روغن دنده

انواع فرمان خودرو

انواع فرمان خودرو

انواع فرمان خودرو

انواع فرمان خودرو؛ بخشی کاربردی از یک خودرو است که در طول تاریخ خودروسازی تغییر چندانی نکرده است، حتی اگر طراحی خودروها پیشرفت کرده باشد، فرمان تا حدودی تکامل یافته است که منجر به چندین طرح و مکانیسم مختلف برای هدایت خودرو شده است.

طراحی‌ها و مکانیسم‌های فرمان خودرو در بسیاری از تاریخچه خودرو مشابه بوده است. برخی تغییرات اساسی در شکل، طراحی، قابلیت تنظیم و ویژگی‌های ایمنی منجر به ایجاد 11 نوع اصلی فرمان شده است. این تغییرات بیشتر ناشی از تغییر استانداردهای ایمنی در صنعت بود.

با وجود سایر مکانیسم‌های فرمان مانند جوی استیک و فرمان، فرمان همچنان موثرترین راه برای هدایت خودرو باقی مانده است. برخی از نوآوری‌ها در فرمان منجر به توسعه چندین نوع مختلف فرمان شده است. در این مقاله قصد داریم انواع فرمان خودرو را برای شما شرح دهیم لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

فرمان چگونه کار می‌کند؟

فرمان؛ جهت راننده را به میل فرمان منتقل می‌کند که چرخ‌ها را به چپ و راست حرکت می‌دهد. چرخ های ماشین در یک جهت حرکت نمی‌کنند که در یک جهت در یک زمان حرکت می‌کنند. این حرکت دوره ای در زیر سیستم فرمان که حرکت خودرو را کنترل می کند، رخ می‌دهد. در طول چرخش، ستون فرمان، یاتاقان رانش و سایر اجزای سیستم فرمان حرکت را به فرمان منتقل می‌کنند.

فرمان دو پره

1. فرمان تک پره

میله‌های متقاطع که لبه بیرونی فرمان را به ستون فرمان متصل می‌کند، پره نامیده می‌شود. یکی از طراحی‌های غیرعادی‌تر فرمان، یک پره تکی است که فرمان را به ستون مرکزی فرمان متصل می‌کند.

طراحی فرمان تک پره، پیکربندی نادری است که اغلب در دنیای خودرو دیده نمی‌شود. این خودرو در اصل توسط خودروساز فرانسوی سیتروئن توسعه داده شد و در سال 1974 در نسخه سیتروئن DS گنجانده شد.

این طرح به عنوان یک ویژگی ایمنی ایجاد شد که به فرمان اجازه می‌داد به روشی خاص فرو بریزد تا راننده را به یک سمت ستون فرمان هدایت کند تا در صورت برخورد آسیب به قفسه سینه محدود شود.

2. فرمان دو پره

فرمان دو پره دارای دو پره است که لبه بیرونی فرمان را به ستون فرمان متصل می‌کند. پره‌ها می‌توانند مستقیماً مقابل یکدیگر قرار بگیرند و یک خط مستقیم در سراسر فرمان ایجاد کنند یا برای ظاهری شیک‌تر به یکدیگر زاویه داشته باشند.

بسیاری از فرمان‌های دو پره دارای یک حلقه بوق از فلز کرومی بودند که برای فعال کردن بوق خودرو فشرده می‌شد. بسیاری از خودروهای مدرن از طراحی دو پره استفاده می‌کنند و شامل کنترل‌های الکترونیکی روی پره‌ها می‌شوند که آنها را نزدیک دست راننده نگه می‌دارد.

3. فرمان سه پره

فرمان سه پره دارای 3 پره است که لبه بیرونی فرمان را به ستون فرمان متصل می‌کند. این به عنوان ظاهری اسپورت‌تر در طراحی فرمان خودرو دیده می‌شد و اغلب انتخاب طراحی برای مدل‌های اسپرت درخشان‌تر در محدوده تولیدکنندگان خودرو بود.

پره‌ها در مدل‌های اولیه این نوع باریک و از فلز ساخته شده بودند. نسخه‌های مدرن برای قرار دادن کنترل های الکترونیکی روی پره ها عریض‌تر هستند. این طراحی یک ویژگی ایمنی است که به راننده اجازه می‌دهد تا بدون برداشتن دست از روی فرمان، با دستگاه‌های الکترونیکی داخلی خودرو سازگار شود.

4. فرمان بانجو

فرمان بانجو می‌تواند فرمان دو یا سه پره باشد، اما پره‌ها متفاوت ساخته شده اند. پره‌های فرمان بانجو از سیم‌های فولادی ضخیم ساخته شده بودند که تقریباً شبیه پره‌های دوچرخه بودند.

می‌تواند 3، 4 یا 5 تا از این رشته‌های سیم در هر اسپیکر فرمان وجود داشته باشد. رشته سیم‌ها، پره‌ها را شبیه رشته‌های روی بانجو کرده بود که نام این طرح نیز از آن گرفته شده است.

طراحی پره سیمی برای کاهش میزان ارتعاش جاده از سطح جاده به دستان راننده ایجاد شده است. سیم‌ها اثر میرایی بر ارتعاشات جاده داشتند.

5. فرمان تلسکوپی

فرمان تلسکوپی به منظور ارائه سطح مشخصی از تنظیم فرمان به راننده ساخته شده است. این طرح‌ها قبل از جنگ جهانی دوم فقط توسط یک مکانیک قابل تنظیم بوده و برای راننده اصلی خودرو تنظیم شده‌اند.

این نوع فرمان را می‌توان از داخل خودرو با شل کردن و سفت کردن یک آستین قابل تنظیم در اطراف ستون فرمان تنظیم کرد.

تنظیم تلسکوپ به فرمان اجازه می‌دهد تا فاصله 3 سانت یا 76 میلی‌متری بیشتر یا نزدیک‌تر به راننده حرکت کند. هنگامی که فرمان از راننده دور می‌شد، فرمان در همان زمان پایین می‌آمد و با بیرون کشیدن فرمان برعکس می‌شد.

این ویژگی تنظیم، اگرچه چشمگیر نبود، اما به رانندگان کوتاه‌قدتر و قد بلندتر این امکان را می‌دهد که فرمان را تا حدی برای موقعیت رانندگی راحت‌تر و ایمن‌تر تنظیم کنند.

فرمان چقدر مهم است

6. فرمان کج

فرمان کج از اوایل دهه 1900 بر روی خودروها در دسترس بوده است. بسیاری از خودروها با چندین موقعیت شیب ثابت برای فرمان ساخته شدند.

مکانیزم شیب روی یک سیستم ضامن دار کار می‌کند که راننده می‌تواند آن را رها کند تا فرمان را به موقعیت راحت‌تری کج کند.

فرمان می‌تواند به صورت یک قوس، به بالا یا پایین، از موقعیت مرکزی متمایل شود. این حرکت مانند فرمان تلسکوپی فاصله را از راننده تغییر نمی دهد.

فرمان کج به عنوان یک ویژگی اضافی اختیاری در خطوط خودروهای لوکس برای اکثر سازندگان معرفی شد. محبوبیت این ویژگی و افزایش ضریب ایمنی، سازندگان را بر آن داشت تا این ویژگی را در محدوده خودروهای غیر لوکس خود قرار دهند.

7. فرمان با ستون فرمان قابل تنظیم

در سایر انواع فرمان قابل تنظیم، ستون فرمان در یک موقعیت ثابت باقی می‌ماند در حالی که فرمان نسبت به ستون فرمان تنظیم می‌شود.

در این نوع فرمان قابل تنظیم، خود ستون فرمان متحرک است تا تنظیمات کوچکی در موقعیت فرمان ایجاد کند. دامنه حرکت با این نوع تنظیم به اندازه انواع دیگر نیست و برای تنظیم از قفل‌های فشاری و موتورهای الکتریکی بعدی استفاده شد.

استفاده از موتورهای الکتریکی این مزیت را به وجود می‌آورد که به فرمان امکان تنظیم الکترونیکی با یک “حافظه” برای موقعیت مطلوب رانندگان مختلف ماشین را می‌دهد. این ویژگی اجازه می‌دهد تا موقعیت مورد نظر روی یک دکمه برنامه ریزی شود، به موجب آن فرمان را می‌توان با فشار دادن یک دکمه در موقعیت برنامه ریزی شده تنظیم کرد.

این مکانیسم همچنین اجازه می‌دهد تا هنگام پارک خودرو، فرمان از مسیر خارج شود و ورود و خروج آسان را برای راننده فراهم کند.

8. فرمان چرخشی

فرمان چرخشی؛ طراحی دیگری برای راحتی به جای بهبود موقعیت رانندگی برای راننده بود. این طرح برای اولین بار در فورد تاندربرد تولید شده در سال 1961 مشاهده شد.

فرمان و ستون فرمان را می‌توان به اندازه 9 سانت یا 229 میلی‌متر به سمت راست حرکت داد زمانی که گیربکس در حالت پارک قرار داشت. هدف از این طراحی، ورود و خروج آسان از وسیله نقلیه به جای موقعیت رانندگی راحت‌تر است.

9. فرمان با رهش سریع

فرمان با رهش سریع یکی دیگر از طراحی‌های محبوب بود که امکان جدا شدن فرمان را با فشار یک دکمه از ستون فرمان فراهم می‌کرد.

در ابتدا، این طرح به عنوان یک وسیله ضد سرقت به بازار عرضه شد، که به فرمان اجازه می‌داد تا در صندوق عقب خودرو قرار گیرد و دزدان احتمالی را از تلاش برای سرقت خودرو منصرف کند.

جامعه مسابقات اتومبیل رانی از فرمان با رهش سریع استفاده کرد تا امکان ورود و خروج آسان از خودروهای مسابقه ای با فضای محدود کابین یا برای رانندگان مسابقه ای که از تجهیزات ایمنی حجیم استفاده می‌کنند را فراهم کند.

برداشتن آسان فرمان این امکان را به پرسنل اورژانس می‌داد تا به سرعت و به راحتی فرمان را جدا کنند تا راننده را پس از تصادف بیرون بیاورند. رهاسازی سریع از تاخیر در مسیر پس از تصادفی که در تلاش برای کشتی گرفتن راننده مجروح از کنار فرمان بود جلوگیری کرد.

فرمان چرمی

10. فرمان F1

در روزهای اولیه مسابقات اتومبیل رانی، فرمان‌ها بزرگ و دایره‌ای بودند که قدرت گردش بهتری را برای رانندگان در هنگام کشتی گرفتن با ماشین در اطراف پیست فراهم می‌کرد. فرمان برقی و فضاهای کوچک‌تر برای راننده در خودروهای F1 نیاز به طراحی مجدد فرمان این خودروهای مسابقه ای دارد.

اتومبیل‌های فرمول 1 یا F1 دارای فرمان‌هایی با طراحی ویژه با طراحی سریع رها شدن و سایر ویژگی‌ها هستند. این فرمان‌ها کاملاً گرد نیستند و یک سوم بالا و یک سوم پایین لبه بیرونی دایره ای شکل برداشته شده است.

این فرمان بریده شده، سمت چپ و راست فرمان را تنها برای گرفتن و چرخاندن راننده برای هدایت خودرو رها می‌کند. فرمان مملو از حسگرها و خوانش‌هایی است که اطلاعات به‌روز در مورد عملکرد خودرو را به راننده می‌دهد. فرمان خودروهای F1 معمولاً برای ورود یا خروج راننده از کابین باریک این خودروهای مسابقه ای باید برداشته شود.

11. فرمان سفارشی

در اوج دوران اتومبیل‌های عضلانی و مسابقات خیابانی، بسیاری از اتومبیل‌ها با فرمان‌های سفارشی طراحی شده بودند. یک طراحی کلاسیک فرمان سفارشی برای این خودروها یک زنجیر بود که حلقه‌های آن در دایره جوش داده شده بود و فولاد به صورت آینه‌ای کروم شده بود.

این نوع از فرمان‌های سفارشی در اکثر مکان‌ها غیرقانونی بوده و به نفع فرمان‌هایی مطابق با حداقل الزامات ایمنی برای صنعت خودرو طراحی شده است.

فرمان چقدر مهم است؟

یک راننده بیشتر وقت خود را صرف نگه داشتن فرمان در وسیله نقلیه می‌کند. بنابراین، فرمان در چرخ خودرو حیاتی است. این قطعه برای هدایت خودرو ضروری است. همچنین شکل‌ها و طرح‌های متفاوت فرمان‌ها جلوه داخلی خودرو را بیشتر می‌کند و به همین دلیل است که اجزا در طرح‌های متنوعی عرضه می‌شوند.

در برخی از خودروها، فرمان دارای کیسه هوای ایمنی است. کیسه هوا در صورت تصادف از روی چرخ باز می‌شود تا از راننده محافظت کند. فرمان‌های مدرن علاوه بر قابلیت کنترل مدارها و لوازم جانبی مختلف خودرو، دارای کنترل‌های صوتی و کروز کنترل نیز می‌باشند.

چه نوع روکش فرمان در گرمای تابستان خنک می‌ماند؟

اگر نمی‌خواهید در ماشین پارک شده فرمان داغ شود، باید روکش فرمان از پنبه، پنبه پلی استر یا حتی نئوپرن انتخاب کنید.

فرمان تلسکوپی

فرمان از چه موادی ساخته شده‌اند؟

برخی از فرمان‌های مبتنی بر مواد محبوب عبارتند از:

  • فرمان چرمی
  • فرمان رزین‌های مصنوعی
  • فرمان پلی اورتان یا چرم مصنوعی
  • فرمان پلاستیکی
  • فرمان چوبی

راننده باید در هر شرایطی فرمان را محکم، ایمن و راحت بگیرد تا خودرو کاملاً رانندگی کند. موادی که برای پوشش فرمان استفاده می‌شود باید از نظر زیبایی شناسی و ارگونومیک باشد. فرمان در انواع مختلفی از مواد از جمله پلاستیک تا چرم مصنوعی موجود است.

فرمان چرمی

فرمان خودروهای با قیمت بالاتر اغلب با چرم پوشانده شده است. محصولات چرمی تقریباً از چرم رنگدانه ای ساخته شده اند تا از تحریک و تعریق پوست جلوگیری کنند. چرم میکروفایبر مقاوم با خاصیت ضد لغزش خود در برابر هر شرایط آب و هوایی مقاوم است. همچنین به دلیل قابلیت تنفس پارچه، دست‌های شما هنگام رانندگی کمتر عرق می‌کنند.

فرمان رزین‌های مصنوعی

این نوع فرمان به منظور محافظت توسط مکانیک خودرو، با یک پوشش صیقلی رنگ آمیزی شده است. اطمینان حاصل کنید که هرگز این نوع فرمان‌ها را پولیش ندهید زیرا فرمان را لیز می‌کنند.

فرمان پلی اورتان یا چرم مصنوعی

فرمان پلی اورتان از چرم مرغوب، ضد لغزش و نرم ساخته شده است. طراحی‌های زیبا و شیک به استایل ماشین شما می‌بخشد. علاوه بر این، در دست احساس راحتی می‌کند و برای تمام فصول مناسب است.

فرمان پلاستیکی

فرمان پلاستیکی به راحتی تمیز می‌شود اما در تابستان دچار آفتاب سوختگی است و رانندگان ممکن است در کنترل فرمان با مشکل مواجه شوند. اگر بخواهید فرمان پلاستیکی خود را با یک حوله کوچک بپیچید، مفید خواهد بود.

فرمان چوبی

این نوع فرمان توصیه نمی‌شود زیرا به راحتی ترک می خورد. فرمان چوبی با دکمه های بوق و پیچ نصب عرضه می‌شود.

کلام آخر انواع فرمان خودرو

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع فرمان خودرو آشنا کنیم، همانطور که می‌دانید فرمان و دنده دو محرک اصلی فرمان خودرو است و دنده به دلیل تماس بیش از اندازه با بقیه اجزای موتور نیاز به استفاده از یک روغن بسیار خوب دارد.

مجموعه ستارگان روغن تعدادی از بهترین روغن دنده‌های موجود در بازار را جمع آوری کرده و در اختیار شما قرار داده است. شما می‌توانید برای مشاهده تمامی روغن دنده بر روی لینک خرید روغن دنده کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *