لوازم یدک ماشین

تسمه تایم چیست

تسمه تایم چیست

تسمه تایم چیست

تسمه تایم خودرو (یا بادامک)؛ برای روشن نگه داشتن موتورهای احتراق داخلی بسیار مهم است. وظیفه تسمه تایم هماهنگ کردن چرخش میل لنگ و میل بادامک است و اگر هر دو به درستی همگام شوند، پیستون‌ها و سوپاپ‌های خودرو شما به درستی کار خواهند کرد.

این موضوع بسیار مهم است زیرا با احتراق سوخت در محفظه احتراق، سوپاپ‌های خودروی شما ورودی و خروجی مخلوط سوخت/هوا و گاز خروجی را کنترل می‌کنند و پیستون‌ها را به سمت پایین فشار می‌دهند. بنابراین، مهم نیست که در حال حاضر با یک ماشین صفر کیلومتر رانندگی می‌کنید یا یک وسیله نقلیه قدیمی که سال‌ها از عمر آن گذشته است، باید مطمئن باشید که یک تسمه تایم شما سالم است در این مقاله قصد داریم به موضوع تسمه تایم چیست بپردازیم لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

تسمه تایم چیست؟

ما در این بخش بر روی تسمه تایم تمرکز می‌کنیم به طور خلاصه، زمان‌بندی نحوه باز شدن سوپاپ‌ها (ورودی و اگزوز) روی موتور شما مطابق با حرکت پیستون‌ها است، همه اینها مربوط به زمان‌بندی بسیار دقیق است، و از این رو عبارت “تسمه تایم” برای موردی که این باله احتراق را کنترل می‌کند.

تسمه به یک سری چرخ‌دنده و قرقره در موتور شما متصل است، که دقیقاً تعیین می‌کند که سوپاپ‌ها چه زمانی باز می‌شوند تا عملکرد موتور شما از طریق کارآمدترین سوزاندن مخلوط هوا/سوخت بهینه شود. برخی از موتورهای دیزلی نیز دارای پمپ‌های سوخت هستند که توسط همان تسمه به حرکت در می آیند و زمان بندی می‌شوند.

با گذشت زمان، تسمه تایم خراب می‌شود، که ممکن است علائم ترک خوردگی را نشان دهد، ممکن است کشیده شود و باعث از بین رفتن قدرت موتور یا بد کارکردن آن شود، یا ممکن است به طور کلی دچار پارگی شود. در آخرین مورد، این می‌تواند برای ماشین شما فاجعه آمیز باشد.

اگر تسمه تایم بپیچد و زمان‌بندی هنگام کار کردن موتور خاموش شود، سوپاپ‌ها می‌توانند به پیستون برخورد کنند و دچار خم شدگی یا بشدت آسیب ببینند. در صورتی که تسمه تایم شما پاره شود، برای اینکه موتور خود دوباره کار کند، به تعمیر بسیار بسیار گران قیمتی نیاز دارید، بنابراین بهتر است تسمه را قبل یا در محل نگهداری برنامه ریزی شده آن تعویض کنید.

اکثر خودروها نیاز به تعویض تسمه تایم هر 5 سال یا 160000 کیلومتر دارند یا هر کدام زودتر اتفاق بیفتد. هنگامی که یک خودروی کار کرده با سن بالای 5 سال خریداری می‌کنید، همیشه باید بررسی کنید که آیا تسمه تایم تعویض شده است یا چه زمانی موعد آن است. اگر نیاز به تغییر دارد.

هر چند وقت یکبار باید تسمه تایم را تعویض کنم

هر چند وقت یکبار باید تسمه تایم را تعویض کنم؟

به طور معمول، تسمه‌ها قبل از نیاز به تعویض بین 100000 تا 160000 کیلومتر دوام می آورند ناگفته نماند این کیلومتر از موتوری به موتور دیگر به طور قابل توجهی متفاوت است، بنابراین این را به عنوان یک دستورالعمل مطلق در نظر نگیرید، همیشه بررسی کنید که برای ماشین شما چه چیزی باید باشد.

تسمه تایم در مقابل زنجیر تایم

تفاوت اصلی بین بادامک یا تسمه تایم و زنجیر تایم در جنس آن است. بر خلاف تسمه تایم، زنجیر تایم از فلز ساخته شده است. زنجیر تایم در داخل موتور قرار دارد و توسط روغن موتور روغن کاری می‌شود، در حالی که تسمه تایم معمولاً در خارج از موتور قرار دارند.

اما برخی از تولیدکنندگان اکنون از “تسمه های مرطوب” استفاده می‌کنند که مانند زنجیر تایم در داخل روغن موتور کار می‌کنند. زنجیر تایم به دلیل اینکه از مواد محکم‌تری ساخته شده اند، دوام بیشتری دارند. تسمه‌ تایم، اگر «تسمه‌های مرطوب» نباشند، می‌توانند به مرور زمان خشک شوند و ترک بخورند.

نشانه هایی که تسمه تایم شما نیاز به تعویض دارد

ممکن است تسمه تایم شما زودتر از زمانی که سازنده خودرو توصیه می‌کند نیاز به تعویض داشته باشد. چند علامت مشخص وجود دارد که باید مراقب آنها بود و چیزهایی که ممکن است باعث هزینه‌های سرسام آور برای شما باشند عبارتند از:

صداهای موتور

شما باید هر گونه صدای غیرعادی از موتور را فوراً بررسی کنید. تسمه تایم معمولاً قبل از از کار افتادن اطلاع چندانی نمی‌دهند، اما صدای مالش از ناحیه پوشش تسمه نشانه ای است که در شرف از کار افتادن است. اگر آن را شنیدید، موتور را خاموش کنید و با یک مکانیک تماس بگیرید تا آن را بررسی کند.

ماشین روشن نمی‌شود

اگر ماشین شما روشن نمی‌شود، می‌تواند به این معنی باشد که تسمه تایم مشکل دارد. اگر تسمه تایم پاره شده باشد، میل بادامک هنگام چرخش میل لنگ نمی‌چرخد، بنابراین ممکن است خودرو اصلاً روشن نشود.

نشانه‌های دیگر خرابی تسمه تایم:

  • موتور خاموش می‌شود
  • صدای تیک تیک که از موتور می آید
  • روغن از جلوی موتور نشت می‌کند
  • موتور بین 2000 تا 4000 دور در دقیقه کار می‌کند
  • دود بیشتر از حد معمول است
  • موتور نمی‌چرخد

نشانه هایی که تسمه تایم شما نیاز به تعویض دارد

دلایل خرابی تسمه تایم

یکی از دلایل اصلی خرابی تسمه تایم، تسمه کمکی است. اگر تسمه کمکی خراب شود و تکه تکه شود، الیاف زیر تسمه بادامک محبوس می‌شوند زیرا هر دو از قرقره میل لنگ خارج می‌شوند.

این معمولا باعث پریدن یا جدا شدن کامل تسمه می‌شود. در بسیاری از خودروها، تسمه تایم پمپ آب را نیز به حرکت در می‌آورد، بنابراین هرگونه مشکلی در آن می‌تواند باعث خرابی شود.

ساییدگی و پارگی تسمه تایم

تسمه تایم می‌تواند در طول عمر خودرو فرسوده شود. در بسیاری از خودروها، رسیدن به تسمه تایم می‌تواند مشکل باشد، بنابراین اگر مطمئن نیستید، همیشه توصیه می‌کنیم ماشین خود را نزد مکانیک ببرید.

تسمه تایم از چه ساخته شده است

تسمه‌های زمان‌بندی مدرن از لاستیک، لاستیک‌های مصنوعی مانند نئوپرن، پلی‌اورتان یا نیتریل بسیار اشباع، با طناب‌های تقویت‌کننده استحکام کششی بالا ساخته شده از کولار، پلی‌استر یا فایبرگلاس ساخته می‌شوند.

طناب‌های تقویت کننده طول تسمه را طی می‌کنند تا تمایل تسمه به باز شدن در طول زمان کاهش یابد. تسمه‌های تایم دارای دندانه‌های ذوزنقه‌ای یا منحنی‌خطی هستند که در یکی از دو طرف بریده شده‌اند و این دندانه‌ها به شکل و اندازه خاصی طراحی شده‌اند تا به درستی با قرقره‌های میل لنگ و میل بادامک متصل شوند.

موتورهای دارای زنجیر تایم دارای روغنی هستند که برای روغن کاری و محافظت از قطعات روی زنجیر جریان می‌یابد. روغن می‌تواند به لاستیک آسیب برساند، بنابراین موتورهای دارای تسمه تایم لاستیکی معمولاً در حالت “خشک” ساخته می‌شوند، جایی که روغن یا خنک کننده با تسمه تعامل ندارند.

آیا باید قطعات دیگر را همزمان با تسمه تایم تعویض کنم؟

سیستم زمان بندی در اکثر خودروهای دارای تسمه تایم شامل قرقره‌های میل لنگ و میل بادامک، قرقره کشنده و اغلب برخی از قرقره‌های بیکار می‌باشد. هنگام تعویض تسمه تایم، عاقلانه است که وضعیت میل لنگ و قرقره‌های میل بادامک خود را از نظر سایش بررسی کنید. همچنین باید قرقره کشنده و هر قرقره بیکار را در سیستم تعویض کنید.

بسیاری از موتورها یک پمپ آب دارند که توسط تسمه تایم به حرکت در می‌آید، و این کار خوبی است که در حالی که تسمه خاموش است و موتور پاره شده است، پمپ آب را نیز جایگزین کنید. همه این قطعات را اغلب می‌توان در چیزی که به آن «کیت تسمه تایم» می‌گویند، یافت می‌شود که شامل تسمه، تمام قرقره‌ها و کشنده‌های لازم که تسمه را کار می‌کنند و چندین بار پمپ آب نیز دارد.

کلام آخر تسمه تایم چیست

در این مقاله سعی کردیم به این موضوع که تسمه تایم چیست بپردازیم، مورد مهمی که نباید آن را فراموش کنید تعویض به موقع تسمه تایم است، در صورت دیرکرد و یا پارگی تسمه تایم ممکن است موجب آسیب جدی به خودرو شما شود. بهتر است تسمه تایم خود را قبل و بعد از طی نمودن مسافت‌های زیاد چک نمایید. تسمه تایم‌های موجود در بازار ایرانی و خارجی است که شما می‌توانید با توجه به نوع خودرو آن را انتخاب و خریداری نمایید. اگر شما نیاز دارید لوازم خودرو خود را بصورت آنلاین خریداری نمایید اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *