز یا ترمز درام

ترمز درام معمولاً در مدل‌های قدیمی‌تر خودروها استفاده می‌شوند. بر خلاف ترمزهای دیسکی، ترمزهای درام واحد کامل را روی چرخ‌ها نصب می‌کنند و هنگامی که پدال ترمز فشار داده می‌شود، لنت‌های هلالی شکل به بیرون فشار می‌آورند تا درام چرخان یا پوشش نقره‌ای را متوقف کنند که باعث کند شدن و توقف خودرو می‌شود.

ترمزهای درام نسبت به ترمزهای دیسکی قیمت کمتری دارند و نگهداری آنها راحت‌تر است. همچنین برای عملکرد بهتر می‌توانید از ترمزهای دیسکی روی چرخ‌های جلو استفاده کنید.

استفاده از دیسک همراه با درام به عملکرد بهتر کمک می‌کند زیرا درام‌ها سریع‌تر گرم می‌شوند و توانایی توقف خودرو را کاهش می‌دهند.

این همچنین باعث محو شدن ترمزها می‌شود و باعث می‌شود توقف‌های سخت کارآمدتر نباشند. در نهایت، عملکرد را می‌توان به خطر انداخت زیرا درام‌ها نمی‌توانند به راحتی ترمزهای دیسکی آب را خارج کنند.

بررسی انواع سیستم ترمز خودرو

ترمز اضطراری

ترمز اضطراری که به عنوان ترمز دستی نیز شناخته می‌شوند، سیستمی جدا از سیستم‌های ترمز سرویس (درام یا دیسکی) هستند. همه ترمزهای اضطراری یکسان به نظر نمی‌رسند.

هنگامی که حالت اضطراری درگیر است، سیستم از کابل‌ها برای درگیر کردن ترمزهای عقب یا جلو استفاده می‌کند. هنگامی که ترمزها از کار می‌افتند می‌توان از آن به عنوان یک سیستم پشتیبان استفاده کرد یا اگر خودرو از دنده خارج شد از غلتیدن یا همان چپ شدن خودرو جلوگیری می‌کند.

همچنین، اگر قبل از رها کردن ترمز دستی، ترمز اضطراری را فشار دهید، این کار باعث می‌شود که بعداً از پارک خارج شوید و به درایو بروید.

نکته منفی این است که اگر فراموش کردید ترمز را بخوابانید، ترمزها درگیر می‌مانند و شروع به دود کردن می‌کنند و ماشین به درستی حرکت نمی‌کند.

بسیاری از خودروهای جدیدتر با ترمزهای اضطراری خودکار ارائه می‌شوند، بنابراین این موضوع در آینده چندان نگران کننده نخواهد بود.

ترمز ضد قفل

ترمزها یا سیستم‌های ABS در خودروهای جدیدتر یافت می‌شوند و از قفل شدن و سر خوردن چرخ‌ها در هنگام ترمز شدید ناگهانی جلوگیری می‌کنند. این سیستم روی هر چرخ یک سنسور دارد که فشار ترمز را کنترل و تنظیم می‌کند، بنابراین چرخ‌ها با سرعت‌های مشابه حرکت می‌کنند.

علاوه بر اینکه ABS ارزش فروش مجدد بیشتری به خودرو می‌دهد و هزینه‌های ناشی از استفاده بیمه را کاهش می‌دهد، بهترین مزیت این سیستم این است که به راننده کمک می‌کند در هوای یخی و مرطوب کنترل خودرو خود را حفظ کند.

این سیستم دارای نکات منفی است. نگهداری آن گران است و هر سنسور در صورت خارج شدن از کالیبراسیون هزینه سنگینی را دارد. همچنین این یک سیستم بسیار ظریف است که می‌تواند ترمزها را خراب کند و باعث لرزش خودرو یا بدتر شدن زمان ترمز شود.

بررسی سیستم ترمز

ترمز مکانیکی

ترمز مکانیکی در خودروهای قدیمی‌تر یافت می‌شوند، اما با وجود اینکه ساده‌تر و ارزان‌تر از سایر سیستم‌ها هستند، این روزها به دلیل کارایی کم از آن‌ها استفاده نمی‌شود.

هنگامی که پدال ترمز درگیر می‌شود، نیرو از طریق انواع دستگاه‌های مکانیکی مانند فنرها و تکیه گاه‌ها به درام‌ها یا دیسک‌ها وارد می‌شود تا خودرو را متوقف کند.

به زبان ساده‌تر نوعی سیستم ترمز است که در آن نیروی ترمز اعمال شده توسط راننده بر روی پدال ترمز از طریق اتصالات مکانیکی مختلف مانند میله‌های استوانه ای، تکیه گاه‌ها، فنرها و غیره به درام ترمز نهایی یا روتور دیسک منتقل می‌شود.

به منظور کاهش شتاب یا وسیله نقلیه را به راحتی متوقف می‌کند. ترمزهای مکانیکی در خودروهای قدیمی مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما امروزه به دلیل کارایی کمتر، منسوخ شده‌اند.

سیستم ترمز سروو

سیستم ترمز سروو نیز به عنوان ترمز خلاء شناخته می‌شود. این سیستم از یک پوسته توخالی بزرگ با یک دیافراگم لاستیکی در داخل تشکیل شده است.

هنگامی که پدال ترمز درگیر می‌شود، یک سوپاپ هوا باز می‌شود و یک طرف محفظه را با هوا پر می‌کند و دیافراگم سپس به سمت خلاء محفظه خم می‌شود و سیلندر اصلی را درگیر می‌کند و سپس ترمزها را درگیر می‌کند.

سیستم سروو نیروی ترمز را در مقایسه با سیستم‌های بدون جزء خلاء افزایش می‌دهد، اما اگر دریچه‌های هوا یا دیافراگم درگیر نشوند، پدال ترمز به درستی کار نمی‌کند.

ترمز هیدرولیک

برخلاف سیستم های قبلی، این سیستم از مایع هیدرولیک برای انتقال نیرو از پدال ترمز به کالیپرها یا کفشک‌های درام از طریق سیلندر اصلی استفاده می‌کند.

این سیستم باعث می‌شود که ترمز سریعتر از سیستم ترمز مکانیکی اتفاق بیفتد، قطعات کمتری دارد و احتمال خرابی ترمز کمتری دارد.

متأسفانه، خلاص شدن از شر نشتی در یک سیستم هیدرولیک بسیار دشوار است و نشت کار سیستم را متوقف می‌کند. نشتی همچنین می‌تواند لنت/کفش ترمز را به خطر بیندازد. شکستگی خط هیدرولیک نیز می‌تواند باعث صدمات جدی یا آتش سوزی شود.

این نوع سیستم ترمز است که در آن نیروی ترمز اعمال شده توسط راننده بر روی پدال ترمز ابتدا توسط سیلندر اصلی به فشار هیدرولیک تبدیل می‌شود.

در این نوع ترمز به جای اتصالات مکانیکی، از روغن ترمز در ترمزهای هیدرولیک برای انتقال نیروی پدال ترمز به منظور توقف یا کاهش شتاب خودرو استفاده می‌شود.
امروزه تقریباً تمام دوچرخه‌ها و اتومبیل‌های موجود در جاده‌ها به سیستم ترمز هیدرولیک مجهز شده‌اند که به دلیل کارایی بالا و قابلیت تولید نیروی ترمز بالا است.

بررسی سیستم ترمز خودرو

ترمز الکترومغناطیسی

این سیستم‌ها در بسیاری از خودروهای مدرن و هیبریدی یافت می‌شوند. این سیستم دارای آهنرباهای الکتریکی در هر طرف روتور است که نیرویی در جهت مخالف چرخ چرخان ایجاد می‌کند. این کار باعث می‌شود که ترمز خودرو را کاهش داده و متوقف کند.

از آنجایی که سیستم از پدال استفاده نمی‌کند، نیازی به تعویض دوره‌ای نیست و سیستم می‌تواند بارهای سنگین‌تر و سرعت‌های بالاتر را پشتیبانی کند. متأسفانه، به دلیل اینکه این سیستم به انرژی باتری وابسته است، باتری را سریع‌تر تخلیه می‌کند و در سرعت‌های پایین کارآمد نیست.

این نوع از ترمز مورد استفاده در خودروهای برقی است که در آن ترمز با استفاده از موتورهای الکتریکی که منبع اصلی نیرو در خودروهای برقی است، تولید می‌شود و به 3 نوع تقسیم می‌شود:

1.ترمزهای وصل کردن: هنگامی که پدال ترمز در وسیله نقلیه الکتریکی مجهز به ترمز پلاگین فشار داده می‌شود، قطبیت موتورها تغییر می‌کند که به نوبه خود جهت موتور را معکوس می‌کند و باعث ترمز می‌شود.

2.ترمز احیا کننده: نوعی ترمز الکتریکی است که در زمان ترمزگیری موتوری که منبع اصلی نیروی خودرو است تبدیل به ژنراتور می شود، یعنی هنگام اعمال ترمز، منبع تغذیه موتور به دلیل قطع می‌شود.

که انرژی مکانیکی از چرخ‌ها به نیروی چرخشی برای موتور تبدیل می‌شود که به نوبه خود این انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند که بیشتر در باتری ذخیره می‌شود.

ترمز احیا کننده در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کند و به طور گسترده در خودروهای برقی امروزی استفاده می‌شود.
3.ترمز دینامیک یا رئوستات: نوعی ترمز الکتریکی است که در آن مقاومت ارائه شده توسط رئوستات باعث ترمز واقعی می‌شود، در این نوع یک رئوستات به مدار متصل می‌شود که مقاومت موتور را که مسئول کاهش شتاب است، فراهم می‌کند.

ترمز تریلر برقی

ترمزهای تریلر برقی از نیروی یدک کش برای کار استفاده می‌کنند و یا به طور متناسب قدرت ترمز را بر اساس وسیله نقلیه یدک‌کش کنترل می‌کنند یا دارای سیستم تاخیر زمانی هستند که باید توسط راننده تنظیم شود.

بیشتر ترمزها دارای مدار ایمنی هستند، بنابراین اگر تریلر از وسیله نقلیه یدک‌کش جدا شود، ترمزهای ایمنی درگیر شده و تریلر را متوقف می‌کنند.

این سیستم شبیه ترمزهای درام خودرو است که در آن لنت‌ها به درام چرخان فشار می‌آورند. همچنین مانند سیستم درام خودرو، ترمزهای تریلر برقی تمایل به گرم شدن دارند که می‌تواند باعث محو شدن ترمز شود.

 ترمز تریلر سرج

ترمزهای برقی به جای ترمزهای برقی در تریلر استفاده می‌شود. این سیستم به نیروی گریز از مرکز برای درگیر کردن ترمزها متکی است. دو تکه به گردن تریلر وجود دارد.

هنگامی که خودروی یدک‌کش کند می‌شود، اینرسی قسمت پشتی گردن را به جلو فشار می‌دهد و ترمزها را درگیر می‌کند. اگرچه ترمزهای برقی به آرامی کار می‌کنند، نیازی به برق ندارند و کار کردن با آنها آسان است، اما استفاده از آنها با بارهای سنگین توصیه نمی‌شود، زیرا نمی‌توانید خودروی یدک کش را به عقب حرکت دهید زیرا ترمزهای برق را درگیر می‌کند.

سیستم ترمز خودرو

ترمز هوا یا پنوماتیک

این نوع سیستم ترمز است که در آن هوای اتمسفر از طریق کمپرسورها و سوپاپ ها برای انتقال نیروی پدال ترمز از پدال ترمز به درام نهایی یا روتور دیسک استفاده می‌شود.

ترمزهای بادی عمدتاً در وسایل نقلیه سنگین مانند اتوبوس‌ها و کامیون‌ها استفاده می‌شوند زیرا ترمزهای هیدرولیک نمی‌توانند نیروی ترمز بالا را در مسافت بیشتری منتقل کنند و همچنین ترمزهای پنوماتیک نیروی ترمز بیشتری نسبت به ترمز هیدرولیک ایجاد می‌کنند که نیاز خودروهای سنگین است.
احتمال خرابی ترمز در مورد ترمزهای پنوماتیک کمتر است زیرا معمولاً به یک مخزن هوای ذخیره مجهز هستند که در صورت خرابی ترمز به دلیل نشتی در خطوط ترمز عمل می‌کند. خودروهای رده بالا این روزها از سیستم ترمز بادی به دلیل اثربخشی و قابلیت ضد شکست استفاده می‌کنند.

ترمز خلاء

این نوع مرسوم سیستم ترمز است که در آن خلاء داخل خطوط ترمز باعث حرکت لنت ترمز می‌شود که در نهایت خودرو را متوقف یا کاهش شتاب می‌دهد.

اگزوز، سیلندر اصلی، خطوط ترمز، سوپاپ ها به همراه روتور دیسکی یا درام اجزای اصلی هستند که با هم ترکیب می‌شوند و یک سیستم ترمز خلاء را ایجاد می‌کنند.
ترمزهای خلاء در قطارهای قدیمی یا معمولی مورد استفاده قرار می‌گرفتند و امروزه به دلیل کارایی کمتر و ترمز آهسته با ترمزهای هوایی جایگزین شده اند. ترمزهای خلاء ارزان‌تر از ترمزهای بادی هستند اما ایمنی کمتری نسبت به ترمزهای بادی دارند.

ترمز مغناطیسی

در این نوع سیستم ترمز از میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط آهنرباهای دائمی برای ترمز خودرو استفاده می‌شود.

این کار بر این اصل کار می‌کند که وقتی آهنربا را از یک لوله مسی عبور می‌دهیم، جریان گردابی ایجاد می‌شود و میدان مغناطیسی تولید شده توسط این جریان گردابی باعث ترمز مغناطیسی می‌شود.
این سیستم ترمز اصطکاک کمتری دارد، بنابراین سایش و پارگی کمتر یا بدون اصطکاک وجود دارد.
این فناوری پیشرفته‌ای است که در آن هیچ فشاری برای ایجاد ترمز لازم نیست.
پاسخ به ترمز در این نسبت به سایر سیستم‌های ترمز بسیار سریع است.

بهترین روش ترمز چیست؟

به یاد داشته باشید، ترمزها سیستمی از اجزای متعددی هستند که اگر به خوبی با آن ها برخورد شوند، می‌توانند برای مدت طولانی دوام بیاورند. عادات زیر ترمزهای شما را در وضعیت خوبی نگه می‌دارد و به سایش یکنواخت آنها کمک می‌کند.

بیش از حد لازم ترمز نکنید: در صورت امکان به جای ضربه زدن به ترمز، پدال گاز را رها کنید تا سرعت را کاهش دهید.
قبل از زدن ترمز، پدال گاز را برای چند ثانیه رها کنید: این به شما فرصتی می‌دهد که ترمز را نزنید مگر اینکه کاملاً لازم باشد.
ماشین خود را تا حد امکان سبک نگه دارید: اگر به خودرو لوازم اضافه کنید، ترمزها برای توقف خودرو باید انرژی بیشتری مصرف کنند.

چگونه می‌توانید ترمزهای خود را طولانی تر نگه دارید؟

پیروی از روش‌های ترمز بالا به ماندگاری ترمزها کمک می‌کند، همراه با سوار کردن خودرو برای سرویس‌دهی منظم کمک می‌کند تا بتوانید مدت زمان طولانی‌تری از ترمز خود استفاده کنید.

اگر صدای جیر جیر یا حتی بدتر ساییدن مدام شنیدید، ماشین را نزد مکانیک خود ببرید و آن را چک کنید. صداها به شما اطلاع می‌دهند که مشکلی وجود دارد و هر چه بیشتر منتظر بمانید، ممکن است چیزهای بیشتری را تعمیر یا تعویض کنید. همچنین مطمئن شوید که ترمزهای خود را هر دو سال یکبار تغییر دهید.

سیستم ترمز خودرو به دلایل زیر مورد نیاز است:

  1. برای توقف وسیله نقلیه در حال حرکت.
  2. برای کاهش سرعت وسیله نقلیه در حال حرکت.
  3. برای پارک پایدار یک وسیله نقلیه چه در یک سطح صاف و چه در شیب.
  4. به عنوان یک اقدام احتیاطی در تصادفات.
  5. برای جلوگیری از هر گونه آسیب به وسیله نقلیه ناشی از شرایط جاده.

طبقه بندی سیستم ترمز خودرو

از واگن‌های قدیمی تا ماشین‌های مدرن سیستم‌های مختلف ترمز با اهداف مختلفی را به ما ارائه داده است که بر اساس نیازها و اهداف مختلف یک وسیله نقلیه خودرو طبقه بندی می‌شوند.

بر اساس منبع قدرت

منبع انرژی که نیروی پدال اعمال شده توسط راننده بر روی پدال ترمز را به درام ترمز نهایی یا دیسک ترمز به منظور کاهش شتاب یا توقف خودرو حمل می‌کند.

بر اساس تماس ترمز اصطکاکی

بر اساس تماس نهایی اصطکاک بین اجزای ترمز دوار یعنی درام ترمز یا روتور دیسک و کفشک ترمز، سیستم‌های ترمز 2 نوع هستند:

  1. ترمزهای منبسط داخلی (مثلاً ترمزهای درام)
  2. ترمزهای انقباض خارجی (مانند ترمزهای دیسکی)

بر اساس کاربرد

بر اساس روش اعمال ترمز، سیستم های ترمز 2 نوع هستند:

  1. ترمزهای پایی یا سرویس
  2. ترمز دستی یا دستی

بر اساس توزیع نیروی ترمز

  1. ترمزهای تک اثره
  2.  ترمزهای دو اثره

انواع سیستم ترمز خودرو بر اساس تماس اصطکاکی

در ادامه به انواع سیستم ترمز بر اساس تماس اصطکاکی و دسته بندی آن اشاره خواهیم کرد.

1. ترمزهای درام یا ترمزهای منبسط داخلی

نوعی سیستم ترمز است که در آن یک درام که محفظه لنت‌های ترمز است به همراه مکانیزم فعال سازی به توپی چرخ به گونه‌ای متصل می‌شود که قسمت بیرونی درام با چرخ می‌چرخد ​​و قسمت داخلی ثابت می‌ماند.

هنگامی که ترمز اعمال می شود، مکانیسم فعال (سیلندر چرخ یا اتصال مکانیکی.) باعث می شود لنت‌های ترمز منبسط شوند و به همین دلیل سطح اصطکاکی خارجی لنت‌های ترمز با قسمت درام چرخان تماس اصطکاکی برقرار می‌کند که به نوبه خود خودرو را متوقف یا شتاب می‌دهد.

2. ترمز دیسکی یا ترمزهای منقبض خارجی

این نوع سیستم ترمز است که در آن به جای مجموعه‌ای از درام، روتور دیسکی به توپی چرخ وصل شده است به طوری که با چرخ بچرخد، این روتور دیسکی در بین کولیسی که به طور سفت و سخت با آن ثابت شده است، بسته می‌شود.

این کالیپر مورد استفاده، محفظه کفشک ترمز به همراه مکانیزم تحریک (پیوندهای مکانیکی یا سیلندر کالیپر) است.
هنگامی که ترمز اعمال می‌شود مکانیزم تحریک لنت‌های ترمز متصل را منقبض می‌کند که به نوبه خود تماس اصطکاکی با روتور دیسک چرخان ایجاد می‌کند و باعث ترمز خودرو می‌شود.

3. ترمز سرویس یا ترمز پایی

نوع ترمزهایی است که وقتی راننده با پای خود پدال ترمز نصب شده در داخل کابین یا در فضای پای خودرو را فشار می‌دهد، ترمز در آن اعمال می‌شود، این نیروی پدال اعمال شده توسط راننده بیشتر شده و به سمت ترمز فرستاده می‌شود. درام یا دیسک یا با اتصالات مکانیکی یا با فشار هیدرولیک که به نوبه خود باعث ترمز می‌شود. 

4. ترمز دستی یا ترمز دستی

این نوع ترمزها به عنوان ترمز اضطراری نیز شناخته می‌شوند زیرا مستقل از ترمز اصلی هستند، ترمزهای دستی شامل یک اهرم ترمز دستی است که از طریق کابل فلزی به درام ترمز یا روتور دیسکی متصل می‌شود.

هنگامی که اهرم ترمز دستی کشیده می‌شود، کشش در میله فلزی ایجاد می‌شود که به نوبه خود مکانیزم درام ترمز یا روتور دیسک را فعال می‌کند و ترمز نهایی رخ می‌دهد.
ترمز دستی معمولاً برای پارک ثابت وسیله نقلیه چه در جاده صاف و چه در شیب استفاده می‌شود به همین دلیل به آن ترمز دستی نیز می‌گویند.

کلام آخر انواع سیستم ترمز خودرو

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع سیستم ترمز خودرو آشنا کنیم. شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با سیستم ترمز خودرو خود به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کرده و با سیستم ترمز خودرو خود بیشتر آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *