لوازم یدک ماشین

زمان تعویض لنت ترمز

زمان تعویض لنت ترمز

زمان تعویض لنت ترمز

اطمینان از اینکه ترمزهای شما در شرایط متفاوت مناسب هستند، و تعویض قطعات فرسوده مانند لنت ترمز در زمان مناسب، در درازمدت باعث صرفه جویی در هزینه شما می‌شود. همچنین می‌تواند به طور بالقوه وسیله نقلیه شما یا حتی جان شما را در تصادف نجات دهد. اما چگونه متوجه می‌شوید که چه زمانی لنت یا کفش ترمز خود را تعویض کنید؟ آنها برای چه کاری هستند؟ بیایید نگاهی دقیق تر به نحوه، چیستی و چرایی تعویض لنت ترمز در وسیله نقلیه خود بیندازیم. در این مقاله قصد داریم به زمان تعویض لنت ترمز بپردازیم لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

لنت ترمز چیست؟

خودروسازان دو نوع ترمز را روی وسایل نقلیه سواری نصب می‌کنند: ترمز دیسکی و ترمز درام. هر دو از اصطکاک برای کاهش سرعت خودرو استفاده می‌کنند، اما تفاوت‌هایی نیز وجود دارد.

ترمزهای دیسکی از «لنت‌هایی» از قطعات اصطکاک مهندسی شده مخصوص ساخته شده از مواد آلی، فلزی یا سرامیکی استفاده می‌کنند که در هنگام پا گذاشتن راننده روی ترمز روی روتور یا «دیسک» فشرده می‌شوند. اصطکاک حاصل باعث کاهش سرعت خودرو می‌شود. ترمزهای دیسکی در محورهای جلوی همه خودروهای سواری مدرن و در محور عقب بسیاری از خودروها نیز وجود دارد.

ترمزهای درام نیز از مواد اصطکاکی مانند لنت‌های ترمز دیسکی استفاده می‌کنند، اما وقتی روی ترمز می‌گذارید، روی لنت‌های نیمه ماه شکل که در داخل درام فشار داده می‌شود، چسبانده می‌شود. اصطکاک آنها در برابر درام باعث کاهش سرعت خودرو می‌شود. ترمزهای درام در هر چهار چرخ رایج بود، اما در اتومبیل‌های مدرن و کامیون های سبک، آنها فقط روی محور عقب نصب می‌شوند.

لنت ترمز چیست

وقتی لنت ترمز فرسوده می‌شود چه اتفاقی می افتد؟

هر بار که ترمزهای وسیله نقلیه خود را درگیر می‌کنید، مقدار کمی از مواد اصطکاک از روی لنت ها و/یا لنت‌ها ساییده می‌شود. با گذشت زمان، مواد اصطکاک نازک‌تر می‌شوند. اگر لنت‌ها تعویض نشوند، مواد اصطکاک به طور کامل فرسوده می‌شوند و قطعات فولادی که مواد را نگه می دارند نمایان می‌شود. هنگامی که این قطعات فولادی با دیسک‌ها یا درام‌ها تماس پیدا می‌کنند، فواصل ترمز بیش از حد طولانی و آسیب به دیسک‌ها و درام‌ها ایجاد می‌شود. برای دانستن زمان تعویض لنت ترمز به دنبال این علائم باشید:

1. صدای جیغ

اگر لنت‌های ترمز خودرو دارای نشانگر سایش باشند، راننده ممکن است متوجه صدای جیغ یا ناله هنگام ترمزگیری شود. این صدا به دلیل اتصال فلزی کوچک روی صفحه پشتی لنت ترمز برای همین منظور ایجاد می‌شود. نشانگرهای سایش مانند کشیدن ناخن روی تخته سیاه عمل می‌کنند. وقتی مرتباً هنگام ترمزگیری آن را می‌شنوید، وقت آن است که ماشین خود را برای بازرسی نزد متخصص ترمز ببرید. توجه داشته باشید که همه لنت‌های ترمز دارای این ویژگی نیستند، بنابراین برای ارزیابی وضعیت ترمز خود تنها به صدا تکیه نکنید.

هنگامی که ترمزها در معرض شرایط مرطوب و مرطوب قرار می‌گیرند، مانند پس از طوفان باران، لنت‌ها ممکن است صدای جیغ بسیار مشابهی را هنگام ترمز نشان دهند. اگر پس از اولین بار استفاده از ترمز، صدایی ناپدید شد، این نشانه خوبی است که فقط کمی رطوبت روی لنت ترمز وجود دارد و نشانه ای نیست که آنها باید تعویض شوند.

2. کمتر از یک چهارم سانت لنت ترمز

در ترمزهای دیسکی، می‌توانید لنت‌های ترمز خود را به صورت بصری بررسی کنید تا بدانید زمان تعویض آنها فرا رسیده است، اگرچه ممکن است برای انجام این کار لازم باشد چرخ‌ها را بردارید. با نگاه کردن از پایین به مجموعه ترمز یا “کالیپر” که لنت‌های ترمز را نگه می‌دارد، باید برای بررسی لنت‌های ترمز خود پا را روی ترمز فشرده کنید. اگر ضخامت مواد اصطکاک روی لنت کمتر از ¼ حدود هفت میلی متر است، ترمزهای خود را بررسی کنید، به خصوص اگر زمان زیادی از آخرین بازرسی شما گذشته باشد.

3. سنگ زنی و غرش فلزی عمیق

اگر صدایی عمیق و کم شنیدید که شبیه ساییدن فلز یا غرغر می‌شود، می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که نه تنها لنت‌های ترمز شما فرسوده شده‌اند، بلکه لنت‌های ترمز یا ورق‌های پشتی لنت‌ها نیز با دیسک‌ها تماس پیدا می‌کنند. از آنجایی که این فلز روی تماس فلزی می‌تواند به سرعت باعث آسیب بیشتر به سیستم ترمز شما شود، در صورت شنیدن این نوع صدا، خودرو خود را در اسرع وقت به تعمیرگاه ببرید.

سنگ زنی و غرش فلزی عمیق

4. چراغ های نشانگر

برخی از خودروها یک چراغ نشانگر روی داشبورد دارند که زمان تعویض لنت ترمز را نشان می‌دهد. دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید تا ببینید آیا وسیله نقلیه شما مجهز به سیستم هشدار کم پد است یا خیر. به یاد داشته باشید که اگر چراغ روشن شود، باید مکانیک خود را بخواهید سنسورهای هشدار دهنده و همچنین لنت‌های ترمز را تعویض کند.

5. صدای ساییدن هنگام ترمز

همانطور که در بالا گفتیم، اگر در حین اعمال فشار به پدال ترمز، صدای خراش را تجربه می‌کنید، لنت‌های ترمز شما باید در اسرع وقت تعویض شوند. برخی از لنت‌های ترمز دارای نشانگرهای سایش فلزی هستند که برای ایجاد صدای بلند طراحی شده اند و به شما هشدار می‌دهند که زمان تعویض لنت‌ها فرا رسیده است. اگر لنت‌های ترمز را برای ادامه ترمز رها کنید، در معرض آسیب‌های بیشتر و هزینه‌های تعمیر بالاتری قرار خواهید گرفت.

6. لرزش هنگام ترمز

لرزش هنگام ترمز زدن نشانه دیگری است که نشان می‌دهد سیستم ترمز خودرو شما به کمک حرفه ای نیاز دارد. این احتمال وجود دارد که روتورهای شما تاب خورده و همزمان سایش ناهموار لنت ترمز را ایجاد کنند.

7. زمان بیشتری برای توقف

یکی دیگر از نشانه‌های اصلی که نشان می‌دهد ترمزهای شما باید بررسی شوند، از دست دادن عملکرد هنگام ترمزگیری است. اگر در هنگام ترمزگیری، زمان توقف کمتر از حد ایده‌آل را تجربه می‌کنید، ممکن است به این معنی باشد که لنت‌های ترمز شما کاملاً فرسوده شده یا روغن ترمز شما کم شده است که اغلب به دلیل نشتی رخ می‌دهد. برای درک درست از اتفاقاتی که در ترمزهای شما می‌افتد، باید در اسرع وقت به مکانیک ترمز مراجعه کنید تا مطمئن شوید که تمام توانایی‌های ترمزگیری را از دست نمی‌دهید.

لنت ترمز چقدر عمر می‌کنند

لنت ترمز چقدر عمر می‌کنند؟

پاسخ واقعی به مدت زمان ماندگاری لنت ترمز از وسیله نقلیه ای به وسیله نقلیه دیگر و از راننده ای به راننده دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، اگر بیشتر اوقات در مناطق شهری یا در وسایل نقلیه سنگین رانندگی می‌کنید ترافیک، شما خیلی بیشتر از کسی که در مناطق روستایی یا بزرگراه‌ها رانندگی می‌کند، ترمزهای خود را درگیر می‌کنید.

برخی از افراد همچنین تمایل به ترمز سواری دارند، به این معنی که ترمزهای خود را بیشتر از سایر رانندگان فشار می‌دهند و فشار می‌دهند و باعث می‌شود لنت ترمز سریعتر فرسوده شود. به طور کلی تصور می شود که لنت ترمز بین 30000 تا 35000 کیلومتر در استفاده شهری خوب هستند. در موقعیت‌های کم‌تر تقاضا مانند رانندگی در بزرگراه در ترافیک کم، ترمزها ممکن است 80000 کیلومتر یا بیشتر دوام بیاورند.

لازم به ذکر است لنت ترمز به برندی که استفاده می‌کنید نیز بستگی دارد برخی از برندها اقدام به استفاده از ضایعات در هنگام تولید لنت ترمز می‌کنند، بهتر است قبل از خرید هر نوع برندی از مکانیک مورد اعتماد خود مشورت بگیرید، یکی از نشانه‌های وجود ضایعات در لنت سوت کشیدن‌های مکرر در هنگام ترمز گیری است. وجود ضایعات در لنت ترمز موجب زودتر به اتمام رسیدن لنت و خط انداختن بر روی دیسک شما شود پس بهتر است قبل از خرید لینت از کیفیت لنت ترمز خود مطمئن شوید.

کلام آخر زمان تعویض لنت ترمز

در این مقاله سعی کردیم شما را با زمان تعویض لنت ترمز آشنا کنیم، لازم به ذکر است تعویض به موقع لنت ترمز اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا خدای نکرده در صورت اتمام لنت ترمز دیسک شما دچار خراش شده و ممکن است نیاز به تعویض کامل دیسک شوید پس بهتر است قبل از هزینه تراشی زیاد به مکانیکی مراجعه و لنت ترمز خود را بررسی کنید، حتما نباید بررسی لنت ترمز فقط در آخر سال باشد. اگر شما نیاز دارید لوازم خودرو خود را بصورت آنلاین خریداری نمایید اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *