روغن موتور, لوازم یدک ماشین

کروز کنترل چیست

کروز کنترل چیست

کروز کنترل چیست

گشت و گذار در بزرگراه می‌تواند برای شما بسیار سرگرم کننده باشد، با این حال، نیاز به حفظ سرعت ثابت برای مدت طولانی دارد. برای رسیدن به سرعت ثابت، باید پدال گاز را به طور مداوم فشار دهید، که ممکن است پس از مدتی خسته شوید. این زمانی است که ویژگی کروز کنترل ماشین شما وارد عمل می‌شود. بنابراین، ممکن است این سوال برای شما پیش آید که، دقیقا کروز کنترل؛ چه کاری انجام می‌دهد و چگونه کار می‌کند. در این مقاله سعی داریم به معرفی، کروز کنترل در خودرو و نحوه استفاده از آن در شرایط مختلف رانندگی بپردازیم لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

کروز کنترل در خودرو چیست؟

کروز کنترل در خودرو؛ سیستمی است که سرعت تعیین شده توسط راننده را بدون هیچ گونه دخالت خارجی به دقت حفظ می‌کند، به طور خودکار سرعت ماشین را کنترل می‌کند و فقط به وسیله نقلیه اجازه می‌دهد تا با سرعت تعیین شده توسط راننده برخورد کند. کروز کنترل اجازه نمی‌دهد ماشین از آن محدودیت سرعت عبور کند. این ویژگی در بین خودروهای مدرن رایج شده است. 

کروز کنترل در خودرو چیست

سیستم کروز کنترل چگونه کار می کند؟

کروز کنترل در خودرو ورودی های راننده را برای کنترل سرعت خودرو تکرار می‌کند. اما به جای فشار دادن پدال گاز، از مکانیزم متفاوتی برای حفظ سرعت کروز ثابت استفاده می‌کند.

در ابتدا سیستم از کابلی برای کنترل شتاب دهنده (دریچه گاز) استفاده می‌کرد. این مکانیسم‌ها را می‌توانید در خودروهای قدیمی پیدا کنید. سرعت خودرو را با درگیری دریچه گاز با کمک محرکی که توسط کابل کنترل می‌شود، تنظیم می‌کرد. دریچه گاز مسئول قدرت و سرعت تولید شده توسط موتور است. بنابراین، بسته به سرعت تعیین شده توسط راننده، سیستم به طور خودکار موقعیت دریچه گاز را تنظیم می‌کند.

اما با ظهور تکنولوژی در صنعت خودروسازی، سیستم کروز کنترل در خودروهای مدرن کاملا متکی به الکترونیک است. به جای کابل، سیستم اکنون از طریق سنسورهای مختلف متصل به رایانه (ECU – واحد کنترل الکترونیکی) با دریچه گاز ارتباط برقرار می‌کند. بنابراین، هنگامی که سرعت را تنظیم می‌کنید، ECU موقعیت دریچه گاز را محاسبه می‌کند و دریچه گاز را به صورت بی‌سیم درگیر می‌کند.

این سیستم به طور مداوم سرعت تعیین شده توسط شما (راننده) را بدون توجه به شرایط جاده حفظ می‌کند. به عنوان مثال: اگر یک شیب در جلو وجود داشته باشد، کروز کنترل دریچه گاز را بر اساس آن تنظیم می‌کند تا همان سرعت را حفظ کند.

کروز کنترل

چگونه از کروز کنترل استفاده کنیم؟

قبل از درگیر کردن کروز کنترل در خودرو، به یاد داشته باشید که این سیستم برای استفاده در شرایط آب و هوایی نامساعد در نظر گرفته نشده است. به عنوان مثال، ممکن است هنگام بارندگی شدید از رانندگی با ماشین با سرعت کروز خودداری کنید. دید کم و شرایط غیرقابل پیش بینی جاده رانندگی با چنین سرعتی را ناامن می‌کند. بنابراین، همیشه قبل از استفاده از سیستم مراقب وضعیت آب و هوا و محیط اطراف خود باشید.

در اینجا مراحل استفاده از کروز کنترل را برای شما جمع آوری کردیم:

  • مرحله 1: قبل از فعال کردن کروز کنترل، سرعت را با شتاب دادن به خودرو افزایش دهید. با این حال، از سرعت مجاز آن جاده یابزرگراه خاص عبور نکنید.
  • مرحله 2: هنگامی که ماشین شما به سرعت مورد نظر رسید، کروز کنترل را فعال کنید. به طور کلی، دکمه فعال سازی سیستم روی فرمان خواهد بود. با این حال، مکان یابی دقیق دکمه زمانی که وسیله نقلیه پارک شده است، بهتر است برای جلوگیری از هرگونه حواس پرتی در حین رانندگی زمانی که در یک مکانی ثابت ایستاده‌اید به دنبال دکمه کروز بگردید
  • مرحله 3: در مرحله بعد، می توانید پای خود را از روی پدال گاز بردارید. اگر کروز کنترل را به درستی تنظیم کرده اید، خودرو باید سرعت کروز را حفظ کند.
  • مرحله 4: در هنگام زدن دکمه کروز بهتر است حواستان به جاده باشد تا اگر به خودرویی نزدیک می‌شوید و نیاز داشته باشید سرعت خود را کاهش دهید به مشکل برخورد نکنید
  • مرحله 5: اگر می‌خواهید وقتی کروز کنترل درگیر است، شتاب بگیرید، می‌توانید دکمه «+» روی فرمان را فشار دهید تا پدال گاز برای مدت کوتاهی درگیر شود.
  • مرحله 6: برای کاهش سرعت، دکمه “-” روی فرمان را فشار دهید. همچنین می‌توانید روی پدال ترمز ضربه بزنید. با این حال، به عنوان یک اقدام احتیاطی، تقریباً همه خودروها به محض فشار دادن پدال ترمز، کروز کنترل را غیرفعال می‌کنند.

دکمه‌های فعال کردن کروز کنترل یا شتاب/کاهش سرعت ممکن است از خودرویی به خودروی دیگر متفاوت باشد. بنابراین، قبل از سر زدن به سیستم، دفترچه راهنمای مالک را بررسی کنید. اگر قبل از رانندگی با وسیله نقلیه با کنترل‌ها آشنا باشید، بهتر است، زیرا از حواس پرتی‌های غیرضروری جلوگیری می‌کند.

مراحل استفاده از کروز کنترل

چگونه کروز کنترل را در خودرو نصب کنیم؟

آیا می‌توانید کروز کنترل را در ماشین نصب کنید؟ پاسخ هم بله و نه است. اگر ماشین قدیمی است که برای کنترل تمام عملکردهای مرتبط با موتور به وسایل الکترونیکی متکی نیست، می‌توانید یک کیت پس از فروش نصب کنید. اما نصب چنین کیتی در خودروهای مدرن به دلیل تجهیزات الکترونیکی پیچیده تقریبا غیرممکن می‌شود.

نصب این سیستم در خودروهای جدید فرآیند پیچیده ای است زیرا باید با وسایل الکترونیکی سر و کار داشته باشید و همچنین به نصب سخت افزار نیاز دارد. بنابراین، این کار فقط در زمان ساخت خودرو قابل انجام است.

علاوه بر این، اگر سعی کنید یک کیت پس از فروش نصب کنید. علاوه بر این، استفاده از کیت کروز کنترل پس از فروش توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است ایمنی را به خطر بیندازد.

به تازگی خودروهای راه اندازی شده به جز چند مدل پایه به کروز کنترل مجهز هستند. بنابراین، به جای سرمایه‌گذاری در مقاوم‌سازی یک سیستم، بهتر و مطمئن‌تر است که این پول را صرف خرید خودرویی با سیستم داخلی کنید.

کروز کنترل تطبیقی چیست؟

این فناوری جدید همچنین به سیستم اجازه می‌دهد تا به طور خودکار سرعت خودرو را بسته به سرعت خودروی جلویی تنظیم کند. این ویژگی به عنوان کروز کنترل تطبیقی ​​شناخته می‌شود. این تضمین می‌کند که خودرو با وجود تغییر مداوم سرعت خودروی جلویی، فاصله ایمن را از وسیله نقلیه جلویی حفظ می‌کند. در بزرگراه‌ها یا در زمان شلوغی ترافیک بسیار مفید است و خستگی راننده را کاهش می‌دهد.

همچنین یک سیستم رانندگی خودکار سطح 1 است. این سیستم از حسگرهای رادار برای محاسبه سرعت و مسافت خودروی جلویی استفاده می‌کند. به عنوان مثال: اگر خودروی جلویی شما سرعت خود را کاهش دهد یا سرعت خود را افزایش دهد، خودرویی با کروز کنترل تطبیقی ​​سرعت را کاهش می‌دهد و یا به طور خودکار بدون هیچ ورودی خارجی شتاب می‌گیرد.

این ویژگی را می‌توانید در خودروهای درجه یک پیدا کنید. اما به تدریج به خودروهای نه چندان گران قیمت نیز پیدا می‌شود. کروز کنترل تطبیقی ​​بخشی از یک سیستم پیشرفته کمک راننده است.

سیستم کروز منترل چگونه کار میکند

مزایا و معایب کروز کنترل

کروز کنترل رانندگی را آسان و راحت می‌کند و در عین حال از ایمنی نیز مراقبت می‌کند. اما مانند هر ویژگی دیگری، مجموعه ای از مزایا و معایب خاص خود را دارد که در بخش بعدی به تفصیل توضیح داده شده است.

در زیر برخی از مزایای سیستم کروز کنترل را برای شما جمع آوری کردیم:

کاهش خستگی راننده: نقش اصلی کروز کنترل حفظ سرعت ثابت بدون نیاز به پا گذاشتن روی پدال گاز است. این بدان معناست که می‌توانید به پای راست خود استراحت دهید. هنگامی که مسافت‌های طولانی را در بزرگراه‌هایی رانندگی می‌کنید که نیاز به حفظ سرعت ثابت برای مدت طولانی دارید، مفید است.

اقتصاد سوخت را بهبود می‌بخشد: با حفظ سرعت ثابت، موتور تحت فشار قرار نمی‌گیرد زیرا نیازی به تغییر در شدت کار نیست. به بیان ساده، وقتی موتور با دورهای ثابت (دور در دقیقه) کار می‌کند، سوخت کمتری مصرف می‌کند. از این رو، هنگام رانندگی در مسافت‌های طولانی در بزرگراه‌ها، سیستم کروز کنترل می‌تواند مصرف سوخت را بهبود بخشد.

به رانندگی در محدوده سرعت مجاز کمک می‌کند: ممکن است در جاده‌های شهری شلوغ با سرعت عادی رانندگی کنید. اما وقتی به بزرگراه های عریض و هموار برخورد می‌کنید، ممکن است در نهایت از سرعت مجاز عبور کنید. تا زمانی که به سرعت‌سنج نگاه نکنید، حتی متوجه نشوید که از سرعت مجاز عبور کرده‌اید. کروز کنترل می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند زیرا می‌توانید به راحتی یک محدودیت سرعت تعیین کنید و اجازه دهید سیستم کار را انجام دهد. این سیستم اجازه نمی‌دهد ماشین از سرعت تعیین شده توسط شما عبور کند.

افزایش و یا کاهش سرعت با یک کلیک: معمولاً از پدال گاز و ترمز برای افزایش یا کاهش سرعت ماشین خود استفاده می‌کنید. اما وقتی کروز کنترل فعال است، حتی می‌توانید از دکمه‌ها برای انجام کار برای شما استفاده کنید. با این حال، مطمئن شوید که با عملکرد دکمه‌ها آشنا هستید، زیرا ممکن است در ابتدا غیرطبیعی به نظر برسد. بهتر است قبل از استفاده از دکمه‌ها در جاده‌های عمومی، استفاده از دکمه‌ها را در یک محیط امن تمرین کنید.

با اتومبیل‌های اتوماتیک به خوبی کار می‌کند: کروز کنترل با اتومبیل‌های خودکار بهترین کار را دارد زیرا لازم نیست نگران تعویض دنده باشید. ECU یا کامپیوتر آنبورد در صورت تغییر در سرعت دنده‌ها را به طور خودکار تعویض می‌کند و هنگام کروز خودکار به خوبی کار می‌کند. این بدان معنی است که شما فقط باید روی هدایت وسیله نقلیه تمرکز کنید.

همانطور که قبلا ذکر شد، کروز کنترل دارای معایبی نیز می‌باشد که در زیر به آنها اشاره شده است:

استفاده محدود در جاده: کروز کنترل برای بزرگراه‌های عریض و طولانی که رانندگان قوانین را رعایت می‌کنند مناسب است. اگرچه ایران دارای چند بزرگراه عالی است، اما بسیاری از رانندگان ممکن است قوانین را نادیده بگیرند که یک محیط غیرقابل پیش بینی ایجاد می‌کند. همچنین، ممکن است رانندگی بی احتیاط دیگری نیز وجود داشته باشند که با رانندگی نامناسب باعث ایچاد خطر شوند از این رو، ممکن است کروز با سرعت بالا چالش برانگیز باشد.

زمان واکنش را متوقف می‌کند: همانطور که در بالا ذکر شد، جاده‌ها غیرقابل پیش بینی هستند. ممکن است مجبور شوید ترمز اضطراری انجام دهید تا از هر گونه مانعی در جاده جلوگیری کنید. هنگام رانندگی با کنترل‌های دستی، پای راست شما روی پدال گاز قرار می‌گیرد و به راحتی می‌توان پای خود را حرکت داد تا در مواقع اضطراری روی پدال ترمز پا گذاشت. اما، هنگام استفاده از کروز کنترل، پای راست شما روی کف ماشین قرار می‌گیرد و ممکن است کمی زمان بیشتری طول بکشد تا به پدال ترمز برسد. این تفاوت در زمان واکنش ممکن است تفاوت بین شما در اجتناب از مانع یا برخورد با آن باشد.

می‌تواند باعث خواب آلودگی شود: اگر از کروز کنترل برای مدت طولانی استفاده کنید، ممکن است در نهایت احساس خواب آلودگی کنید. از آنجایی که خودرو با سرعت ثابتی شتاب می‌گیرد، سطح هوشیاری شما ممکن است در دراز مدت کاهش یابد. از این رو، توصیه می‌شود هنگام استفاده از قابلیت کروز خودکار در بزرگراه‌ها، هر 10 تا 15 دقیقه یک بار خودرو را به صورت دستی کنترل کنید.

در شب نمی‌توان از آن استفاده کرد: کروز کنترل در هنگام رانندگی در شب فایده ای ندارد زیرا دید ضعیف است. حتی با وجود جاده‌های روشن، دید به خوبی نور روز نیست. بنابراین، اجازه دادن به ماشین برای حفظ سرعت ثابت ممکن است یک نگرانی ایمنی، حتی در جاده‌هایی که برای شما آشنا هستید ایجاد کند.

با ماشین‌های دنده دستی خوب کار نمی‌کند: در ماشین‌های دنده دستی باید خودتان دنده‌ها را عوض کنید. کروز کنترل شتاب یا کاهش سرعت را کنترل می‌کند، اما همچنان باید دنده‌ها را به صورت دستی تعویض کنید تا دور بهینه را حفظ کنید. در مواقعی که نیاز به کاهش سرعت و شتاب فوری دارید، می‌تواند آزاردهنده باشد.

آیا همه خودروها دارای کروز کنترل به عنوان یک ویژگی استاندارد هستند؟

خیر، این یک ویژگی استاندارد در خودروها نیست. با این حال، تقریبا تمام وسایل نقلیه به روز و مدرن به کروز کنترل مجهز شده است.

آیا می‌توانم کروز کنترل را در ماشین خود نصب کنم؟

نصب کیت کروز کنترل پس از فروش در خودروی شما توصیه نمی‌شود زیرا وسایل نقلیه جدید دارای تجهیزات الکترونیکی پیچیده هستند. علاوه بر این، نصب چنین کیتی شامل فرآیند پیچیده ای است و همچنین ممکن است ضمانت ارائه شده توسط سازنده خودرو را باطل کند.

از کجا می‌توانم دکمه کروز کنترل را در ماشین خود پیدا کنم؟

به طور معمول، دکمه کروز کنترل برای دسترسی آسان روی فرمان قرار دارد. با این حال، مکان دکمه ممکن است بسته به مدل و مدل متفاوت باشد.

آیا می‌توانم از کروز کنترل در ماشین دستی استفاده کنم؟

بله، شما می‌توانید از کروز کنترل در ماشین دستی استفاده کنید. با این حال، شما باید به صورت دستی تعویض دنده را هنگامی که خودرو کاهش می‌یابد یا شتاب می‌گیرد، زمانی که سیستم درگیر است، کنترل کنید.

کلام آخر کروز کنترل چیست

در این مقاله سعی کردیم شما را با کروز کنترل آشنا کنیم و به مزایا و معایب آن بپردازیم. ممکن است در کنار کروز کنترل به دنبال روغن موتور خوب نیز باشید، به شما پیشنهاد می‌دهیم برای مشاهده بهترین روغن ها بر روی لینک روغن موتور کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *