روغن موتور

روغن سوزی خودرو چیست

روغن سوزی خودرو چیست

روغن سوزی خودرو چیست

خودروهای مدرن به دلیل سوزاندن روغن بیشتری نسبت به موتورهای خودروهای قدیمی معروف هستند. وقتی در ماشین خود روغن می‌ریزید، انتظار دارید که سطوح تا تغییر بعدی ثابت بماند، اما همیشه اینطور نیست. در برخی موارد، سطح روغن ممکن است به طور غیرمنتظره ای کاهش یابد. وقتی این اتفاق می‌افتد، می‌خواهید بدانید چرا ماشین شما روغن می‌ریزد و می‌سوزد.

در این مقاله، به این موضوع می‌پردازیم که چرا سطح روغن شما ممکن است پایین بیاید و اینکه آیا این یک شرایط عادی در همه وسایل نقلیه اتفاق می‌افتد یا خیر. همچنین در این مقاله به مفهوم روغن سوزی خودرو چیست می‌پردازیم و  وقتی متوجه مصرف بیش از حد روغن در وسیله نقلیه خود شدید، چه کاری می‌توانید انجام دهید را شرح خواهیم داد لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

رایج‌ترین دلیل روغن سوزی چیست؟

رایج‌ترین دلیل روغن سوزی زیاد خودرو به دلیل فرسودگی مهر و موم یا واشر است. همچنین می‌تواند ناشی از گرفتگی تهویه میل لنگ باشد که منجر به فشار بیش از حد داخل موتور می‌شود که باعث می‌شود روغن از طریق حلقه‌های پیستون به داخل محفظه احتراق بلغزد.

روغن سوزی موتور

روغن سوزی موتور میتواند دلایل زیادی داشته باشد که یکی از مهمترین دلایل آن استفاده از روغن نامرغوب است.

روغن کم است اما نشتی ندارد

روغن سوزی زمانی اتفاق می‌افتد که قطعات معیوب موتور اجازه نفوذ روغن به داخل محفظه احتراق را می‌دهد. دود آبی رنگی که از اگزوز شما می‌آید یک نشانه بالقوه این مشکل است، اما اگر موتور شما فقط مقادیر کمی بسوزد ممکن است همیشه مشهود نباشد. در حالی که برای برخی از خودروها طبیعی است که روغن بیشتری نسبت به سایرین بسوزانند، بهتر است خودروی خود را در اسرع وقت تعمیر کنید.

6 دلیل مصرف بیش از حد روغن و یا سوختن روغن موتور

در ادامه به شش دلیلی که می‌تواند باعث روغن سوزی در خودرو شما شود را اشاره خواهیم کرد.

1. تاثیر مهر و موم یا واشر فرسوده در روغن سوزی خودرو

معیوب بودن آب بندی میل سوپاپ یکی دیگر از دلایل پایین بودن سطح روغن است. در حالی که مهر و موم میل سوپاپ برای تنظیم مصرف روغن و روانکاری سوپاپ است، یک مهر و موم شکسته دقیقا برعکس عمل می‌کند. درزگیر سوپاپ که فرسوده یا آسیب دیده است ممکن است روغن را به سیلندرهای موتور و در نهایت به محفظه احتراق نشت کند.

هنگامی که خودرو آسیب دیده یا کاسه نمد میل لنگ یا واشر درپوش سوپاپ آسیب دیده یا فرسوده شده باشد، ممکن است روغن نشت کند. با این نقص، هر بار که رانندگی می‌کنید، روغن از بین می‌رود و شما باید سطح روغن را بالا ببرید تا روغن را در جایی که باید باشد نگه دارید.

اگر متوجه فرسودگی واشر یا مهر و موم شدید، فوراً آنها را تعویض کنید. در بسیاری از موارد، می‌تواند این یک گزینه بسیار ارزان باشد، اما به شما کمک می‌کند تا بعداً از تعمیر پرهزینه موتور جلوگیری کنید.

خرابی واشرها منجر به نشت روغن خارجی می‌شود که اگر بعد از پارک کردن ماشین شما حوضچه روغنی در زیر آن وجود داشته باشد، اغلب به راحتی می‌توان آن را پیدا کرد.

2. گرفتگی تهویه میل لنگ یا شیر پی سی وی

سیستم تهویه مثبت میل لنگ (PCV) یک جزء حیاتی موتور است که گازهای مضر تولید شده در هنگام احتراق موتور را حذف می‌کند. این کار را با هدایت گازهای اضافی به محفظه احتراق انجام می‌دهد، جایی که آنها برای بار دوم قبل از خروج با اگزوز می‌سوزند.

با این حال، هنگامی که سیستم PCV مسدود می‌شود، می‌تواند باعث برگشت روغن قابل توجهی شود. به جای حذف گازهای حاصل از احتراق، روغن از طریق ورودی هوا به موتور مکیده می‌شود. 

هنگامی که تهویه میل لنگ یا دریچه PCV مسدود می‌شود، می‌تواند باعث فشار بیش از حد در داخل میل لنگ شود که روغن را از طریق آب بندی‌ها از موتور خارج می‌کند.

در بیشتر موارد، حل این مشکل به سادگی نیاز به تعویض شیر PCV دارد. برای رفع آن، شیلنگ‌های تهویه میل لنگ و دریچه PCV را پیدا کنید و مطمئن شوید که هوا آزادانه از موتور خارج می‌شود. تهویه میل لنگ اغلب دارای چندین شیلنگ است که به موتور می‌رود، بنابراین مهم است که همه آنها را بررسی کنید.

نحوه تشخیص روغن سوزی خودرو

تشخیص روغن سوزی خودرو روش های گوناگونی دارد که بررسی سطح کیفیت روغن یکی از مهمترین روش ها است.

3. کیفیت روغن ضعیف یا نامناسب

استفاده از نوع مناسب روغن برای یک موتور خوب ضروری است. هنگام انتخاب روغن مورد استفاده، مطمئن شوید که توصیه‌های سازنده را دنبال می‌کنید.

علاوه بر این، شما می‌خواهید روغن را به طور منظم تعویض کنید. وقتی روغن کهنه و کثیف شد دیگر نمی‌تواند اجزای فلزی داخل موتور را روغن کاری کند. این اصطکاک بیش از حد باعث می‌شود موتور روغن بیشتری مصرف کند.

روغن موتور را چک کنید ببینید چه رنگی است، روغن باید قهوه‌ای مایل به زرد باشد. اگر مشکی یا قهوه‌ای تیره است، اگر موتور گازسوز دارید، برای تعویض روغن خیلی صبر کرده‌اید. روغن موتور دیزل پس از تعویض مستقیما سیاه می‌شود. با فیلتر روغن، ظرف تخلیه، آچار و روغن جدید، می‌توانید ظرف بیست دقیقه آن را تعویض کنید.

4. رینگ های پیستون معیوب

اینجا جایی است که تعمیرات می‌تواند برای شما گران تمام شود. هر مجموعه از رینگ‌های پیستون یک مهر و موم در برابر دیواره سیلندر ایجاد می‌کند تا فشرده سازی موتور را حفظ کند و از خروج گازهای حاصل از احتراق جلوگیری کند. با این حال، اگر رینگ‌های پیستون شما فرسوده شده باشند یا دیواره سیلندر شروع به خراب شدن کرده باشد، ممکن است آب بندی دیگر به درستی کار نکند.

با یک مهر و موم معیوب، روغن می‌تواند وارد محفظه احتراق شود، بسوزد و روغن کمتری نسبت به آنچه که با آن شروع کرده بودید، باقی بگذارد. این نه تنها منجر به سوختن روغن می‌شود، بلکه رسوبات کربن نیز می‌توانند روی سیلندرها و رینگ‌های پیستون تشکیل شوند. شما متوجه خواهید شد که سطح روغن شروع به کاهش می‌کند. اما تنها راه حل این مشکل تعویض رینگ‌های پیستون است.

5. تاثیر فشار بالای روغن در روغن سوزی خودرو

با فشار روغن بالا، سیال بیش از حد از موتور عبور می‌کند. وقتی روغن داخل سیلندرها می‌افتد، احتمال سوختن آن وجود دارد. برای حل این مشکل، باید بفهمید که چه چیزی باعث فشار بالای روغن می‌شود. مشکل ممکن است به دلیل نقص در رایانه مرکزی باشد یا ممکن است در آخرین سرویس روغن زیادی اضافه کرده باشید.

6. موتور قدیمی و فرسوده

در طول پنج سال اول عمر یک موتور، هیچ مشکل مهمی نباید پیش بیاید. در این سال‌های اولیه، روغن نباید بیش از حد مصرف شود و نباید زیاد نگران سوختن باشید. هنگامی که کیلومتر ماشین بالا رفت، مهر و موم و واشر شروع به خراب شدن و خراب شدن می‌کنند.

نشتی‌های کوچک ممکن است شروع شود و موتور روغن بیشتری مصرف کند. علاوه بر این، یک موتور قدیمی‌تر ممکن است تحمل‌های بزرگ‌تری داشته باشد که به روغن اجازه می‌دهد در نقاطی که در مدل‌های جدید وجود ندارد، عبور کند.

مشکل روغن سوزی روغن موتور

بهتر است مشکل روغن سوزی خودرو را تا زمانی که منجر به آسب به موتور شما نشده است را بررسی کنید.

چگونه مصرف بیش از حد روغن را رفع کنیم

به طور کلی با حفظ و نگهداری وسیله نقلیه و توجه به علائم مشکل می‌توان از بسیاری از علل جلوگیری کرد. شما همچنین اگر می‌خواهید مطمئن شوید که از نوع روغن مناسب برای وسیله نقلیه خود استفاده می‌کنید. دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید تا مطمئن شوید که ویسکوزیته مناسب را انتخاب می‌کنید.

اگر متوجه نشتی شدید، می‌خواهید در اسرع وقت آن‌ها را تعمیر کنید. در بسیاری از موارد، تعویض واشر یا مهر و موم هزینه زیادی برای شما نخواهد داشت و می‌تواند شما را از مشکلات زیادی نجات دهد.

همانطور که موتور شروع به قدیمی شدن می‌کند، ممکن است بخواهید قبل از شروع مشکلات موتور، آن را به چیزی جدیدتر ارتقا دهید. وقتی هزینه تعویض موتور را در مقابل هزینه ارتقاء قیمت‌گذاری کنید، مزایای آن را خواهید دید. بهتر است وسیله نقلیه خود را در حالی که هنوز ارزشش را دارد بفروشید، به خصوص اگر می‌خواهید از پول به عنوان پیش پرداخت برای خرید مدل جدیدتر استفاده کنید.

علائم روغن سوزی موتور چیست؟

رایج‌ترین علامتی که نشان می‌دهد موتور شما روغن می‌سوزد، پف دود آبی رنگ از لوله اگزوز است. رنگ آبی مشخصه روغن سوزی است. در برخی خودروها، به ویژه آنهایی که از روغن موتور مصنوعی استفاده می‌کنند، ممکن است دود اگزوز چندان مشهود نباشد. بوی روغن سوزان هنوز کاملاً مشهود است.

حتی بدون دود آبی یا بوی روغن سوخته، می‌توانید ماشینی داشته باشید که روغن می‌سوزد اما نشتی ندارد. مصرف روغن بخشی عادی از کارکرد موتور است. اگر مصرف روغن شما بسیار بیشتر از حد معمول است،تا دیر نشده است به سراغ تعمیرکار ماشین خود بروید.

اگر مشکل روغن سوزی نادیده گرفته شود چه اتفاقی برای خودرو می‌افتد؟

اگر روغن می‌سوزد، ماشین شما می‌تواند برای مدتی کار کند، به شرطی که وقتی روغن موتور کم می‌شود، به اضافه کردن روغن موتور ادامه دهید.

علائم روغن سوزی موتور

بهتر است علائم روغن سوزی روغن موتور را کاملا جدی بگیرید.

اگر مشکل روغن سوزی نادیده گرفته شود چه اتفاقی برای خودرو می‌افتد؟

  • موتور خشن کار می‌کند، زیرا روغن به درستی در سیلندرها نمی‌سوزد.
  • شمع‌ها با روغن آلوده می‌شوند و چراغ چک موتور را روشن می‌کنند.
  • روغن بیش از حد در اگزوز می‌تواند باعث داغ شدن یا از کار افتادن مبدل کاتالیزوری شما شود.
  • روغن موتور کم می‌تواند باعث سوختن موتور یا گرفتگی موتور شود.
  • اگر ماشین شما روغن سوزی دارد، باید به زودی به آن رسیدگی شود و نادیده گرفته نشود.

روغن سوزی خودرو را سعی کنید کاملا جدی بگیرید زیرا عدم توجه و مراجعه به موقع به تعویض روغن و بررسی کامل این موضوع می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را به موتور و سایر قطعات خودرو شما وارد نماید.

کلام آخر روغن سوزی خودرو چیست؟

در این مقاله سعی کردیم شما را با مفهوم روغن سوزی خودرو چیست آشنا کنیم و دلایلی که برای روغن سوزی وجود دارد را برای شما شرح دهیم.

همانطور که می‌دانید استفاده از روغن موتور مناسب برای سلامت خودرو و قطعات آن و همچنین طول عمر استفاده از آن بسیار اهمیت زیادی دارد.

مجموعه ستارگان روغن تعدادی از روغن‌های معتبر در بازار را برای فروش جمع آوری و در اختیار شما می‌گذارد. شما می‌توانید برای مشاهده تمامی روغن موتورها بر روی این لینک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *