گریس خودرو

کاربرد گریس در خودرو چیست

کاربرد گریس در خودرو

کاربرد گریس در خودرو

گریس خودرو؛ نوعی روان کننده خودرو است که برای محافظت از قطعات خودرو در برابر اصطکاک استفاده می‌شود و وظیفه روانکاری قطعات متحرک موتور را بر عهده دارد. در مقایسه با سایر روان کننده‌های خودرو مانند: روغن موتور، گریس از نظر قوام ضخیم‌تر است و برای کاربردهای خاص خودرو مانند روانکاری بلبرینگ چرخ، شاسی و نقاطی که درگیری اجزا زیاد خواهد بود مناسب است. در این مقاله قصد داریم کاربرد گریس در خودرو را مورد بررسی قرار دهیم لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

گریس خودرو

گریس خودرو، از سه جزء اصلی تشکیل شده است، و این اجزا شامل اجزای زیر است:

  • روغن پایه
  • غلیظ کننده
  • مواد افزودنی

روغن پایه از روغن معدنی یا مصنوعی تشکیل شده است و غلیظ کننده از یک صابون فلزی تشکیل شده است که ممکن است حاوی لیتیوم، پلی اوره، کلسیم، سدیم، آلومینیوم یا خاک رس باشد.

گریس خودرو چه کاری انجام می‌دهد

گریس خودرو چه کاری انجام می‌دهد؟

گریس خودرو علاوه بر روانکار بودن، برای محافظت از قطعات موتور و افزایش عمر کاری آنها نیز مفید است. ضخیم کننده قوام و بافت آن را افزایش می‌دهد و آن را بسیار ماندگار و کارآمد می‌کند.

این به طور خاص برای کاربردهای پرفشار و سنگین توصیه می‌شود زیرا برخلاف روغن موتور، تمام خواص خود را تحت فشار حفظ می‌کند و شکل خود را از دست نمی‌دهد.

گریس خودرو نیز در موارد زیر مفید است:

  • جلوگیری از آب و محافظت در برابر زنگ زدگی و خوردگی
  • حفظ موتور تمیز، عاری از گرد و غبار و کثیفی
  • ایجاد مقاومت طولانی مدت در برابر اصطکاک
  • کاهش صدای ناشی از موتور
  • کاهش سایش
  • گریس‌های خاص برای برخی از مشاغل مناسب‌تر از سایرین هستند

5 نوع از گریس خودرو رایج در بازار

گریس‌های خودرو از انواع مختلفی از مواد افزودنی روغن تشکیل شده اند که اهداف زیادی را انجام می‌دهند. بنابراین، انتخاب گریس روان کننده مناسب برای دستیابی به نتایج مورد نظر مهم است.

به طور کلی، گریس به پنج نوع مختلف طبقه بندی می‌شود. این طبقه بندی شامل موارد زیر است:

1.گریس همه منظوره

گریس همه منظوره؛ که همچنین به عنوان گریس GP شناخته می‌شود برای اهداف مختلف از جمله: بیشتر مصارف صنعتی و خانگی، فرموله شده است. از روغن پایه با شاخص ویسکوزیته متوسط تشکیل شده است. گریس همه منظوره معمولاً به عنوان روان کننده برای قطعات: مفصل توپ، بلبرینگ‌ها، کابل‌ها، چرخ دنده‌ها و لولاها استفاده می‌شود.

2.گریس مولیبدن (مولی)

گریس مولی روانکاری عالی و محافظت در برابر اصطکاک را فراهم می‌کند و برای یاتاقان‌های چرخ ترمز دیسکی بسیار توصیه می‌شود. همچنین می‌تواند به عنوان گریس شاسی کار کند.

به دلیل مقاومت بالای آن در برابر اصطکاک، گریس مولی برای قطعات فلزی با حرکت سریع مانند رولبرینگ توصیه نمی‌شود زیرا این گریس باعث کاهش سرعت آنها می‌شود.

3.گریس لیتیوم

گریس لیتیوم؛ نوعی گریس سفید چند منظوره است که به عنوان گریس بلبرینگ چرخ نیز شناخته می‌شود. از صابون لیتیوم تشکیل شده است که یک صابون غیر شوینده است. گریس لیتیوم به عنوان روان کننده بسیار پایدار است و در برابر آب و خوردگی فلز مقاومت بالایی دارد.

گریس لیتیوم سفید بسیار راحت است زیرا می‌توانید میزان گریس مصرفی خود را پیگیری کنید. همچنین می‌توانید از گریس سفید برای روانکاری لولاهای درب خودرو استفاده کنید. از آنجایی که این گریس چند منظوره است.

4.سولفونات کلسیم

سولفونات کلسیم؛ نوع دیگری از گریس چند منظوره است که در برابر آب بسیار مقاوم است. همچنین به عنوان گریس دریایی شناخته می‌شود و به روغن کاری و محافظت از ماشین آلات دریایی کمک می‌کند.

مقاومت بالای آب در گریس دریایی، آن را به روان‌کننده‌ای عالی برای قطعات خودرویی تبدیل می‌کند که اغلب با رطوبت تماس دارند، از این نوع گریس در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت می‌کند.

5. گریس پلی اوره

گریس پلی اوره؛ که برای استفاده طولانی مدت مناسب است. این یک قوام نسبتاً ضخیم دارد و برای یاتاقان‌های محافظه برای عمر و یاتاقان‌های چرخ با دمای بالا ایده‌آل است. گریس‌های حاوی این افزودنی مشخصاً ماندگاری طولانی دارند و در دما و فشار بالا بسیار پایدار هستند. آنها همچنین در جذب صدای موتور عالی هستند و کیفیت خوبی در برابر آب دارند.

5 نکته ای که هنگام انتخاب گریس مناسب باید در نظر بگیرید

گریس های تخصصی خودرو چیست؟

گریس‌های تخصصی؛ درست مانند گریس‌های معمولی خودرو هستند، با این تفاوت که برای یک هدف خاص فرموله شده اند. این گریس‌ها معمولاً برای مصارف عمومی یا چند منظوره مناسب نیستند و با ترکیبی از انواع گریس‌ها و افزودنی‌های روغن سازگار ساخته می‌شوند.

5 نکته ای که هنگام انتخاب گریس مناسب باید در نظر بگیرید

گریس‌های خودرو دارای چندین کیفیت هستند که آنها را برای بسیاری از قطعات خودرو ایده آل می‌کند. اما نوع گریس به عوامل زیر بستگی دارد:

1.ترکیب روغن

  • هنگام انتخاب گریس، نوع مواد افزودنی و روغن پایه آن را در نظر بگیرید.
  • آیا به مواد افزودنی با بازدارنده‌های خوردگی نیاز خواهید داشت
  • به روغن پایه ای نیاز دارید که خاصیت چسبندگی قوی داشته باشد

2.قوام گریس

  • هر نوع گریس دارای درجه است که از عدد 000 تا 6 متغیر است.
  • از گریس بسیار نرم و روان (000) تا گریس بسیار سخت و سفت (6) متغیر است.

3.ویسکوزیته

  • ویسکوزیته گریس توانایی آن برای پایدار ماندن در دماها و فشارهای بالا را مشخص می‌کند.
  • هر چه ویسکوزیته گریس بیشتر باشد، محافظت بهتری در برابر اصطکاک دارد.
  • از طرف دیگر، گریس‌های با ویسکوزیته پایین برای قطعات موتور با سرعت بالا ایده آل هستند.

4.عملکرد فشار و دما

  • هنگام انتخاب گریس روان کننده برای خودروهای سواری خود، مطمئن شوید که ماهیت کاربرد آن را در نظر داشته باشید.
  • به دنبال یک گریس خودرو با فشار شدید و افزودنی‌های مقاوم در برابر دمای بالا برای گریس پایداری باشید که تحت عملکرد بالا خون ریزی نمی‌کند.

5.سازگاری گریس

  • هنگام تغییر به یک گریس روان کننده جدید، باید مطمئن شوید که با گریس قدیمی شما سازگار است.
  • پاک کردن تقریباً تمام گریس‌های قدیمی قبل از استفاده از گریس جدید غیر ممکن است و گریس‌های ناسازگار معمولاً هنگام تماس با موتور واکنش نشان داده و به قطعات موتور آسیب می‌رسانند.
  • از مخلوط کردن گریس‌هایی که با یکدیگر کار نمی‌کنند خودداری کنید.

کلام آخر کاربرد گریس در خودرو

گریس‌های صنعتی و خودرویی در اجزای خود کاملاً مشابه هستند و در بیشتر مواقع به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. اما مهم است که گریس مناسب برای ماشین خود را شناسایی کنید. شما می‌توانید برای انتخاب یک گریس مناسب خودروی خود بر روی لینک خرید گریس کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *