لوازم یدک ماشین

سنسور اکسیژن خودرو چیست

سنسور اکسیژن خودرو چیست

سنسور اکسیژن خودرو چیست

سیستم اگزوز خودرو به دلایل زیادی مهم است. هنگامی که یک خودرو رانده می‌شود، گازهای زائدی تولید می‌کند که باید از موتور خارج شوند. سیستم اگزوز نقش کلیدی در مدیریت انتشار گازهای گلخانه ای و اطمینان از دفع صحیح دود دارد. چندین بخش این سیستم را تشکیل می‌دهند، از جمله سنسور اکسیژن که اغلب سنسور O2 نامیده می شود. این قطعات با هم کار می‌کنند تا با سیستم تزریق سوخت ارتباط برقرار کنند تا به حفظ عملکرد خودرو کمک کنند. در این مقاله قصد داریم به سنسور اکسیژن خودرو چیست و اهمیت آن بپردازیم، لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

سنسور اکسیژن چه کاری انجام می‌دهد؟

سنسور اکسیژن خودرو؛ وظیفه اندازه گیری میزان اکسیژن نسوخته در اگزوز را بر عهده دارد. با واحد کنترل الکترونیکی خودروی شما (ECU) ارتباط برقرار می‌کند تا به شما کمک کند تا بفهمید نسبت هوا به سوخت مناسب برای بهترین عملکرد موتور چقدر باید باشد.

از طریق نظارت بر این سطوح اکسیژن، سنسور اکسیژن نقش مهمی را در اندازه گیری این مخلوط انجام می‌دهد تا سیستم تزریق سوخت بتواند مطابق با آن تنظیم شود. سنسورهای اکسیژن می‌توانند به ECU بگویند که آیا یک مخلوط سوخت خیلی کم چرب است یا خیر و به این معنی است که اکسیژن زیادی وجود دارد یا خیلی غنی و دارای اکسیژن کافی نیست.

همچنین اگر نور نارنجی روشن «Check Engine» روشن است این هشدار تقریباً مرتبط به سنسور اکسیژن است. یکی دیگر از علائم هشدار دهنده می‌تواند پیامی بر روی صفحه نمایش کامپیوتر ماشین شما باشد که مدار بخاری خراب است. وقتی پیغام خرابی چراغ موتور (CEL) یا مدار گرمکن را مشاهده می‌کنید، می تواند به این معنی باشد که سنسور اکسیژن شما خراب شده است.

سنسور اکسیژن چه کاری انجام می‌دهد

سنسور اکسیژن در کجا قرار دارد؟

سنسور اکسیژن را می‌توان در منیفولد اگزوز یافت که به موتور متصل است و به جمع آوری آلاینده‌ها کمک می‌کند. منیفولد مخلوطی از هوا و سوخت را از سیلندرهای موتور دریافت می‌کند.

علائم هشدار دهنده خرابی سنسور اکسیژن

سنسورهای اکسیژن به تعمیر و نگهداری منظم مانند فیلتر هوا یا فیلتر روغن نیاز ندارند، اما به مرور زمان ممکن است فرسوده شوند. خرابی سنسور اکسیژن می‌تواند منجر به ناتوانی ECU در تنظیم نسبت هوا به سوخت مناسب شود که می‌تواند باعث مشکلات عملکرد موتور شود.
چراغ چک موتور روشن می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی‌تر باشد، مانند مبدل کاتالیزوری، یا چیزی جزئی مانند شل شدن درپوش گاز، بنابراین همیشه نیاز به بررسی بیشتر است. با این حال، می‌تواند نشان دهد که سنسور اکسیژن یا حتی قسمت دیگری از اگزوز یا سیستم آلایندگی شما مشکلی دارد. هر تعمیرگاهی باید بتواند آنچه را که باعث روشن شدن چراغ چک موتور شما شده است بخواند و یک مکانیک یا فروشگاه قطعات خودرو ممکن است این خدمات را به صورت رایگان انجام دهد.

علائم هشدار دهنده خرابی سنسور اکسیژن

در اینجا برخی از شاخص‌های احتمالی سایش و پارگی سنسور اکسیژن آورده شده است:

  • کاهش مسافت پیموده شده گاز: خرابی سنسور اکسیژن می‌تواند باعث افزایش میزان تزریق سوخت به موتور شود و در نتیجه مصرف سوخت به میزان قابل توجهی کاهش یابد.
  •  احتراق ناقص موتور: خاموشی خشن و روشن نشدن موتور از علائم رایج خرابی سنسور اکسیژن هستند. همراه با چراغ چک موتور، این می‌تواند نشانگر این باشد که شما باید قطعه را بررسی کنید.
  • کاهش قدرت موتور: یک مخلوط هوا/سوخت که به درستی تنظیم نشده باشد می‌تواند باعث مشکلات عملکرد موتور شود، از جمله مشکل در شتاب گرفتن یا رسیدن به توان کامل. این می‌تواند ناشی از فرسودگی سنسور اکسیژن باشد.
  • بوی تخم مرغ فاسد: سوخت اضافی در موتور می‌تواند بوی تخم مرغ‌های فاسد ناشی از گوگرد را ایجاد کند. سوخت اضافی ممکن است به دلیل خرابی سنسور اکسیژن باشد.

سنسور اکسیژن چیست؟

سنسور اکسیژن که به عنوان سنسور لامبدا نیز شناخته می‌شود، این سنسور یک دستگاه الکترونیکی است که برای اندازه گیری مقدار متناسب اکسیژن در یک مایع یا گاز استفاده می‌شود. سنسور اصلی اکسیژن با استفاده از زیرکونیا و پلاتین با پوشش سرامیکی ساخته شده است.

چند سنسور اکسیژن در خودرو وجود دارد؟

خودروهای دارای سنسور اکسیژن حداقل یک سنسور در جلوی مبدل کاتالیزوری و همچنین یک سنسور در هر یک از منیفولد اگزوز خودرو هستند. تعداد واقعی سنسورهای اکسیژن برای یک خودرو به سال، ساخت، مدل و موتور بستگی دارد. با این حال، اکثر خودروهای مدل بعدی دارای چهار سنسور اکسیژن هستند.

چه زمانی باید سنسور اکسیژن خود را تعویض کنید

چه زمانی باید سنسور اکسیژن خود را تعویض کنید؟

سنسورهای اکسیژن به طور مرتب نیاز به تعویض دارند، مانند فیلترهای روغن و هوا، بنابراین معمولاً فقط در صورت خرابی تعویض می‌شوند.

سنسورهای اکسیژن جزء حیاتی سیستم‌های سوخت و آلایندگی هستند زیرا میزان اکسیژن موجود در اگزوز را کنترل می‌کنند و این اطلاعات را به کامپیوتر موتور منتقل می‌کنند که نسبت هوا به سوخت را متناسب با آن تنظیم می‌کند. اگر یک سنسور اکسیژن از کار بیفتد، کامپیوتر موتور نمی‌تواند به درستی نسبت هوا به سوخت را تنظیم کند، که می‌تواند منجر به مصرف سوخت کمتر، انتشار گازهای گلخانه‌ای بیشتر و آسیب به اجزای دیگر مانند مبدل کاتالیزوری بیش از حد شود.

هیچ وسیله نقلیه‌ای چراغ هشداری ندارد که در صورت از کار افتادن سنسور اکسیژن، سیگنال‌هایی را نشان دهد، بنابراین باید به سایر علائم حیاتی اعتماد کنید تا در صورت داشتن سنسور اکسیژن بدی که نیاز به تعویض دارید، به شما هشدار دهند، مانند روشن شدن چراغ چک موتور روی داشبورد و افزایش مصرف سوخت.

انواع سنسورهای اکسیژن

انواع سنسورهای اکسیژن

امروزه اساساً دو نوع سنسور مختلف وجود دارد: سنسور اکسیژن گاز خروجی دوتایی و سنسور اکسیژن گاز 

سنسور اکسیژن گاز خروجی دوتایی

هنگامی که در دمای کار (از 350 درجه سانتیگراد)، سنسور باینری تغییری در ولتاژ الکتریکی بسته به سطح اکسیژن در اگزوز ایجاد می‌کند. محتوای اکسیژن باقیمانده در اگزوز را با سطح اکسیژن هوای محیط مقایسه می‌کند و انتقال از یک مخلوط غنی (کمبود هوا) به یک مخلوط بدون چربی (هوای اضافی) و بالعکس را شناسایی می‌کند.

سنسور اکسیژن گاز 

سنسور اکسیژن جهانی سنسور اکسیژن گاز خروجی جهانی هنگام اندازه گیری نسبت هوا/سوخت غنی و بدون چربی بسیار دقیق است. محدوده اندازه گیری بیشتری دارد و همچنین برای استفاده در موتورهای دیزلی و گازی مناسب است.

امروزه از سنسورهای اکسیژن گرم شده استفاده می‌شود تا اطمینان حاصل شود که سنسورهای اکسیژن جهانی سریعتر به دمای عملیاتی می‌رسند و بنابراین می‌توانند زودتر در فرآیند کنترل انتشار مداخله کنند. سنسورهای گرم شونده HEGO دیگر نباید همیشه نزدیک موتور نصب شوند.

ساختار سنسور اکسیژن

در ادامه به انواع ساختار سنسور اکشیژن اشاره خواهیم کرد:

سنسور نوع انگشتی

هسته سنسور نوع انگشتی از یک عنصر سرامیکی به شکل انگشت تشکیل شده است. این گرمایش توسط یک بخاری تعبیه شده در سنسور گرم می‌شود زیرا کنترل فقط با حداقل دمای عملیاتی 350 درجه سانتیگراد امکان پذیر است. گازهای خروجی از سمت الکترود عنصر حسگر جریان می‌یابد، در حالی که دیگری در تماس با هوای بیرون است. هوای بیرون در اینجا به عنوان مرجع برای اندازه گیری میزان اکسیژن باقیمانده عمل می‌کند. برای محافظت از عنصر سنسور در برابر بقایای احتراق و میعانات در گاز خروجی، محفظه سنسور با یک لوله محافظ در انتهای گاز خروجی تعبیه شده است.

سنسور مسطح

سنسور اکسیژن مسطح با استفاده از تکنولوژی لایه ضخیم ساخته شده است. شکل عنصر حسگر دوباره شبیه یک صفحه دراز است. هر دو سلول اندازه گیری و عنصر گرمایش در این صفحه یکپارچه شده اند، بنابراین به سنسور اجازه می‌دهد تا سریع‌تر به حالت عملکرد خود برسد. در اینجا نیز از لوله‌های محافظ مناسب برای محافظت از عنصر سنسور در برابر باقی مانده‌های احتراق و میعانات در اگزوز استفاده می‌شود.

کلام آخر سنسور اکسیژن خودرو چیست

در این مقاله سعی کردیم به این مورد بپردازیم که سنسور اکسیژن خودرو چیست و به نحوه عملکرد و انواع آن نیز اشاره کردیم. اگر به دنبال خرید محصولات اورجینال و با کیفیت هستید پیشنهاد می‌کنیم بر روی لینک اویل استارز کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *