گریس خودرو

انتخاب بهترین گریس خودرو

انتخاب بهترین گریس خودرو

انتخاب بهترین گریس خودرو

انتخاب بهترین گریس خودرو؛ یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای نگهداری ماشین آلات سنگین خود انجام دهید علاوه بر این باید به طور مرتب آن را روغن کاری کنید. گریس نه تنها عمر دستگاه را افزایش می‌دهد، بلکه از آلودگی نیز جلوگیری می‌کند و عملکرد دستگاه را افزایش می‌دهد. گریس از چسبیدن مفاصل جلوگیری می‌کند و کمک می‌کند که پین‌ها و بوش‌ها فرسوده نشوند.

آیا می دانید که گریس انواع و اقسام مختلفی دارد؟ یادگیری اینکه کدام نوع برای وسیله نقلیه شما مناسب است و استفاده از آن، دوره اطمینان حمل و نقل شما را افزایش می‌دهد و به دلیل اینکه بازار مملو از محصولات است، ساعت‌ها تحقیق طول می‌کشد تا گریس مناسب را کشف کنید. در این مقاله قصد داریم به انتخاب بهترین گریس خودرو بپردازیم لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

گریس خودرو چیست

گریس به طور گسترده در تمام ماشین‌های مکانیکی که دارای قطعات متحرک هستند استفاده می‌شود زیرا همه آنها نیاز به روغن کاری دارند. روانکاری اصطکاک را کاهش می‌دهد و به عنوان یک اثر ثانویه باعث افزایش طول عمر مفید قطعات می‌شود. این کار را با تشکیل یک لایه محافظ بین قطعات متحرکی که در تماس هستند انجام می‌دهد. این باعث کاهش گرما می‌شود و همچنین از اجزای سازنده در برابر عناصر محافظت می‌کند.

اجزایی که در حال حرکت هستند و با دیگران در تماس هستند تقریباً در همه صنایع وجود دارند. بنابراین گریس در همه مکان‌ها وجود دارد، اما نه به یک شکل زیرا همه ماشین‌ها و اجزای مکانیکی یکسان نیستند. در انواع و مشخصات مختلف مانند: AP، MP و EP وجود دارد.

گریس خودرو چیست

انواع مختلف گریس چیست؟

در ادامه قصد داریم به انواع مختلف گریس اشاره کنیم:

گریس AP

گریس AP؛ بر پایه لیتیوم است و به گونه ای طراحی شده است که چند منظوره باشد و در برابر دماهای بالا + آلودگی آب مقاوم باشد.

حروف اول AP مخفف ALL PURPOSE است. این عمدتا در پمپ‌های آب، اتصالات شاسی، بلبرینگ چرخ‌ها و اتصالات استفاده می‌شود. این نوع گریس، محافظت عالی در برابر خوردگی و زنگ زدگی ایجاد می کند.

فرمول پشت AP پایداری حرارتی و ساختاری خوبی را فراهم می‌کند که نقطه ذوب بسیار بالایی (نقطه افت) را ممکن می‌سازد. به همین دلیل، معمولاً در تمام قطعات خودروهای روغن کاری شده با روغن از جمله خودروهای تجاری و همچنین قطعاتی که با آب در تماس هستند استفاده می‌شود.

گریس MP

گریس MP؛ را گریس روغنکاری آن را می‌نامد زیرا نوعی است که برای اکثر کاربردهای حمل و نقل سبک، کشاورزی و خودرو توصیه می‌شود. عمدتا برای روغنکاری شاسی و مفاصل اتصال فرمان استفاده می‌شود. دلیل آن این است که علاوه بر روانکاری، اجزا را در یک لایه ضد شستشو نیز می‌پوشاند که از آنها در برابر عناصر محافظت می‌کند. این محافظ اضافه به افزایش عمر این قطعات و کاهش خطر سایش زودرس کمک می‌کند.

حروف اول MP مخفف MULTI PURPOSE است. طراحی شده برای استفاده در انواع محیط‌ها، طیف وسیعی از دماها را بدون از دست دادن هیچ یک از ویژگی‌های خود پشتیبانی می‌کند. فرمول منحصر به‌ فرد پشت آن به آن کمک می‌کند تا ترکیبی پایدار را در زمان گرم حفظ کند و همچنین در زمان سرد قابل جریان بماند، به آن اجازه می‌دهد ساختاری صاف داشته باشد و به راحتی قابل پمپاژ باشد.

گریس EP

گریس EP؛ نوعی است که در کاربردهای سنگین و محیط های اصطکاک بسیار بالا استفاده می‌شود. در هر جایی که گریس AP یا MP درخواست شود قابل استفاده است اما کاربر می‌ترسد که AP یا MP کار را به درستی انجام ندهد.

حروف اول EP مخفف EXTREME PRESSURE است. صرفاً برای ارائه بهترین محافظت در برابر فشار بالا یا بارگذاری شوک طراحی شده است. گریس معمولی، اگر فشرده شود، لایه محافظ را تا زمانی که پاره شود و قسمت‌های چرب شده با یکدیگر تماس پیدا کند، گسترش می‌یابد که منجر به اصطکاک و سایش می‌شود.

این جایی است که EP می‌درخشد، زیرا تحت فشار زیاد یا بارگذاری ضربه ای، علیرغم این واقعیت که لایه محافظ درست مانند سایر انواع گریس منبسط می‌شود، تحت فشار شدید “شکن” نمی‌شود.

حفاظت در برابر بارهای سنگین توسط اجزای روان کننده جامد آن، یعنی گرافیت و/یا دی سولفید مولیبدن، ایجاد می‌شود. اینها لایه محافظ معمولی روان کننده را افزایش می‌دهند و به سطح فلزی که روی آن اعمال می‌شود می‌چسبند. با افزودن یک لایه فرعی به فلز، از تماس فلز با فلز و ظاهر شدن گریس حتی در صورت نازک شدن یا شکستن لایه روانکاری جلوگیری می‌کند.

نحوه انتخاب بهترین گریس

نحوه انتخاب بهترین گریس

در ادامه به نحوه انتخاب بهترین گریس می‌پردازیم:

1. از یک نوع گریس برای همه ماشین‌ها و قطعات خود استفاده نکنید

ممکن است انتخاب یک نوع گریس برای تمام تجهیزات خود وسوسه انگیز باشد. این می‌تواند مدتی کار کند، اما اگر به دنبال افزایش عمر تجهیزات خود هستید، باید هر نوع گریس را با توجه به نوع ماشین و شرایط خاص محل کار خود تنظیم کنید.

همچنین قسمت‌های مختلف یک ماشین بسته به دمای کارکردشان ممکن است به انواع مختلفی از گریس نیاز داشته باشند.

اگر تجهیزات شما از سیستم روانکاری خودکار استفاده می‌کند، ممکن است در برخی موارد به گریس سبک تری مانند NLGI 0 یا حتی NLGI 00 نیاز داشته باشید.

2. توصیه های مربوط به گریس را در دفترچه راهنمای تجهیزات خود بررسی کنید

یکی از اولین راهنمایی که باید هنگام تصمیم‌گیری برای استفاده از گریس بررسی کنید، دفترچه راهنمای عملکرد دستگاه شما است. در حالی که همه کتابچه‌های راهنما به جزئیات مربوط به روغن کاری نمی‌پردازند، آنها شامل یک توصیه کلی هستند. این یک محل عالی برای شروع است.

3. در تابستان از گریس NLGI 2 استفاده کنید

وقتی هوا گرم است، گریس رقیق‌تر می‌شود، بنابراین استفاده از گریس غلیظ‌تر در تابستان بسیار مهم است. به دنبال گریسی باشید که ویسکوزیته بالایی دارد.

4. در طول زمستان از گریس NLGI 1 استفاده کنید

هنگامی که دما به زیر 10 درجه می‌رسد، ایده خوبی است که از گریس NLGI شماره 1 یا گریس مصنوعی استفاده کنید. این کار کارکرد تجهیزات را آسان تر می‌کند.

مطمئن شوید که در ماه‌های سرد زمستان از یک گریس‌گان یا سیستم پمپاژ گریس خوب استفاده می‌کنید، در غیر این صورت ممکن است در حصول اطمینان از رسیدن گریس به اتصالات زیرک و جریان مناسب از طریق اتصالات مشکل داشته باشید.

5. انتخاب گریس خود را بر اساس کاربرد تجهیزات قرار دهید

اگر یک کار مستلزم وارد کردن فشار زیادی به دستگاه است، ممکن است ایده خوبی باشد که از گریس با دی سولفید مولیبدن (مولی) استفاده کنید. این ماده افزودنی به گریس کمک می‌کند تا وارد پین‌ها و بوش‌های کوچک دستگاه شود. اگر قطعات به اندازه کافی چرب نشده باشند، جوشکاری ممکن است رخ دهد.

انواع گریس و زمان استفاده از آنها

انواع گریس و زمان استفاده از آنها

تمام گریس‌ها از یک روان کننده سیال تشکیل شده اند که از روغن معدنی یا روغن مصنوعی و یک غلیظ کننده تشکیل شده است. برخی نیز ممکن است حاوی مواد افزودنی باشند. در زیر چهار دسته اصلی آورده شده است.

گریس‌های پایه:

گریس مولی: گریس ارزان اما با کیفیت خوب برای ماشین‌هایی با اتصالات متحرک مانند لودر یا بیل مکانیکی خوب است.

سطح بعدی:

گریس پلی اوره یا گریس (چند منظوره): این نوع گریس برای قطعاتی که به دمای بالایی می‌رسند، خوب است، زیرا این یک «گریس با دمای بالا» است. ماشین‌هایی که دوک‌ها یا شیارهای چرخشی دارند، می‌توانند بسیار داغ شوند و گریس پلی اوره به سرعت سایر انواع گریس تجزیه نمی‌شود.

گریس‌های سطح بالا:

گریس مصنوعی: این نوع گریس گران‌تر است‌، تقریباً سه برابر هزینه یک گریس اصلی است اما ماندگاری آن بیشتر از گریس مبتنی بر نفت است.

گریس‌های تخصصی:

گریس‌های خاص متعددی وجود دارند که برای جعبه دنده‌ها و کاربردهای خاص ساخته می‌شوند. به عنوان مثال: گریس‌های با ضربه بالا برای شکن (چکش) ساخته می‌شوند، زیرا برای مقاومت در برابر کوبیدن فرموله شده اند. اطمینان حاصل کنید که برچسب لوله گریس را به دقت بخوانید تا مطمئن شوید که برچسب مناسبی دارید، زیرا گریس‌های تخصصی کاربردهای خاصی دارند. آنها برای استفاده عمومی نیستند.

8 عامل اصلی که باید در انتخاب گریس مناسب برای ماشین آلات و یاتاقان های خودرو در نظر بگیرید

1.استفاده یا کاربرد گریس: از خود بپرسید که آیا فقط برای یاتاقان‌ها است یا برای سایر اجزای مکانیکی؟ این به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید که آیا به گریس چند منظوره نیاز دارید یا نوع خاصی مانند گریس که در محیط با لرزش بالا به خوبی کار می‌کند.

2.بار:  آیا دستگاه برای صنایع سنگین مانند ساختمان و معدن استفاده می‌شود یا برای کامیون‌ها استفاده می‌شود؟ بارهای زیاد به دلیل فشار زیاد بر عملکرد یاتاقان تأثیر می‌گذارد و بنابراین نیاز به یک نوع گریس سنگین دارد.

3.دما و رطوبت: اگر محیط کار شامل سطوح بالاتر رطوبت و دمای گرم است، گریس با دمای بالا را انتخاب کنید. انجام این کار از احتمال نشت گریس که منجر به زنگ زدگی و خوردگی می‌شود جلوگیری می‌کند.

4.سرعت: به یاد داشته باشید، هر چه چرخش سریع‌تر باشد، دما گرمتر است. بنابراین، برای یاتاقان‌های با سرعت بالا، بهترین گریسی انتخابی گریسی است که دارای اجزای مناسب برای تابش یکنواخت دما از قطعات ماشین آلات باشد و در نتیجه منجر به “اثر خنک کننده” شود.

5.سازگاری با گریس: یک راه خوب برای جلوگیری از آلودگی متقاطع به ویژه هنگام تغییر از یک نوع گریس به نوع دیگر. سازگاری تعیین می‌کند که آیا دو نوع مختلف گریس به طور فیزیکی به طور جداگانه یا همگن با هم مخلوط می‌شوند یا اینکه ترکیب آنها می‌تواند باعث واکنش شیمیایی خاصی شود.

6.رتبه بندی قوام NLGI: راهی برای اندازه گیری نرمی یا سفتی گریس است. درجه بندی بالاتر به این معنی است که به اندازه کافی سفت است تا از نشتی که ممکن است باعث آسیب زودرس یاتاقان و قطعات مکانیکی شود، جلوگیری کند.

7.فن آوری روغن کاری: برترین تولید کننده گریس و بلبرینگ فرانسوی، NTN-SNR، روان کننده های اتوماتیک را با لوازم جانبی ارائه می دهد که گریس تنظیم شده مداوم را حتی در مناطقی که دسترسی به آن سخت است، ارائه می دهد. مقرون به صرفه، بادوام و آسان برای استفاده، اینها به طور خاص برای ایمنی نیروی انسانی مهندسی شده اند.

8.قابلیت پمپاژ: یک ویژگی مهم گریس است که آن را قادر می‌سازد با استفاده از فن آوری‌های روانکاری مانند روان کننده اتوماتیک و لوازم جانبی آن پمپ شود.

کلام آخر انتخاب بهترین گریس خودرو

در این مقاله سعی کردیم انتخاب بهترین گریس خودرو را مورد بررسی قرار دهیم، اگر به دنبال خرید یک گریس خوب هستید کافیست بر روی لینک خرید گریس خودرو کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *